Stulen mc har sett den flera gånger idag

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08

I det här fallet är det helt oväsentligt att ge sig in i en diskussion om god tro. Spelar ingen roll. Brottet självtäkt bedöms utifrån kriteriet: Besittning.

Kan utveckla i korthet. Att få RÄTT till en pryl genom köp i god tro är sedan lagändringen (2003 har jag för mig) helt omöjligt om prylen stulits från ägaren. Den som köpt den av en tjyv är alltså blåst och blir av med prylen utan ersättning om den ursprunglige ägaren gör anspråk på den. I övrigt finns fortfarande god tro-begreppet kvar.

Däremot så när något stjäls så övergår BESITTNINGEN av prylen till tjyven om han inte kan gripas under det direkta stöldtillfället eller i direkt anslutning till det (kallas för färsk gärning).

Att rubba någon annans besittning (oavsett om du har RÄTT till prylen eller inte) är olagligt och kan beroende på omständigheterna rubriceras på olika sätt men i typfallet för egenmäktigt förfarande. Om du rubbar annans besittning i syfte att själv ta dig RÄTT så gör man sig skyldig till självtäkt.

Finns mig veterligen inga direkt vägledande domar på det vi diskuterar och HD var själva oeniga om tillämpningen av lagändringen i god tro-begreppet. Skall jag ge mig på en gissning så kan ursprunglige ägaren återta hojen om den står parkerad och inte är låst eftersom den då inte är i annans besittning. Är den däremot låst så skulle jag ringa polisen och meddela att nu har jag hittat min hoj och tänker lasta upp den på ett släp och ta hem den, är det OK?
 

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Moneyeater (R6)
jo för jag är ett helkorkat blondo, det är ett under att jag ens vet vad som e bak å fram på hojjen å jag måste ha knu:censoredat körskoleläraren för å få kortet va? :tråkad

Anyway, jag har hoj och jag har kort, mer än vissa andra här...

eeeh... ursäkta?
blev JAG påhoppad nu?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Anyway, jag har hoj och jag har kort, mer än vissa andra här...

eeeh... ursäkta?
blev JAG påhoppad nu?

Yes yes catfight!
beavis.gif
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Håller med Wonderwizard

Hur går det med ärendet?

Någon som sett hojen eller hört av co-op killer 8lax ponken?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Visst, det är förbjudet att ta tillbaka sina egna, stulna saker. Men om man nu bara åker och hämtar hojen och sedan ringer snuten och tar tillbaka anmälan med någon motivering typ, "jag hade visst råkat parkera den på andra sidan huset, den var tydligen inte alls stulen som jag trodde. Förlåt."

Vad ska då den orättmätige "ägaren" göra? Ringa polisen? Knappast. Och med tanke på den oerhörda energi ordningsmakten visat så här långt lär de bara vara glada över möjligheten att allt "löst" sig.

Min grundläggande etik och moral säger polisanmäl och låt rättvisan segra.
Men nu funkar det ju inte så alltid så då låter ju ditt förslag som en bra ide.

Det finns ju ett inte allt för gammalt WW fall i hbg där tjyven fick behålla stora delar av hojen när polisutredningen var klar:huvet

Dummelmoralist javist:)
 

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
GSX1300R -08
Hörru cyberworld, hur går det med letandet efter hojen, det har varit rätt så tunt med info här på tråden :confused:
Har det blivit någon polisanmälan mot token som ville sälja tillbaka hojen?
 

cyberworld

Cyberworld
Gick med
18 May 2006
Ort
älvsbyn
Hoj
1999,yamaha,r1
Dom som inga pengar har skall inget ha..

tjenare alla som har hjälpt mig ..försöker göra det bästa jag kan , men vill inte yttra mig eftersom han läser denna tråd . jag har inte sett eller hört någonting om hojen dom sista dagarna , vet inte om den lever :( .

om ni ser något så mejla mig hellre !!!

Tack på förhand ..
 

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
om hojen var/är stöldförsäkrad skulle jag ringa till försäkringsbolaget och säga som det är, att killen åker runt på hojen i göteborg men att polisen aldrig har tid att göra något. Då ska du nog se att förskringsbolaget kan säga ett å annat till polisen då det ligger ganska mkt i försäkringsbolagets intresse att du ska få tillbaka din hoj och dom har nog ganska stort inflytande hos polisen också. Annars skicka ett PM när det är dags att ta fram järnröret så är jag gärna med å bankar lite.
 

cyberworld

Cyberworld
Gick med
18 May 2006
Ort
älvsbyn
Hoj
1999,yamaha,r1
Fortfarande inget..

hejsan undrar om någon har sett till den nu ?
jag har inte varit hemma på en månad ..
hörde bara att han kör runt utan reg skylt..
mejla mig gärna om detta..:huvet
 
Last edited:

cyberworld

Cyberworld
Gick med
18 May 2006
Ort
älvsbyn
Hoj
1999,yamaha,r1
har även sett den detta år fast bara på avstånd lite konstigt att inte polisen stoppar någon som kör runt på en tillknucklad mc utan regskylt och inget kåpglas !! trevligt samhälle vi lever i ..
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jisses, har polisen inte gjort något ännu.
Mest förvånad att hojen faktiskt lever.
 

Rompskagg

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple 09
jag har blivit av med min Daytona 09 röd med arrow slipons och är det någon som har sett den får ni gärna höra av er till mig på kim_blue81@hotmail.com.

Vet att det finns en del sådan ute men min har till en början en plugg i däcket då jag fick en poppnit i den för en månad sedan. inte mycket annat att gå på då den är körd 200mil och i nyskick.
 

cyberworld

Cyberworld
Gick med
18 May 2006
Ort
älvsbyn
Hoj
1999,yamaha,r1
Hej alla , va tvungen att läsa igenom min gamla tråd . enormt tacksam för info och hjälp . Jag kontaktade admin ang en person här och fick inte någon IP . kontaktade polisen dom bad mig skicka allt material och .... tro ni jag fick någon respons ? nä . en off story .Enormt tråkig historia och dåligt uppföljt . så trött på att det finns några som bara tycker den här e fin den tar jag . tack igen alla ha det gött haaaj .
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top