Konbanan är så svår

MrsIce

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
BMW R 1150R Rockster
Har börjat övningsköra på min BMW R1150R och tycker konbanan är så svår. Jag har övat vid tre tillfällen och vid två av dem har jag vält och cyken hamnat i backen. Då blir jag alldeles skakis och nervös och vågar inte köra mer. Jag har vält vid de tillfällen då jag ska vända, tappar balansen helt enkelt. Det känns hopplöst och jag tvivlar ibland på om jag kommer klara det.
Hur ska man tänka och göra? Jag vet att det bara är att öva,öva,öva men jag blir så skakis när det går snett.

Förlåt om mitt inlägg låter lite löjligt, jag behöver nog bara lite pepping
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag vet inte riktigt hur den nya konbanan ser ut, jag körde upp för över 5 år sedan.

Det enda jag vet är att jag övningskörde mycket med min pappa på vanlig väg innan jag började träna konbanan, så det är möjligt att jag hade god vana på motorcykeln innan jag började med långsamma och precisa manövrar och jag ramlade inte en enda gång, även om det kanske var nära någon gång. :va

Kör efter din egen förmåga och räkna inte med att klara den i de hastigheter/svängradier som krävs till en början. Ha stor marginal till att välta för att sedan göra det snabbare och bättre undertiden du lär dig! :tummenupp

Där du ramlade, är det liknande en garagevändning om jag förstår rätt?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
inte löjligt. och fullt normalt att känna som du gör.

annars är det bara att öva öva öva öva öva öva öva öva som gäller. och när du trodde att det var klart med att öva, ska du göra det en gång till. och sen igen.

en bra grej förresten, som skyndar på inlärningen, är att känna glädje över det som sitter, dvs det som går bra för dig. det är viktigare än att känna motgångar. varje steg framåt, är i rätt riktning, oavsett hur litet det steget är.

ut och öva nu, häng inte här.
 

Str3 R

Guest
När du vänder, prova att hålla hojen mer upprätt och luta dig själv inåt i svängen. Jag får uppfattningen att du kör för långsamt och lutar hojen inåt. Gör tvärtom istället, luta dig inåt. Det är inte löjligt att fråga alls, du kommer greja det där. :)

Edit: Jag menade att om du kryper runt sakta kan du hålla hojen mer upprätt. Har du mer fart och ska runt lite fortare kan du använda dig av centrifugalkraften och luta hojen inåt.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
BLICKEN,,,,,,,, det är a och o var du har blicken för du åker dit du tittar,,,,, höj blicken och titta långt fram, tittar framför hjulet som många gör så blir det skitvingligt.
Åka bara nånstans och titta långt fram utan några konor och krav, lite jobbigt i början att hålla fram blicken men det är bara att kämpa på.:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Str3 R

Guest
BLICKEN,,,,,,,, det är a och o var du har blicken för du åker dit du tittar,,,,, höj blicken och titta långt fram, tittar framför hjulet som många gör så blir det skitvingligt.
Åka bara nånstans och titta långt fram utan några konor och krav, lite jobbigt i början att hålla fram blicken men det är bara att kämpa på.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Håller med, jag tittade på trädtopparna när jag slet med konbanan i låg fart, det underlättade mycket. :tummenupp

OCH, när du vänder tittar du på nästa kona, inte den i mitten som du rundar.
 

Basic

Basic
Gick med
24 May 2009
Ort
Norberg
Hoj
suzuki tl 1000s.... gpz 900.... minimoto av nå japanskt slag....
BLICKEN,,,,,,,, det är a och o var du har blicken för du åker dit du tittar,,,,, höj blicken och titta långt fram, tittar framför hjulet som många gör så blir det skitvingligt.
Åka bara nånstans och titta långt fram utan några konor och krav, lite jobbigt i början att hålla fram blicken men det är bara att kämpa på.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

sååå sant så...... blicken e så himla viktig....:Bugar
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Grundregeln är att om du känner att du börjar tippa, så lättar du på kopplingen och får kontroll igen. Se till att ha bra med grundgas hela tiden så att du kan parera tippningen med kopplingen.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Som någon sa, börja med att nöta svängar utan att köra hela banan.

