Besiktningsmonopolet avskaffas

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nej just det, billigare och effektivare sjukvård på privatdrivet sjukhus (S:t Göran), billigare telefoni på konkurrensutsatt telenät osv osv osv... skulle snarare säga att den som tror att konkurrens är något dåligt är ganska dåligt insatt.

Dåligt insatt??????
Jomenvisst......

Hur svårt kan det vara att lista ut att en tjänst som idag säljs utan vinstintresse imorgon kommer att vara dyrare när vinstintresset hamnar i fokus.

Det är en åsiktsfråga och jag betalar hellre pengar till en aktör som sätter något annat än vinstintresset i första, andra, tredje och först fjärde hand funderar på kärnfrågorna.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
I Finland kostar en besiktning ca 1000:- Fint med privatisering och avreglering....
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
wow, här var det gott om kommunister...

Jag väljer avreglering vilken dag som helst, sen om det vid en övergångsperiod kostar direkt mer så kommer det i det långa loppet bli bättre tror jag.

Det med elmarknaden är precis som redan påpekats mycket skatt och liten vinst, så det är ett ganska klent exempel.
Det med lurendrejare är också ganska klent då det är något som marknaden med diverse program som Plus, Uppdrag Granskning och dylika kommer att hålla i shack.
Självklart kommer det alltid finnas lite rötägg, det gör det i alla branscher.

Nästa grej är vissas envishet med att påpeka att SBP drivs utan vinstintresse... sure, det är deras regelbok utåt som man stoltserar med, men se till deras årsredovisning och vart deras "vinst" tagit vägen. De pengar som SBP går i vinst med skjuts direkt över till diverse projekt för att då ta bort vinsten och visa nollresultat.
Samma sak med systembolaget, får inte heller gå med vinst men gör fortfarande plusresultat på flertalet miljarder varje år... hur får ni ihop det?

Det med tandläkaren är ju att folktandvården fortfarande drivs av staten och man tar ett negativt resultat utan bekymmer för det kommer alltid nya pengar... privata tandläkare driver ett företag som måste gå plus... bara fråga vilken privat tandläkare som helst hur deras syn på saken är... de är inga miljonärer som håvar in storpengar varje dag precis.

Och visst kan besiktningen bli dyrare precis som med vissa andra saker som blir privat så här i början, men det kommer att anpassas till marknadspriser och staten har inte ytterligare en verksamhet som de måste hålla vid liv med skattepengar om det går dåligt.

Men det är klart, vi kan istället fortsätta leva med högt skattetryck och sedan betala en struntsumma när vi skall till doktorn, tandläkarn, besiktningen osv osv osv... hur ni än vänder på det så kostar det, frågan är bara när man vill betala.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
wow, här var det gott om kommunister...

Jag väljer avreglering vilken dag som helst, sen om det vid en övergångsperiod kostar direkt mer så kommer det i det långa loppet bli bättre tror jag.

Det med elmarknaden är precis som redan påpekats mycket skatt och liten vinst, så det är ett ganska klent exempel.
Det med lurendrejare är också ganska klent då det är något som marknaden med diverse program som Plus, Uppdrag Granskning och dylika kommer att hålla i shack.
Självklart kommer det alltid finnas lite rötägg, det gör det i alla branscher.

Nästa grej är vissas envishet med att påpeka att SBP drivs utan vinstintresse... sure, det är deras regelbok utåt som man stoltserar med, men se till deras årsredovisning och vart deras "vinst" tagit vägen. De pengar som SBP går i vinst med skjuts direkt över till diverse projekt för att då ta bort vinsten och visa nollresultat.
Samma sak med systembolaget, får inte heller gå med vinst men gör fortfarande plusresultat på flertalet miljarder varje år... hur får ni ihop det?

Det med tandläkaren är ju att folktandvården fortfarande drivs av staten och man tar ett negativt resultat utan bekymmer för det kommer alltid nya pengar... privata tandläkare driver ett företag som måste gå plus... bara fråga vilken privat tandläkare som helst hur deras syn på saken är... de är inga miljonärer som håvar in storpengar varje dag precis.

Och visst kan besiktningen bli dyrare precis som med vissa andra saker som blir privat så här i början, men det kommer att anpassas till marknadspriser och staten har inte ytterligare en verksamhet som de måste hålla vid liv med skattepengar om det går dåligt.

Men det är klart, vi kan istället fortsätta leva med högt skattetryck och sedan betala en struntsumma när vi skall till doktorn, tandläkarn, besiktningen osv osv osv... hur ni än vänder på det så kostar det, frågan är bara när man vill betala.

