Only in Sweden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dom hade säkert full poäng på dialog och genuskursen och fick således anställning före någon som inte riktigt kunde alla 31 kön utantill, men som hade klarat att bunta ihop dåren på egen hand.

Dan E har tillsatt en nationell samordnare som in sin tur tagit krafttag i form av en utredning av händelsen med fokus på jämställdhet och rasism i samhället. Tidiga spår pekar på avsaknaden av en dialogpolis som en eventuell orsak till att händelsen eskalerade.

Det går bra nu.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Då vet man numera att folk får försvara sig själva, min framtid är öronmärkt för mina barn.
Per-Anders Pettersson såg en kvinna bli överfallen av en man.
Han tog sin domkraft och slog till gärningsmannen. En gång. Två gånger.
Det förändrade hans liv för alltid.
– Hade jag vetat vad det skulle kosta mig hade jag nog inte gripit in, säger han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12087766.ab
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag råkade slå på en TV såhär på söndagsmorgonen för att eventuellt se nyheter.

Det var förvisso nyheter, men på Romani chib/lovari

Inslaget varnade för åldringsrån där rånarna ringde upp och utgav sig för att komma från Kommunen och vara fönsterputsare.

Är det ett stort problem för äldre romer i sverige att dom blir utsatta för åldringsrån?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag råkade slå på en TV såhär på söndagsmorgonen för att eventuellt se nyheter.

Det var förvisso nyheter, men på Romani chib/lovari

Inslaget varnade för åldringsrån där rånarna ringde upp och utgav sig för att komma från Kommunen och vara fönsterputsare.

Är det ett stort problem för äldre romer i sverige att dom blir utsatta för åldringsrån?

Det var inte nyheter. Det var utbildningsradion.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.sydsvenskan.se/2017-04-25/mats-skogkar-den-feministiska-regeringen-fladdrar-i-vinden

Saudiarabien – av alla länder – har valts in i FN:s kvinnokommission vars uppgift det är att främja jämställdhet och stärka kvinnors ställning runt om i världen.
Saudiarabien. Landet där kvinnor inte får köra bil och har manliga förmyndare.
Det finns anledning att vara upprörd men knappast skäl att vara förvånad. Så här fungerar FN.
För två år sedan valdes samma land – halshuggningarnas, spöstraffens och det totalitära, religiösa förtryckets Saudiarabien – in i FN:s råd för mänskliga rättigheter.
Och i den kvinnokommission Saudiarabien nu ska verka i från och med 2018, sitter redan Iran, landet där sedlighetspolis patrullerar gatorna i jakt på otuktiga kvinnor som låter luggen sticka fram under slöjan.
Det som gör saken pikantare än vanligt ur ett svenskt perspektiv är att "världens enda feministiska regering" tycks ha haft ett vindkänsligt finger med i spelet.
Ledamöterna i kvinnokommissionen utses av FN:s ekonomiska och sociala råd, Ecosoc. Där är Sverige en av 54 medlemmar. 47 av de 54 röstade för Saudiarabien. Ett av dessa länder var sannolikt Sverige. För annars hade väl jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) eller utrikesminister Margot Wallström (S) klart deklarerat att Sverige inte medverkade till denna travesti på jämställdhetsarbete?
Omröstningarna i Ecosoc är, som brukligt i FN-sammanhang, hemliga. Men regeringen skulle, om den ville, kunna redovisa hur Sverige agerat i denna ur jämställdhetsperspektiv principiellt intressanta fråga.
Det vägrar regeringen, trots hård kritik under tisdagen från en rad håll.
Istället har Regnér försökt att sprida dimridåer genom följande skriftliga kommentar:
"Vi noterar att Saudiarabien har nominerats och valts in som representant för sin geografiska grupp, i enlighet med procedurerna för kvinnokommissionen. FN är en organisation som består av medlemsstater, där alla har lika rätt att delta i organisationens arbete. Val till kvinnokommissionen görs i de regionala grupper som varje medlemsstat tillhör."
"Noterar"? Minsann.
Den försiktigt lagde skulle kalla Regnérs uttalande vilseledande. Och hållningslöst.
Valet till kommissionen gjordes i Ecosoc, inte i några "regionala grupper". Visserligen fanns det inte fler nominerade länder än det fanns lediga platser i kommissionen. Men medlemmarna i Ecosoc var inte tvungna att rösta för Saudiarabien. Sju länder gjorde det uppenbarligen inte.
Saudiarabiens medlemskap skulle kanske kunna försvaras med att landet under arbetet i kommissionen kan påverkas i rätt riktning, att dialog är bra.
Men målet för saudierna är mera sannolikt att motarbeta jämställdhet. Och att putsa den egna fasaden. Nu kan regimen avvisa kritik mot hur kvinnor behandlas med ett "vi är faktiskt invalda i FN:s kvinnokommission, och det med den feministiska fyrbåken Sveriges hjälp, hur understår ni er att ifrågasätta hur saudiska kvinnor behandlas?".
Våren 2015 orsakade Margot Wallström en allvarlig diplomatisk kris med Riyad efter att ha sagt några sanningens ord om tillståndet för mänskliga rättigheter i det saudiska kungadömet.
Efter den näsbrännan kan den rödgröna regeringens hållning till Saudiarabien bäst beskrivas som undfallande.
Inför sin saudiska resa i höstas ville statsminister Löfven (S) inte svara på om Saudiarabien enligt honom är en diktatur. Och när situationen för saudiska kvinnor på arbetsmarknaden fördes på tal undslapp det Löfven att "bristande fungerande äldreomsorg gör att kvinnor går ner till deltid och slutar arbeta också i Sverige".
Tala om relativisering in absurdum.
Att kunna ge ett klart besked hur Sverige röstat i denna fråga och varför är inte för mycket begärt av en regering som säger sig prioritera jämställdhet och kvinnors rättigheter både på hemmaplan och i omvärlden.
Annars stärks misstanken att en förnedrande röst på Saudiarabien i Ecosoc var ett pris för regeringens utrikespolitiska trofé: platsen i FN:s säkerhetsråd.

