Besiktningsmonopolet avskaffas

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du pratar om två olika saker - behörighet och ett affärsmässigt behov att sälja alla sina tillgängliga tider. Jag konstaterar att båda har orsakat en försämring för mig, men också att det mesta av försämringen sannolikt kommer från en minskad behörighet.

Tidigare hade vi Svensk Bilprovning där ett flertal anställda hade behörighet att besikta hojar och det gick bra att komma in med hojen i princip när som helst. Nu har vi Opus som verkar ha en enda anställd med behörighet att besikta mc. Han reser runt mellan ett stort antal stationer och verkar spendera mindre än en halv dag per vecka vid varje station. Således har Opus en flexibilitet som är uppenbart sämre än Svensk Bilprovning, alltså en sämre service för kunden.

Att ett privat företag måste sälja alla sina tillgängliga tider förstår även de mest rödfärgade fackföreningsledarna. Detta är ju en av de uppenbara följderna av en privatisering. Gemene hufvudstadsbos åsikt är ofta att det inte finns folk i glesbygden och att det därför inte går att bedriva en privat affärsverksamhet med annat än försämrad service. Mycket möjligt, men i detta fall är det uppenbart att det handlar om något helt annat då Opus lyckats skapa en FÖR stor efterfrågan i förhållande till det fåtal besiktningstider de har. Väntetiden för en bokad mc-besiktning kan vara många veckor och precis som Bosse skriver ovan så kan en eventuell ombesiktning inte ens utföras inom rimlig tid. Således har Opus ett utbud som är sämre än Svensk Bilprovning, alltså en sämre service för kunden.

Helt korrekt alatalo!

Själv kör jag sb alla dar i veckan, finns hur mkt tider som helst när som helst. Var inne med bilen härom veckan, tog givetvis fel på tiden med en hel timme men som vanligt var det lugnt inne på stationen här hemmavid, såg att den ensamme besiktningsmannen bara stod där å häckade, inga bilar i kö så jag frågade lite snällt om vi kunde smyga in min honda cr-v lite snabbt å lätt. Han tittade på mig och sa: -rulla in den, är det en honda så går det snabbt:tummenupp likaså var det med hojen, hade glömt att besiktiga 954:an i tid, kollade lediga tider snabbt och hittade en samma eftermiddag, inga konstigheter.

Skulle aldrig få för mig att använda mig av ett privat bolag, aldrig men jag är tacksam för att andra gör det således är det aldrig några problem med väntetider för oss andra:hihi
 
Last edited:

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Vad jag undrar mest är hur kontrollen på besiktningsbolag sker.

Jag är van vid det Holländska system, där private aktörer (som får blanda in kontrollen i vanlig reparationsverksamhet) får besikta, men de är hyfsat sträng kontrollerad. Om man inte var nöjd så kunde man överklaga och kom en flyggande kontrollant, som gör en ombesiktning. Om det visades sig att du som kund hade rätt, så fick du pengarna för att överklaga tillbaka. Kontrollanten åkte is få på "minuspoäng". De minuspåäng ledar till oftare kontroller och vid upprepade tillfälle indragen behörighet. Minuspoäng var kopplad till kontrollant, inte till företaget.
Sedan var besiktningsvillkoren och metoder offentliga.

I Holland var det ju helt avregulad, så visa företag sköter det som i Sverige. Enbart besitktning och ingen reparation. De hade oftast bra rykte, men var dyra. Bolagen som har besiktning ingående vid service är ju lite luddiga. Oftast behöver man inte betala för besiktningen, men det kostar ju för service. Sedan finns det alltid nissar där det var lite otydligt. Type Quickfit, Euromaster. Det var alltid så sjuttons tydlig att man "alltid" blev underkänd på delar de kan fixa lätt.

I Holland behövde man inte besikta släpkärra eller MC.

Personligen tycker jag den Svenska Bilprovning är inte så noggran. Det tar sällan mer än 10m och det går mer på eget ansvar. Faktum att man inte behöverk omma tillbaka fär nån glödlampa eller slitna däck är ju trevligare.
Faktum att man besiktigar grövre i Sverige och har mindre moment så man är färdigt i genomsnitt 10-12m tycker jag gör att det blir hyfsat bra betalt. Tjäna 400 spänn för kanske 15-20m arbete är inte så dålig, Seadn brukar de ha bra beläggning.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sluta jäkla snåljåp, har du inte råd med dessa pengar en gång varje år så ska du inte ha bil. Du kanske är nykterist men om inte vad tror du lägger ut på alkohol varje år!!!!!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Nu var väl inte poängen hur denna utgift passar i min privatekonomi eller inte. Men jag kan starkt ifrågasätta värdet av att låta nån oengagerad människa göra nån slags 10-minuterskontroll av min bil, som redan årligen kontrolleras av min verkstad, för en femhundring.

För samma peng får man t ex en sjuttis ganska fin whiskey på bolaget, vilket tycker du själv skänker mest värde och nöje?

Så snåljåp kan du vara själv..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu var väl inte poängen hur denna utgift passar i min privatekonomi eller inte. Men jag kan starkt ifrågasätta värdet av att låta nån oengagerad människa göra nån slags 10-minuterskontroll av min bil, som redan årligen kontrolleras av min verkstad, för en femhundring.

För samma peng får man t ex en sjuttis ganska fin whiskey på bolaget, vilket tycker du själv skänker mest värde och nöje?

Så snåljåp kan du vara själv..
Snåljåp? Har inga problem med att betala besiktningen 1ggn per år, det du som har problem och ifrågasätter kontrollen. Nästa gång du besiktar, var med och fråga istället för att ha händerna i fickorna och klaga efteråt på att det går för snabbt och det är dyrt. Sen hur du sköter dina alkohol intag är din ensak men bara gnälla på 500 är piss i havet jämfört med andra utgifter du och andra har. Skulle nu förmodligen inte din bil går igenom kontrollen så har du dig själv att skylla för många missar att man har ett ägaransvar för sitt fordon är trafiksäkert.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är inte upp till dig att bestämma vad jag ska tycka och tänka...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är inte upp till dig att bestämma vad jag ska tycka och tänka...

Absolut inte men din inställning är för vag att gnälla om 500:-/år och nya tekniker/arbetstagare kommer det finnas i alla kategorier oavsett arbetsplats. Påtala detta för person som kontrollerar att ska det gå så här fort mm och be att få se kontrollplanen vad de går igenom!
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
500 per år? Jag ligger snarare på 1500. (2 "vardagsbilar", en veteranbil och en MC)

Sedan vill jag gärna har värde för pengar. Den enda värde för pengar jag får är att en oberoende (kanske hyfsat oengagerad människa) gör en extra koll. Bra att hålla sig själv eller den verstaden som sköter vanlig underhåll lite vass.

Man kan fortfarande tycka att 500 är bra betalt för 10m jobb. Men OK, håller med att det inte är mycket pengar i hellheten.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...Bra att hålla sig själv eller den verstaden som sköter vanlig underhåll lite vass..."

¿Que?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top