Tjöpa digitalt trumset

Merovingian

Guest
Eftersom musik och saker som går snabbt eller högt är det enda som håller mig från att hoppa från Kaknästornet med huvudet före, tänkte jag införskaffa ett digitalt trumset att roa mig med när fingertopparna krampar för mycket för gitarr.

Frågan som följer är denna:
Ska man gå direkt på nåt dyrare, eller är skillnaden mot ett billigare så fjösig att det inte spelar nån större roll om man inte ska ha det på spelningar?(Och vem fan har digitalt trumset på sådana?)
Den som har koll får gärna tipsa om allsköns attribut respektive prisklass bjuder på.

Billigare:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=541746&artno=166711

Dyrare:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=619424&artno=200690
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Som vanligt låter dyrare bättre. Dessutom lär det ha mycket bättre "känsla"
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
..........och hur lång tid kommer det ta innan Merovingian har tröttnat på sitt trumset som sen skall stå och damma i ett hörn och ta upp en massa plats?

Köp det billigare och se om du kommer använda det.......
 

Merovingian

Guest
..........och hur lång tid kommer det ta innan Merovingian har tröttnat på sitt trumset som sen skall stå och damma i ett hörn och ta upp en massa plats?

Köp det billigare och se om du kommer använda det.......

:rofl :rofl :rofl
Man måste älska den fantastiskt positiva inställningen.


Jag är inte Svensson som gör så. :fakta

Som vanligt låter dyrare bättre. Dessutom lär det ha mycket bättre "känsla"

Är du möjligen insatt i hur "studsen" är i plattorna på digitala?
Lär ju kännas halvdant om plattorna är helt stumma. :va
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
..........och hur lång tid kommer det ta innan Merovingian har tröttnat på sitt trumset som sen skall stå och damma i ett hörn och ta upp en massa plats?

Köp det billigare och se om du kommer använda det.......

Och därav min kommentar... (så han inte likt läderjackan han ångrade för 4000 spänn som köptes UTAN öppet köp, står där med ÄNNU ett tillgodokvitto, i en butik han aldrig mer kommer handla i) :rofl
 

Merovingian

Guest
Och därav min kommentar... (så han inte likt läderjackan han ångrade för 4000 spänn som köptes UTAN öppet köp, står där med ÄNNU ett tillgodokvitto, i en butik han aldrig mer kommer handla i) :rofl

Fy fan.. Kul attityd.. :3freak
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Medeli är leksaker och passar barn. Har själv ett Roland TD6KV som är lillebrorsan till TD9. Ett klockrent set som hållt i många år & lär hålla i många år till.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är du möjligen insatt i hur "studsen" är i plattorna på digitala?
Lär ju kännas halvdant om plattorna är helt stumma. :va
Inte helt stumma. Men det känns ungefär som att lira på trumsetet till "Guitar Hero World Tour" eller liknande. Allt är väldigt plastigt och plattorna svarar dåligt.

Provspela några olika trumset så får du känna skillnaden.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är du lite ambitiös fixar du egna samplingar till så slipper du använda skiten som kommer med - då kan du köpa nåt lite billigare ändå. Jag skulle rekommendera det smått fantastiska kittet från Steven Slate.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Spelar du trummor? För vill du ha ett set som börjar likna ett riktigt så tycker jag det blir intressant först vid td9kx, helst td12. Men är det bara som en kul grej så funkar ju de billigare seten. Ljudet är det inte några problem med även på de billigare seten(lite färre oftast, men dom låter ju inte dåligt) däremot är det spelkänslan du betalar för.
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Som vanligt låter dyrare bättre. Dessutom lär det ha mycket bättre "känsla"

hmm, nja det skulle väll vara skillnad i känslan att spela som skulle avgöras mest om man la ut lite slantar på det. Det finns digitala set med sjukt bra trumm modul men som har pads som är som att spela på en yta är lika hårt och som har lika mycket gummi som ett hojhandtag.