Du kommer vara orsaken till att alla får betala tredubbelt för besiktning och att skatten förblir på 30 nånting%! Försvarar man avreglering med att det kommer bli normaliserat efter en tid så....föresten så är tandläkare i privat regi knappast några fattiglappar!!!!Lite kul att du tror att en lag reglerad marknad som besiktning kommer att gå dåligt. Kommer svenska folket sluta äga och köra fordon???Jag önskar verkligen att jag kunde vara lika anpassningsbar som du!!!Jag tror faktiskt att ditt sätt att tänka skulle fungera perfekt i ett kommunistland typ kina:)

Ps: Jag är inte så bitter som jag låter i texten:krama
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Grattis, jag fick aldrig det valet. ner till macken 1km bort, reflex 50 spänn sen ombesiktning 180kr 5 min senare.. enligt protokollet? jaa. men en paragrafryttare har aldrig fått återkommande besök. Jag väljer definitivt inte den stationen igen.

Fick dock igenom min halvtrimmade saab utan probs på en annan sation tidigare iår. asskön kille i getskägg som va hur soft som helst. Mer sånt!:tummenupp

Och electriciteten blev ju hur billig som helst när monopolet avskaffades :rolleyes:

Det råder inte fri konkurrens på elmarknaden. Alla större bolag sitter i varandras styrelser.

Att gå med vinst och ha ett vinstintresse är två skilda saker.

Klart att det finns en ekonomisk drivkraft i det hela med. Att tro något annat är bara naivt. Jag har själv jobbat i en verksamhet som inte fick göra vinst på de tjänster vi då förmedlade. Det trixades med höjda lokalhyror osv. för att redovisningen skulle bli rätt. Det går fint att göra om man är tillräckligt stor.
 
Last edited:

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
wow, här var det gott om kommunister...

Jag väljer avreglering vilken dag som helst, sen om det vid en övergångsperiod kostar direkt mer så kommer det i det långa loppet bli bättre tror jag.
Och visst kan besiktningen bli dyrare precis som med vissa andra saker som blir privat så här i början, men det kommer att anpassas till marknadspriser och staten har inte ytterligare en verksamhet som de måste hålla vid liv med skattepengar om det går dåligt.

Problemet är ju bara att det marknadsmässiga priset (om man ser till hela Europa) ligger betydligt över det nuvarande svenska priset. Varför skulle isf aktörer i Sverige ta ut ett pris som ligger under den nuvarande svenska nivån?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Problemet är ju bara att det marknadsmässiga priset (om man ser till hela Europa) ligger betydligt över det nuvarande svenska priset. Varför skulle isf aktörer i Sverige ta ut ett pris som ligger under den nuvarande svenska nivån?

Och om så är fallet så betalar vi tydligen underpris och verksamheten borde inte finnas såvida inte staten pumpar in pengar till den... dvs våra skattepengar... så nu får alla medborgare vara med och betala istället för bara de med fordon som skall besiktigas, dvs helt rätt i sann kommunistisk anda.

Du kommer vara orsaken till att alla får betala tredubbelt för besiktning och att skatten förblir på 30 nånting%! Försvarar man avreglering med att det kommer bli normaliserat efter en tid så....föresten så är tandläkare i privat regi knappast några fattiglappar!!!!Lite kul att du tror att en lag reglerad marknad som besiktning kommer att gå dåligt. Kommer svenska folket sluta äga och köra fordon???Jag önskar verkligen att jag kunde vara lika anpassningsbar som du!!!Jag tror faktiskt att ditt sätt att tänka skulle fungera perfekt i ett kommunistland typ kina:)

Ps: Jag är inte så bitter som jag låter i texten:krama

Ja just det, mina åsikter platsar ju verkligen som handen i handsken i Kina eller något annat trevligt kommunistland... de är ju så otroligt för det här med fri konkurrens och marknadspris.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Grejen är ju den att om man vill slå sig in på besiktningsmarknaden och konkurrera ut Svensk bilprovning så måste man erbjuda något som de inte gör, t ex lägre priser eller bättre förutsättningar att få sitt fordon godkänd.

Min femtioöring i frågan..

Men om bilprovningen säljs till ett privat företag?
Min tvåöring i frågan
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Klart att det finns en ekonomisk drivkraft i det hela med. Att tro något annat är bara naivt. Jag har själv jobbat i en verksamhet som inte fick göra vinst på de tjänster vi då förmedlade. Det trixades med höjda lokalhyror osv. för att redovisningen skulle bli rätt. Det går fint att göra om man är tillräckligt stor.
Finns inget vinstintresse i att godkänna, underkänna eller hitta fel på en bil. Om sedan Bilprovningen som helhet drivs för att gå ekonomiskt plus är ju egentligen ointressant.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Elmarknaden är ett dåligt exempel. I elfallet är det ENDAST en tredjedel av priset som är konkuransutsatt. Priset består av tre delar Elavgift (konkuransutsatt), Nätavgift (Ej konkuransutsatt) och Energiskatt (Ej konkuransutsatt). Det är bara 1 som går att påverka lite som konsumnet förutom att spara på elen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nästa grej är vissas envishet med att påpeka att SBP drivs utan vinstintresse... sure, det är deras regelbok utåt som man stoltserar med, men se till deras årsredovisning och vart deras "vinst" tagit vägen. De pengar som SBP går i vinst med skjuts direkt över till diverse projekt för att då ta bort vinsten och visa nollresultat.
Samma sak med systembolaget, får inte heller gå med vinst men gör fortfarande plusresultat på flertalet miljarder varje år... hur får ni ihop det?