Ställ upp 2st koner enbart för att lära dig köra i åttor runt för att få in "vändningarna". Öva, öva, öva på att ta ut svängarna så att du kommer tillbaka in och lätt kan runda konen.

Öka sen antalet koner, men skit i den "riktiga" banan tills du klarar att köra 4-5 koner fram och tillbaka. När det väl sitter med enbart de här "jobbiga" svängarna går själva banan lätt. Dock är det jävligt tråkigt efter ett tag att enbart snurra i åttor, men för mig gav det iaf väldigt snabbt resultat att nöta på detta sätt för att ta ut svängarna och hålla blicken rätt.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Ett lätt sätt att öva inför konbanan är att ta en parkering med så få "vit ränder" som möjligt o köra 8:eek:r på.
Sätt upp två konor/centrum med 4-5m meters mellanrum o kör 8or runt dem. Då du känner att du behärskar det, ta o kör saktare.
Då det känns hyffsat bra, så minskar du storleken på 8orna.
Du vill komma till läget att det tar LÅÅÅNG tid o är hyffsat små 8or

Anledningen till en parkering är att om du känner att det börjar gå fel så gasar du lite o hojen rätter upp sig. Till detta kan det behövas lite utrymme då man är ovan. Visst du kanske måste börja om på 8an, men du lägger inte hojen på backen.
O känner du att du vill sakta ner snabbare än motorbroms efter gas, använd bakbromsen.

Det man är utefter med öveningen är i första hand: Balans
& Dragläge på kopplig.
I andra hand finkänslighet på gasen.

o iom att köra 8or inte är med på uppkörningen så slipper du känna pressen att "ooo jag MÅSTE fixa det här, annars för jag inget körkort"
Bara en pyskiska låsningen kan ställa till med mycket förtret.

Jag kör titt som tätt fortfarande 8or på en parkering bara för att.

Hoppas detta hjälper dig
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är inte lätt. Stor och tung hoj gör det svårare. Dock så ger övning definitivt träning, och träning ger så småningom färdighet. Räkna dock med att nöta en hel del.

Se till att ha en hoj du kan fånga även om du tappar balansen grovt, alternativt en hoj du kan tänka dig tappa några gånger utan att svära över mer än att nu blev det lyfta av igen. Sitter man och ångestar över att riskera att tappa ögonstenen i backen så spänner man sig förmodligen bara av det och då blir det svåra näst intill hopplöst, för det handlar i mångt och mycket om att slappna av, låta hojen göra jobbet och som West säger bestämma vart man skall hän, titta dit man skall och sedan bara se till att allt annat följer med.

Det är det där sista "bara" som blir avsevärt mycket mer "bara" med övning. ;)

Släppte en hel del för mig när jag provade att köra det hela på en Suzuki DR istället för skolans gathoj. Plötsligt märkte jag att ja, jag kunde (för det var fan så mycket lättare) och med det kom självförtroendet och plötsligt gick det bättre även på gathojen.

Bra tips om åttorna, var fan var ni när jag höll på och nötte?! :D
 

tommi

Guest
Ja konbanan kan vara jobbig om man har en hoj som är osmidig.

Jag skulle troligen inte klara konbanan med min vfr men med en street hoj troligen inga problem då dom är olika byggda.

Kanske köpa en billig streethoj om du kan?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
BLICKEN,,,,,,,, det är a och o var du har blicken för du åker dit du tittar,,,,, höj blicken och titta långt fram, tittar framför hjulet som många gör så blir det skitvingligt.
Åka bara nånstans och titta långt fram utan några konor och krav, lite jobbigt i början att hålla fram blicken men det är bara att kämpa på.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Exakt!
Planeringen för körningen är jätteviktigt och då är blicken det viktigaste instrumentet man har. Redan när man paserar med framhjulet den konan som du håller på att runda, är det dags att fokusera blicken på nästa kona. Den du rundar är ju redan vid dig och därmed redan passerad, men inte nästa och det är den du skall planera för hur du skall runda.
Kom ihåg som sagt..dit du tittar, det är där du kommer hamna. Är det konen som passerar så är det där du kommer trilla isf, för då har du missat planeringen inför nästa kona.
Ett tips är då att när du passerar konan med framhjulet, titta då med en gång på nästa vilket betyder att man får vrida rätt mkt på huvudet, men i och med att du gör det så kommer du automatiskt att börja svänga ditåt.
Prova själv genom att sitta på en stol och avslappnat vrida på huvudet med armarna framför dig precis som om du hade dem på ett styre. Då när du vrider på huvudet och överkroppen följer med, titta då hur armarna rör sig. Då förstår du hur viktig blicken är.

