Någon som pysslar med Paramotor?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Verkar vara rätt kul.
Någon som vet i vilken hastighet man kan flyga?

680_05sept16%20010_edited.jpg


680_IMG_1157_omgjord.jpg
 

schizophrana

Guest
en sådan där jävel har nästan kostat mig livet! Va ute och red över en åker och då kommer en sådan där swischande över huvudet på min pålle, han trodde det va tibetanska mördargerillaarmén för han drog som en avlöning innan jag han reagera över ett krondike och jag satt bakochfram på röven på hästjäveln och höll i mig i svansen dom 700 m som va kvar till stallet.:mad:
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
en sådan där jävel har nästan kostat mig livet! Va ute och red över en åker och då kommer en sådan där swischande över huvudet på min pålle, han trodde det va tibetanska mördargerillaarmén för han drog som en avlöning innan jag han reagera över ett krondike och jag satt bakochfram på röven på hästjäveln och höll i mig i svansen dom 700 m som va kvar till stallet.:mad:
Skyll på hästen istället. Hästar är säkert trevliga men dom blir ju rädda för allting. Jag skulle inte köra en hoj som stegra över/började wobbla så fort jag t.ex mötte en bil, såg en soptunna eller en hund.
 

Merovingian

Guest
Topphastighet på en normal rigg är ungefär 60 km/h, och marschfart är nånstans vid 35-40 blås.
En imponerande billig och givande hobby förutsatt att man har möjlighet till startplats.

Jag pysslar inte men kommer göra i framtiden. Har varit i Södertälje hos www.skarmflyg.com och tittat, samt gjort all skälig efterforskning man gör om man seriöst tänker börja.
Skulle åkt till Åre och tagit cert för motorlöst skärmflyg nu i sommar, men det har inte blivit så. :5sure
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag gjorde lite research kring detta som alternativ sysselsättning när jag bodde i utlandet och inte kunde köra hoj.

Paramotor behöver inte klassiskt PPL cert utan man tar ett glidskärmscert och sedan påbyggnadskurs i paramotor. Skärmarna gör inte mer än kring 60km/h så det är inget för långfärd...
 

Merovingian

Guest
. Skärmarna gör inte mer än kring 60km/h så det är inget för långfärd...

Säg inte det. Soppan räcker i flera timmar, ännu längre om du stänger av ibland och använder termik och allsköns uppåtdrag.
På youtube nånstans kan du se en gubbe som spänner fast en stor tank och flyger kors över Sverige i ett svep, väster till öster.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ser coolt ut.

Men seriöst kolla hur man sitter? som en kvinna i den stolen!!

Mounta motorn på det här fanskapet så kan jag lätt åka upp i luften.
 

Bifogat

  • 468084298.jpg
    468084298.jpg
    45.3 KB · Visningar: 130

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
en arbetskamrat har prexis tagit cert för skärmflyg, man får numera ha en "buggy" att sitta i så man slipper o springa igång utan kan sitta där tills man fått upp farten för det är faen inte lätt att springa fort nog med det där skrotet på ryggen,
en "nyhet" med hans motor är att det är en 4-taktare vilket är mycket ovanligt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Topphastighet på en normal rigg är ungefär 60 km/h, och marschfart är nånstans vid 35-40 blås.

Det är en rätt fräck acceleration också! Så som jag fått det förklarat för mig så är det inte så att gaspådrag innebär en stadig ökning i hastighet, utan istället innebär gaspådrag att man "lyfter" (tänk er ungefär som uppsvinget på en gunga. Framåt då), och sen när man slår av så hinner kiten ikapp en och så far man iväg framåt/nedåt = 0-max på typ ingen tid alls (när man väl börjar röra sig då, uppsvinget tar ju lite tid):tummenupp
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
en sådan där jävel har nästan kostat mig livet! Va ute och red över en åker och då kommer en sådan där swischande över huvudet på min pålle, han trodde det va tibetanska mördargerillaarmén för han drog som en avlöning innan jag han reagera över ett krondike och jag satt bakochfram på röven på hästjäveln och höll i mig i svansen dom 700 m som va kvar till stallet.:mad:

Lol och du skyller på glidflygarn...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Fan va kul det finns lite intresse ser jag. Det här blir nästa kul grej för mig i alla fall.:yoparty

en arbetskamrat har prexis tagit cert för skärmflyg, man får numera ha en "buggy" att sitta i så man slipper o springa igång utan kan sitta där tills man fått upp farten för det är faen inte lätt att springa fort nog med det där skrotet på ryggen,
en "nyhet" med hans motor är att det är en 4-taktare vilket är mycket ovanligt.

Det är teknik och erfarenhet. Ser ju filmer när proffsen drar igång om det behövs inte många meter spring då.

