R.o.Råå

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu när vi är några som bosatt oss söderöver (eller är på G hit) så tänkte jag att vi kanske kunde starta en underavdelning till R.O.H?

Den kallas R.O.Råå och är till för oss som bor i Råå, Pålstorp, Raus, Bårslöv, Gantofta och Rydebäck.

Detta är inte tänkt som en konkurrerande avdelning till R.O.H utan som ett komplement. Jag har tänkt mig följande aktiviteter inom avdelningen:

1. Samling på torsdagar på ICA Maxi - Råå för så kallade "Råågazz"
2. Fester där vi blir Rååfulla och äter Rååbiff
3. En speciell tråd för Rååa skämt
4. En tråd där vi kan ge tips och Rååd om diverse saker
5. Äta Rååål vid kanten av Råån
6. Skapa ett mc hak där folk kan råådfråga de lärda på råå.


Ni får gärna fylla på med aktiviteter. :)

Det viktiga är att stämningen är Råå men hjärtlig.

Vi som har medlemskap hit:

1. Maverick_ou812
2. 996D
3. Otee
4. Glenning
5. blacktriple (efter 1/9)
6. matte69
7. Mclinda
8. Tingeling (bakpååkare)
9. Sara (bakpååkare)
10. Wonderwizard, utombyare men råådjursälskare
 
Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
:D:D
metropolen Annelöv ligger också söder om.....:glömdet
 

Tingeling

envis
Gick med
18 Aug 2005
Ort
Med Maverick_ou812
Hoj
såld
Äta Råå-biff då också kanske.

(Hjälp, det här med torra skämt smittar tydligen :rodnar *råådnar*)

Är inte mclinda välkommen i R.o.Råå? Eller jag och Sara som bakpå-åkare?? :confused:
 
Last edited:

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Aktiviteter
5. Äta Rååål vid kanten av Råån
6. Skapa ett mc hak där folk kan råådfråga de lärda på råå.

Medlemskap:
7. Mclinda
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Äta Råå-biff då också kanske.

(Hjälp, det här med torra skämt smittar tydligen :rodnar *råådnar*)

Är inte mclinda välkommen i R.o.Råå? Eller jag och Sara som bakpå-åkare?? :confused:
Ni är självklart tillagda på listan nu. :krama

Aktiviteter
5. Äta Rååål vid kanten av Råån
6. Skapa ett mc hak där folk kan råådfråga de lärda på råå.

Medlemskap:
7. Mclinda
Bra Otee, länge sen vi rååkades... :)

Borde inte Wonderwizard ha en hedersplats eftersom han kört på ett Råådjur? :D
Absolut!! Råådjur har en speciell plats i våra hjärtan :tungan

:D:D
metropolen Annelöv ligger också söder om.....:glömdet
Nope, Annelöv rååkar ligga alldeles för långt söderut för att kunna räknas in till R.O.Råå.

Sorry
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Miatorp borde väll??? :)

Jag har dock ofta fotbollsträning på tisdags och torsdagskvällar men jag ingår gärna endå i gruppen!! :yoparty
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Miatorp borde väll??? :)

Jag har dock ofta fotbollsträning på tisdags och torsdagskvällar men jag ingår gärna endå i gruppen!! :yoparty
Njaaaaaa, vi får nog dra norra gränsen vid Högastensgatan - Elektrodgatan.
Den östra går vid Blodboksvägen i Bårslöv och den södra vid Fortunavägen i Rydebäck. I väster är Öresund en naturlig gräns.

Miatorp blir då lite för långt norröver, du får nöja dig med att tillhöra R.O.H. eller flytta lite söderut :krama

Försöker illustrera gränserna med en liten karta.
 

Bifogat

  • RoRåå.jpg
    RoRåå.jpg
    23 KB · Visningar: 76

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Allt patrask bor söder om Trädgårdsgatan. :hihi

(så hette det redan 1890)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Allt patrask bor söder om Trädgårdsgatan. :hihi

(så hette det redan 1890)
Jag tycker vi ska ta upp den stolta tradition som funnits i Råå, blacktriple med sin sjövana får bli huvudman:

Lurendrejartiden på Råå
Vid mitten av 1800-talet fanns ca ett 60-tal mindre fiskebåtar på Råå och det var med nöd och näppe de ca 800 människorna där kunde livnära sig på fisket. Smuggling var ett sätt att stärka inkomsterna. För många gav det ett relativt välstånd, men för alltför många ledde det till socialt förfall eftersom pengarna man tjänat ihop söps upp på krogen där smuggelspriten såldes över disk.

Ett gammalt skånskt och danskt ord för smuggling är ”lurendrejeri”. Ordet härstammar från holländskans lorrendraaier, som betyder smugglare och lurrendreier (lågtyska), med vilket avses en bedragare. På Råå brukar perioden mellan 1820 och 1870 kallas ”Lurendrejartiden” eftersom det var under denna tidsperiod som smugglingen pågick som mest.

