Only in Sweden

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Men, det är ju precis det man gjort?
Ni liberaler, alltid rör ni till det.

Det beror på hur man tolkar "i någon större utsträckning". Min uppfattning är att det rör sig om en relativt liten påtryckning. Någon större bör under inga förhållanden accepteras. Gränsen bör enligt min mening gå någonstans vid det här fallet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det här är ju bara så Only in Sweden det kan bli. :lol

Den livstidsdömde 36-årige mannen hade i våras fått sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt straff när han under en permission dödade sin fästmö. På tisdagen dömdes han på nytt till livstids fängelse för mord.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3780111.svd

Fy vad vi är kassa i Sverige, och nu har vi minsann en höger-regering som tar det här med lag och ordning på allvar också. :rofl
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De som tidsbestämmer livstidsstraffen och/eller beviljar permissioner borde få ta ansvar för de brott som "deras" fångar begår. Tror de skulle resonera lite annorlunda då.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det här är ju bara så Only in Sweden det kan bli. :lol

Den livstidsdömde 36-årige mannen hade i våras fått sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt straff när han under en permission dödade sin fästmö. På tisdagen dömdes han på nytt till livstids fängelse för mord.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3780111.svd

Fy vad vi är kassa i Sverige, och nu har vi minsann en höger-regering som tar det här med lag och ordning på allvar också. :rofl

Skaplig straffrabatt:
Mannen dömdes i januari 1997 till livstids fängelse för att han knivdödat en berusad man i Värmland. Straffet omvandlades i maj till 21 års fängelse. Han skulle därmed friges villkorligt i augusti 2010.

Jag som är dålig på matte?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De som tidsbestämmer livstidsstraffen och/eller beviljar permissioner borde få ta ansvar för de brott som "deras" fångar begår. Tror de skulle resonera lite annorlunda då.

Varför inte låta de nyligen frigivna bo hemma hos herr och fru frigivare första året? Då jävlar skulle de få skaka länge, "grattis Valjakkala ska bos hos dig Pekka" liksom. :gnissla

Skaplig straffrabatt:


Jag som är dålig på matte?

Nja, det stämmer väl på ett ungefär. 2/3 sitter man i Sverige.

Only in Sweden
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vafan är det för regel egentligen? Vem har kommit på den?
Bra fråga, vet ej. Alla Riksdagspartier tycker den är bra i alla fall, speciellt ”högerpartierna” verkar nöjda eftersom de sitter vid makten. :lol
Hörde en korkad centerpartist på P1 igår som ville införa fler brottsrubriceringar för brott mot barn. Instinktivt tänker man: ”Bra!”
Sedan kommer man på att vi har ju redan bra straffskalor men de används inte, vad ska vi med nya rubriceringar till. Aktuellt exempel från förra veckan var en pappa som våldtog sin dotter något tusental gånger från att hon var fyra år tilsl hon var tretton. Han fick drygt 2 år tror jag trots att det fanns utrymme att döma 8 år. Domarna har väl samma intressen kan man anta...
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Vafan är det för regel egentligen? Vem har kommit på den?

Det är ett påfund från de borgerliga partierna, minns inte om det kom denna mandatperioden eller när borgarna satt vid makten 91-94. Före denna regel var det sossarnas påfund som gällde - och då var det praxis att bara sitta halva tiden, den så kallade "halvtidsfrigivningen". 2/3 är i alla fall en bit på vägen, får man 10 janos så ska man väl för helskotta sitta 10 janos också.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Det är ett påfund från de borgerliga partierna, minns inte om det kom denna mandatperioden eller när borgarna satt vid makten 91-94. Före denna regel var det sossarnas påfund som gällde - och då var det praxis att bara sitta halva tiden, den så kallade "halvtidsfrigivningen". 2/3 är i alla fall en bit på vägen, får man 10 janos så ska man väl för helskotta sitta 10 janos också.
Där har de borgerliga partierna mesat ut ordentligt. Gör full tid till praxis för i helvete! Korvgubbe, Bonny, Kantian och ett par till lär i och för sig protestera, men i övrigt blir det ju knappast folkstorm.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Där har de borgerliga partierna mesat ut ordentligt. Gör full tid till praxis för i helvete! Korvgubbe, Bonny, Kantian och ett par till lär i och för sig protestera, men i övrigt blir det ju knappast folkstorm.

