Garmin Nüvi 500 på MC?

MC Doktorn

Guest
För vanligt bruk dvs resa från A-B funkar den säkert bra, en stor nackdel är att det inte finns en MC hållare. Själva kartprogrammet Citynavigator täcker bara Norden vilket självklart är en enorm nackdel om man ska utanför skandinavien.


En annan stor nackdel är att det inte ingår ruttplaneringsprogrammet Mapsorce inte ingår.
Där du kan skapa rutter i PC:n och tanka över till GPS:n vilket förhöjer åkningen avsevärt.
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
ruttplaneringsprogrammet Mapsorce inte ingår.
Där du kan skapa rutter i PC:n och tanka över till GPS:n vilket förhöjer åkningen avsevärt.

Det programet kan du hitta helt olagligt på nätet.
Sen är det väl inget problem att cracka en europa karta och trycka in i den har jag för mig.
 

MC Doktorn

Guest
Det programet kan du hitta helt olagligt på nätet.
Sen är det väl inget problem att cracka en europa karta och trycka in i den har jag för mig.
Cracka ?


Det går ladda ner olagligt även Friluftskartan Pro men nu var det inte det som var frågan.
Klara begränsningar tycker jag om man inte har dessa tillbehör.

Helt klart vet jag att för många funkar Nüvi500 utmärkt och det visar väl att alla har olika behov.
Man bör ju fråga sig vad man vill med sin GPS innan man köper.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Köpte en Nuvi500 i förra veckan, trotts att den fått lite halvkass kritik.

Har inte hunnit använda den så jättemycket än, men provat den både på Mc, bil, kayak, båt och cykel.

På ett 8GB minneskortet kan jag informera om att det går att få in både vägkarta europa, Friluftskartan Pro hela sverige samt sjökort från Trelleborg till Haparanda, (precis under 4GB, men jag skulle inte chansa på att det går in på ett 4GB kort). Man måste uppgradera firmwaren i den först via garmins hemsida, så den stöder kartfiler över 2GB.

Så hittills är jag helnöjd, mycket pang för pengarna.

MC-fästen finns visst, både garmins egna som är rätt dyrt, eller RAM;
http://www.ram-mount.com/Products/GPSMounts/tabid/135/Default.aspx
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Går det att stänga av automatisk ruttomräkning på den modellen ? Isåfall är den nog ett mkt bra köp. I annat fall blir man mest förbannad till slut om man gör sig jobbet att dra hem Mapsource , NT 2010.10 o låsa upp kartorna med "fulprogramvara" , göra rutter för hela semester o sen föra över dom till gps'en.
Går det inte att stänga av ruttomräkningen , så kommer gps'en att "förstöra" varje rutt man gjort vid minsta lilla avvikelse. Trist men sant... Antingen blir det en massa omladdningar av rutten du just åker eller , om du inte märker när den räknar om rutten , så får du åka helt andra vägar än de du planerat....
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
För vanligt bruk dvs resa från A-B funkar den säkert bra, en stor nackdel är att det inte finns en MC hållare. Själva kartprogrammet Citynavigator täcker bara Norden vilket självklart är en enorm nackdel om man ska utanför skandinavien.


En annan stor nackdel är att det inte ingår ruttplaneringsprogrammet Mapsorce inte ingår.
Där du kan skapa rutter i PC:n och tanka över till GPS:n vilket förhöjer åkningen avsevärt.

City Navigator NT Europe och Mapsource kan du tanka ner kostnadsfritt. Du behöver då också Garmin Jetmouse1.5. Se i stället till att den har tillräckligt med minne så du kan ladda in hela Europa utan att behöva välja vilka delar du inte ska ha med
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Vad gäller RAM's fästen kan jag rekommendera
http://www.gpsw.co.uk/

Bra mycket billigare än de svenska återförsäljarna, och frakten var inte dyr heller.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Går det att stänga av automatisk ruttomräkning på den modellen ? Isåfall är den nog ett mkt bra köp. I annat fall blir man mest förbannad till slut om man gör sig jobbet att dra hem Mapsource , NT 2010.10 o låsa upp kartorna med "fulprogramvara" , göra rutter för hela semester o sen föra över dom till gps'en.
Går det inte att stänga av ruttomräkningen , så kommer gps'en att "förstöra" varje rutt man gjort vid minsta lilla avvikelse. Trist men sant... Antingen blir det en massa omladdningar av rutten du just åker eller , om du inte märker när den räknar om rutten , så får du åka helt andra vägar än de du planerat....

