Stulen mc har sett den flera gånger idag

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Man får väl ta tillbaks det som är sitt eget? Är det inte så!?

Egenmäktigt förfarande. Olagligt. Men som dom säger - i vissa fall är det berättigat.

Ser du tjuven kliva på hojen för att köra, bara kasta sig över han och markera några välplacerade slag i hans njurar.
 
Last edited:

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GS 850 -81
jag har redan erbjudit hjälp


För envars gripande måste du även se hela händelseförloppet när han stulit ditt fordon skum regel det där med envarsgripande

Ta tillbaka sitt fordon själv

9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om envarsgrip

24 Kap. Om häktning och anhållande
7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).


Flyende fot, Efterlyst eller bar gärning dock måste fängelse finnas i straffskalan.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man får väl ta tillbaks det som är sitt eget? Är det inte så!? Man får väl bara inte bruka våld mot någon då man gör det. Följa efter och låsa fast den igen kanske? Så man kan/hinner managera bortforslingen själv. Men jag är inte säker på detta..
Förmodligen kan man väl åka in på livstid.... Lider med dig..

Nja. Jag är inte helt säker på hur det ligger till med det.
Om det är en cykel och du inte tar tjuven på bar gärning vid tillgreppet så får du inte ta tillbaka den utan vidare då det teoretiskt sett kan vara så att han sålt den vidare till någon i god tro och då gör man ju sig själv skyldig till stöld.
Det är ju inte riktigt samma sak med en MC som är registrerad. Det är ju lite svårt för någon att hävda att han köpt den i god tro men inte fått fylla i något ägarbyte och hojen dessutom inte står registrerad på den som säljer den. Jag tror att man inte får göra ett envarsgripande heller om det gått en stund sedan den blev stulen.

Så jag är lite osäker på om man verkligen får ta tillbaka den men jag misstänker att det är OK att låsa fast den.

Misstänker att det delvis också hänger ihop med det där i lagen om självförsvar om att man har rätt att bruka den mängd våld som krävs för att förhindra att egendom stjäls eller stoppa någon som förhindrar att egendom återtas men att angreppet måste vara "aktuellt".
Ser man däremot någon som försöker sno ens hoj så är det bara att slå honom tills han ger sig. Sen håller man fast honom tills polisen kommer.
 

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GS 850 -81
Nja. Jag är inte helt säker på hur det ligger till med det.
Om det är en cykel och du inte tar tjuven på bar gärning vid tillgreppet så får du inte ta tillbaka den utan vidare då det teoretiskt sett kan vara så att han sålt den vidare till någon i god tro och då gör man ju sig själv skyldig till stöld.
Det är ju inte riktigt samma sak med en MC som är registrerad. Det är ju lite svårt för någon att hävda att han köpt den i god tro men inte fått fylla i något ägarbyte och hojen dessutom inte står registrerad på den som säljer den. Jag tror att man inte får göra ett envarsgripande heller om det gått en stund sedan den blev stulen.

Så jag är lite osäker på om man verkligen får ta tillbaka den men jag misstänker att det är OK att låsa fast den.

Misstänker att det delvis också hänger ihop med det där i lagen om självförsvar om att man har rätt att bruka den mängd våld som krävs för att förhindra att egendom stjäls eller stoppa någon som förhindrar att egendom återtas men att angreppet måste vara "aktuellt".
Ser man däremot någon som försöker sno ens hoj så är det bara att slå honom tills han ger sig. Sen håller man fast honom tills polisen kommer.

Bra resonerat
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Lindome!!! Det är ju inte alls långt från Kungsbacka där jag bor! Kanske är dags att sadla på sig ninjadräkten och dra ut och läxa upp den där hojtjuvsgösen! :mad:

Ska upp på vinden och leta efter tillhyggen... har för mig att mitt gamla brännbollsracket ligger där (även om jag inte var vidare på svarven så det blev ett pizzaracket, men det svider nog till det med om man får bra träff!) :D
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Misstänker att Ni har rätt här. Men visst är det riktigt märkligt att man skall vara så osäker på vad man får resp inte får göra enligt lagens mening med så här "triviala saker"...
Har haft en hel del med poliser att göra yrkesmässigt och som tur är så finns det rätt många som har en vettig syn på hur lagtexterna skall "tolkas"också. I synnerhet i dessa fall.
 

