Besiktningsmonopolet avskaffas

Jimmy

Guest
Fan vilken fars detta har blivit.
Besiktigade bilen idag, och följande möter mig när jag bokar:

0PnreXV.jpg



Yippie! Bli inlurad i ett jäkla vitaminabonnemang när man skall besiktiga...?
Att vara "systerföretag" med en utskämd och utskälld aktör i en oseriös bransch - är det något man vill skryta med när man faktiskt håller på med myndighetsutövning...?

Hur gick besiktningen då?
Jovars - godkänd UA trots att fodralet till triangeln var tomt, torkarbladen separerat och strålkastarrengöringen kass. Eftersom den är allhjulsdriven kom den aldrig upp rullarna, men något annat bromstest genomfördes heller aldrig.

Undrar vad mer dom missade?
2000,- / tim för en stämpel.

Sicken blåsning!

Vilken smak valde du på vitaminerna då?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fan vilken fars detta har blivit.

Hur gick besiktningen då?
Jovars - godkänd UA trots att fodralet till triangeln var tomt, torkarbladen separerat och strålkastarrengöringen kass. Eftersom den är allhjulsdriven kom den aldrig upp rullarna, men något annat bromstest genomfördes heller aldrig.

Undrar vad mer dom missade?
2000,- / tim för en stämpel.

Sicken blåsning!

Men du har ju mer FRIHET nu. Det vet ju alla att det kostar pengar. Se bara på USA, världens friaste land.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag upplever att det efter avregleringen är går lättare och snabbare att få en besiktningstid. Iaf för bil och motorcykel. Att däremot få tid att besikta en släpvagn visade sig mer eller mindre omöjligt i stockholmsområdet om man ville göra det inom 6 veckor.

Å andra sidan så blev jag med körkort strax före avregleringen så jag han inte besikta så många fordon under monopolet.

Tycker dock att priserna rätt saftiga med tanke på hur lite dom gör.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det enda förutom gamla bilprovningen är Carspect som kan fixa flesta släp besiktningar

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag upplever det som att den enda möjliga fördelen är att tillgängligheten ökat för våra vanligaste fordon, men att priset gått upp ganska ordentligt för att de konkurrerande företagen ska kunna vara med och konkurrera eftersom Bilprovningens tidigare låga pris inte gick att konkurerra mot. Djävla trams är vad det är!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det stavas med två ord Aktie Bolag dvs aktieägare vill ha vinst!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag upplever det som att den enda möjliga fördelen är att tillgängligheten ökat för våra vanligaste fordon, men att priset gått upp ganska ordentligt för att de konkurrerande företagen ska kunna vara med och konkurrera eftersom Bilprovningens tidigare låga pris inte gick att konkurerra mot. Djävla trams är vad det är!

Kanske på större orter, för mig blev resultatet att man måste åka minst 5 mil enkel väg för att besikta en hoj. Bilen går att besikta i en mobil anläggning men den är så hårt bokad att får man en tvåa kan man oftast inte få en tid för ombesiktning innan man fått körförbud och sen drar anläggningen vidare till nästa ställe.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag håller med Bosse - fullständigt värdelöst för oss som bor i glesbygd.

Förut hade vi en helt vanlig Svensk Bilprovning där man kunde besikta alla typer av fordon alla veckans arbetsdagar. Även registreringsbesikning av privatimporterade fordon och liknande specialuppdrag.

Nu har vi fått något jävla skämt vid namn Opus där man bara kan besikta hojar varannan torsdag eftermiddag eller något liknande. Om det inte passar - var god och kör till Luleå åtta mil bort...

Detta är verkligen en sektor som inte borde ha avreglerats. Inte ens Fredrik och Filippa själva kan ju tycka att detta blev bra (förutom de kontanter som hamnade i deras egna fickor förståss)...?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Eftersom Sverige är ett rätt stort land med få innevånare så är det rätt så mycket som det där stämmer på. Avreglering kan bara funka på större orter där det finns underlag. Vill man att hela landet ska leva så får de goda regionerna vara med och betala för de mindre goda.

Samma sak med tågen, går MTR någon annanstans än mellan Sthlm/Gbg? Varför inte kan man ju då fråga sig. Då blir det lite si och så med de som faktiskt trafikerar de andra sträckorna.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag håller med Bosse - fullständigt värdelöst för oss som bor i glesbygd.

Förut hade vi en helt vanlig Svensk Bilprovning där man kunde besikta alla typer av fordon alla veckans arbetsdagar. Även registreringsbesikning av privatimporterade fordon och liknande specialuppdrag.

Nu har vi fått något jävla skämt vid namn Opus där man bara kan besikta hojar varannan torsdag eftermiddag eller något liknande. Om det inte passar - var god och kör till Luleå åtta mil bort...

Detta är verkligen en sektor som inte borde ha avreglerats. Inte ens Fredrik och Filippa själva kan ju tycka att detta blev bra (förutom de kontanter som hamnade i deras egna fickor förståss)...?
Du har inte tänkt på att alla kanske inte har mc behörighet att besiktas hojar och ha en täckning varje dag som fylls inte upp går inte i längden.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är enklare att få tid eftersom det är en överetablering och högre priser som följd. Bilprovningen kunde gott ha fortsatt i statlig regi och inom ett monopol. Så svårt var det trots allt inte att få tid ens på den tiden det fanns en aktör.

Infrastrukturen och själva stationen där den statliga bilprovningen ligger är oerhört nergången. Tydligen såldes marken och stationsbyggnaden ut till en privat aktör när allt privatiserades. Troligtvis har man skrivit ett väldigt dåligt avtal helt enkelt till markägaren eftersom han inte har något incitament att underhålla.