Tänk dig..det är samma princip när du kör på väg dvs när du kommer in i en kurva så tittar du ju längre fram i kurvan, för du vill ju se hur änden på kurvan ser ut så att du kan ta dig igenom hela kurvan. Skulle du enbart titta precis framför dig, så riskerar du väldigt lätt att missa hela kurvan och därmed kanske åka av vägen.
Blicken och planering är A och O som sagt.

Lycka till!:)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En balansövning som kanske inte har så mkt med konbanan att göra utan mer för att få in balansen är att köra rakt fram, typ krypkörning.

Du kör fram och saktar in så hojen nästan står still. då släpper du försiktigt ut kopplingen och rullar iväg igen, sen gör du likadant massor med gånger.

Då kommer du dels få till balansen i låg fart och så småningom när du märker att hojen faktiskt inte bara ramlar så kommer du bli mer avslappnad i både sittställning och körning.

Dessutom så kommer du märka hur du kan reglera balansen med hjälp av gasen. lite lite gas och hojen blir helt plötsligt stabil.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Ingen kör konbanan perfekt den första gången, det krävs helt enkelt övning. När man väl accepterat att man inte är perfekt kan man börja köra den och inse att även om man fick sätta ned foten eller kanske gjorde en på tok för stor sväng när man ska byta riktning så gör det ingenting, ju fler gånger man kör desto bättre blir det.

Lycka till!
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ut och kör på väg! Jag tror inte JAS-piloterna börjar med att köra flyguppvisningar för allmänhet på låg höjd. Däremot gillar jag att jämföra oss som klarat konbanan med JAS-piloter.. :D
Det är inte så lätt att köra sakta och svänga samtidigt, men du lär dig med tiden.
 

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-S1000F
Självklart klarar du det! Dela upp de manövrar du tycker är svårt i mindre lättare delar, du kan t.ex. öva breda u-svängar och cirklar som du sedan gör mindre och mindre i takt med att du känner dig säkrare. Och glöm inte klappa dig själv på axeln varje gång det går bra. :) Lycka till!
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Grundregeln är att om du känner att du börjar tippa, så lättar du på kopplingen och får kontroll igen. Se till att ha bra med grundgas hela tiden så att du kan parera tippningen med kopplingen.

Läste flera gånger och kom fram till att jag nog fattade fel först.
Jag antar att du menar att man ska släppa ut kopplingen för att få lite mer drag?
Det var länge sen jag tog körkort, men jag testade konbana på skoj för ett tag sen, och jag hade lättare att hålla balansen om jag gasade på lite när det började tippa inåt.
Slår man av i det läget, så ligger man ju ofelbart där och sprattlar.
 

aska

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Där sverige är bäst!!
Hoj
Triumph tt600
Håller med de föregående. Man behöver öva MYCKET, det behövde jag i varje fall. Jag övade en hel del på min sons "fiddy". Det hjälpte mej jätte mycket. Den var lätt, orkade att hålla den uppe även om jag var på väg att välta. Men jag kunde öva på var man skall hålla blicken. Hur man planerar körningen och det där med att släppa ut kopplingen när jag höll på att tappa balansen. Självklart gjorde jag banan ganska mycket minder, eftersom det är en mycket mindre motorcykel. Ett tips som fungerade mycket bra för mej. Klarade första uppkörningen. Jag kan tillägga att jag har aldrig kört moped tidigare eller någon annan motorcykel. Jag övade med min egen motorcykel med min man som handledare. Sedan körde jag även på körskola, men behövde "bara" 5 lektioner. Lycka till!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top