Svensk talang till ingen nytta?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
I Finland: När jag var på Kemora fick jag förklarat att Kemora ägs av Kommunen, ...är tillgängligt för vem som helst att köra på när den ej är bokad (eller om det var någon/några dagar i veckan). Bara att köra dit & lägga en 50/100-lapp i kassan och köra ut på egen risk (så fick jag det förklarat iaf).


Tror 50 euro eller femhundring för heldag på Kemora, lite mindre för halvdag. Då samsas du med banan med sidvagnar, bilar hojar efter bästa förstånd. Alla tar hänsyn till varandra, är det riktigt många kanske man delar upp men annars kör man.

Synd att banan ligger vid nordpolen som ACR :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att alla svenne-racers tror att allt handlar om talang och pengar medans träning är sekundärt.

Jag vet en supersport-åkare(nämner inga namn) som fick 4-5 lånehojar i spons för några år sedan men tränade inte en sekund under hela vintern. Först på våren åkte han på läger i sydeuropa. Killen kunde ha åkt isbana, skaffat en cross eller endurohoj för att hålla uppe åkkänslan under vintern eller åtminstone kört fysträning men inte då.

Nej, istället för att söka alternativa sätt att träna gnäller man om brist på pengar och träningstider. Men tyvärr kan man inte gnälla till sig en världsmästartitel.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
?

hahahahahahahahahahahahahaha HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:rullandeu:rullandeu:rullandeu:clown:clown:Rockbanan:Rockbanan:Rockbanan:skrattaåt:skrattaåt:skrattaåt:skrattaåt:skrattaåt:skrattaåt:skrattaåt:skrattaåt

du är värd ett darwin award...

Vad kul, SAAB är förövrigt det företag som kanske i störst grad satt Sverige på kartan som industrination. Den flygplansindustri vi har haft sedan andra världskriget har knappt sin like ens bland de europeiska stormakterna, undantaget Ryssland/Sovjet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad kul, SAAB är förövrigt det företag som kanske i störst grad satt Sverige på kartan som industrination. Den flygplansindustri vi har haft sedan andra världskriget har knappt sin like ens bland de europeiska stormakterna, undantaget Ryssland/Sovjet.

Och ej att förglömma, Saab Dynamics.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
De där unkna flosklerna om att Svenskar saknar internationell konkurrenskraft på ett generellt plan har lika mycket skärpa och sanning i sig som fyllesvammel.

Ericsson
Mats Sundin
Zlatan
Håkan Lans
Max Martin
Stieg Larsson

Markus får nog svårt att sova när räknar upp Stieg :näsblod
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
För att alla svenne-racers tror att allt handlar om talang och pengar medans träning är sekundärt.

Jag vet en supersport-åkare(nämner inga namn) som fick 4-5 lånehojar i spons för några år sedan men tränade inte en sekund under hela vintern. Först på våren åkte han på läger i sydeuropa. Killen kunde ha åkt isbana, skaffat en cross eller endurohoj för att hålla uppe åkkänslan under vintern eller åtminstone kört fysträning men inte då.

Nej, istället för att söka alternativa sätt att träna gnäller man om brist på pengar och träningstider. Men tyvärr kan man inte gnälla till sig en världsmästartitel.

Det är väl bara att gå en avrostningskurs på vårkanten, i SMC:s regi, så är man tillbaka på samma nivå man var då föregående års säsong avslutades på höstkanten. :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja.... så kan man se det.... Eller så kan man se det som att man inte lyckats med sin marknadsföring av racing och sig själv, och därför inte fått sponsorerna att fatta varför det är VIKTIGT att slanta upp.
viktigt att ta sig ut i världen menar du va?
håller jag med om.

sen borde väl våra kära Pro superbike förare satsa lite på dtm,Freddy varför kör du inte några inhopp där du har både spons och erfarenhet

ja det underar jag också, jag har farit europa runt några varv med brorsans racing, vi träffar på danskar finnar och norrmän som kör permanent och wildcard i IDM bla, och frågar oss ofta varför inga svenskar åker ner och prövar, så jäkla mycket kostar det inte.
Men som sagt så tror jag att den budget dom får ihop är öronmärkt för racing i sverige, läs stcc.

För att det är för stora skillnader på reglementen (trimmningsgrad) kostar att ha olika cyklar

Pro Superbike VS IDM

Visst skiljer det, helt sant, men IDM har ett mer tillåtande reglemente så det går ju att köra PRO hojar där, så varför inte köra ett wildcard?
Vi, bror och jag, har tom varit öppna för samåkning ner till banorna men fått väldigt lite respons, Hampus har åkt med nån gång men inget mer.