Jag väntar fortfarande på att någon av er i nAKcskåttspöbeln skall hitta ett enda inlägg på SH där någon förespråkar kortare straff. :)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jag väntar fortfarande på att någon av er i nAKcskåttspöbeln skall hitta ett enda inlägg på SH där någon förespråkar kortare straff. :)

Fast eftersom det ser ut som att längre fängelsestraff ökar, inte minskar, kriminaliteten, så kanske jag kan ta på mig den rollen?!
Ok, nu var det bara en liten fjuttig undersökning med drygt 500.000 kriminella i flera länder så vi ska nog inte fästa så stor vikt vid den som Dreggel, Stuff och Boss-Uzis egna erfarenheter men i alla fall...

Det finns ju en tråd om de hårda ungdomsfängelserna i Ryssland och det har ju på kort tid förvandlat landet till ett Utopia av låg kriminalitet och hög trygghet.

Formsak: Undersökningen påstår alltså inte att kortare straff skulle minska kriminaliteten men visst hade det varit kul att testa! Så jag förespråkar därför att vi ska släppa ut alla kriminella på gator och torg. Trots allt är jag ju liberal och då vill man ju ha hög kriminalitet. Så finns det ingen som vill stjäla min hoj och våldta min sambo?? För av någon anledning skulle jag tydligen tycka att det var bra och önskvärt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det finns det väl gott om? Men då gäller det fortkörningar och sånt som lagen klassar som vårdslöshet i trafik. :D

JO, men den typen av självklar dubbelmoral är en annan sak. Att inte jaga folk som kör "inspirerat" när det finns riktiga brottslingar är en självklarhet på samma sätt som att det är fördjävligt att de jagar TV-licensfuskare när det finns riktiga skattefuskare!

Fast eftersom det ser ut som att längre fängelsestraff ökar, inte minskar, kriminaliteten, så kanske jag kan ta på mig den rollen?!

Gäller det även länder som hävdar att de sysslar med kriminalvård och inte bara låser in brottslingar?

Har ju hört att en del folk inom kriminalvården anser att det är ett problem att bl.a unga sexförbrytare är fria efter ca 5 månaders sluten ungdomsvård när de anser att de behöver minst 1.5 år av vård för att bryta det beteendet....
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fast eftersom det ser ut som att längre fängelsestraff ökar, inte minskar, kriminaliteten, så kanske jag kan ta på mig den rollen?!
Ok, nu var det bara en liten fjuttig undersökning med drygt 500.000 kriminella i flera länder så vi ska nog inte fästa så stor vikt vid den som Dreggel, Stuff och Boss-Uzis egna erfarenheter men i alla fall...

Det finns ju en tråd om de hårda ungdomsfängelserna i Ryssland och det har ju på kort tid förvandlat landet till ett Utopia av låg kriminalitet och hög trygghet.

Formsak: Undersökningen påstår alltså inte att kortare straff skulle minska kriminaliteten men visst hade det varit kul att testa! Så jag förespråkar därför att vi ska släppa ut alla kriminella på gator och torg. Trots allt är jag ju liberal och då vill man ju ha hög kriminalitet. Så finns det ingen som vill stjäla min hoj och våldta min sambo?? För av någon anledning skulle jag tydligen tycka att det var bra och önskvärt.

Den här diskussionen kommer bara aldrig ta slut.
Då den tenderar att upprepa sig gång på gång kanske vi måste göra något nytt?
Jag skulle vilja veta, om det nu är så som du säger bonny att det visat sig att stränga straff ökar brottsligheten och du använder det som ett argument mot stränga straff, om följande också är riktigt:

Forskning har visat att pengar inte gör människan lycklig.
Är det då så att vi inte skall dela ut pengar till folk eftersom forskning inte visar att de blir lyckligare? Eller är det så att man måste bortse från den forskningen då behovet av mat hos en del människor måste anses vara viktigare än forskningen på området?

Jag vet inte.

