Besiktningsmonopolet avskaffas

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://bil.feber.se/link/160773/

Visst så finns det några fördelar, men jag funderar på hur det kommer bli när Börje åker och besiktigar sin sönderrostade, men vråltrimmade gamla Nissan 200sx (med trötta sletna originalbromsar) hos sin polares besiktningsföretag... :va
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
I norge har man länge kunnat besiktiga sina bilar på var och varannan bilverkstad. Har fungerat bra så som jag förstått det.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
"men jag funderar på hur det kommer bli när Börje åker och besiktigar sin sönderrostade, men vråltrimmade gamla Nissan 200sx (med trötta sletna originalbromsar) hos sin polares besiktningsföretag... "

så funkar det ju idag med... jag har varit hur förvånad som helst att vissa saker har gått igenom bara för att man var trevlig och drog lite skämt innan besiktningen.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
"men jag funderar på hur det kommer bli när Börje åker och besiktigar sin sönderrostade, men vråltrimmade gamla Nissan 200sx (med trötta sletna originalbromsar) hos sin polares besiktningsföretag... "

så funkar det ju idag med... jag har varit hur förvånad som helst att vissa saker har gått igenom bara för att man var trevlig och drog lite skämt innan besiktningen.

ELLER om man är brud och har enorma bazookas! Har hört diverse historier från exet och hennes polare som fick sina VÄRDELÖSA fordon att gå igenom!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Besiktade hoj förra månaden. Glömde naturligtvis den fula röda reflexen som ska sitta där bak.

Besiktningsmannen kom och frågade ifall jag ville ha en 2:a eller köpa en reflex för 30 kr. Jag köpte och undrade hur detta kom sig.

- Får utöka servicen pga konkurransen var svaret...

Jag var nöjd iallafall:)

(samma service har de numera även för glömd varningstriangel i bil)
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
ELLER om man är brud och har enorma bazookas! Har hört diverse historier från exet och hennes polare som fick sina VÄRDELÖSA fordon att gå igenom!

vet att det stämmer men hur tänker besiktningsmännen där? står det en tjej med helt enorma bazookas är det klart man försöker få en ombesiktning på dom så de kommer tillbaka?
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Besiktade hoj förra månaden. Glömde naturligtvis den fula röda reflexen som ska sitta där bak.

Besiktningsmannen kom och frågade ifall jag ville ha en 2:a eller köpa en reflex för 30 kr. Jag köpte och undrade hur detta kom sig.

- Får utöka servicen pga konkurransen var svaret...

Jag var nöjd iallafall:)

(samma service har de numera även för glömd varningstriangel i bil)


Grattis, jag fick aldrig det valet. ner till macken 1km bort, reflex 50 spänn sen ombesiktning 180kr 5 min senare.. enligt protokollet? jaa. men en paragrafryttare har aldrig fått återkommande besök. Jag väljer definitivt inte den stationen igen.

Fick dock igenom min halvtrimmade saab utan probs på en annan sation tidigare iår. asskön kille i getskägg som va hur soft som helst. Mer sånt!:tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hmmm, sant visserligen, "different different but same" (citatet måste la funka omvänt? hehe)

Kommer nu ihåg när jag besiktade min hoj förr-förra året, hade tid kl XX.30 - var där XX.20, blev insläppt vid XX.25 och var ute igen vid XX.28.
fjuttiga tre minuter, fast samtidigt ska man kanske inte klaga? hehe

I år saknade även jag den där reflexen bak, vart att springa iväg till mekonomen och införskaffa en för 30 kr.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är mest rädd för att priset kommer att gå upp, för ned kommer det definitivt inte att gå. Bilprovningen idag har inte något vinstintresse i de fordon de besiktigar som verkstäderna istället kommer att ha.

Att fler osäkra fordon skulle gå igenom tror jag däremot inte blir något större problem.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Hmmm vinstdrivande företag vill ju att det ska bli ombesiktning
Tror inte att detta är någon bra lösning
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ELLER om man är brud och har enorma bazookas! Har hört diverse historier från exet och hennes polare som fick sina VÄRDELÖSA fordon att gå igenom!

Dom tänkte väl göra samhället en tjänst genom att placera några spåniga brudar i undermåliga bilar.

Natural selection. :tummenupp
 
Last edited:

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sista avfarten på Färingsö™
Hoj
ZX9r -00
Idag kan man åka till polaren och få 2or släckta på verkstaden, vad är skillnaden?
Är det inte bra att man kan göra en årlig service och få en besikning samtidigt?
Det kanske kan få fart på verkstäderna som just nu går om kull en efter en...

Dom som idag kan släcka 2or får besök i snitt en gång varannan månad av en inspektör och dom tar en bil i högen och går igen allt...
Är det fusk blir man av med sitt tillstånd att släcka 2or.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag är mest rädd för att priset kommer att gå upp, för ned kommer det definitivt inte att gå. Bilprovningen idag har inte något vinstintresse i de fordon de besiktigar som verkstäderna istället kommer att ha.

Att fler osäkra fordon skulle gå igenom tror jag däremot inte blir något större problem.

Kolla årsredovisningen för Svensk Bilprovning så skall du se att de gör ganska bra med vinst.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag är mest rädd för att priset kommer att gå upp, för ned kommer det definitivt inte att gå. Bilprovningen idag har inte något vinstintresse i de fordon de besiktigar som verkstäderna istället kommer att ha.

Att fler osäkra fordon skulle gå igenom tror jag däremot inte blir något större problem.

De sa på morronyheterna idag att ett finskt besiktningsföretag ville slå sig in på den svenska marknaden, och att priset förmodligen skulle gå upp rejält, för vi hade bland de lägsta priserna i europa, nästan hälften av snittet....
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Att gå med vinst och ha ett vinstintresse är två skilda saker.

ungefär vad jag ville bevisa också.

De sa på morronyheterna idag att ett finskt besiktningsföretag ville slå sig in på den svenska marknaden, och att priset förmodligen skulle gå upp rejält, för vi hade bland de lägsta priserna i europa, nästan hälften av snittet....

Och det verkar som en rimlig affärsidé... att slå sig in på en marknad med målet att ha dubbelt pris kontra motsvarande affärsverksamhet som redan finns där?
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Grejen är ju den att om man vill slå sig in på besiktningsmarknaden och konkurrera ut Svensk bilprovning så måste man erbjuda något som de inte gör, t ex lägre priser eller bättre förutsättningar att få sitt fordon godkänd.

Min femtioöring i frågan..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top