Roadsmart VS Qualifier II

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det finns många trådar om detta och jag hittar inte det jag söker.

Såg att det stod 06 på mina som sitter på nu och det kan inte vara bra att köra på. Jag kommer att köra både gata och bana med dem och nu behöver jag köpa däck.

Hur gamla kan däcken vara utan att tappa sina egenskaper?

Vad är det för skillnad på dessa två?
Dunlop Sportmax Roadsmart och Dunlop Sportmax Qualifier II
Är Q2 mer racer?

Jag vet att det finns ett QRR som inte är så bra i vått så dem vill jag inte ha.
Finns det andra ni rekommenderar?
Kollar man på Dunlops hemsida så är det endast 2 däck de rekommenderar, varför inte fler?
 
Last edited:

jetson

Guest
Jag har hört 4 år sen börjar det bli sprickor osv i däcken, och att roadsmart blir för varmt på bana, men att det är perfekt för gata i alla väder.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Varför kan inte det vara bra att köra på? Det kanske går jättebra, beror väl lite på hur de har hanterats och använts. Är de nyligen monterade på hojen är det väl inga problem, har de suttit där sedan -07 är de nog inte så roliga att köra på längre. Sen beror det ju lite på hur du tänkte köra också, racetempo direkt eller?

Däckstillverkaren rekommenderar nyaste däcken de gör till hojarna, inte alla däck som passar eftersom de såklart vill sälja det senaste. Oftast är det senaste ju också det bästa men kanske inte det mest prisvärda... ;)

Kolla lite på detta inlägg i en annan däckstråd om du inte redan läst den, så behöver vi inte skriva det igen: http://forum.svmc.se/showpost.php?p=48685&postcount=19

:)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Varför kan inte det vara bra att köra på? Det kanske går jättebra, beror väl lite på hur de har hanterats och använts. Är de nyligen monterade på hojen är det väl inga problem, har de suttit där sedan -07 är de nog inte så roliga att köra på längre. Sen beror det ju lite på hur du tänkte köra också, racetempo direkt eller?

Däckstillverkaren rekommenderar nyaste däcken de gör till hojarna, inte alla däck som passar eftersom de såklart vill sälja det senaste. Oftast är det senaste ju också det bästa men kanske inte det mest prisvärda... ;)

Kolla lite på detta inlägg i en annan däckstråd om du inte redan läst den, så behöver vi inte skriva det igen: http://forum.svmc.se/showpost.php?p=48685&postcount=19

:)

Mycket bra läsning. Enligt honom räcket det alltså med det billigaste racerdäcket för oss rookies?

Typ: Dunlop Sportmax Qualifier
Men det däcket verkar inte så bra i regn, vilket ska man välja då?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Mycket bra läsning. Enligt honom räcket det alltså med det billigaste racerdäcket för oss rookies?

Typ: Dunlop Sportmax Qualifier
Men det däcket verkar inte så bra i regn, vilket ska man välja då?
Då säger jag det igen: Måste du fråga, så duger ganska säker det du har ;)

Instruktörerna kör ofta på samma däck oavsett, såvida inte nån deltagare försöker vara snab och har t. ex regndäck. Vi kör alltså Maxxis Presa Sport, Racetec, Qualifier, BT003 eller slicks oavsett väder. Sänk farten och kör mjukare.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Då säger jag det igen: Måste du fråga, så duger ganska säker det du har ;)

Instruktörerna kör ofta på samma däck oavsett, såvida inte nån deltagare försöker vara snab och har t. ex regndäck. Vi kör alltså Maxxis Presa Sport, Racetec, Qualifier, BT003 eller slicks oavsett väder. Sänk farten och kör mjukare.

Jo, visst fungerar de som jag har på nu men när jag väl behöver byta måste jag ju göra ett val!

Det verkar finnas hur många Qualifier som helst.
När du skriver Qualifier, är det den enklaste eller någon annan du menar?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
När du skriver Qualifier, är det den enklaste eller någon annan du menar?
Q2 är det nyare däcket och ska väl vara bättre än Q i regn, Q RR är det mer ban-anpassade däcket, men då är det också sämre i regn. Roadsmart har en lite annan profil gissar jag, och har bättre allroundegenskaper än Q generellt. Ska du åka gata i alla väder och nån enstaka bandag, köp Roadsmart. Kör du mest i bra väder eller lite mer bana, köp Q 2. Ska du köra lite gata men mest åka iväg på bandagar, köp Q RR.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det finns både skurna slicks och "vanliga" gatudäck, hur fungerar däcken som banåkare säljer efter racen?
En del av dem är lila och det kan väl inte vara så bra?
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Kör du bara rakt fram och gillar att burna/kränga däck kan du köpa gamla racedäck, men dom är anpassade för bana, inte gata!
Som det låter ska du köpa Roadsmart, tillräckligt med däck och håller längre än till kiosken och tillbaka...:tummenupp

Fredrik:D
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kör du bara rakt fram och gillar att burna/kränga däck kan du köpa gamla racedäck, men dom är anpassade för bana, inte gata!
Som det låter ska du köpa Roadsmart, tillräckligt med däck och håller längre än till kiosken och tillbaka...:tummenupp

Fredrik:D

Men alla säger att de blir för varma då man kör på bana?
Jag tror det blir Q lr Q2
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Men alla säger att de blir för varma då man kör på bana?
Jag tror det blir Q lr Q2
Det beror nog på tempot... och ifall du gör som många andra, behandlar dem som bandäck och sänker trycket alldeles för mycket. Q har ung. samma arbetstemperatur så isf skulle de åxå gå varma...