Världens första feministiska regering har alltså troligtvis varit med om att rösta in Saudiarabien (halshuggningarnas, spöstraffens och det totalitära, religiösa förtryckets Saudiarabien, där kvinnor till exempel inte får köra bil och har manliga förmyndare) i FNs kvinnokommission, vars uppgift det är att främja jämställdhet och stärka kvinnors ställning runt om i världen. Jag säger troligtvis eftersom jag inte vet säkert då regeringen valt att hemligstämpla hur man röstade i frågan, men det om något kan väl egentligen ses som ett bevis på hur man röstat eftersom man annars, som varande världens första feministiska regering, troligen hade poängterat med kraft att man givetvis inte röstat för att en kvinnoförtryckande diktatur ska få ta plats i FNs kvinnokommission. Men det gör de inte, och därför är jag ganska säker på att jag vet hur de röstat.

Det här är samma regering som för en tid sedan reste till Iran, och istället för att markera mot kvinnoförtrycket där valde man att rätta sig efter det och tillsåg därför att samtliga kvinnliga delegater bar slöja i enlighet med landets gällande kvinnoförtryckande regler.

De argument jag hört som försvarar det här beteendet har varit ungefär att "man samarbetar med de här länderna för att kunna påverka dem, för att utöva påtryckning på dem och för att driva jämställdhetsarbetet framåt", men jag köper inte det. Alls. Det vore ungefär som att säga att man ämnar bjuda in A. Hitler till "Judarnas rätt i samhället", för att man ska ha möjlighet att påverka herrn i rätt riktning... Och det tror jag inte att någon ser som ett rimligt förslag.

Är man som land eller diktator inte intresserad av förändring själv så kommer man inte förändras om man inte får en mer konkret anledning att göra det. Varför skulle man ändra ett beteende som inte genererar några negativa effekter för landet? Ett handelsembargo exempelvis sänder ju ett ganska konkrekt budskap: "Sluta förtrycka kvinnor och avrätta homosexuella, annars blir det inga pengar till er". Det sätter press, det blir en påtryckning som kan driva igenom förändring. Men vilket budskap sänder vi egentligen ut genom att samarbeta med länder som inte följer vår politiskt ideologiska värdegrund, istället för att fördöma deras agerande? Ett budskap som i sig självt INTE är förenligt med vår politiska ideologi.