I huvudtaget skedde utförsäljningen av bilprovningen under märkliga omständigheter under en finanskris med reverser till en av aktörerna som betalning. Opus kunde antagligen inte finansiera sitt utköp av sin del på finansmarknaden och då fick bilprovningen gå in och ta risken för den affären. Det säger lite om den tiden som var. Alliansen drev på med piskan för att privatisera till varje pris.

Jag har inget emot privatiseringar och bilprovningen var inte ens det värsta exemplet under alliansåren. Sättet man genomförde dem på var inte de bästa, vilket stod klart tidigt innan det ens gjordes. Jag hoppas att man tar med sig av dessa erfarenheter och lär sig av dem inför framtida utförsäljningar av statlig och kommunal egendom.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du har inte tänkt på att alla kanske inte har mc behörighet att besiktas hojar och ha en täckning varje dag som fylls inte upp går inte i längden.

Du pratar om två olika saker - behörighet och ett affärsmässigt behov att sälja alla sina tillgängliga tider. Jag konstaterar att båda har orsakat en försämring för mig, men också att det mesta av försämringen sannolikt kommer från en minskad behörighet.

Tidigare hade vi Svensk Bilprovning där ett flertal anställda hade behörighet att besikta hojar och det gick bra att komma in med hojen i princip när som helst. Nu har vi Opus som verkar ha en enda anställd med behörighet att besikta mc. Han reser runt mellan ett stort antal stationer och verkar spendera mindre än en halv dag per vecka vid varje station. Således har Opus en flexibilitet som är uppenbart sämre än Svensk Bilprovning, alltså en sämre service för kunden.

Att ett privat företag måste sälja alla sina tillgängliga tider förstår även de mest rödfärgade fackföreningsledarna. Detta är ju en av de uppenbara följderna av en privatisering. Gemene hufvudstadsbos åsikt är ofta att det inte finns folk i glesbygden och att det därför inte går att bedriva en privat affärsverksamhet med annat än försämrad service. Mycket möjligt, men i detta fall är det uppenbart att det handlar om något helt annat då Opus lyckats skapa en FÖR stor efterfrågan i förhållande till det fåtal besiktningstider de har. Väntetiden för en bokad mc-besiktning kan vara många veckor och precis som Bosse skriver ovan så kan en eventuell ombesiktning inte ens utföras inom rimlig tid. Således har Opus ett utbud som är sämre än Svensk Bilprovning, alltså en sämre service för kunden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eftersom Sverige är ett rätt stort land med få innevånare så är det rätt så mycket som det där stämmer på. Avreglering kan bara funka på större orter där det finns underlag. Vill man att hela landet ska leva så får de goda regionerna vara med och betala för de mindre goda.

Samma sak med tågen, går MTR någon annanstans än mellan Sthlm/Gbg? Varför inte kan man ju då fråga sig. Då blir det lite si och så med de som faktiskt trafikerar de andra sträckorna.

Det som är ett stort problem är ju att man gärna vill framhålla de glest befolkade områdena som tärande, men utan malmen, skogen och vattenkraften hade nog inte Sverige varit vad det är (var). Tyvärr får inte kommunerna som stått och står för dessa tillgångar mycket tillbaka utan får klara sig själv i mångt och mycket.

Senaste exemplet i min kommun är att man låter Telia och Scanova montera mer kopparnätet utan att det finns ordentlig mobiltäckning i området, det värsta är att dom har rätt att skita i dom som hade telefon och Internet via kopparnätet om dom inte är ekonomiskt lönsamma för de vinstdrivande bolagen. Dom säger att dom gjort allt dom kan och inte kan göra mer nu trots att telefon och Internet inte funkar tillfredsställande, det är ju rent skitsnack det är bara att sätta upp en mast men det är man ju inte intresserad av att glra då det kostar pengar för de vistdricande bolagen.

Nu blir det helt plötsligt en urfattig kommun som ska försöka fixa till telefon och Internet, då hade det kanske varit lite rättvist att få lite av pengar från skogen som växte på statensmark för såna satsningar.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Alatalo: Inte att förglömma att nu är det fritt fram för arbetstagare att välja sin arbetsgivare så där kan en av orsakerna att det inte finns folk med behörighet. Jag lämnade en aktör för de helt enkelt inte betalade tillräckligt med tanke på erfarenhet mm. Nu äntligen ska de börja ställa krav att det kommer in rätt personer till det yrket, skrämmande många från arbetsförmedlingen blev tvungna att ta ett jobb de inte trivs eller vill jobba med.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Boka besiktningstid till biljäveln (var några år sedan sist)....

475 spänn!??!... Vad i helvete?

Är det en tillfällighet att det kostar exakt lika mycket hos alla också?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sluta jäkla snåljåp, har du inte råd med dessa pengar en gång varje år så ska du inte ha bil. Du kanske är nykterist men om inte vad tror du lägger ut på alkohol varje år!!!!!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Boka besiktningstid till biljäveln (var några år sedan sist)....

475 spänn!??!... Vad i helvete?

Är det en tillfällighet att det kostar exakt lika mycket hos alla också?

Hoppla hoppla! Var det 300 det kostade innan monopolet försvann, och all eventuell vinst gick tillbaka till staten?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min pick up kostar mellan 445 kr och 695 kr beroende på vilket bolag jag vill visa upp den för. Porschen kostar från 405 kr och tider finns mest hela tiden. Bara att välja och vraka. Betydligt trevligare än förr.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jisses det var ju evigheter sedan.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top