Läckande hydraulolja till superduke koppling

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Min koppling slutade fungera igår.

Idag köpte jag Magura KTM olja och fyllde på och luftade.

Men det läcker någonstans för när man trycker in handtaget och sedan släpper ut hela säger så ser man att nivån i reservbehållaren sjunker ett snäpp.

Trycker man några gånger så ser man tydligen att den sjunker drastiskt.

Jag misstänker att det är locket till slavcylindern som läcker.

Jag blev förvånad att det är 3 olika lager med plast och metall emellan motorblocket och "locket" som man skruvar fast med 2 skruvar.

På bilden ser man A "locket" till cylindern och B drevskyddet. Mellan locket och drevskyddet så är det 3 olika lager med 4 skarvar. Det är bara mellan locket och andra lagret det finns en tätning, en O-ring. Oljan går igenom alla lager.

Lite svårt att förklara och jag hittar ingen sprängskiss i verkstadshanboken.

Koppling.jpg


Finns det någon sprängskiss på motorn och slavcylindern till hydraulkopplingen?

Ska det vara såhär? Eller fattas det tätningar?

Vad kan jag göra för att åtgärda detta läckage och vad beror det på?



Här är lite gamla trådar i ämnet:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3749670

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4142733
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Tack Enhärjar

Känner igen det här från KTM butiken. Vet någon om man kan få tag i denna onlinekatalog till SuperDuken också?


svalcylinder%20spr%C3%A4ngskiss.jpg


Slavcylindern är vid skruvarna på position 42, skruvas ihop med 34 med en o-ring. Efter den så är det drevskyddet som skruvas fast med samma 2 skruvar, genom drevskyddets plast och metall så är det det kanaler där push roden position 30 sticker igenom och olja flödar.

någonstans här tror jag det läcker elelr att det fattas packningar. Men nu finns itne drevskyddet med på dessa sprängskisser.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
spr%C3%A4ngskiss%20motor.jpg




Del 21 och 22 i denna sprängskiss, samt del 34 i föregående sprängskiss skruvas ihop med locket till slavcylindern(del 42 i föregående skiss). Hur fan hade de tänkt att detta ska hålla tätt när det inte finns packningar?

Någon med erfarenhet av detta?`



Ps

länk till spränkskisser till motor och chassie Superduke

http://www.ktm-parts.com/pdf/KTM2006/2006_990SD.pdf
 
Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Jag har skruvat en del med dessa prylar på min gamla SD, dock så hade jag ett annat problem.

Håller med om att konstruktionen är lite märklig men vad det gäller tätningen så är kopplingen ett helt eget slutet system från huvudcylinder till slavcylinder.

Slavcylindern trycker på en stång som går genom axeln där kopplingen sitter, denna tätas med en packbox. Den packboxen gick sönder på min hoj, resultet var att det läckte ut olja under slavcylindern.

Din hydraulolja måste komma ut någonstans, förmodligen på samma ställe?

/Magnus
 

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Ort
I Upplands urskog vid en sjö
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Skruva bort det som du beskriver som A locket så ska du se att "locket" innehåller en cylinder. Bromsvätskan kommer inte längre än dit, det är ungefär som ett bromsok eller hur jag nu ska förklara det... Det sitter alltså en liten kolv under locket som trycker på en stång till kopplingen. Hela den enhet A är det bara att skruva loss och ersätta med en ny :) Ca 1200 spänn har jag för mig :D
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag har skruvat en del med dessa prylar på min gamla SD, dock så hade jag ett annat problem.

Håller med om att konstruktionen är lite märklig men vad det gäller tätningen så är kopplingen ett helt eget slutet system från huvudcylinder till slavcylinder.

Slavcylindern trycker på en stång som går genom axeln där kopplingen sitter, denna tätas med en packbox. Den packboxen gick sönder på min hoj, resultet var att det läckte ut olja under slavcylindern.

Din hydraulolja måste komma ut någonstans, förmodligen på samma ställe?

/Magnus


Tack för svaret. Ok det är så det är.





Skruva bort det som du beskriver som A locket så ska du se att "locket" innehåller en cylinder. Bromsvätskan kommer inte längre än dit, det är ungefär som ett bromsok eller hur jag nu ska förklara det... Det sitter alltså en liten kolv under locket som trycker på en stång till kopplingen. Hela den enhet A är det bara att skruva loss och ersätta med en ny Ca 1200 spänn har jag för mig


Jag pratade med Ragnar på Lelles och enligt honom behöver man byta hela slavcylinder paketet. Nr 39 på första sprängskissen. 1600 kr bara för den delen. Detta eftersom det läcker så mycket olja. Och eftersom det är som ni säger att slavcylindern är en sluten enhet.

