Svensk talang till ingen nytta?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
vi är så världsbäst på att vara 'lagom' hela tiden och 'inte sticka ut från mängden'...fakkin' wankers...
De där unkna flosklerna om att Svenskar saknar internationell konkurrenskraft på ett generellt plan har lika mycket skärpa och sanning i sig som fyllesvammel.

Skype
Ericsson
Mats Sundin
AGA
Hennes & Mauritz
Ingmar Bergman
Electrolux
Koenigsegg
Zlatan
Håkan Lans
Max Martin
Tre Kronor
Volvo
Mathias Dahlgren
Foppa
Saab
Karolinska Institutet
Stieg Larsson

Skulle det saknas exempel på att Sverige kan leverera när det gäller absolut toppklass i vitt skilda internationella sammanhang? Jämför med andra länder av liknande storlek: Norge, Belgien, Nya Zeeland, Portugal, Irland. Har de här snabbt nedskrivna exemplena nått sin position pga tur eller enorm kompetens och vilja?

Att svenskar saknar vad som krävs för att bli bland de bästa i världen är sådant som halvt misslyckade existenser själva drar till med för att mörka sina egna tillkortakommanden.

Personligen tror jag sanningen ligger åt det håll som shoebürg drar: den låga status och svaga folkliga förankring som motorsport under lång tid har haft i Sverige.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Sponsorer vill ha exponering av deras namn för att lätta på börsen. Den exponeringen får de inte eftersom TV-sporten och tidningar är ointresserade av att visa något från RR-tävlingar. Därav satsar de inte något. Vet inte hur många som dyker upp och ser det live då det körs tävlingar runt omkring på banorna i Sverige? Antagligen inte tillräckligt många...

Dessutom är miljötänkandet stort, så vem vill bli förknippad med bensin, avgaser och miljöförstöring, när de satsar på information om hur miljömedvetna de är som företag?

Ska vi få fram svenskar som är duktiga och blir internationellt kända, då krävs det kanske att de som kör idag här hemma börjar skaffa barn så det står det härliga till, och sedan leder in dem på den enda rätta vägen i tidig ålder? :hihi

Inläggen ovan som påstår att svenskar är lata och inte vill vinna rimmar dåligt med att vi trots allt har och har haft världsstjärnor inom många andra sporter. Men vissa här tycker ju det är skoj att provocera lite. :rolleyes:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Småsinta sponsorer som på sin höjd är intresserade av stcc/synsam/veidec.

Ja.... så kan man se det.... Eller så kan man se det som att man inte lyckats med sin marknadsföring av racing och sig själv, och därför inte fått sponsorerna att fatta varför det är VIKTIGT att slanta upp.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Personligen tror jag sanningen ligger åt det håll som shoebürg drar: den låga status och svaga folkliga förankring som motorsport under lång tid har haft i Sverige.
Inte ofta vi är överens men här håller jag med :tummenupp

Robban Gull är väl ett utmärkt exempel på att det krävs så mycket mer än bara talang.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Inte ofta vi är överens men här håller jag med :tummenupp

Robban Gull är väl ett utmärkt exempel på att det krävs så mycket mer än bara talang.

Talang inkluderar så mycket mera än vad många på tex detta forumet inser. Du ska inte bara kunna köra. Hade det bara varit det kriteriet hade nog fler svenskar kommit längre.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Kan det inte vara lite så att om man säger till någon vanlig svensson att man sysslar med motorcyklar och tävlar så får man en sne blick tillbaka och blir förklarad som smått kriminell?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Sponsorer vill ha exponering av deras namn för att lätta på börsen. Den exponeringen får de inte eftersom TV-sporten och tidningar är ointresserade av att visa något från RR-tävlingar. Därav satsar de inte något.
Den förklaringen håller inte. Det finns gott om tänkbara svenska sponsorer vars marknad är större än att de är beroende av exponering i enbart svenska medier.
 