Men jag håller nog med, Q2 blir alldeles utmärkt. Huvudsaken är ju att du känner att det passar :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det beror nog på tempot... och ifall du gör som många andra, behandlar dem som bandäck och sänker trycket alldeles för mycket. Q har ung. samma arbetstemperatur så isf skulle de åxå gå varma...

Men jag håller nog med, Q2 blir alldeles utmärkt. Huvudsaken är ju att du känner att det passar :)

Det skiljer lite i pris.
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Men alla säger att de blir för varma då man kör på bana?
Jag tror det blir Q lr Q2

Hej
Däck blir inte gamla om dom förvaras rätt, ute i SOLSKEN (uv bryter ner gummit) i 40C på playan i Italien, Spanien whatever. Ok kanske inte så bra. Jag kört bana på däck från 2003 med ok bantider utan att få ett enda släpp. Faktiskt mkt klistrigt och bra däck!! Kör du knäskrap i varenda kurva på bana med bra varvtider så köp klistriga gatdäck om ej så kör på det du har tills dom tar slut.
Oftast är det inte däcken utan föraren som är skulden till kraschar. Kör efter vägförhållandena , däckstemperatur osv.
Däck från 06 som som sagt inte har legat ute i solen är helt ok!!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Oftast är det inte däcken utan föraren som är skulden till kraschar. Kör efter vägförhållandena , däckstemperatur osv.
Precis!

Jag tror du missade min poäng lite Abra, du kommer inte automatiskt överhetta några Roadsmart, lika lite som Qualifier automatiskt kommer ge dig dåligt våtgrepp så du går omkull. Det beror inte på däcken utan hur du använder dem.

Du verkar tycka att du Qualifier passar dig då det är rätt pris. Köp och kör på, min rek om Q2 var bara taget ur luften ;)
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Roadsmart funkar bra och är tydliga i signalerna, kör du över gränsen för dom kör du FORT!!!
Men jag vet inte vem du är eller hur fort du kör...:tummenupp

Jag kör på Roadsmart och QRR om vartannat, 2 uppsättningar fälgar, men det är bara när jag laddar pucko som QRR är bättre, jag är ingen Rossi på något sätt, men det är inte SÅ vanligt att ngn lyckas hänga på på mina hemmabanor...:D
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Roadsmart funkar bra och är tydliga i signalerna, kör du över gränsen för dom kör du FORT!!!
Men jag vet inte vem du är eller hur fort du kör...:tummenupp

Jag kör på Roadsmart och QRR om vartannat, 2 uppsättningar fälgar, men det är bara när jag laddar pucko som QRR är bättre, jag är ingen Rossi på något sätt, men det är inte SÅ vanligt att ngn lyckas hänga på på mina hemmabanor...:D
Bra inlägg och skön info du kommer med.
Jag kör just nu på roadsmart och jag tycker de är kanonbra hittills.
De blir snabbt varma och klistriga, perfekt för gatan.
Jag har även kört en bandag och då fungerade de med perfekt fäste.
Men nu ligger jag inte på den nivån att överhettade däck skulle vara prio1problemet, ts kanske gör det?
Har aldrig fått släpp hittills med dunlop roadsmart. Har ioförsig inte kört så mycket ännu.
Körde tidigare på Z6 och M3.
Mitt förtroende för roadsmart ökar för varje körning (tills de också släpper, och så är man där igen)
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Om du jämför roadsmart med Z6, vad tycker du?
Har kört slut två uppsättningar Z6. Har bara börjat köra roadsmart.
Men hittills så tycker jag att roadsmart är mjukare och klibbigare, speciellt i kanterna.
(kan bero på att det är 2compoundedtecnology(?), eller vad det nu heter, i roadsmart)
Jag föredrar roadsmart baserat på vad jag hittills har upplevt.
Men jag skulle inte backa för att krängapå Z6 igen.
De är riktigt riktigt bra de med, tycker jag.
(hörde ryktas om att Z6 också skulle fått 2compoundedtecnology(?), eller vad det nu heter, nu på slutet. Men jag vet inte om det stämmer.
 
Last edited:

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Ort
STOCKHOLM märsta
Hoj
KAWASAKI ZX10R
dunlop Qualifier II ! köp , jag kom 700mil med bakdäcket och då kör jag alldrig lugnt , Qualifier II är nog det optimala gatdäcket för en R hoj om man vill ha många mil men oxå köra bulten under 5 minuter utan att riskera att åka av pgav däcket:Bugar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top