Niklas V

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900 RR -96
om jag har förstått det rätt så är det alltså en 02:as gsxr 1000 som har blivit stulen? Hur ser den ut? Kan ha sett den... och jag är ingen morgonmänniska...
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Vad är problemet ! samla ihopa ett gäng och slå han gul och blå! Säg till honom efteråt att man ska man inte sno mina grejer !
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kan alltid ta till klassikern, ..säg du har bössa, så har dom bil !

Det kan ju funka att säga, jag törs inte närma mig tjuven för han är beväpnad.

Kommer dom sen och tar honom och beskyller dig för att ljuga när det visar sig att tjuven är obeväpnad så säger du bara, ni ljög också, ni sa att ni inte hade någon bil. :hihi
 

cyberworld

Cyberworld
Gick med
18 May 2006
Ort
älvsbyn
Hoj
1999,yamaha,r1
om jag har förstått det rätt så är det alltså en 02:as gsxr 1000 som har blivit stulen? Hur ser den ut? Kan ha sett den... och jag är ingen morgonmänniska...

helt svart utan dekaler iridium skärm på så den syns och ett scorpion extreme system
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Man får väl ta tillbaks det som är sitt eget? Är det inte så!? Man får väl bara inte bruka våld mot någon då man gör det. Följa efter och låsa fast den igen kanske? Så man kan/hinner managera bortforslingen själv. Men jag är inte säker på detta..
Förmodligen kan man väl åka in på livstid.... Lider med dig..

Nu är ju lagen lite byrokratisk, om Mc,n är anmäld stulen får inte den rättsmäktiga ägaren hämta den, utan det ska polisen göra.
Jag hittade min stulna bil och fick inte ta den själv, utan det var polisens sak på grund utav att den var anmäld stulen. Tro att jag blev sur :huvet.

/ A.B
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
fy fan va handlingsförlamad man måste känna sig när man ser sin hoj i händerna på ett jävla avskum, polisen gör inget, man själv får inte göra något....
Vad är meningen med att ha poliser ute i tjänst egentligen? Är det inte meningen att de ska täcka så stort område som möjligt för att snabbt kunna hjälpa människor vid såna här tillfällen?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
fy fan va handlingsförlamad man måste känna sig när man ser sin hoj i händerna på ett jävla avskum, polisen gör inget, man själv får inte göra något....
Vad är meningen med att ha poliser ute i tjänst egentligen? Är det inte meningen att de ska täcka så stort område som möjligt för att snabbt kunna hjälpa människor vid såna här tillfällen?

Alltså dom måste få in sina kvoter på Laserkontroller först... VIKTIGT!!!
Dessutom är sådana saker lite krångliga eftersom man måste göra mer än att stå och vinka med armen...
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu är ju lagen lite byrokratisk, om Mc,n är anmäld stulen får inte den rättsmäktiga ägaren hämta den, utan det ska polisen göra.
Jag hittade min stulna bil och fick inte ta den själv, utan det var polisens sak på grund utav att den var anmäld stulen. Tro att jag blev sur :huvet.

/ A.B

När min båt tillfälligt hade en annan "ägare" kollade jag upp detta.
Enligt DEN polisen DÅ får man visst låsa fast åkdonet och bevaka sina intressen medans vår sheriffkår skyndsamt beger sig till platsen för det formella ultrabyråkratiska beslagtagandet.

(Nu kan ju detta omöjliggöras av en superviktig fikarast eller en hastighetskontroll på spikrak väg i soligt väder. Vår kära sheriffkår har ett förtroendeproblem som de ideligen missförstår orsakerna till.)

Det enda som stod över detta (DÅ) var ifall fordonet behövs för livräddande insatser.
Men om du aldrig anmält den stulen hade det bara varit att plocka hem den igen.
 

Niklas V

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900 RR -96
helt svart utan dekaler iridium skärm på så den syns och ett scorpion extreme system

Då är det med stor sannolikhet din jag har sett flera gånger igår. sista gången var vid 23.00. Ska ut en sväng sen och kan ta en extra tur då för att se om jag kan se något.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top