Svensk talang till ingen nytta?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
pengar och åter pengar

att Kallio lyckades ta sig till Motogp är ju så klart för att han har ett jävla tävlingssinne men också för att finland är raka motsatsen i motorsport där får man backing direkt från både föräldrar och företag


tycker det är tråkigt att johan inte har en cykel som iaf rullar i Fim mästerskapet tror absolut inte att Backlund och björk tex skulle göra bort sig med rätt styrning,vad jag har förstått va det mycket strul förra året för Backis och björk får väl inte riktigt rätt på grejerna heller med det italienska teamet

sen borde väl våra kära Pro superbike förare satsa lite på dtm,Freddy varför kör du inte några inhopp där du har både spons och erfarenhet
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
sen borde väl våra kära Pro superbike förare satsa lite på dtm,Freddy varför kör du inte några inhopp där du har både spons och erfarenhet

För att det är för stora skillnader på reglementen (trimmningsgrad) kostar att ha olika cyklar

Pro Superbike VS IDM
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Denna skillnad på inställning från överheten tror jag är den största påverkande faktorn som gör att det dräller med motorvärldsstjärnor i Finland men ej i Sverige.
Att skylla det svala svenska intresset för motorsport på ”inställning från överheten” var något nytt. Spännande teori.

:)

...finland är raka motsatsen i motorsport där får man backing direkt från både föräldrar och företag
”Backning direkt”? Hur menar du? Konkreta exempel?
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
mja vi har ju haft Ronnie Petterson, å Niko Rosberg men han har ju mer Finsk än svensk.

Vi har haft flera personer på G till F1 här som sistens Björn Wirdheim,

Du tänker nog på Keke Rosberg, jag vet att vi har haft storheter som Ronnie P, Kent A mfl. men det var ju andra förhållanden då. Jag är tämligen övertygad om att om Björn W hade haft mer kulor i ryggen så hade han varit ordinarie i jaguar 2004, det var väl så att Klien hade pengarna (red bull) som inte Björn hade, synd tycker jag.

ofc tänkte jag på keke Rosberg, gick av bara farten när jag skrev
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vi har förare som skulle räcka långt i VM. Det de behöver är uppbackning av företag och människor som redan kommit långt inom roadracing. Jag tror och hoppas att vi närmar oss den dagen då vi har en svensk VM-förare igen. Men det behövs pengar, pengar och och kontakter och pengar.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Att skylla det svala svenska intresset för motorsport på ”inställning från överheten” var något nytt. Spännande teori.

:)

”Backning direkt”? Hur menar du? Konkreta exempel?

Finska förare som har lyckats en gång i tiden hjälper unga stjärnor. Mika Häkkinen hjälpte väl Kimi Räkan in till McLaren, osv osv. Det är ju ingen slump att Finland har många duktiga förare i VM. De äldre hjälper till med sina kontakter och satsar både pengar och hjälper till med kontakter. Finland har ju förare i MotoGP, F1, WRC m.m.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Svensk motorsport har väl aldrig fått nått utrymme. I folkmun är inte motorsport nått värt att prata om. På mitt jobb pratar man fotboll,poker och annan dynga.
När jag sedan nämner att jag pysslar lite med roadracing får man till svars 9 fall av 10.

Roadracing? vad är det? Ordet är så undangömt att man i folkmun inte ens vet vad roadracing är. rally, cross, och speedway det vet man i folkmun vad det är, men längre än så sträcker vi oss inte.

Men Zlatans strumpstorlek vet 8 av 10 svenskar ... pinsamt. Man skulle vart spanjor?

Finska förare som har lyckats en gång i tiden hjälper unga stjärnor. Mika Häkkinen hjälpte väl Kimi Räkan in till McLaren, osv osv. Det är ju ingen slump att Finland har många duktiga förare i VM. De äldre hjälper till med sina kontakter och satsar både pengar och hjälper till med kontakter. Finland har ju förare i MotoGP, F1, WRC m.m.


Det har du rätt i. Min uppfattning är att Finland har en helt annan mentalitet på motorsport. Det är en folkfest som alla kan ta del av till mycket större grad än vad vi har i övriga norden.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
ja å de hade du sett om du läst min post innan. att han var mer finsk än svensk trotts att han är uppvuxen i Solna om jag minns rätt.