Bifogat

  • hm-logo.gif
    hm-logo.gif
    121.7 KB · Visningar: 44
  • sony-ericsson-logo.jpg
    sony-ericsson-logo.jpg
    18.8 KB · Visningar: 49
  • Acne_Logo_web.jpg
    Acne_Logo_web.jpg
    25.8 KB · Visningar: 45
  • logo.gif
    logo.gif
    1.4 KB · Visningar: 653
  • 1d01e_iphone-teliapriser.jpg
    1d01e_iphone-teliapriser.jpg
    14 KB · Visningar: 45

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det finns en polecy hos flertalet Svenska företag om att inte sponsra motorsport. Flera av dom sponsrar bara ungdomsverksamheter eller teamsporter som tex fotboll.

När du sett Ericsson på en 500GP hoj så har det varit Ericsson Spain och när du sett Volvo på en WSBK hoj så är det från Volvo Australia som varit dom som stått för pengarna. Moderföretaget från Sverige vill inte bekännas vid sånt..
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Den förklaringen håller inte. Det finns gott om tänkbara svenska sponsorer vars marknad är större än att de är beroende av exponering i enbart svenska medier.

Visst finns det svenska företag som har pengar i kassakistorna, även om Sony Ericsson, som du hade med i din lista, inte är ett av dessa företag just nu.

Då är frågan följande...

Om jag lyckas få till exempel H&M att sponsra mig med 500 miljoner, kan då jag ställa upp med en hoj i MotoGP, där jag får som allra mest exponering?

Eller krävs det att man faktiskt kan köra fort, utan fegrand på däcket? :hihi

Är väldigt dåligt insatt i RR-Sveriges förares förträfflighet eller tillkortakommanden, så har vi någon som skulle kunna ligga åtminstone i mitten på ett MotoGP-race under en säsong med rätt sponsring i ryggen?

I så fall borde denna förare självklart kunna få ihop sponsorpengar. Tycker jag.

Pratar vi däremot inhemska tävlingar så är exponeringen fortfarande liten.

Det finns en polecy hos flertalet Svenska företag om att inte sponsra motorsport. Flera av dom sponsrar bara ungdomsverksamheter eller teamsporter som tex fotboll.

När du sett Ericsson på en 500GP hoj så har det varit Ericsson Spain och när du sett Volvo på en WSBK hoj så är det från Volvo Australia som varit dom som stått för pengarna. Moderföretaget från Sverige vill inte bekännas vid sånt..

Ungefär som jag misstänkte, att de inte är särdeles intresserade av att sponsra. Kanske då inte bara för att sporten är liten i Sverige, utan mer av miljöpolitiska skäl.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det där gäller ju all motorsport, Enduro undantaget. Varför finns det 2st finska förare i formel 1 och ingen svensk ?, jag tror ju inte det beror på att vi saknar talangfulla förare vare sig på 2 eller 4 hjul. I landet Lagom så skall man inte ösa pengar på motorsport.

mja vi har ju haft Ronnie Petterson, å Niko Rosberg men han har ju mer Finsk än svensk.

Vi har haft flera personer på G till F1 här som sistens Björn Wirdheim,

på svenska F1 forumet F1bb.se (gamla F1bb.com) skrev hans far en hel del om hur det gick för Björn när han test körde för Jaguar Jordan osv.

men läste man mellan raderna så gnällde dem mest om att de inte hade en stol som passade Björn ordentligt å där av kunde kan inte sätta bra tider på testerna för att visa att han kunde köra snabbt osv.

å det är nog där de stöp, gnällandet.. svenska jävla gnällandet å latheten.

så visst finns de potensial iaf inom bilsporten, bara de att de vill ha allt serverat på ett silver fat åt dem.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kallio är den nordiska förare som klarat sig bäst. Vad har han som de svenska saknar.

Hans gamla sponsorer var/är bundis med Harold bartol sen 70-talet och det var nog både hans resultat hemma från SO och EM som gav honom platsen hos KTM, sen hade han ju rätt ok resultat även med Aki Ajo som är en finne med ett vm-team.
Men finnarna är väldigt mycket bättre på att sponsra motorsport.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är väldigt dåligt insatt i RR-Sveriges förares förträfflighet eller tillkortakommanden, så har vi någon som skulle kunna ligga åtminstone i mitten på ett MotoGP-race under en säsong med rätt sponsring i ryggen?
Nej, någon sån har vi inte.