Totalitära religiösa kvinnoförtryckande diktaturer har herr Löfven inga som helst problem att samarbeta med. Däremot har han valt att utesluta företrädarna för ca 30% av Sveriges befolkning (SD + V) från gemensamma blocköverskridande samtal om åtgärder för att motverka terror, bara för att "SD är minsann nazister i kostym och såna vägrar vi samarbeta med!"... SD och V är båda demokratiskt folkvalda svenska partier. Inget av dem vill att Homosexuella ska avrättas eller att kvinnor ska fråntas grundläggande mänskliga jämlika rättigheter. Trots detta har de rödgröna mer problem med att föra dialog med dessa två partier är med diktaturer som faktiskt redan gör dessa saker...

Slår man upp ordet "hycklare" i Svenska akademiens ordlista bör man hitta en bild på vår sittande statsminister. Ingen annan definition eller beskrivning är tillräckligt konkret.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vecka in och vecka ut så händer saker som vare sig en expert eller en komiker bara någon månad tidigare kunnat brainstorma fram (och skämta om)...

Det är dubbelmoral efter dubbelmoral, hyckleri efter hyckleri, det blir bara pinsammare och pinsammare.
Och allt politikerna (regeringen) verkar intresserade utav och försöker göra är att polera Sverigebilden...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Terrordåd i Manchester. Många döda.
SVT sänder lättsamt babbel med Karolina Klüft om att barn borde röra sig mer.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Terrordåd i Manchester. Många döda.
SVT sänder lättsamt babbel med Karolina Klüft om att barn borde röra sig mer.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Synd att de inte nämnde vår högste ledares fantastiska välkomnande när denne skulle ta till sig äran för vm-guldet...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Synd att de inte nämnde vår högste ledares fantastiska välkomnande när denne skulle ta till sig äran för vm-guldet...
Fast är inte det där fake news i högsta grad? Tex Fria Tider körde den storyn, kollade 3-4 ggr, noterade verkligen inte att han utbuades, det var någon eller några som gjorde det.
Mycket skeptisk till att alternativ media fångade den där grejen på ett bra sätt

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast är inte det där fake news i högsta grad? Tex Fria Tider körde den storyn, kollade 3-4 ggr, noterade verkligen inte att han utbuades, det var någon eller några som gjorde det.
Mycket skeptisk till att alternativ media fångade den där grejen på ett bra sätt

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Har nog sett två olika klipp, varav det ena var riktigt nära de som buade, vilket naturligtvis är suspekt, men i det andra lät det iaf som att det var på lite håll.

Men så länge ingen påstår att det var hela folkmassan så är det ju knappast fake news, (vilket för övrigt är ett löjligt uttryck).

Lär ju visa sig hur det förhåller sig om några dagar om fler klipp dyker upp, men några buade ju helt klart och dessa skall ha en klapp på ryggen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har nog sett två olika klipp, varav det ena var riktigt nära de som buade, vilket naturligtvis är suspekt, men i det andra lät det iaf som att det var på lite håll.

Men så länge ingen påstår att det var hela folkmassan så är det ju knappast fake news, (vilket för övrigt är ett löjligt uttryck).

Lär ju visa sig hur det förhåller sig om några dagar om fler klipp dyker upp, men några buade ju helt klart och dessa skall ha en klapp på ryggen.
Rubriken i Fria Tider gjorde gällande att han blev utbuad och det tycker jag inte känns särskilt korrekt.
Sedan vet jag inte om det är så bra hyfs att hålla på och bua som någon neandertalare men det är ju rätt typiskt hockey å andra sidan.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Rubriken i Fria Tider gjorde gällande att han blev utbuad och det tycker jag inte känns särskilt korrekt.
Sedan vet jag inte om det är så bra hyfs att hålla på och bua som någon neandertalare men det är ju rätt typiskt hockey å andra sidan.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Nu blev han ju gissningsvis utbuad för att de inte ville se honom utan hockeyspelarna, men visst blev han utbuad.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det här måste ju snart upphöra.