Hmm, ...min farsas föredetta är uppväxt i Finland & berättade att hon ofta lekte med honom som barn där, så jag fick intrycket att han var urfinne.
Ska se om Google kan bringa klarhet i saken...

Edit: ..verkar vara något kaiko med quotefunktionen. :va

Edit 2: Google säger om Keke: "born December 6, 1948 in Solna, Stockholm County, Sweden" "Rosberg grew up in Oulu and Iisalmi, Finland."
http://en.wikipedia.org/wiki/Keke_Rosberg
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hmm, ...min farsas föredetta är uppväxt i Finland & berättade att hon ofta lekte med honom som barn där, så jag fick intrycket att han var urfinne.
Ska se om Google kan bringa klarhet i saken...

Edit: ..verkar vara något kaiko med quotefunktionen. :va

inte helt ovanligt med att Finländare jobbar i sverige å har sommarstuga hemma i Finland.

men Keke är uppvuxen i solna om jag minns de hela rätt

Keke Rosberg på Wikipedia.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Finska förare som har lyckats en gång i tiden hjälper unga stjärnor. Mika Häkkinen hjälpte väl Kimi Räkan in till McLaren, osv osv. Det är ju ingen slump att Finland har många duktiga förare i VM. De äldre hjälper till med sina kontakter och satsar både pengar och hjälper till med kontakter. Finland har ju förare i MotoGP, F1, WRC m.m.

Precis :tummenupp
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Är det verkligen annorlunda i Sverige?

Finns inte många.
Folkesson hjälpte ju ett gäng killar (Skåneligan) numera är det Alex Kristiansson i RR och sin yngste broder Sonnie och hans kompis Mattias i sidvagnscross.
Visst Stiggy men han har ju som du själv skrev varför ingen i SST.
Hållinder var ju lite inblandad men nu är nog inte han med heller tror jag.
Kisa hjälpte några killar i SP.
Men nej inte många som hjälper i en större satsning för att komma vidare!
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Jag skulle nog säga att det beror på : brist på talang, befolkningsmängden måste vara högre för att urskilja talang i en minoritetssport som RR, klimatet är som det är, behöver ingen vidare beskrivning.

RR blir populärt genom stjärnor dvs om det dyker upp nån supertang med stålar och vinner en massa och blir världsstor så kommer det tjatas jävlar i media om personen i fråga och RR blir stort i lilla Schweden...men oddsen är inte stora tyvärr :död
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Finska förare som har lyckats en gång i tiden hjälper unga stjärnor. Mika Häkkinen hjälpte väl Kimi Räkan in till McLaren, osv osv. Det är ju ingen slump att Finland har många duktiga förare i VM. De äldre hjälper till med sina kontakter och satsar både pengar och hjälper till med kontakter. Finland har ju förare i MotoGP, F1, WRC m.m.

Som du skriver så är ju wrc ett lysande exempel , ända sedan Hannu Mikkolas storhetsdagar så har ju Finland spottat ut rallyförare i världsklass på löpande band. Vi borde ju ha samma möjligheter, tycker man ju...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Finns inte många.
Folkesson hjälpte ju ett gäng killar (Skåneligan) numera är det Alex Kristiansson i RR och sin yngste broder Sonnie och hans kompis Mattias i sidvagnscross.
Visst Stiggy men han har ju som du själv skrev varför ingen i SST.
Hållinder var ju lite inblandad men nu är nog inte han med heller tror jag.
Kisa hjälpte några killar i SP.
Men nej inte många som hjälper i en större satsning för att komma vidare!

Tror Stiggy trots framgångarna behöver förare som tar med sig en hel del pengar för att driva runt det hela. Men skulle vara kul om det kunde bli ekonomi och få med en svensk förare i SST.
Veidec kan ju komma med en satsning nästa år, frågan är om de yngre som kör PRO-SBK kommer kunna göra nåt sitt första år i SST? Jag tror att det blir ett öva-år första året och rätt säkert att det inte blir någon succé direkt.
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Borde inte öhlins och isr sponsra lite mer kanske?

Kanske ha ett team öhlins?

OT

Nej nej nej... Öhlins har fullt sjå med att få någon att tända på deras idé om en tvåhjulsdriven MC så det finns ingen tid för ett Team.

Varför inte göra en fyrhjulsdriven MC med kaross och backväxel osv? Nä just jävlar de har ju Carl Benz och Gottlieb Daimler redan gjort. Aja skitsamma.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top