iPhone-tråden

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Min och frugans iPhone är up-to-date vad gäller uppdateringar... inga jailbreaks... och våra GPSer i telefonerna funkar kanon.
Använder ett program som heter HeyWay (Hey Where Are You) lite då o då och den prickar in telefonen på kartan spot-on så att säga.
Har heller inte haft några bekymmer med Navigon det lilla jag använt det.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA

Därför att jag är så nöjd med hur den funkar och har inget emot att betala för de apps jag vill använda. Vid jailbreak så finns det så mycket annat som kan gå fel och jag orkar bara inte med en massa strul längre.
Sen uppfyller den faktiskt mina behov som den är och jag saknar ingenting... inte nu efter 3.0 i alla fall. :)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Därför att jag är så nöjd med hur den funkar och har inget emot att betala för de apps jag vill använda. Vid jailbreak så finns det så mycket annat som kan gå fel och jag orkar bara inte med en massa strul längre.
Sen uppfyller den faktiskt mina behov som den är och jag saknar ingenting... inte nu efter 3.0 i alla fall. :)

Jag hoppas verkligen du kör hojen helt original också..:)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag hoppas verkligen du kör hojen helt original också..:)

Lite skillnad där tycker jag, men bra nära orginal är den i alla fall.

Skillnaden på Jailbreak och icke är att man kan köra program i bakgrunden och att man kan göra lite mer i systemet än vad som är tänkt från början... jag känner redan av att processorn i min lur får jobba till max och då lär det inte bli bättre av att jag kommer ha program igång i bakgrunden.

Sen är det också det att jag inte vill "råka" uppdatera via iTunes med en version som gör att luren blir obrukbar... har inte en till som bara ligger och skräpar utifallatt så att säga.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Finns ett program som heter diskaid, det är bra att ha om du ska föra över filer mellan iphonen och datorn.
Kan vara bra att ha när du har dragit ner Navigonfilerna till datorn och vill ha in dom i iphonen :tummenupp

ppffffttt nä du! så skoj ska vi inte ha när det finns terminaler, ssh och sftp.
Ja, att den kör linux är ett av de största skälen till att jag skaffade den :)

Tack i alla fall
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
ppffffttt nä du! så skoj ska vi inte ha när det finns terminaler, ssh och sftp.
Ja, att den kör linux är ett av de största skälen till att jag skaffade den :)

Tack i alla fall

hehe ok
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Lite skillnad där tycker jag, men bra nära orginal är den i alla fall.

Retades lite bara. Det är din telefon, och du gör som du vill naturligtvis. Själv var jag tvungen att jailbreaka min direkt, och sen låsa upp den, eftersom jag kör med Tele2.

Sen är det ju kul att jailbreaka som protest mot Apples inlåsningsmetoder.
Synd att dom inte vet om att jag protesterar bara..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Retades lite bara. Det är din telefon, och du gör som du vill naturligtvis. Själv var jag tvungen att jailbreaka min direkt, och sen låsa upp den, eftersom jag kör med Tele2.

Sen är det ju kul att jailbreaka som protest mot Apples inlåsningsmetoder.
Synd att dom inte vet om att jag protesterar bara..

Jo, det förstod jag med...

Själv är jag inte sur på Apple och deras "inlåsningsmetoder", det är deras affärsmodell och jag köper att det är så och är inte så sur över det heller. Tele2 hade kunnat sälja iPhone om de varit intresserade att göra det, men nu var de inte tillräckligt intresserade. Det handlar mycket om deras egna affärsmodell också.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Själv är jag inte sur på Apple och deras "inlåsningsmetoder", det är deras affärsmodell och jag köper att det är så och är inte så sur över det heller.

Med inlåsningsmetoder så menar jag ju deras järnkoll över vad som får finnas på Appstore.
Idag läste jag att dom stoppat en program som använde Google Voice. Vissa andra Voip-appar är tillåtna, men bara över Wifi. Som tur finns det alternativ på Cydia.

Att dom släppt på det här med tethering och navigation, var orsaken att jag äntligen bestämde mig för att testa iphone.

Förutom det jag nämnde förut, så jailbreakade jag telefonen därför att det är min telefon som jag betalt för, och då ska inte Apple lägga sig i vad jag installerar på den.

Tänk om Microsoft skulle godkänna alla program innan det gick att installera dom på pc:n. Vilket liv det skulle bli.
Men sånt kommer ju Apple undan med när det gäller iphone.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Med inlåsningsmetoder så menar jag ju deras järnkoll över vad som får finnas på Appstore.
Idag läste jag att dom stoppat en program som använde Google Voice. Vissa andra Voip-appar är tillåtna, men bara över Wifi. Som tur finns det alternativ på Cydia.

Att dom släppt på det här med tethering och navigation, var orsaken att jag äntligen bestämde mig för att testa iphone.