Topphastighet på en normal rigg är ungefär 60 km/h, och marschfart är nånstans vid 35-40 blås.
En imponerande billig och givande hobby förutsatt att man har möjlighet till startplats.

Jag pysslar inte men kommer göra i framtiden. Har varit i Södertälje hos www.skarmflyg.com och tittat, samt gjort all skälig efterforskning man gör om man seriöst tänker börja.
Skulle åkt till Åre och tagit cert för motorlöst skärmflyg nu i sommar, men det har inte blivit så. :5sure

Ah precis som jag gissade då. 40km/h tippade jag på.
Verkar ju schysst att man kan ta med allt i bilen och bränna iväg 10mil sen startar man på nån liten väg och gör en runda runt området. 5tim på en tank är ju lagom bränsleekonomi.

en arbetskamrat har prexis tagit cert för skärmflyg, man får numera ha en "buggy" att sitta i så man slipper o springa igång utan kan sitta där tills man fått upp farten för det är faen inte lätt att springa fort nog med det där skrotet på ryggen,
en "nyhet" med hans motor är att det är en 4-taktare vilket är mycket ovanligt.

Tycker det sabbar lite av känslan med ännu mera skrot under sig. Schysst att ha den fria sikten och dingla med benen.

Du har ingen mer info om hans 4-takt?
Hittade detta
http://footflyer.com/Equipment/Paramotors/bailey175/paramotor_review_Bailey175.htm

En film
http://www.youtube.com/watch?v=Qr759LWKK1M
 
Last edited:

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
aahhh alltså man sitter inte fast i buggyn utan den blir kvar på marken när man lyfter, motorn är en briggs o strattÅn (hmm låter ju safe me´en kräsklippare på ryggen),
det är en nyutvecklad motor (han köpte första exet som kom till sverige) där de har fått upp effekt o ner vikt till acceptabla nivåer men den är fortfarande slöare än 2-taktarna (förståss).
 

Merovingian

Guest
aahhh alltså man sitter inte fast i buggyn utan den blir kvar på marken när man lyfter, motorn är en briggs o strattÅn (hmm låter ju safe me´en kräsklippare på ryggen),
det är en nyutvecklad motor (han köpte första exet som kom till sverige) där de har fått upp effekt o ner vikt till acceptabla nivåer men den är fortfarande slöare än 2-taktarna (förståss).

Okej?
Det har jag aldrig sett.
Däremot så finns det trikes för ändamålet man fäster motorn i. Ger nånting att sätta fötterna på, också.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Man kanske inte kan flyga så långt menman kan flyga högt:
[YOUTUBE-ID]80l1jstxcZA[/YOUTUBE-ID]

Såg dokumentären på TV. Grymt spännande.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Hur mycket låter motorn egentligen? Tar ju bort lite av seglarupplevelsen. Eldrivna ännu?
 

Merovingian

Guest
Hur mycket låter motorn egentligen? Tar ju bort lite av seglarupplevelsen. Eldrivna ännu?

Beror på vilken motor man väljer.
Personligen har jag sett märket "Miniplane" flyga, vilka har bland annat ljuddämpande insugsburk. Den motorn lät så lite att fläktljudet klart överröstade allt annat. Allt man hörde var vindflås samt propellern när den rör runt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Återuppliver tråden.

Jag flyger paramotor och har gjort sedan sommaren 2011. Gick en grundkurs i Åre och lärde mig friflyga först och sedan vart det vinsch/bogsering med lina sen när jag hade koll på flygningen så började jag med motor vilket är att rekomendera så man inte ger sig på motor på en gång då det blir lite mycket på en gång.

Man sitter skönt i en flygsele om det inte är det billigaste du hittar på blocket. Friflygning är ju bekvämare men man är begränsad och kan inte flyga lika fritt vart man vill som med motor utan är beroende av termik eller hang om man vill vara uppe en stund.

Storlek på motorn avgörs främst av hur mycket man väger, flyghastigheten beror helt på skärmen. 30-40km/h är normal flyghastighet för dom flesta skärmer men när man fått lite erfarenhet så kan finns det vassare skärmar som kommer upp emot 60km/h och rekorden ligger närmare 70km/h.
Motorn hör man inte mycket av när man gasar på för då tar propellerljudet över, och som van motorflygare störs man inte alls av det men hörselskydd är ju ett måste.

Är ni intresserade så kolla www.paragliding.se så kommer ni till svenska skärmflygförbundet och där kan ni hitta alla klubbar och instruktörer som finns i landet.

Och om man som jag lessnar på att bara glida runt så kan man flyga acro och få känna på lite g-krafter och action.


Lite bilder jag tagit.

1208242.jpg


1208241stor.jpg


1302251_zps6d5162fa.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top