Personligen så kommer jag aldrig tro på den forskning du hänvisar till då jag vet att den är fel, jag behöver bara gå till mig själv:
Snart skall jag till Arlanda. Jag vet att jag kommer hålla 119 på 90-sträckan tills det blir 110 då jag ökar till 130-140. Detta är endast eftersom jag vet att det är ett för strängt straff för mig att köra 130-140 på 90-väg men ett lagom straff att köra 119. Jag behöver ingen som helst forskning för att göra detta val. Om lagstiftningnen ändras så att körkortsåterkallelse tillåts redan vid 115km/h på 90-väg kommer jag köra 114. Det kan någon murvel på [INSERT VALFRITT KALLE ANKA UNIVERSITET] forska i hur mycket den vill, oavsett resultatet vet jag att på 110-väg håller sig de flesta under 140 och den som är hungrig vill ha pengar till mat.

Dessutom är jag alldeles säker på att forskningen, eftersom den är vänsterinriktad å det gröfvsta, bortsett från avgörande parametrar som i princip inte är mätbara. Hur mäter man annars effekten i samhället av att en sådan som mig tycker att man inte behöver ha respekt för lagstiftningen så värst rigoröst då den ändå är tandlös? Det är ju definitivt en ökning i krimianlitet som medgörs eftersom jag har dålig respekt för lagen då jag tycker den är fånig. Jag diskuterade t.ex. ett grovt jaktbrott med en vän idag som han begått, det är alltid minst 6 månaders fängelse på ett sådant brott och jag har ingen tanke på att anmäla honom. Alltså, på grund av att tonåringar kommer undan med 20 mån viloläger för mord så ökar jaktbrotten, jag är säker på att den kopplingen inte görs i Kalle Anka-forskningen du refererar till.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Fast eftersom det ser ut som att längre fängelsestraff ökar, inte minskar, kriminaliteten, så kanske jag kan ta på mig den rollen?!
Ok, nu var det bara en liten fjuttig undersökning med drygt 500.000 kriminella i flera länder så vi ska nog inte fästa så stor vikt vid den som Dreggel, Stuff och Boss-Uzis egna erfarenheter men i alla fall...

Det finns ju en tråd om de hårda ungdomsfängelserna i Ryssland och det har ju på kort tid förvandlat landet till ett Utopia av låg kriminalitet och hög trygghet.

Formsak: Undersökningen påstår alltså inte att kortare straff skulle minska kriminaliteten men visst hade det varit kul att testa! Så jag förespråkar därför att vi ska släppa ut alla kriminella på gator och torg. Trots allt är jag ju liberal och då vill man ju ha hög kriminalitet. Så finns det ingen som vill stjäla min hoj och våldta min sambo?? För av någon anledning skulle jag tydligen tycka att det var bra och önskvärt.


Den dagen nån skev svettig gubbe trycker in sin ådriga krigare i din sons lilla rumpa, den där rumpan som du själv så många gånger har bytt blöja på och sett till att den inte ska få rodnader, så kanske 2 synapser med hjälpa av lite vätska får kontakt med varann till och med i din hjärna.
Du kanske tycker att den skeva svettiga gubben ska få lite vård och snarast möjligt släppas ut bland människor igen? Du kanske får lite moderskänslor för denne skeva svettiga gubbe?

Jag får inte det.
Med handen på hjärtat så tycker jag att den skeve svettiga gubben på obestämd framtid ska "plockas ut utanför ramarna för dagens övning" som man så vackert sa i militären när man inte fick säga "likvidera/döda/avrätta".
Jag anser att den här skeva svettiga gubben själmant har, iom sin gärning, sagt upp sitt samröre med ett svenskt samhälle.

Tror du att de tog upp det här i din pajas-undersökning?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Personligen så kommer jag aldrig tro på den forskning du hänvisar till då jag vet att den är fel, jag behöver bara gå till mig själv:
Snart skall jag till Arlanda. Jag vet att jag kommer hålla 119 på 90-sträckan tills det blir 110 då jag ökar till 130-140. Detta är endast eftersom jag vet att det är ett för strängt straff för mig att köra 130-140 på 90-väg men ett lagom straff att köra 119. Jag behöver ingen som helst forskning för att göra detta val. Om lagstiftningnen ändras så att körkortsåterkallelse tillåts redan vid 115km/h på 90-väg kommer jag köra 114. Det kan någon murvel på [INSERT VALFRITT KALLE ANKA UNIVERSITET] forska i hur mycket den vill, oavsett resultatet vet jag att på 110-väg håller sig de flesta under 140 och den som är hungrig vill ha pengar till mat.

