Only in Sweden

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, extremism drar till sig tokskallar. So what? Vi har SÄPO för att hålla koll på nassar, rassar, islamister och våldsvänster.

Det är ju inget nytt under solen direkt.

Vilka håller koll på MP? :confused:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
[video=youtube;fAJ38zVx-1o]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fAJ38zVx-1o[/video]

http://www.dn.se/nyheter/sverige/okad-strom-av-tips-till-sapo/

[h=1]Ökad ström av tips till Säpo[/h] Ett videoklipp där en islamist uttrycker grova hot mot Sverige cirkulerar på nätet och sätter skräck i tittare. Säkerhetspolisen har den senaste tiden fått fler tips om näthot än normalt.
– Många är upprörda med anledning av de filmer och annan information som sprids och delas på internet med koppling till situationen i Syrien och regionen”, säger Säpos presschef Sirpa Franzén till DN.
Ett av de klipp Sirpa Franzén talar om är från torsdagens direktsändning av det islamkritiska tv-programmet ”Su’al Jari’?” (”En vågad fråga?”).
Annons:


Fyrtiotvå minuter in i programmet släpptes en man fram som sade sig ringa från Sverige. Mannen talar arabiska och säger sig heta ”Sheikh Ahmed”. Han bor, enligt egen uppgift, i Sverige och sympatiserar med terrororganisationen Islamiska staten (IS).
I klippet hotar han med heligt krig i Sverige och Europa: ”Vi ska kriga och ta över Sverige.”
Programledaren, den marockanska tv-profilen Rachid Hmami, har konverterat från islam till kristendom. I samtalet med mannen ifrågasätter han dennes påståenden och tolkning av islam. Frågorna han ställer dryper emellanåt av sarkasm.
– Ja, du bor alltså hos de otrogna? Du tar emot deras bidrag som du äter och dricker för?
Samtalet pågår i cirka sju minuter. Klippet har försetts med svenska undertexter och laddats upp på Youtube. DN kan bekräfta att översättningen på det stora hela är korrekt. Huruvida mannen verkligen har någon koppling terrororganisationen IS är inte klart.
– Säkerhetspolisen tar alla uppgifter om hot och annan information vi får på allvar. Vi bearbetar och analyserar informationen för att se om det rör sig om för oss redan kända individer eller om det finns substans i eventuella hot som framförs, för att sedan kunna gå vidare med eller avfärda uppgifterna, säger Sirpa Franzén.
De senaste åren har det i mycket begränsad omfattning förekommit offentligt uttalade hot mot Sverige från våldsbejakande islamistiska grupper. Däremot har det i ett fåtal fall offentligt framförts hot mot individer i Sverige.
– Vi följer personer som reser för att ansluta sig till al-Qaidainspirerade grupper och det finns säkra uppgifter om ett 80-tal svenskar som rest till Syrien. Av dessa har ett antal svenskar anslutit sig till ISIS, ISIL och IS men exakt antal går vi inte in på, säger Sirpa Franzén.
Hotnivån för Sverige ligger – oförändrad sedan 2010 – på förhöjd nivå.
Hans Brun forskar om kontraterrorism vid Centrum för asymmetriska hot och terrorismstudier på Försvarshögskolan.
– Vad mannen i programmet säger ligger i linje med vad al-Qaida, Islamiska staten och Boko Haram säger. Den här extremismen drar till sig tokskallar.
Hans Brun säger att dylika hot är vanliga.
– Det finns islamister i Sverige, men antalet är litet, och antalet militanta islamister är ännu lägre. Vi har större problem med högt blodtryck och självmordsfrekvenser.
Tv-kanalen al-Hayat som sände programmet har en kristen evangelistisk värdegrund och präglas av ett islamkritiskt innehåll. Utbudet av den sortens kanaler är förhållandevis stort. Gemensamt för många av dem är att de sänder från någonstans i Östeuropa eller USA.



Robert Holender
[email]robert.holender@dn.se[/EMAIL]

Ossi Carp
[email]ossi.carp@dn.se[/EMAIL]
Orkar inte lyssna hela, inget förvånande, sim vilken taxikö som helst.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är sådant här som får folk att börja bilda garden, sen är det bara en tidsfråga innan någon oskyldig skadas.

Typiskt negativa tankar som inte behövs så här i sommartider, tänk istället på alla skyldiga som kan komma att drabbas av eventuellt - tyvärr sällan eller aldrig - förekommande garden.

:)

En sak är säker, nu skadas ju oskyldiga även utan garden, så varför vore det så hemskt om ett garde då och då spöade en oskyldig, folk som är motståndare till lag och ordning är märkligt nog tillfreds med bristande dito så länge garanterat endast oskyldiga människor drabbas. :va
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Typiskt negativa tankar som inte behövs så här i sommartider, tänk istället på alla skyldiga som kan komma att drabbas av eventuellt - tyvärr sällan eller aldrig - förekommande garden.

:)

En sak är säker, nu skadas ju oskyldiga även utan garden, så varför vore det så hemskt om ett garde då och då spöade en oskyldig, folk som är motståndare till lag och ordning är märkligt nog tillfreds med bristande dito så länge garanterat endast oskyldiga människor drabbas. :va

Det är ju det där med rättsäkerheten... Vem som helst får spöa vem som helst. Ingen går säker, ett samhälle med medborgarrättsgarden är ett läskigt samhälle. Anti-rasisterna kan man ju se som ett medborgarrättsgarde. Var inte alltför övertygad att gardena kommer att jobba i ditt intresse. En och annan oskyldig kan vara du.

