Aprilia RXV 450

jonte666

Aprilia RXV 450 -08
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Filipstad
Hoj
Aprilia RXV 450 -08
Jag har nyss köpt en Aprilia RXV 450 -08.
Eftersom jag är en amatör på området skulle det vara fint att få tips och råd från folk med samma hoj.

Vart får ni tag på piratreservdelar t.ex?
Vart får man tag på en service, repair and maintenance till en Aprilia RXV 450 -08?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Inte helt samma motor sxv/rxv.

Pirat finns inget men man kan handla ifrån england/USA . Vissa saker passar ifrån hondan också.
 

Mr enduro

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2020
Ort
Ludvika
Hoj
Aprilia rxv, Ninja 750, vulcan1500, kx 500Af, plus några till
Lite sent men ändå, jag har två aprilior,den ena ägts sedan ny 2008, till dags dato, så bytt två startmotorer en koppling samt en massa tändstift oljefilter och olja plus svinglager och hjullager i parti och minut
Räknar jag lågt så 12 år och säg 20-30 timmar per år åkt med hojen om jag räknar riktigt blygt så 250 timmar, men jag tror att den gått närmare 500 timmar och den bara fortsätter fungera, min yamma wr 450 04 dog på 120-140 timmar då var den tvärslut. den andra aprildan gick som hyr hoj innan jag köpte den den har minst 250 timmar hos mig, den blåröker värre än en tvåtaktare, men går så bra att jag inte har hjärta att byta motor i den,
Svaga punkter efter 12 år med samma motorcyklar.
Framgaffeln är skit på allvar, bytte på den ena mot KXF 450 med honda kronor det gjorde hojen mer enkel i all terräng, till det så chimsat om bakstötarna på båda typ 10-12 gånger, knepet är mindre kompression och mer retur,
innan så överhettade stötdämparen på 45 minuter.
Framgaffeln på hyrhojen fick en reservoir på styret, en gammal Öhlinare fick offra livet, den fick två ingångar en från varje ben, pneumatikslang dög fint, den gaffeln funkar kanon i sten och bröt, mindre bra på snabba spår,
knoppen på behållaren gör att det går att finjustera luftpelaren rätt exakt, max 0,2 bar övertryck, runt 0,15 är idealet.
Xenonlyse och extra uttag för hjälmlyse går bra generator på plus 300 watt, startmotorer är klena, hasplåten kass, bromspedalen viker sig under hojen i hård stall, en wire i hasplåten löser
 

Mr enduro

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2020
Ort
Ludvika
Hoj
Aprilia rxv, Ninja 750, vulcan1500, kx 500Af, plus några till
forts detta, fettnipplar på alla rörliga delar, funkar bra. ett spröt för startgas i luftburken gör den mer lättstartad vintertid.
Det är en liten knubbig Italienska, den där aprilian, hyrhojen sattes på bantning, varenda skruv som inte är direkt bärande mot aluminium, borrade all plast, plockade bort allt onödigt skräp, hasplat i kevlar från WM cirkusen Meriman
och så vidare, 8-9 kilo lättare vart resultatet, men det känns inte,
08 med Kxf gaffeln känns precis likadan, ett lättviktsbatteri var den bästa investeringen.
Nu bygger jag en 300 tvåtakts Aprilia av samma chassie och en tm 300 motor, samt en Aprilia rxv 1000 med en tonus motor. ja jag erkänner Aprilia rxv har gjort mig besatt, snygg och intressant teknik.
Dom klantade sig med o-ringen på cylinderfodret, två stycken och ett blöthål för kylarvätskan så hade dom byggt en evighetsmaskin, nåja en enduro som bara gick och gick, mina gör ju det.
Mvh Kjelle.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top