En slutsats man kan dra av detta är att det bör vara minst två års fängelse för fortkörning. All fortkörning. Även en kilometer över... Att man tar en kalkylerad risk för att åka dit för fortkörning och få ett par tusen i böter är väl främst en konsekvens av att de flesta inte ser fortkörning som ett brott i egentlig mening till skillnad från mord, misshandel, bedrägeri och dylikt. Det är givetvis i formell mening ett felresonemang, men så är det. Svensson anser inte att han gör sig skyldig till brott när han kör för fort. Ytterst få som begår allvarliga våldsbrott kalkylerar med risken för att åka fast när de fattar beslut om handling.

Dessutom är jag alldeles säker på att forskningen, eftersom den är vänsterinriktad å det gröfvsta, bortsett från avgörande parametrar som i princip inte är mätbara. Hur mäter man annars effekten i samhället av att en sådan som mig tycker att man inte behöver ha respekt för lagstiftningen så värst rigoröst då den ändå är tandlös? Det är ju definitivt en ökning i krimianlitet som medgörs eftersom jag har dålig respekt för lagen då jag tycker den är fånig. Jag diskuterade t.ex. ett grovt jaktbrott med en vän idag som han begått, det är alltid minst 6 månaders fängelse på ett sådant brott och jag har ingen tanke på att anmäla honom. Alltså, på grund av att tonåringar kommer undan med 20 mån viloläger för mord så ökar jaktbrotten, jag är säker på att den kopplingen inte görs i Kalle Anka-forskningen du refererar till.

Om nu hårdare straff är den enkla åtgärden för att förbättra den allmänna laglydnaden, hur kommer det sig då att dödsstraff för exempelvis mord inte minskar mordfrekvensen? Jag känner inte till något rättssystem där man kunnat se ett samband mellan införande av hårdare straff för mord och minskat antal dito.

Kopplingen mellan straffen för ungdomar och grova jaktbrott är minst sagt höljd i dunkel, även om det givetvis finns ett samband mellan det allmänna rättsmedvetandet och respekten för lagen. Är diskrepansen för stor blir regelefterlevnaden lidande. Detta handlar dock inte om att folk blir mördare för att straffen är låga. Snarare är det fråga om att man just kör för fort, kanske husbehovsfuskar med skatten eller bigår något smärre bidragsbidrägeri, typ VAB:ar när barnen är i skolan. Allvarligt nog givetvis, men inte av sådan art att det tillför hållbara argument till vulgodebatten på SH om grova våldsbrott.

Det finns fördelar med att hålla brottslingar inlåsta på lång tid. Den främsta är att de (förhoppningsvis) inte kan begå nya brott när de sitter inne. En annan kan vara hämndtanken, även om jag själv har svårt för sådana resonemang. Att tro att man lär sig laglydnad på kåken eller att jetehårda straff avskräcker från brott är att lura sig själv.

Något som framstår som fullstädigt vanvettigt är ju dock, som nämndes här, att sexbrottslingar skall vårdas i fängelse, men straffet är så kort att man inte hinner slutföra behandlingen. I dylika fall är det ju uppenbart att vård inte kan bedrivas inom ramen för ett fängelsestraff. Dessa brottslingar skulle ju då antingen dömas till vård istället för fängelse, alternativt borde man överväga möjligheten att införa möjlighet att föranstalta om vård vid sidan av fängelsestraffet och oberoende av detta.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
jetehårda straff avskräcker från brott är att lura sig själv.

Du och alla andra som hävdar detta har fel. Det spelar ingen roll vilken statistisk undersökning du drar till med så visar den skevt. Jag är själv ett levande exempel på detta och jag tror det finns väldigt många som har upplevt samma situation.
I min ungdoms glada dagar var jag defenitivt inte guds gåva till laglydigheten. Jag var inblandad i en hel del "småbus" som Leif GW skulle kalla det. Däremot så var jag inget dumhuvud utan snarare ett "offer" för kanske inte så genomtänkt umgänge.
Jag blev presenterad för en hel del tillfällen där mitt val högst troligen hade resulterat i en väldigt annorlunda framtid mot vad jag har idag och i de flesta fall så var de valen ett direkt resultat av vad det straffvärdet låg i för det aktuella småbuset/större buset.

