Resultat 1 till 14 av 14
    Adrenalinmissbrukare! Saabmosares avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    Husqvarna Wrk

Kan ett skinnställ bli för gammalt?

Som sagt, finns det något som talar emot ett 5 år gammalt ställ tillex? Måste vara bättre att köpa ett äldre kvalitetsställ än ett nytt noname. Något anat som man bör kolla speciellt efter. Dubbla sömmar tycks vara ide att se till att ha. Någon med fler tips?

Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Kolla om stället sköts ordentligt. Skinnet ska vara mjukt och smidigt, inte hårt och frasigt.

Dragkedjor slits, kan behöva bytas men finns folk som gör sådant för vettiga pengar.
    www.rolleslitz.se

www.nikasilproffsen.se

Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

Anderstorp*Anglesey (Tÿ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

Adrenalinmissbrukare! Saabmosares avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    Husqvarna Wrk
    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax Visa inlägg
    Kolla om stället sköts ordentligt. Skinnet ska vara mjukt och smidigt, inte hårt och frasigt.

Dragkedjor slits, kan behöva bytas men finns folk som gör sådant för vettiga pengar.
    Sålänge skinnet är omhändertaget är ett några år gamalt kvalitetsställ att föredra som jag förstår alltså. Tackar för hjälpen.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe)

Gtr

haft mitt gamla Dainese GTR i 15 år nu och har inga planer på att köpa nytt, som sagt sköter man det någorlunda så är det inga problem, men sen är väl ett nytt ställ bättre ur säkerhetssynpunkt

-
    Reg.datum
    jun 2003
    Hoj
    2-Hjulig
    Ett skinnställ kan definitivt bli för gammalt, det var ett test nyligen i en av våra svenska tidningar där olika märken testades med avseende på nötningsmotstånd, draghållfasthet och sömmarnas slitmotstånd.
    Som jämförelse användes även ett 20 år gammalt Dainese-ställ.

Sömmarna är den kritiska biten och mister lätt sin elasticitet om stället inte sköts ordentligt med regelbunden rengöring & infettning. Blir sömmarna spröda så spricker stället lätt upp vid en ordentlig smäll.

Medlem Remuss avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Hoj
    MT-01
    Dags att lyfta denna 9 år gamla tråd..

har fortfarande kvar mitt 2-delade Daineseställ som jag köpte 2004! Hängt i en garderob mellan 2004 till 2012, sedan använts sporadiskt fram till nu 2018. Känns helt ok och visst, klart att ett nytt är bättre, men hur mkt bättre? Jo, klart jag kommer att ångra mig när jag ligger klotad i diket och har snålat in på skinnet men det händer inte mig, eller hur?

Tänkte iaf höra om någon läst ngt nytt / erfarit något ang. äldre skinnställ?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    ne
    Har fortfarande mitt första ställ i garderoben som jag köpte 1986...
    Bortsett från att det "erbjuder" något bättre skydd än en plyschpyjamas är det i förvånansvärt bra skick

(Kulttips, zooma in lappen på fodret)
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	rps20180314_051559.jpg
Visningar:	134
Storlek:	400,5 KB
Id:	442338
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-03-14 klockan 07:20.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Ställ i pastellfärger blir lätt för gamla.
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    ne
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Ställ i pastellfärger blir lätt för gamla.
    Allt går i cykler så det kommer säkert tillbaka, förr eller senare

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Sachs Madass -08, Kievskiy Mototsikletniy Zavod -59
    Någorlunda vettigt skötta kan ställ hålla väldigt länge om det är bra skinn/garvning osv.

Jag har kvar delar av mitt första Jofamaställ i getskinn från 90-talet och har testat både nötning, punkteringsskydd, rivstyrka och sömmar och det är så vitt jag kan bedömma lika bra eller bättre än bitar av nästan nya ställ jag kommit över.

Å andra sidan har jag haft handskar i nötskinn som har blivit läskigt sköra efter bara 2 år trots smörjning och vettig förvaring.

Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    NV 70 Hobby -54
    Citat Ursprungligen postat av X-up Visa inlägg
    Ett skinnställ kan definitivt bli för gammalt, det var ett test nyligen i en av våra svenska tidningar där olika märken testades med avseende på nötningsmotstånd, draghållfasthet och sömmarnas slitmotstånd.
    Som jämförelse användes även ett 20 år gammalt Dainese-ställ.