Förutom det jag nämnde förut, så jailbreakade jag telefonen därför att det är min telefon som jag betalt för, och då ska inte Apple lägga sig i vad jag installerar på den.

Tänk om Microsoft skulle godkänna alla program innan det gick att installera dom på pc:n. Vilket liv det skulle bli.
Men sånt kommer ju Apple undan med när det gäller iphone.

Problemet jag har är att installationerna via Cydia och dylikt är piratprogram där de som utvecklat programmen inte får ersättning för vad de gjort... alltså något som inte håller i längden.
Själv försöker jag bli så laglig det går utan att göra det obekvämt för mig och med iPhone så funkar det galant då allt jag behöver finns på App Store...
Att de stoppat Google Voice (även från Google själva) är med största sannolikhet något som kommer med deras avtal med AT&T. Apple har valt att lägga sig i samma säng som operatörerna, då kan man inte ha program som går emot deras intressen så starkt som VOIP via mobil uppkoppling.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tänk om Microsoft skulle godkänna alla program innan det gick att installera dom på pc:n. Vilket liv det skulle bli.

Ja då kanske man skulle slippa "programmet svarar inte" och " du har utfört en förbjuden åtgärd"...
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Problemet jag har är att installationerna via Cydia och dylikt är piratprogram där de som utvecklat programmen inte får ersättning för vad de gjort... alltså något som inte håller i längden.

Du har aldrig kollat vad som finns på Cydia va?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jodå... och du kan inte komma och påstå att det är ett rumsrent tillhåll där du kan installera t.ex. Navigon gratis...

Fast Navigon finns inte i Cydia.
Det som ligger i cydia är inte piratprogram utan är sånt som inte godkänts av äpplet.
Finns till och med program i cydia som du måste betala för.

Ska du ha piratprogram så måste du först jailbreaka, sedan via Cydia dra ner Installous.
Och i Installous hittar du nästan allt som finns i appstore, fast gratis :banana
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jodå... och du kan inte komma och påstå att det är ett rumsrent tillhåll där du kan installera t.ex. Navigon gratis...

Jag var naturligtvis tvungen att kolla, men jag fick ingen träff på Navigon på Cydia.

Dessutom vet jag att det inte går att installera Navigon även om du laddar ner det nånstans utan att betala. Det krävs ytterligare åtgärder på telefonen för att det ska funka.

Det finns inget skumt via Cydia, däremot finns möjligheten att själv lägga till källor som kan innehålla både det en och det andra. Men det är inget som Cydia rår för.

Cydia är fullständigt legitimt, det som finns där är sånt som Apple vägrar släppa in i Appstore. Det finns både betal- och gratisprogram där som oftast är upplagda utav konstruktören själv.
Föreslår att du kollar själv lite.

Länk här, eftersom du inte vill jailbreaka så måste du ju surfa dit på datorn:
http://cydia.saurik.com/
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Mmm, jo, det stämmer att just cydia inte är olagligt annat än att gå emot apples egenskrivna regler... men det öppnar även dörren för alla de olagliga alternativen som finns där.

Anyway, lycka till med luren och hoppas du kommer trivas.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Mmm, jo, det stämmer att just cydia inte är olagligt annat än att gå emot apples egenskrivna regler... men det öppnar även dörren för alla de olagliga alternativen som finns där.

Anyway, lycka till med luren och hoppas du kommer trivas.

Va, ger du upp bara så där? Nyss sa du ju att det var nerlusat av piratkopior där, men plötsligt är säger du att det inte finns nåt olagligt där. Erkänn att du egentligen inte hade nån koll. Det kanske var nån kompis som sagt att han laddat ner en massa därifrån för att skryta för dig?

Att öppna dörren för olagliga alternativ, det är ju bara så dumt att påstå. Isåfall är det nog bäst att du drar ur nätverkskabeln ur datorn också. Där är ju verkligen dörren öppen för olagliga alternativ.

Sen att det skulle komma nån uppdatering från Apple som skulle göra telefonen obrukbar sa du tidigare. Det värsta som händer är att jailbrekingen försvinner. Det är inte så att du inte har nån riktig koll på hur man gör och är rädd för att sabba telefonen?
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Mmm, jo, det stämmer att just cydia inte är olagligt annat än att gå emot apples egenskrivna regler... men det öppnar även dörren för alla de olagliga alternativen som finns där.

Anyway, lycka till med luren och hoppas du kommer trivas.

Det finns inga olagliga alternativ i Cydia. Visst kan man installera repositoryt som leder till instalous men det måste göras manuellt och det finns heller inga länkningar i Cydia som pekar dit. Dessutom dyker det upp en fet varningsruta om man lägger till den källan.

Cydia i sig tillhandahåller enbart lagligt innehåll som standard.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top