Man måste lämna våra gocartbanor för att få upp ett tempo som duger,
har man sen vart nere och skaffat sig lite kontakter, tempo, erfarenhet och varvtider från internationella banor att visa upp skulle man kanske kunna bli aktuell om nu t.ex Stiggy skulle ha en hoj i STK600 igen.
Men att en svensk skulle vara aktuell för det för att han lagt en miljon snabba varv på gelleråsen är iaf jag tveksam till,
det funkar inte som måttstock och Stiggy tittar ist på förare med relevant info som går att bedömma.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det är väl bara att gå en avrostningskurs på vårkanten, i SMC:s regi, så är man tillbaka på samma nivå man var då föregående års säsong avslutades på höstkanten. :tummenupp


Ironi är lite svårt att urskilja på internet. Men jag hoppas du skämtar? :va
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
De där unkna flosklerna om att Svenskar saknar internationell konkurrenskraft på ett generellt plan har lika mycket skärpa och sanning i sig som fyllesvammel.
........
........

Att svenskar saknar vad som krävs för att bli bland de bästa i världen är sådant som halvt misslyckade existenser själva drar till med för att mörka sina egna tillkortakommanden.

Nu är jag "Nödgad bedd och tvungen" att verkligen hålla med,:tummenupp En fullträff rätt på spiken. "Kan man inte själv så kan ingen annan...-Så tro inte att du ääh nått!!!!" Där har vi åter den där dj-a jantelagen som råder i "landet lagom":huvet
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Vad kul, SAAB är förövrigt det företag som kanske i störst grad satt Sverige på kartan som industrination. Den flygplansindustri vi har haft sedan andra världskriget har knappt sin like ens bland de europeiska stormakterna, undantaget Ryssland/Sovjet.

...åhhh ja som trodde de var snubben med dynamiten...dumma dumma jag...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Hur många Spanjorer bänkar sig för att se hockey vm? Hur många svenskar bänkar sig för att se RR? Misstänker att hockey intresset i Spanien är lika stort som rr intresset här. Vidare tror jag att man på viva-la-hockeyforum.es förundras gång på gång att man i Sverige kan fylla hallen för en div 3 match.

Vi har helt enkelt olika kulturella sportramar, här diggar x och y mans man i Spanien diggar t och p och i Ungern är det p och x.

björn
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Vad jag egentligen menar är att i de flesta fall där det blir en framstående förare så har personen börjat vid tidig ålder, 4-6 år, med tex mincross eller pocketbike...att sedan gå över till roadracing vid 15 är nog inga problem, men det ska börjas i tid. Oftast.

Nja, inte riktig, från hans bio: "At the age of six, Troy’s father gave him a “Monkey” bike to ride around the farm and by the age of 10 he had decided it was time to go racing! For the next four years he traveled the circuits with his father racing in motocross and dirt track events."

Bayliss sa även själv i en intervju att hans äldste son var bortom all chans att bli något inom mcsporten. han är för gammal (tror han är ca 11år). däremot skulle hans yngste son möjligen fixa det iom att han var ca 5år eller något sådant vid uttalandet.


OOOOps! Det där har jag åxå läst nånstans kom jag på när du skrev det.
Det var kanske Biaggi jag for efter. Men jag har för mej att det var nån annan som började köra hoj sent åxå. Kan det varit Doohan? Nån som känner igen det?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Du glömde IKEA! :mattias:va
Åh andra sidan har han med en del tvekamma svenska succéer, exempel; utsålda bolag, bolag som inte genererat någon vinst, författare som aldrig själva fick uppleva framgången, uppfinnare som USAs rättsystem helt kört över.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad skulle svemo kunna göra för svenska talanger, jo de borde kunna lyfta på arslet och stötta svenska talnger och hjälpa till med kontakter ut i världen.

Är det inte så att har en förare egna feta sponsorskontrakt så är det lättare att få plats i ett team. En fransman som jag inte kommmer ihåg namnet på fick plats i Mitsubichis fabriksteam som andraförare delvis för att han var stadd i kassan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad skulle svemo kunna göra för svenska talanger, jo de borde kunna lyfta på arslet och stötta svenska talnger och hjälpa till med kontakter ut i världen.

Är det inte så att har en förare egna feta sponsorskontrakt så är det lättare att få plats i ett team. En fransman som jag inte kommmer ihåg namnet på fick plats i Mitsubichis fabriksteam som andraförare delvis för att han var stadd i kassan.
Det är ju väldigt vanligt att pengarna spelar stor roll, se bara på Talmacsi som under säsongen i MotoGP petat ut Yuki Takahashi eftersom han tar med sig en rejäl sudd med deg från Ungerska sponsorer. Hans resultat är ju inte mycket bättre än Takahashis.

Att Svemo ska kunna göra mer för att hjälpa talanger är en bra och fin tanke men jag tror inte förbundet har de personella och finansiella resurserna att göra det i så mycket större utsträckning. Att de ska jobba mot det är dock önskvärt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top