När jag gjort rutter har den då inte räknat om rutten när jag avvikit från den så jag tror inte man behöver "stänga av" ruttomräkningen.
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Slog också till på en Nuvi 500 från dustinhome. GPSen funkar helt OK, dock inte testat den ordentligt än.

Garmins scooter-fäste lämnades tillbaka efter en timme, tycker det var alldeles för dyrt och riktigt kasst. Köpte ett enkelt fäste på ebay för 40 spänn, två-tre veckor senare hade jag det, funkar perfekt :)
 
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
ducati 900ss
Hej.
Hur får du in flera kartor på micro SD kortet. Jag har tankat hem några "fulkartor" men de har ju alla samma namn. Först fick jag inte Bluechart att fungera men när jag skapade en mapp som hette "GARMIN" så gick det bra. Lägger jag nu in fler kartor så heter de ju lika i samma mapp vilket inte går.(GARMIN/gmapsupp.img )Hur gör man?
Dessutom hur fick du Frilufskartan att fungera och vad skall de filerna heta?
Tacksam för all hjälp och uppslag jag kan få.
Krister

Köpte en Nuvi500 i förra veckan, trotts att den fått lite halvkass kritik.

Har inte hunnit använda den så jättemycket än, men provat den både på Mc, bil, kayak, båt och cykel.

På ett 8GB minneskortet kan jag informera om att det går att få in både vägkarta europa, Friluftskartan Pro hela sverige samt sjökort från Trelleborg till Haparanda, (precis under 4GB, men jag skulle inte chansa på att det går in på ett 4GB kort). Man måste uppgradera firmwaren i den först via garmins hemsida, så den stöder kartfiler över 2GB.

Så hittills är jag helnöjd, mycket pang för pengarna.

MC-fästen finns visst, både garmins egna som är rätt dyrt, eller RAM;
http://www.ram-mount.com/Products/GPSMounts/tabid/135/Default.aspx
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Går det att stänga av automatisk ruttomräkning på den modellen ?

Detta vill jag också veta!
Någon som testat?


Edit:
Googlade och hittade följande:

- Tyvärr hade jag fel, det går att skicka in spåret från Mapsource men man får inte fram det i enheten!

- Det tycks inte gå att stänga av varken Autozoom eller Automatisk Ruttomräkning.

källa:http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53435

Tyvärr fungerar den alltså inte som en vettig MC-gps.:gnissla
 
Last edited:

Nisselauda

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Västmanland
Hoj
KTM, Suzuki
Hej.
Hur får du in flera kartor på micro SD kortet. Jag har tankat hem några "fulkartor" men de har ju alla samma namn. Först fick jag inte Bluechart att fungera men när jag skapade en mapp som hette "GARMIN" så gick det bra. Lägger jag nu in fler kartor så heter de ju lika i samma mapp vilket inte går.(GARMIN/gmapsupp.img )Hur gör man?
Dessutom hur fick du Frilufskartan att fungera och vad skall de filerna heta?
Tacksam för all hjälp och uppslag jag kan få.
Krister

Några länkar till sidor som bör hjälpa dig:
http://www.speedcams.se/phpBB3/view...sid=b61b535631c3e76ac9d988846084faa2&start=30
http://www.kartman.se/forum/viewforum.php?f=17

För att slå ihop kartor använder du Mapsource (men då måste kartorna ligga i Mapsource) eller kör ett program som heter gmaptool. Finns beskrivet på de flesta av dessa sidor.
I gmaptool kör du följande kommando för att slå ihop karta1.img (byt namn fråm gmapsupp.img) och karta2.img till filen gmapsupp.img:
gmaptool.exe -j -o gmapsupp.img karta1.img karta2.img

Kör själv med scooterfästet och några kattstrypare - funkar bra både på hojen och vattenskotern.
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Dustin

Hade tänkt köpa en Zumo 660 men kunde inte motstå det billiga priset på Nuvin, nu får man pengar över till bensin:tummenupp. Har en 60csx också så jag tror dom kompleterar varandra bra. Polaren köpte en och den gjorde inte om rutten när han vände på den oc körde rutten baklänges så det går att lura den

- Tyvärr hade jag fel, det går att skicka in spåret från Mapsource men man får inte fram det i enheten!

Nog får man fram rutten i gpsen allt:banana
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top