Fyfan. Vilken Skitkvalitet. De brukar slitas efter 1000 mil också tydligen.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Angående min trasiga slavcylinder till kopplingen så har jag varit i kontakt med KTM eftersom det är en felaktig produkt. Flera här som har haft problem med den, verkstäderna konstaterar det och söker man på google få man många träffar till andra med samma problem.

Dessutom finns det eftermarknadsslavcylinder som rä just framtaget just för att denna är felaktig och ofta går sönder. Den har utöver bättre kvalitet även 10 års garanti.

KTM vägrade erkänna att det är fel på den och vägrar ersätta mig. Visst min hoj är 05:a och garantin är bara 2 år. Men den har gått bara 1000 mil och servad hos auktoriserad KTM verkstad. Annars är den i jättefint skick. Framhjulet var orginal när jag köpte den. Och all gul låsvätska finns kvar. Trots det så påstod de att det inte går att lita på den bara har gått 1000 mil. De påstod att ägaren innan kanske har plockat bort mätaren och kört bana med den. Därför kopplingen pajat. Riktigt löjligt när jag vet att det inte är så.

I alla fall är jag jävligt besviken över sån skitkvalitet men först och främst bemötandet arrogansen över problement och att man itne vill ersätta en felaktig produkt bar aför att garantin gått ut.

Jag kommer tänka mig för nästa gång jag köper en KTM. Jävla skitkvalle ärligt talat. Bli nog en ordentlig japanare för min del. Pallar inte med fukkande med en några år gammal hos. Kvaliten är som en gammal land rover läcker olja som en gammal landrover och delar går sönder av sig själva efter 1000 mil.

Hade tänkt att stanna i sverige på semestern och åka hoj eller eventuellt åka utomlands med hojen. Nu har hojen stått obrukbar i 1,5 vecka. Och semestern är snart slut. Reservdelar på väg.

Vad tycker ni? Ni som har samma problem ring och klaga så de inser att det är ett faktum!
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Vad har du beställt för delar? Jag sitter antagligen med samma problem, men har inte haft tid att titta på det än. Vet du om slavcylindern från Evoluzione passar?
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Först och främst så tycker jag att du ska ringa KTM och klaga. Ring Joakim pålsson (eftermarknadsansvarig) och gärna VDn också. De tror verkligen att de kan lura i alla det inte är en felaktig produkt.

Lämna också en officiell reklamation genom din handlare. Med ramnumret osv för din hoj. Får de inte officiella reklamationer så hävdar de bara att nej vi har ingen statistik på att de går sönder. Men alla vet att de inte ersätter de därför man inte reklamerar.


Jag beställde slavcylindern från Evoluzione med 10 års garanti jämfört med KTMs skit. Har fått bekräftat från tillvekraren att den ska passa alla LC 990 motorer. Men vill du vara säker vänta till jag har monterat min. Länken finns längre upp

Evoluzione har en egen hemsida med monteringsinstruktioner bla. Men jag beställde från ebay.

http://www.evoluzione.net/


Skitkvalitet och dåligt med ansvar säger jag bara.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Har fått slavcylindern nu och bytt. Den funkar kanon. Ännu en person vars slavcylinder har gått sönder i SD tråden. Visst inte felaktig produkt alls...
 

sahlberg

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
klövsjö
Hoj
2005, KTM, superduke
Har ett liknande problem men min läcker både från motorn och slavcylindern. Ska det finnas någon olja mellan slavcylindern och packboxen till motorn, eller ska det vara tort där imellan eftersom det inte finns några packningar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har ett liknande problem men min läcker både från motorn och slavcylindern. Ska det finnas någon olja mellan slavcylindern och packboxen till motorn, eller ska det vara tort där imellan eftersom det inte finns några packningar?

Där skall vara torrt....

Det är ett erkänt problem hos alla KTM med hydrualkoppling att slavcylindern är gjord av kinesisk mjukaluminium med 50% mjukost och kroknar bara man tittar lite elakt på dem (eller de skulle råka krocka med kedja/sten etc). Bättre aftermarketcylindrar finns...
 

sahlberg

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
klövsjö
Hoj
2005, KTM, superduke
okej, tack för de snabba svaret.
Behöver man "klyva" motorn om man ska ut med packboxen vid motorn?
Och är det nåt mer man bör byta samtidigt?
 

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Jag Bumpar upp tråden liten med en fråga.. Vad finns det för bra eftermarknadsdel?Märke och inköpsställe?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top