Jag skulle tipsa om V-drums.. då de känns bäst enligt mig, dock är jag inte trummis men jag jämför med att spela på ett riktigt trummset.

http://www.roland.com/products/en/TD-9KX/index.html Denna skulle väll vara den enklaste men bästa varianten

Spelar du trummor? För vill du ha ett set som börjar likna ett riktigt så tycker jag det blir intressant först vid td9kx, helst td12. Men är det bara som en kul grej så funkar ju de billigare seten. Ljudet är det inte några problem med även på de billigare seten(lite färre oftast, men dom låter ju inte dåligt) däremot är det spelkänslan du betalar för.

Fan någon hann före!:tungan
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
...angående denna länk som du hade i första inlägget http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=541746&artno=166711

Jag har haft ett medeli 505 och jag säger såsom så att om du bara är ute efter att hamra på för skojs skull så duger det fint.
Ljudet är inte jätte-o-bra heller faktiskt.
Dock är det väldigt känsligt för var på plattorna du slår med stockarna dvs. svårt att spela särsklit dynamiskt.
Det går inte heller att själv bestämma vilka MIDI kanaler som går till vilken pad vilket gör det lite besvärligt om du vill spela via tex. cubase/sampler
 
Last edited:

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
[QUOTE='[PlastRaket]Det går inte heller att själv bestämma vilka MIDI kanaler som går till vilken pad vilket gör det lite besvärligt om du vill spela via tex. cubase/sampler[/QUOTE]

Vilket är just det man behöver göra om man vill ha lite halvballt ljud
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Vilket är just det man behöver göra om man vill ha lite halvballt ljud

mm fast det går att göra egna cucase drum maps där man dirigerar om och byter plats på "tonerna" fast det kan iofs bli problem med det åxå om man tex. säger att c3 ska dirigeras till e3 och det ligger ett annat ljud på e3 som ska till d3 då blir det surr och rundgång i burken:D och det är ju dessutom inte särsklit roligt att göra om alla drum maps bara för att trumset'et suger på MIDI
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
mm fast det går att göra egna cucase drum maps där man dirigerar om och byter plats på "tonerna" fast det kan iofs bli problem med det åxå om man tex. säger att c3 ska dirigeras till e3 och det ligger ett annat ljud på e3 som ska till d3 då blir det surr och rundgång i burken:D

vet, kör själv med ett gaaammalt dtxpress och har just gjort detta. Var ju tvungen att lägga lite tid på att fixa sagda maps till alla möjliga olika samplingsbibliotek men nu när det funkar så låter det bra

dock så är plastsetet bara skräp. Vill man ha minsta lilla dynamik i spelet så triggas alla möjliga trummor utav slagen på närliggande trumma. Så vill man ha någolunda bra dynamiskt spel får man sitta i efterhand o klicka bort alla HH-slag som "läcker" från virveln osv :näsblod
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
vet, kör själv med ett gaaammalt dtxpress och har just gjort detta. Var ju tvungen att lägga lite tid på att fixa sagda maps till alla möjliga olika samplingsbibliotek men nu när det funkar så låter det bra

dock så är plastsetet bara skräp. Vill man ha minsta lilla dynamik i spelet så triggas alla möjliga trummor utav slagen på närliggande trumma. Så vill man ha någolunda bra dynamiskt spel får man sitta i efterhand o klicka bort alla HH-slag som "läcker" från virveln osv :näsblod

haha, så sant som det kan bli, ska det va på riktigt måste vara bättre grejjer :) annars blir man lätt galen framför burken
 
Last edited:

Boatdrinks

www.Bombrepa.se
Gick med
25 Dec 2007
Ort
30 meter upp
Hoj
Fet-Grisen, 1800cc vansinne
Kan inte göra annat än att rekommendera td9k från Roland.

Har spelat trummor i 25 år och lirat på dessa de senaste 5 åren hemma. Skaffa ett par sjyssta hörlurar, och kanske några studiomonitorer om du vill kunna spela för polarna så kommer du att ha hur kul som helst.

Hade tidigare Ett Pearl MMX-set (riktiga trummor) som tog alldeles för mycket plats. Fördelen med dem var att hela huset hörde när man spelade på dem. :D:yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top