Lurendrejeriet var mycket omfattande. I Danmark finns utförselstatistik som visar att år 1861 överfördes 300 000 kannor (motsvarande 800 000 liter) sprit till Sverige. Svenska statistikuppgifter uppger att det ”bara” smugglades in 200 000 kannor. Även om uppgifterna om mängden sprit skiljer sig åt så är det många tusen liter sprit som kom till Sverige från Danmark.

Transporterna över Öresund skedde på natten. När båten landat fanns det alltid folk på plats som tog hand om godset. Var det stora leveranser fanns hästskjutsar redo som körde lasten till bondgårdar i Raus och Pålstorp strax utanför Råå. I annat fall förde man in det till Råå och gömde det.

Godset från Råå fördes dels in via Södra porten i Helsingborg, och det gods som bönderna i Raus och Pålstorp tog hand om kom i huvudsak in till Helsingborg via Östra porten.


Vi får bara passa oss så att vi inte blir Rååande på vägen... :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Intressant förväxling av Orientlivs och Väla. :va

Ännu intressantare för en Råå klubb är att kartan missar Råå-hamn... :hihi

Och, eftersom Maverik är inflyttad Rååing så förstår väll han inte vilket ärkebrott han gör med att ta med Rydebäck i sin Råå klubb :hihi

:arsele
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Får väl skaffa en övernattningslägenhet i slummen då. misstänker att du inte är beredd att dra en ny gräns vid Gråläge:D
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Ännu intressantare för en Råå klubb är att kartan missar Råå-hamn... :hihi

Och, eftersom Maverik är inflyttad Rååing så förstår väll han inte vilket ärkebrott han gör med att ta med Rydebäck i sin Råå klubb :hihi

:arsele

Mja, det krävs ju att man är 7:e generation för att vara äkta sägs det.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ännu intressantare för en Råå klubb är att kartan missar Råå-hamn... :hihi

Och, eftersom Maverik är inflyttad Rååing så förstår väll han inte vilket ärkebrott han gör med att ta med Rydebäck i sin Råå klubb :hihi

:arsele
Jat tog med Rydebäck för jag ville inte göra Otee ledsen :D, dessutom verkar det vara ett trevligt ställe. Fast du får gärna förklara, finns det en schism mellan Råå och Rydebäck sedan gammalt?
Sen Råå hamn, var fan ligger den om den inte är mitt i Råå? Den enda hamn jag sett är den som ligger mitt i byn där alla fiskeludorna är.
Får väl skaffa en övernattningslägenhet i slummen då. misstänker att du inte är beredd att dra en ny gräns vid Gråläge:D
Du kan ju starta en underavdelning som heter R.O.Gråå :)

Mja, det krävs ju att man är 7:e generation för att vara äkta sägs det.
Du tillhör säkert "Lurendrejarna" i rakt nedstigande led, stämmer ju in en hel del där:

"För många gav det ett relativt välstånd, men för alltför många ledde det till socialt förfall eftersom pengarna man tjänat ihop söps upp på krogen" :D
 
Last edited:

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Du tillhör säkert "Lurendrejarna" i rakt nedstigande led, stämmer ju in en hel del där:

"För många gav det ett relativt välstånd, men för alltför många ledde det till socialt förfall eftersom pengarna man tjänat ihop söps upp på krogen" :D

Haha, ja men jag är bara 3:e generation så jag är inte fullvärdig lurendrejare än. :tungan
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag tycker vi ska ta upp den stolta tradition som funnits i Råå, blacktriple med sin sjövana får bli huvudman:


Jag tycker att du har kommit på en lysande plan Micke! Jag har alltid tyckt att du var råådig... :tummenupp


"Huvudman". Det låter något det. Jag kan se rubrikerna framför mig;
"Gruppens huvudman, en 33-årig yngling lyssnade mycket på rååck N' Rååll. Alla de rååkade på bjöds på rååsprit, rååm&cola eller något annat rååttgift."


Det här kan bli en råålig underklubb. :)

5. Äta Rååål vid kanten av Råån

Råå
å
ål

Råååål. (4 st å) :mattias


Danskarna använder ju som bekant inte bokstaven å utan ett dubbelt a, det vill säga aa.

En Råååål på danska blir då Raaaaaaaal. :tungan
 
Last edited:

Tingeling

envis
Gick med
18 Aug 2005
Ort
Med Maverick_ou812
Hoj
såld
Råå
å
ål

Råååål. (4 st å) :mattias

Nu är det faktiskt så att Otee har rätt. :7peta

Ån som flyter genom Råå heter Råå-ån och den ål som fångas däri kallas Råå-å-ål, det var länge det enda ordet i svenskan med fyra å i rad.

Enligt nutida språknormer skrivs dock ordet Rå-å-ål.
:mattias
Men när du gick i skolan var det säkert de forntida språknormerna som gällde :tungan
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu är det faktiskt så att Otee har rätt. :7peta

Ån som flyter genom Råå heter Råå-ån och den ål som fångas däri kallas Råå-å-ål, det var länge det enda ordet i svenskan med fyra å i rad.

Enligt nutida språknormer skrivs dock ordet Rå-å-ål.
:mattias
Men när du gick i skolan var det säkert de forntida språknormerna som gällde :tungan

Sara undrar om vi har tRÅÅkigt... :tungan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top