Du har nog glömt lite hur det ser ut i landet samt hur många nya stationer man har byggt! Många stationer är byggda på 60-70 talet & hur man ska effektivisera besiktningen så kan man inte köra på det man gjort tidigare. Allt ska göras direkt på lyften förutom miljömätning & bromskontroll samt provkörning. Varje bil ligger på ungefär en 20 min period & oavsett ålder-skick-fel så är det 20min som gäller. Många missuppfattar SBP roll, man kan inte förutse alla fel & bedömning avser besiktningsdagen & inte 1 år framåt som en del tror. Det många inte vet är att det finns ett ägaransvar som binder ägaren till dess fordon att den skötts så att den är trafiksäker, verkligheten visar en helt annan bild!

Tycker det är bra att andra kommer in & konkurrerar så får man se vad service är. Det som oroar mig är alla dessa småföretag som kommer ploppa upp lite här & var som är mindre seriösa. Hur kommer de kunna kontrollera som t,ex 2 bröder startar varsitt företag där ena besiktar & den andra lagar? Eller vad är det som säger att dagens stora verkstäder inte missbrukar sitt läge att säga nä efter denna besiktning så måste du byta växellådan etc.
Tror det är SWEDAC som kontrollerar olika besiktningorgan att allt går rätt till med regler mm. ÅF besiktar ju tydligen en massa olika fordon mm så kanske de är intresserade också vem vet?

Priserna vet man inte men inte kommer de bli lägre tror jag men kanske inte dubbelt upp först förrän man har vunnit kunder. Fördelen för oss som vill besikta är att inte behöva åka långt för att hitta en station med lediga tider samt det kommer förekomma säkert långa öppettider. Redan nu kör ju SBP lördagsöppet på alla stationer & det är ju kanon för en som inte har tid på vardagarna.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Finns inget vinstintresse i att godkänna, underkänna eller hitta fel på en bil. Om sedan Bilprovningen som helhet drivs för att gå ekonomiskt plus är ju egentligen ointressant.

Det är definitivt högintressant om Bilprovningen drivs för att gå med vinst eller inte. Att godkänna och underkänna fordon är kärnverksamheten.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är definitivt högintressant om Bilprovningen drivs för att gå med vinst eller inte. Att godkänna och underkänna fordon är kärnverksamheten.
Det är dock inte på oss kunder som vinsten dras in. Hur mycket det kostar att besiktiga är reglerat och Bilprovningen har heller inga intressen i reservdelar eller verkstäder. Vinsten dras in på effektivare arbete och separata, icke tvångsbelagda tjänster.

Det enda med godkännande/underkännande som de eventuellt skulle kunna tjäna något på är efterkontrollerna. Det är dock svårt att skapa fel som inte finns på en bil när det inte är de själva som åtgärdar felen.

Jag hävdar fortfarande att det för diskussionen gällande avregleringens för och nackdelar för oss konsumenter inte spelar någon roll om Bilprovningen drivs i vinstsyfte eller inte.

Utanför diskussionen så är det väl dessutom så att Bilprovningen egentligen drivs med önskemål om att gå så lite minus som möjligt snarare än att gå så mycket plus som möjligt. DVS, Bilprovningen är inte vinstdrivande i sig.

Vi kanske pratar förbi varandra här?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fan vilken fars detta har blivit.
Besiktigade bilen idag, och följande möter mig när jag bokar:

0PnreXV.jpg



Yippie! Bli inlurad i ett jäkla vitaminabonnemang när man skall besiktiga...?
Att vara "systerföretag" med en utskämd och utskälld aktör i en oseriös bransch - är det något man vill skryta med när man faktiskt håller på med myndighetsutövning...?

Hur gick besiktningen då?
Jovars - godkänd UA trots att fodralet till triangeln var tomt, torkarbladen separerat och strålkastarrengöringen kass. Eftersom den är allhjulsdriven kom den aldrig upp rullarna, men något annat bromstest genomfördes heller aldrig.

Undrar vad mer dom missade?
2000,- / tim för en stämpel.

Sicken blåsning!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det handlar om att swedac kräver att man provkör under vintern om det är plogat och sandat

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag ska göra ett försök idag med gamm Kawan, får se hur det går:näsblod
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top