Sportig hoj för två

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Oki, nu har jag äntligen gått från student till arbetare och kan börja spana på hoj igen. Men skulle behöva lite tips!

Jag är ute efter en sportig hoj som är kul att köra själv på, gärna på kurviga landsvägar, som har har krut i motorn när det behövs.
Sen är mitt andra önskemål att det ska vara möjligt att dra ner i Europa med tjejen där bak, åtminstone en gång om året.
I och med detta så skippar jag alternativen R1 och dylika (just nu i alla fall).

Har spanat in Honda CBR 1100 XX lite grann. Nån som kan säga nåt om den här hojen? Hur kul är den när man är ensam? Hur många mil fixar en tjej där bak? Hur klumpig är den, vikt osv?

Andra hojar som ni kan tipsa om, som fixar både ensamkörning och parturer?? :)

Tacksam för tips!
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Helt rätt att skippa alla supersporthojar. Själv skjutsar jag på en F800s och det fungerar finfint förutom att effekten självklart kunde vara lite mer.

De jag skulle fundera på är följande:

BMW K1200s, K1300s
Honda Blackbird (precis som du skriver), fungerar finfint. Jättetrevlig att köra och mycket trevlig att skjutsa på. Att klippa 50 mil utan/med skjuts är knappast något problem.
Honda VFR800
Triumph Sprint (riktigt kul alternativ).
Kawa zzr 1400
Suzuki Bandit

Är väl några jag skulle kika på.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Birden funkar bra, har inte åkt på den själv men hon klagar inte i alla fall..
 

Båjk

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Vingåker
Hoj
Suzuki Hayabusa -04.
En Hayabusa borde väl funka,går bra å skjutsa på och vill man gasa lite på kurviga vägar så fungerar det också.
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Det beror väl på om du vill ha med eller utan kåpa. Hayabusan har jag själv provat och den var helt underbar efter landsvägen :yoparty Enda problemet med den är att körkortet ligger risigt till :gnissla 200 efter landsvägen var hur bekvämt som helst. Nemas problemas :) Själv har jag just skaffat en GSX 1400. Efter 3år utan hoj slog jag till igen. Har haft r1'a tidigare. Var fundersam på hur gsx'en skulle funka i stan (med sina 225kg torr) men blev positivt överraskad. Den är faktiskt riktigt smidig och den funkar hur bra som helst när :tuttar sitter där bak. Håller man bara hastigheten så fungerar den utmärkt till resa genom europa. Billig att försäkra, suzuki förs. 2900:- Hel/Helår :)
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
...Var fundersam på hur gsx'en skulle funka i stan (med sina 225kg torr) men blev positivt överraskad. Den är faktiskt riktigt smidig ...

Hade lite funderingar kring det när det kom till dessa hojar också.
Hayabusan har väl torrvikt på 215kg, hur pass smidig är den? Fixar den landsvägen även när det smalnar av och blir skarpare kurvor?
(Vill ju kunna hänga med på SMK Vilses turer i Skåne! :yoparty)

Vilken föredrar du nu då? GSX:en eller Hayabusan?
 

Ge järnet

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Z-1000
Yamaha Fazer 1000! smidig och rolig hoj som man sitter avslappnat på,, en kompis till mig kör en sån och den är väldigt skön att köra långt på, plus att den går fint att köra hårt på kurviga vägar och gör inte bort sig på bana heller..
 

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Kolla Ducatis utbud , dom har åtminstånde smidiga hojar...

Jag skjutsar min fru lite då och då med min 900 supersport hon klagar inte och dessutom tycker jag att hojen bär sin börda kanonbra även då...

/Juha
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
jag skulle titta på en cbr 900 97:a. skitkul när man kör själv. och funkar klockrent att skjutsa och åka långt på . vi har åkt många mil tillsammans på den jag och damen
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Hade lite funderingar kring det när det kom till dessa hojar också.
Hayabusan har väl torrvikt på 215kg, hur pass smidig är den? Fixar den landsvägen även när det smalnar av och blir skarpare kurvor?
(Vill ju kunna hänga med på SMK Vilses turer i Skåne! :yoparty)

Vilken föredrar du nu då? GSX:en eller Hayabusan?

Nu har jag bara haft GSX'en i några veckor och oftast varit 2 när jag varit ute, men den verkar funka rätt bra även när det går lite fortare och svänger. Några på gsx 1400 tråden har varit på bana å kört och det har funkat fint. GSX'en har ju stålrörsram medans Busan har alubox så busan är nog stabilare i alla lägen. Om busan, gsx1400, blackbird, zx12 osv. funkar efter väg när det svänger: det hänger nog på hur duktig föraren är. Sätt en gp förare bakom styret på en busa och han kör nog ifrån dom flesta efter en krokig väg medans han med nytt körkort och nyaste R1'an får kall svettningar bara han ser en kurva :) Det bästa du kan göra är att först fundera om du ska köra med eller utan kåpa (ska du köra fort efter vägarna så är kåpa att föredra) och sen prova några modeller. Prova gärna en GSX 1400 om du får tillfälle. Sen ska du kolla försäkringarna på olika modeller. Det skiljer en hel del :gnissla
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT

Kan bara hålla med ang Kawa ZZR 1400 då jag har en själv. Skjutsade en polare på 75 kg (inkl mina egna 95 kg) och den gjorde 0-240 på typ 4-5 sek fast att jag höll igen lite på gasen (då polarn började skrika där bak), så krutet i motorn är nog det minsta problemet. Sen är det en riktigt stor & bekväm hoj med ruggigt bra bromsar som matchar krutet. Testkör en vettja...
 

Zelda

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
Z750 Kawazaki 2008
Kan bara hålla med ang Kawa ZZR 1400 då jag har en själv. Skjutsade en polare på 75 kg (inkl mina egna 95 kg) och den gjorde 0-240 på typ 4-5 sek fast att jag höll igen lite på gasen (då polarn började skrika där bak), så krutet i motorn är nog det minsta problemet. Sen är det en riktigt stor & bekväm hoj med ruggigt bra bromsar som matchar krutet. Testkör en vettja...


hmmmm.... 0-140 möjligen....
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag som är partisk måste rekommendera Blackbird. Dock så infinner sig träsmak efter c:a 10 mils körning hos både mig och tjejen, till nästa säsong så ska jag införskaffa ergonomisadel.

I övrigt en klockren hoj. Tankväska med packning som man kan luta sig mot är dock ett måste för mig, handlederna värker efter ett 30-40 mil annars.

Skulle någon under pistolhot tvinga mig köpa en annan hoj så skulle jag motvilligt välja BMW K1200S.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
tycker att du ska prova en triumph sprint st... den som kom 05 är en mycket skön hoj den är billig att försäkra oxå:tummenupp... jag har varit till italien några gånger... och det funkar skitbra.. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top