Bättre då att ge polisen resurser.

Låt mig berätta en historia om muslimen som ville bilda medborgarrättsgarden efter att Breivik varit i farten. Han tyckte som så att det var de sena giftermålen och alla singlar som ledde till mental ohälsa och extremism. Så han tyckte att man i grannsamverkan skulle ta sig in i alla ensamhushåll för att kolla att det stod rätt till. Man fick inte vägra. Jag påpekade att Stockholmsbombaren och Bin Laden var gifta män, vilket fick honom fundersam.

Men jag antar att du styr vilka medborgarrättsgarden som får bildas? Lite SA sådär?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ju det där med rättsäkerheten... Vem som helst får spöa vem som helst. Ingen går säker, ett samhälle med medborgarrättsgarden är ett läskigt samhälle. Anti-rasisterna kan man ju se som ett medborgarrättsgarde. Var inte alltför övertygad att gardena kommer att jobba i ditt intresse. En och annan oskyldig kan vara du.

Bättre då att ge polisen resurser.

Låt mig berätta en historia om muslimen som ville bilda medborgarrättsgarden efter att Breivik varit i farten. Han tyckte som så att det var de sena giftermålen och alla singlar som ledde till mental ohälsa och extremism. Så han tyckte att man i grannsamverkan skulle ta sig in i alla ensamhushåll för att kolla att det stod rätt till. Man fick inte vägra. Jag påpekade att Stockholmsbombaren och Bin Laden var gifta män, vilket fick honom fundersam.

Men jag antar att du styr vilka medborgarrättsgarden som får bildas? Lite SA sådär?

Ursäkta mig, men du insinuerade just att jag på något sätt sympatiserar med SA? Som i nazisternas SA?

:va

Folk har solsting i Tjottahejti fortfarande alltså, bådar gott in för helgvädret. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Typiskt negativa tankar som inte behövs så här i sommartider, tänk istället på alla skyldiga som kan komma att drabbas av eventuellt - tyvärr sällan eller aldrig - förekommande garden.

:)

En sak är säker, nu skadas ju oskyldiga även utan garden, så varför vore det så hemskt om ett garde då och då spöade en oskyldig, folk som är motståndare till lag och ordning är märkligt nog tillfreds med bristande dito så länge garanterat endast oskyldiga människor drabbas. :va
Ledsen, kan inte släppa tanken på vilket klientel som har tiden att avsätta till dylika göromål....
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
En avknoppnig av IRA fick för sig att starta "medborgar"garde under The Troubles för att städa upp bland pundarna i Belfast.

En folkvald politiker som trodde på rättsamhället uppmärksammade detta och la fingrarna emellan.
Gardet gjorde som de var skolade och sprängde politikern i tusen bitar, om jag minns rätt.

Var det inte i slumområdena kring Pretoria där garden/mobbar som började städa upp bland lösdrivare gick bananas för några år sedan och hade ihjäl folk lite på måfå?

Nåja, finns som sagt en hel del exempel där medborgargarden inte har varit lösningen på några problem.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En avknoppnig av IRA fick för sig att starta "medborgar"garde under The Troubles för att städa upp bland pundarna i Belfast.

En folkvald politiker som trodde på rättsamhället uppmärksammade detta och la fingrarna emellan.
Gardet gjorde som de var skolade och sprängde politikern i tusen bitar, om jag minns rätt.

Var det inte i slumområdena kring Pretoria där garden/mobbar som började städa upp bland lösdrivare gick bananas för några år sedan och hade ihjäl folk lite på måfå?

Nåja, finns som sagt en hel del exempel där medborgargarden inte har varit lösningen på några problem.
Jag tycker man bara skall vara lite ödmjuk inför att om det börjar uppstå ens diskussioner om garden så har samhället misslyckats och svikit sina kunder/medborgare och då är det misslyckandet och sveket det primära problemet.

Naturligtvis är det inte önskvärt med garden, men det är sannerligen inte laglöst land heller.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ursäkta mig, men du insinuerade just att jag på något sätt sympatiserar med SA? Som i nazisternas SA?

:va

Folk har solsting i Tjottahejti fortfarande alltså, bådar gott in för helgvädret. :)

SA som i medborgargarde. Ptja, AFA är ett annat mer nutida garde. Vad har vi mer?

Min tanke var att väcka en viss motvilja mot konceptet.

Ser hellre att vi har polis vars beteende, värdering och urval vi kan styra demokratiskt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Waaaas? Har inte herr minister läst "myterna om invandring "? Står den lille mörkvattenfiskaren och begår nåt så oheligt som att berätta sanningen? ojojoj.. Http://www.svd.se/nyheter/valet2014/reinfeldt-sommartal-analys-svdse_3827406.svd?fromMobile=true

Han har ju själv sådär 500% av medellönen så han kan ju visa sin solidaritet med att gå i bräschen. Börjar bli sosse över F.R nu,; det är lätt att vara frikostig med andras pengar och när de tar slut ber man folket om mer
mer. Å så fick SD 20%.

Markus, jag börjar packa 40fotaren.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har sympati för idén att förläggningar skall byggas i rika reservat. Å andra sidan är en lika valid poäng att förläggningar skall ut i byhålorna. Logiken är den samma: förläggningar skall till alla ställen där de boende röstar på partier som vill ta emot 100,000-tals flyktingar i strid med folkviljan, må det så vara Djursholm eller Fagersta.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top