Polisjakt som ledde till olycka

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Igår såg jag en blå R1 (tror jag det var) som susade förbi och efter kom civilsnuten i en jäklafart (60 väg)...tyvärr såg jag idag detta på polisen.se

Trist att det slutar så här oavsett...tankar till den skadade och hans familj. Hoppas han klarar sig!


2009-08-19 20:20, Trafikolycka, personskada, Växjö
På onsdagskvällen vid 20.30 tiden inträffade en mc-olycka på lv 682(Teleborgsvägen/ Jätvägen) söder om Teleborg i Växjö i samband med en poliskontroll av en motorcykelförare.

En polisbil försökte stoppa mc-föraren, en 29-årig Växjöbo, för en rutinkontroll i anslutning till Teleborgsvägen. Mc-föraren som körde en tung motorcykel vägrade att stanna på polismans tecken.

Polispatrullen tog upp ett efterföljande på Teleborgsområdet och flera försök gjordes att få mc-föraren att stanna. Mc-föraren vägrade dock att stanna och körde efter en stund ut på Teleborgsvägen från Campusområdet i sydlig riktning. Söder om Teleborg på Jätvägen( lv 682) körde mc-föraren av vägen och ut på en åker. Detta uppmärksammades av polispatrullen som då befann sig på ett längre avstånd från motorcykeln.

I samband med olyckan skadade sig den 29-årige mc-föraren svårt och fördes med ambulans till centrallasarettet i Växjö. Från centrallasarettet transporterades 29-åringen under natten till intensivvårdsavdelningen på universitetssjukhuset i Lund. Angående 29-åringens skador hänvisas till sjukhuset i Lund.

Polismyndigheten har rutinmässigt upprättat en anmälan om händelsen som är överlämnad till riksenheten för polismål i Malmö för granskning.

Den 29-årige mc-föraren är i samband med händelsen misstänkt för olovlig körning samt andra trafikbrott.

Eventuella frågor besvaras av polisens informationschef Robert Loeffel 0470-74 36 00.


http://www.polisen.se/Kronoberg/Akt...09-08-19-2020-Trafikolycka-personskada-Vaxjo/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Olovlig körning ger ju en liten hint om att han inte hade körkort... Kanske tyckte han att han inte behövde, eftersom han va så jävla duktig ändå. Om han nu inte hade körkort vill säga.
 

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hölö
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Jag har hört att polisen "krockar" för 119 miljoner kronor per år kan det stämma?
:näsblod
 

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hölö
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Nej det var inte så jag menade, jag undrar bara hur mycket av dom 119 som egentligen är polisen som krockar med andra fordon.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hoppas killen klarar sig utan större skador!

MEN jag anser att detta inte borde räknas in i statistiken för mc-olyckor då han körde olovligt! Visst snuten ska inte jaga i för höga farter men smiter man har man gjort sitt val!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Dra igång en jakt vid en rutinkontroll kan ju tyckas lite petigt,,,,,,,,, det kan va så att hojen inte var reggad,,,,,,,, provkörning kanske.

Vad folk tycker kan ju läsas i alla andra liknande trådar.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag har hört att polisen "krockar" för 119 miljoner kronor per år kan det stämma?
:näsblod


Har hört polis uttala sig om att förr i tiden blev man polis vid högre ålder, med ett körkort i handen och erfarenhet bakom ratten sedan flera år.
Numera är många nyutbildade poliser väldigt unga, med körkort sedan 1-5 år och därigenom betydligt mindre körvana.
Vi vet ju alla att körvana ger en helt annan säkerhet i trafiken, vad gäller blicken, uppmärksamhet i periferin osv. Att då sätta dessa färska bilister i en bil och låta de köra i 180 i biljakter, det är dömt att misslyckas... De kan ju knappt hantera bilen i vanliga farter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har hört polis uttala sig om att förr i tiden blev man polis vid högre ålder, med ett körkort i handen och erfarenhet bakom ratten sedan flera år.
Numera är många nyutbildade poliser väldigt unga, med körkort sedan 1-5 år och därigenom betydligt mindre körvana.
Vi vet ju alla att körvana ger en helt annan säkerhet i trafiken, vad gäller blicken, uppmärksamhet i periferin osv. Att då sätta dessa färska bilister i en bil och låta de köra i 180 i biljakter, det är dömt att misslyckas... De kan ju knappt hantera bilen i vanliga farter.
Ujj, nu kommer du bli stenad när du skriver att unga personer inte har tillräcklig erfarenhet, uppmärksamhet mm för att vara säkra trafikanter :hihi
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Det verkar enklare att stanna än att åka över sin förmåga - då slipper man straff som inte står uppställda i lagboken (stödkrage, gips, benbrott, huvudvärk, mm).:näsblod

Många tycks influeras av "fräna filmer" på tuben där det är såå enkelt att åka ifrån fordon som ägs av statsmakten.
Man skall inte underskatta "risken" att föraren av det andra fordonet kan vara minst lika duktig i att hantera höga hastigheter och då förskjuts maktbalansen... (övning ger färdighet)

Eget ansvar gäller, det är inte snuten som tvingar enskilda individer till att köra fortare än förutsättningarna medger.
En annan gång är det någon som stulit ditt fordon/ofredat en anhörig och då är man tacksam att dom tar fast gärningsmannen istället...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om man väljer att smita så får man väl ta konsekvenserna? Även om det är trist att ännu en mc-förare skadas i trafiken i år.

Jag tycker väl om man får hans regnr så kan man väl fota och haffa honom hemma så slipper man jaga.
 

jetson

Guest
Kanske beror på att fler kvinnor sitter bakom ratten i en polisbil nuförtiden, skulle vara kul om det var så iaf.
http://www.ment.se/node/9146

Under 2008 var polisens bilar inblandade i knappt tio tillbud om dagen och inte sällan är det polisen själva som är ansvariga till tillbuden.
– En övervägande majoritet av olyckorna orsakas av polisen, inte motparten, säger Lundälv till Metro.

– Det stämmer bra att polisen är ansvariga för en majoritet av tillbuden som sker, säger Persson till Ment.se



Även
http://www.metro.se/2009/08/11/44097/poliser-inblandade-i-3-212-krockar/index.xml
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Dra igång en jakt vid en rutinkontroll kan ju tyckas lite petigt,,,,,,,,, det kan va så att hojen inte var reggad,,,,,,,, provkörning kanske.

Vad folk tycker kan ju läsas i alla andra liknande trådar.

Att följa efter en förare som inte stannar vid en rutinkontroll ter sig väl inte så konstigt. Uppenbart vill föraren inte ha med lagens långa arm att göra och det borde räcka för polisen att undersöka närmare. Han kan vara intefanvet jag, bankrånare, eller "bara" rattonykter. Och då skall vederbörande stoppas, inget snack om saken.

Sen kan man självklart disskutera om jakten skall avbrytas när hastigheterna blir för höga och går igenom tätbebyggt område med risk för att skada andra pga den uppjagade stämningen som följd av en hederlig tjuv-o-polis jakt.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Varesig han smet eller inte hade körkort så skall inte polisen utsätta/riskera mcföraren,tredje part eller polisernas egna liv. Är olovlig körning värt ett liv!!!

Så du menar att om ett rattfyllo vägrar stanna så skall polisen vackert bara titta på när han rullar vidare för att risken vid en jakt överväger?

Polisen vet ju inte om föraren är rattonykter förrän de stannat vederbörande och undersökt varför han inte stannat i första taget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top