Vi kan säga att Sete, Canepa mfl kör som en påse nötter i MotoGP men de skulle med största sannolikhet leka hem våra svenska mästerskap.

Angående Volvo så sponsror väl den svenska delen i allra högsta grad motorsport: STCC.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nej, någon sån har vi inte.

Vi kan säga att Sete, Canepa mfl kör som en påse nötter i MotoGP men de skulle med största sannolikhet leka hem våra svenska mästerskap.

Angående Volvo så sponsror väl den svenska delen i allra högsta grad motorsport: STCC.

Har hört vad Volvo sponsrar med och det var förvånatsvärt lite. Typ ett par karosser och något till som inte kan anses som direkt kostbart för ett sånt företag.
 

Kneedrag

Guest
lite funderingar

Borde inte öhlins och isr sponsra lite mer kanske?

Kanske ha ett team öhlins?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...hur många som än tycker det är hur roligt som helst med motorsport, så finns det ett generellt propagandistiskt incitament i Sverige från stat/makthavare att allt som har med motor i kombination med fritid att göra är dåligt/illa/ont.
Brist på "uppmuntrande förutsättningar" från detta trots allt inte betydelselösa håll tror jag är en rejäl beskärd del av orsaken

I Sverige sanktioneras EN operabiljett med 4-siffrigt belopp, ...fotboll & liknande sporter erbjuds "gratisbanor" för sin verksamhet.

Staten tar t.ex. kontinuerligt hand om gigantiska bevakningskostnader för fotbollshuliganism.
Motorträffen Bikemeet fick lägga ner pga att dom tvingades att stå för den ej beställda polisbevakningen pga HA:s närvaro trots att inga (mig veterliga) incidenter förekommit. Varför bjuder staten på bevakning av dregg i ena fallet men ej andra ?

I Sverige åtnjuter vad jag vet inte någon motorsport kommunala eller statliga bidrag eller initiativtagande uppmärksamhet.

I Finland: När jag var på Kemora fick jag förklarat att Kemora ägs av Kommunen, ...är tillgängligt för vem som helst att köra på när den ej är bokad (eller om det var någon/några dagar i veckan). Bara att köra dit & lägga en 50/100-lapp i kassan och köra ut på egen risk (så fick jag det förklarat iaf).

I Sverige kostar det i många fall att någon hostar upp 70.000 i banhyra för att kreti el pleti ska kunna köpa in sig för 4-siffrigt belopp för att köra.

Ungerska staten var det väl som gick in och betalade STORA summor för F1-styrning åt "sitt lands stora talang" för 5-6 år sedan.

Denna skillnad på inställning från överheten tror jag är den största påverkande faktorn som gör att det dräller med motorvärldsstjärnor i Finland men ej i Sverige.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
mja vi har ju haft Ronnie Petterson, å Niko Rosberg men han har ju mer Finsk än svensk.

Vi har haft flera personer på G till F1 här som sistens Björn Wirdheim,

Du tänker nog på Keke Rosberg, jag vet att vi har haft storheter som Ronnie P, Kent A mfl. men det var ju andra förhållanden då. Jag är tämligen övertygad om att om Björn W hade haft mer kulor i ryggen så hade han varit ordinarie i jaguar 2004, det var väl så att Klien hade pengarna (red bull) som inte Björn hade, synd tycker jag.
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Resultatlista från VM i skotercross 2009

Topp tre i VM totalt:

1. Peter Ericson, Sverige,Lynx 122 poäng

2. Emil Öhman, Sverige,Lynx 116 poäng

3. Niko Kursomäki, Finland,Lynx 112 poäng

Varken turkar, ungrare eller nån från förenade arabemiraten...
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
..
Denna skillnad på inställning från överheten tror jag är den största påverkande faktorn som gör att det dräller med motorvärldsstjärnor i Finland men ej i Sverige.

I Finland så är racing stjärnorna (Kimi mfl.) tvungna att betala en del av sin lön till förbundet. Vilket innebär att dyker det upp en talang så kan personen få hjälp från förbundshåll att köra utomlands. Vilket dem själva en gång fått hjälp med.
SVEMO betalar inte en spänn därför har vi inte någon stjärna i MC-sport heller....eftersom allt måste betalas ur egen ficka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top