Sömmarna är den kritiska biten och mister lätt sin elasticitet om stället inte sköts ordentligt med regelbunden rengöring & infettning. Blir sömmarna spröda så spricker stället lätt upp vid en ordentlig smäll.
    Jag har för mig att sömmarna i ett skinnställ tappar ca 20% i hållfasthet första året det används. Sedan saktar det av. Men håller man bara stället välvårdat så ska det kunna hålla länge. Förutom att regelbundet rengöra och smörja ska man även undvika att torka stället för snabbt om det varit blött.

Fem år ska inte vara några problem om det har skötts bra. Kanske även om det inte skötts riktigt lika bra. Men det välskötta kan lika gärna hänga med i 20 år också.

Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Jag har kvar delar av mitt första Jofamaställ i getskinn från 90-talet och har testat både nötning, punkteringsskydd, rivstyrka och sömmar och det är så vitt jag kan bedömma lika bra eller bättre än bitar av nästan nya ställ jag kommit över.

Å andra sidan har jag haft handskar i nötskinn som har blivit läskigt sköra efter bara 2 år trots smörjning och vettig förvaring.
    Getskinn är bra grejer. Smidigt och med god hållfasthet i förhållande till tjockleken. Minns jag rätt så är det bara känguru av de vanligt förekommande skinntyperna som är bättre.

Nötskinn är svagt i förhållande till materialtjockleken. Så om det är tjockt nötskinn i en jacka så kan den hänga med ganska länge. Men om tunnare nötskinn används i en handske så blir den känslig för nötning (särskilt när det är en handske, där skinnet ofta böjs mycket och det samtidigt utsätts för de påfrestningar som uppkommer när man håller i handtagen).
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    2006 Ducati Multistrada S
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Har fortfarande mitt första ställ i garderoben som jag köpte 1986...
    Bortsett från att det "erbjuder" något bättre skydd än en plyschpyjamas är det i förvånansvärt bra skick

(Kulttips, zooma in lappen på fodret)
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	rps20180314_051559.jpg
Visningar:	134
Storlek:	400,5 KB
Id:	442338
    Är det förarna som nämns eller det faktum att stället är gjort i Italien? En utopi numera? :-)

P

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Sachs Madass -08, Kievskiy Mototsikletniy Zavod -59
    Citat Ursprungligen postat av Esquire Visa inlägg
    Getskinn är bra grejer. Smidigt och med god hållfasthet i förhållande till tjockleken. Minns jag rätt så är det bara känguru av de vanligt förekommande skinntyperna som är bättre.

Nötskinn är svagt i förhållande till materialtjockleken. Så om det är tjockt nötskinn i en jacka så kan den hänga med ganska länge. Men om tunnare nötskinn används i en handske så blir den känslig för nötning (särskilt när det är en handske, där skinnet ofta böjs mycket och det samtidigt utsätts för de påfrestningar som uppkommer när man håller i handtagen).
    Ja, jag kör numera kängru i innerhanden och försöker hålla mig till get vad gäller övriga plagg. Konstigt nog är det inte så vanligt i raceställ trots bra priser på råmaterialet.

Sen är det rent otrolig skillnad på kvalitet vad gäller framför allt nötskinn. Har sett ställ från stora tillverkare som känts hårda och spröda från fabrik och hållit väldigt dåligt vid marksyning medan andra har en mer getlik seg och smidig känsla i skinnet vilket ger bättre passform och mycket gott både riv och nötningsmotstånd.
    Senast jag skulle handla en jacka tvingade jag personalen på MC-Boden ta fram alla exemplar i min storlek ur lagret för att jag skulle kunna jämföra läderkvalitén. Den var bra på alla men liiiiite jämnare på den jag valde.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    ne
    Citat Ursprungligen postat av Desmodeath Visa inlägg
    Är det förarna som nämns eller det faktum att stället är gjort i Italien? En utopi numera? :-)

P
    I första hand förarna, man ville verkligen poängtera att man levererade till "kungarna".
    Men absolut, en italiensk yrkesman hade nog hellre valt döden än att låta stället sys i t,ex Kina på den tiden

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här