Bilder på Najjning/låsning

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag letar och letar men hittar inte det jag söker. Har ni bra bilder på hur grejerna ska najjas/låsas för att vara godkända på tävlingar?

Typ, hur låser ni oljefiltret?
 
Last edited:

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Dra en slangklämma runt oljefiltret.
 

Bifogat

  • najning.jpg
    najning.jpg
    226.4 KB · Visningar: 548

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
lockwire.gif
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Det ser ut som den övre skruven kan snurra hur många varv som helst, är den verkligen godkänd?
Är inte tanken att man ska sätta tråden halft runt skruvens huve så den inte kan röra på sig alls?

det sitter väl en tråd mellan låssprintarna som håller skruvarna åt varsitt håll. Så det ser väl ut som en okej lösning tycker jag
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Precis så ska det se ut om det ska fylla nån funktion men jag vet inte vad han ovan har haft för sig. Verkar smidigt men det kan väl knappast gå igenom en besikning?
Eftersom det är min hoj på bilden kan jag intyga att det går igenom besiktningen. Det är inte bra men bilden var tänkt att visa hur man kunde använda R-clips. Har haft samma i två säsonger.

Angående slangklämma så sätter du en sån runt oljefiltret och låser skruvhuvudet med najtråd något så inte oljefiltrer kan röra sig. En del besiktningsmän vill att man ska naja vattenpumpen också men andra struntar i det.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Eftersom det är min hoj på bilden kan jag intyga att det går igenom besiktningen. Det är inte bra men bilden var tänkt att visa hur man kunde använda R-clips. Har haft samma i två säsonger.
Ja, R-clips verkar vara da shit men tråden mellan behöver vara mer spänd än så där om den ska göra någon nytta. Om den går igenom besiktningen så vet inte besiktningsmannen/kvinnan vad de håller på med. Skönt för dig men är inte tanken att skruven inte ska kunna gänga upp sig (funktionen)?

Angående slangklämma så sätter du en sån runt oljefiltret och låser skruvhuvudet med najtråd något så inte oljefiltrer kan röra sig. En del besiktningsmän vill att man ska naja vattenpumpen också men andra struntar i det.
Finns det olika regler?
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
[YOUTUBE-ID]lDKQQSzvkp0[/YOUTUBE-ID]

Låsningen ser ju ut och sitta bättre med clipsen där Perra, smart! :tummenupp
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Den största anledningen vad jag ser att man najar sina ok är att man vet att dom är dragna ordentligt. Normalt najar man ingenting utan att veta att det är draget och chansen att skruvarna ska gärnga upp sig anser jag som liten (rätta mig om jag har fel). Vet inte om jag är överpedant eller hur andra mekar men jag drar mina ok med moment och sen najar jag. På så sätt 'r jag säker på att allt sitter som det ska.

Men håll med om att riktiga najningar är det snyggaste som finns! :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja, R-clips verkar vara da shit men tråden mellan behöver vara mer spänd än så där om den ska göra någon nytta. Om den går igenom besiktningen så vet inte besiktningsmannen/kvinnan vad de håller på med. Skönt för dig men är inte tanken att skruven inte ska kunna gänga upp sig (funktionen)? Finns det olika regler?
Det finns bara ett reglement men det finns olika besiktningsmän. Min snabbaste besiktning hade jag i år när de kollade ramnummer och transpondernummer, tog 30 sek sen satt godkänt-märket på ramen.
Låsningen ser ju ut och sitta bättre med clipsen där Perra, smart! :tummenupp
Troligtvis det mest pedagogiska som funnits på Tuben :rolleyes: :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Borrar du 3 ggr i varje skruv när du najjar?
Har inte gjort det men ska göra det på nästa hoj. Har man bara en bra pelarborr, som jag har i filmen, och lite tid är det väl värt jobbet. Då kan man alltid se till att tråden är spänd.

Jag har kört i 3 säsonger och inte en enda skruv som najats har ens rört på sig och det tror jag inte har med najningen att göra.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Den största anledningen vad jag ser att man najar sina ok är att man vet att dom är dragna ordentligt. Normalt najar man ingenting utan att veta att det är draget och chansen att skruvarna ska gärnga upp sig anser jag som liten (rätta mig om jag har fel). Vet inte om jag är överpedant eller hur andra mekar men jag drar mina ok med moment och sen najar jag. På så sätt 'r jag säker på att allt sitter som det ska.

Men håll med om att riktiga najningar är det snyggaste som finns! :D

Precis så är det.
Man najar skruvarna efter att de är dragna med rätt moment. Det är mest för ens egen skull men också för att visa andra att de är åtdragna (vid t ex besiktningen). Att man dragit med rätt moment är en förutsättning och najningen blir lite som en check att skruven sitter. Att en skruv som är dragen med rätt moment skulle gänga upp sig är nog väldigt ovanligt.

Om man kollar i service manualer så bör man komma momentet på vissa skruvar vart annat år (typ). Nu vet jag inte hur ofta det är på bromsoken men för dem som har loss dem ofta så görs det mer än vad behovet kräver.

Jag vet att när man meckar helikopter så najar man allt och det är för att man inte ska behöva kolla momentet på skruvarna varje gång man gör tillsyn innan flygning. Efter typ 50h lr 100h flygning så najar man om och då kollar man för säkerhets skull momentet innan man najar sedan. Samma borde gälla oavsett om det är helikopter eller racerhoj.

Sedan fyller najningen en funktion och det är för att skruven eller muttern inte ska kunna gänga upp sig. Är det en skruv man inte rör så ofta kan man med fördel dra åt den rätt och naja, då behöver man inte undra om den sitter. :tummenupp
 

Jocke.P

1.38.7
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På jobbet (känns det som)
Hoj
R1 Räser
Najar gör betongarbetare, mekaniker trådlåser ! Pungt !

Finns bara en anledning till att trådlåsa ett skruvförband och det är att vibrationer ej skall få förbandet att tappa sitt åtdragningsmoment.

Att det sedan sitter en låsning på ett förband betyder inte att det har rätt åtdragningsmoment då rätt många andra faktorer kan ha påverkat momentet och det är således ingen som helst garanti.

Få om några besiktningsmän har en susning om vad syftet är eller så har dom blivit avtrubbade efter att ha sett så många ful låsningar.


Och JA, jag är expert. :Bugar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top