Jag skulle vilja påstå att de flesta människor har nån typ av självbevarelsedrift. De flesta människor har undermedvetna gränser som skickar upp en illröd neonskylt i skallen när man kommer till den gränsen.
Visst, jag kan hålla med om att när det gäller impulsbrott så minskar sannolikheten att man tar sina varningssignaler på allvar, eller ens reagerar över dom.

Jag tror att brottslighet alltid balanserar på 3 faktorer, behovet, risken och konsekvensen. När det gäller brott begångna av missbrukare så är ofta behovet (av pengarna, knarket etc) så stort att risken och konsekvensen har mindre betydelse. Dessutom är konsekvensen inte alls så pjåkig jämfört med ens vardag. Tittar du däremot på planerade brott som t ex Västberga rånet härom sistens så har man övervägt de här 3 faktorerna noggrant. Risken (att åka dit) var relativt liten och konsekvenserna överskuggades av behovet. Vi kommer aldrig se röken av de där pengarna och mängden pengar är så hög att det helt enkelt är värt att sitta den tiden bakom lås och bom om de nu ens åker dit på det. Skulle tippa på att samtliga inblandade är straffade förut och "ett stenskott på en redan trasig ruta svider inte lika hårt som ifall du haft en helt repfri" om du förstår min liknelse.

När det gäller impulsbrott så är ju naturligtvis behovet boostat till max, men ju mer vid dina sinne fulla bruk du är desto större betydelse får risken och konsekvensen.

Sen kan man ju räkna ut själv vad generellt låg konsekvens gör i den här ekvationen, och med tanke på hur kompetenta Kling och Klang är så...


Edit: Det skulle vara väldigt intressant att se statistiken från ett land som ändrar straffet på mord från dödsstraff till 2 år på ett Svenskt Resort med knullrum och Playstation3.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att man tar en kalkylerad risk för att åka dit för fortkörning och få ett par tusen i böter är väl främst en konsekvens av att de flesta inte ser fortkörning som ett brott i egentlig mening till skillnad från mord, misshandel, bedrägeri och dylikt.

Ja, ok. Men med strängare straff så minskar fortkörningarna.
Det var min poäng och den har du inte argumenterat emot så vitt jag kan se.
Bra, då har jag omvänt dig i två frågor på en vecka, bra KPI = 2!

hur kommer det sig då att dödsstraff för exempelvis mord inte minskar mordfrekvensen? Jag känner inte till något rättssystem där man kunnat se ett samband mellan införande av hårdare straff för mord och minskat antal dito.

Vilka rättssystem har du eller någon annan i så fall studerat? Det enda som finns att tillgå är USA som är någorlunda relevant och då drar ni vilken slutsats då? Att efter det att HD upphävde förbud mot dödsstraff på 70-talet (?) så har inte brotten minskat? Finns det något mer?
tror du det är högre eller lägre mordfrekvens i NY jämf med Texas förresten? ;)
Själv är jag förvisso dödsstraffmotståndare men principen kan man ju vältra sig i. Jag vet då att jag skulle fan så mycket hellre döda någon i Sverige eller i Norge än i Ryssland eller Texas i alla fall.

...det givetvis finns ett samband mellan det allmänna rättsmedvetandet och respekten för lagen. Är diskrepansen för stor blir regelefterlevnaden lidande.


Vad bra att du än en gång upprepar min poäng, tack! :)

Det finns fördelar med att hålla brottslingar inlåsta på lång tid. Den främsta är att de (förhoppningsvis) inte kan begå nya brott när de sitter inne. En annan kan vara hämndtanken,

Från klarhet till klarhet, go Ankan! :banana

Att tro att man lär sig laglydnad på kåken eller att jetehårda straff avskräcker från brott är att lura sig själv.

Ja, jag tror då ingen med en fungerande hjätrna inbillar sig att fängelse endast är till för att avskräcka från brott eller lära dummisar att bli snällisar.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top