Grön Ungdoms språkrör Mårten Roslund ska enligt uppgifter till Aftonbladet varit inblandad i en tumultartad incident på Grand Hotel.
Tidigare under kvällen drack han vin med SDU-toppen Gustav Kasselstrand.
När Aftonbladet konfronterar honom med uppgifterna lämnar han motstridiga besked och säger att han inte varit på restaurangen.
Senare lägger han ut en egen text på nätet – som han bara timmar senare ber om ursäkt för.
http://www.aftonbladet.se/a/VAvvp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här var nog något av det sjukaste jag hört talas om:

https://www.svd.se/do-krav-att-ta-i-hand-for-mycket-begart/i/senaste

"Att avbryta en rekrytering för att personen i fråga inte hälsar på någon av motsatt kön genom att ta i hand är indirekt diskriminering.

Det slår Diskrimineringsombudsmannen, DO, fast i ett tillsynsbeslut.


Beslutet gäller ett rekryteringsärende på ett HVB-hem, ett hem för vård och boende. Genom att avbryta en rekrytering krävde arbetsgivaren, alltså HVB-hemmet, enligt DO indirekt att en man skulle hälsa genom att ta i hand. Ett krav som DO i sitt tillsynsbeslut anser vara för högt.

I beslutet säger sig DO ha tagit hänsyn till att det ligger i samhällets intresse att förhindra att personer stängs ute från arbetslivet på grund av sin religion.

Arbetsgivaren kan inte kräva att arbetstagaren hälsar på ett visst sätt, enligt DO, som menar att en människa bör kunna utöva sin religion utan risk för negativa konsekvenser. En person ska därför inte behöva ta någon av motsatt kön i handen vid hälsning, anser DO, som däremot tycker att det är rimligt att kräva ”likabehandling vid hälsning”.

Arbetsgivaren bör alltså kunna kräva att en person hälsar på män och kvinnor på samma sätt, tycker DO. "

DISKRIMINERINGSOMBUDSMANNEN (svensk statlig förvaltningsmyndighet under Arbetsmarknadsdepartementet som tillser att diskrimineringslagarna efterföljs och arbetar för allas lika rättigheter och möjligheter samt mot diskriminering) SER INGA PROBLEM MED KÖNSDISKRIMINERING!

Den statliga myndighet som ska arbeta EMOT all form av diskriminering tycker alltså inte att det är något konstigt om du inte vill ta en individ i handen på grund av att denne har "fel" kön... Ska man behöva påminna självaste DO om vad diskriminering de facto är??

Diskriminering handlar om att ingen ska behöva uppleva (negativ) särbehandling baserad på kön, etnicitet, funktionsnedsättning, klädstil, ålder, hudfärg, inkomst, kroppsbyggnad, sexuell läggning, religion, politisk åsikt och så vidare. Hur kan då självaste DO komma fram till slutsatsen att det INTE är diskriminering om du inte vill skaka hand med kvinnor endast på grund av att de är kvinnor?? Det är för fan själva definitionen av könsdiskriminering, att inte vilja behandla män och kvinnor lika enbart baserat på kön!

DO uttrycker det såhär: "Att avbryta en rekrytering för att personen i fråga inte hälsar på någon av motsatt kön genom att ta i hand är indirekt diskriminering."

... Så att markera emot könsdiskriminering är diskriminering?? Och man kan inte kräva av någon att de ska ta det motsatta könet i hand, men man bör kunna kräva att individen hälsar på kvinnor och män på samma sätt... Är det bara jag som inte får ihop den logiken? Ska man förbjuda alla som inte vill skaka hand med kvinnor att skaka hand med män också eller vad vill de komma fram till?

Hela världen har fan gått och blivit knäpp.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
DD_NhxnXsAAQTIz.jpg


(Bild från Twitter, vet ej vem som skrivit kommentaren eller hur långt det fortsätter. Personen i fråga bör ju vara missnöjd med minst (S) och (MP) också)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top