Kan ett skinnställ bli för gammalt?

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Som sagt, finns det något som talar emot ett 5 år gammalt ställ tillex? Måste vara bättre att köpa ett äldre kvalitetsställ än ett nytt noname. Något anat som man bör kolla speciellt efter. Dubbla sömmar tycks vara ide att se till att ha. Någon med fler tips?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kolla om stället sköts ordentligt. Skinnet ska vara mjukt och smidigt, inte hårt och frasigt.

Dragkedjor slits, kan behöva bytas men finns folk som gör sådant för vettiga pengar.
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Kolla om stället sköts ordentligt. Skinnet ska vara mjukt och smidigt, inte hårt och frasigt.

Dragkedjor slits, kan behöva bytas men finns folk som gör sådant för vettiga pengar.

Sålänge skinnet är omhändertaget är ett några år gamalt kvalitetsställ att föredra som jag förstår alltså. :) Tackar för hjälpen.
 

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Husum
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
Gtr

haft mitt gamla Dainese GTR i 15 år nu och har inga planer på att köpa nytt, som sagt sköter man det någorlunda så är det inga problem, men sen är väl ett nytt ställ bättre ur säkerhetssynpunkt
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ett skinnställ kan definitivt bli för gammalt, det var ett test nyligen i en av våra svenska tidningar där olika märken testades med avseende på nötningsmotstånd, draghållfasthet och sömmarnas slitmotstånd.
Som jämförelse användes även ett 20 år gammalt Dainese-ställ.

Sömmarna är den kritiska biten och mister lätt sin elasticitet om stället inte sköts ordentligt med regelbunden rengöring & infettning. Blir sömmarna spröda så spricker stället lätt upp vid en ordentlig smäll.
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Dags att lyfta denna 9 år gamla tråd.. :)

har fortfarande kvar mitt 2-delade Daineseställ som jag köpte 2004! Hängt i en garderob mellan 2004 till 2012, sedan använts sporadiskt fram till nu 2018. Känns helt ok och visst, klart att ett nytt är bättre, men hur mkt bättre? Jo, klart jag kommer att ångra mig när jag ligger klotad i diket och har snålat in på skinnet men det händer inte mig, eller hur? :näsblod

Tänkte iaf höra om någon läst ngt nytt / erfarit något ang. äldre skinnställ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har fortfarande mitt första ställ i garderoben som jag köpte 1986...
Bortsett från att det "erbjuder" något bättre skydd än en plyschpyjamas är det i förvånansvärt bra skick :tummenupp

(Kulttips, zooma in lappen på fodret)
rps20180314_051559.jpg
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Någorlunda vettigt skötta kan ställ hålla väldigt länge om det är bra skinn/garvning osv.

Jag har kvar delar av mitt första Jofamaställ i getskinn från 90-talet och har testat både nötning, punkteringsskydd, rivstyrka och sömmar och det är så vitt jag kan bedömma lika bra eller bättre än bitar av nästan nya ställ jag kommit över.

Å andra sidan har jag haft handskar i nötskinn som har blivit läskigt sköra efter bara 2 år trots smörjning och vettig förvaring.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ett skinnställ kan definitivt bli för gammalt, det var ett test nyligen i en av våra svenska tidningar där olika märken testades med avseende på nötningsmotstånd, draghållfasthet och sömmarnas slitmotstånd.
Som jämförelse användes även ett 20 år gammalt Dainese-ställ.

Sömmarna är den kritiska biten och mister lätt sin elasticitet om stället inte sköts ordentligt med regelbunden rengöring & infettning. Blir sömmarna spröda så spricker stället lätt upp vid en ordentlig smäll.
Jag har för mig att sömmarna i ett skinnställ tappar ca 20% i hållfasthet första året det används. Sedan saktar det av. Men håller man bara stället välvårdat så ska det kunna hålla länge. Förutom att regelbundet rengöra och smörja ska man även undvika att torka stället för snabbt om det varit blött.

Fem år ska inte vara några problem om det har skötts bra. Kanske även om det inte skötts riktigt lika bra. Men det välskötta kan lika gärna hänga med i 20 år också.


Jag har kvar delar av mitt första Jofamaställ i getskinn från 90-talet och har testat både nötning, punkteringsskydd, rivstyrka och sömmar och det är så vitt jag kan bedömma lika bra eller bättre än bitar av nästan nya ställ jag kommit över.

Å andra sidan har jag haft handskar i nötskinn som har blivit läskigt sköra efter bara 2 år trots smörjning och vettig förvaring.
Getskinn är bra grejer. Smidigt och med god hållfasthet i förhållande till tjockleken. Minns jag rätt så är det bara känguru av de vanligt förekommande skinntyperna som är bättre.

Nötskinn är svagt i förhållande till materialtjockleken. Så om det är tjockt nötskinn i en jacka så kan den hänga med ganska länge. Men om tunnare nötskinn används i en handske så blir den känslig för nötning (särskilt när det är en handske, där skinnet ofta böjs mycket och det samtidigt utsätts för de påfrestningar som uppkommer när man håller i handtagen).
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Har fortfarande mitt första ställ i garderoben som jag köpte 1986...
Bortsett från att det "erbjuder" något bättre skydd än en plyschpyjamas är det i förvånansvärt bra skick :tummenupp

(Kulttips, zooma in lappen på fodret)
View attachment 442338

Är det förarna som nämns eller det faktum att stället är gjort i Italien? En utopi numera? :)

P
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Getskinn är bra grejer. Smidigt och med god hållfasthet i förhållande till tjockleken. Minns jag rätt så är det bara känguru av de vanligt förekommande skinntyperna som är bättre.

Nötskinn är svagt i förhållande till materialtjockleken. Så om det är tjockt nötskinn i en jacka så kan den hänga med ganska länge. Men om tunnare nötskinn används i en handske så blir den känslig för nötning (särskilt när det är en handske, där skinnet ofta böjs mycket och det samtidigt utsätts för de påfrestningar som uppkommer när man håller i handtagen).

Ja, jag kör numera kängru i innerhanden och försöker hålla mig till get vad gäller övriga plagg. Konstigt nog är det inte så vanligt i raceställ trots bra priser på råmaterialet.

Sen är det rent otrolig skillnad på kvalitet vad gäller framför allt nötskinn. Har sett ställ från stora tillverkare som känts hårda och spröda från fabrik och hållit väldigt dåligt vid marksyning medan andra har en mer getlik seg och smidig känsla i skinnet vilket ger bättre passform och mycket gott både riv och nötningsmotstånd.
Senast jag skulle handla en jacka tvingade jag personalen på MC-Boden ta fram alla exemplar i min storlek ur lagret för att jag skulle kunna jämföra läderkvalitén. Den var bra på alla men liiiiite jämnare på den jag valde.:hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är det förarna som nämns eller det faktum att stället är gjort i Italien? En utopi numera? :)

P
I första hand förarna, man ville verkligen poängtera att man levererade till "kungarna".
Men absolut, en italiensk yrkesman hade nog hellre valt döden än att låta stället sys i t,ex Kina på den tiden :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top