V-strom tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Wiseguy:
Varför demonterar du inte sekundärspjällen? De har liksom ingen funktion... Annat än att begränsa insugsljudet. Den svaga db-ökning som blir en effekt av demontering tror jag att du kan leva med :hihi
Har de verkligen ingen funktion förutom db...?
Har läst ganska många trådar och ungefär lika många olika svar på varför de skall och inte skall finnas där.
Vissa tror att borttagningen av dem är lösningen på den tvekande gången på låga varv medans andra hävdar att det inte blir bättre med dem borta.
Låter mina sitta där de sitter just nu.
De är synkade och TPS:en är synkad på huvudspjällen så allt skall lira.

Den dagen jag kommer över en Powercommander och slänger i annat filter kanske jag kollar på det.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag demonterade sekundärspjällen på min Dl 1000 -07, enbart för att slippa synka dem. Gjorde övrig synkning och helt ärligt märkte jag ingen större skillnad på motorgången.
Däremot satt främre insugsklamman på sniskan, så det rättade jag till och den "nös" inte som tidigare.

Lämnade in till verkstad för att de skulle berika bränsle-/luftblandningen en aning och DET blev en märkbar skillnad för gången på låga varv. Tidigare var den nästan "omöjlig" att köra långsamt med. En annan effekt blev att den inte "tjuvstannade" lite nu och då, vilket den alltså hade gjort innan. Helt utan anledning som jag upplevde det. Bara att snabbt starta igen, men ändå ganska irriterande.
En tredje effekt blev att bränsleförbrukningen ökade en aning, från ca. 0,43 till 0,52 (lugn körning). Under vår/höst då det är betydligt kallare i luften drog den ca. 0,65. Vid inspirerad körning kunde jag få den att dra 0,75.

Låt det vara som det är på din hoj - och kanske kolla på det när du monterar PC och annat filter. :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har pillat runt lite med ventiler och TDC sista veckan.
Hojen min är ju helt ny (för mig), men jag var inte riktigt nöjd med motorgången. Den lät fel för mitt motoröra.
Visst, alla säger att V-Stromen låter som en traktor osv. Men det var något som störde mig.

V-Strom 1000 har ju drivningen av kammarna med både kedja och drev. Kedjan driver ett nedre primärdrev som i sin tur driver kamdreven.
Efter mycket om och men så kom jag fram till att främre avgaskammen satt en kugg fel på min.
Lite intressant då jag satte tillbaka den som den var tidigare. Märkte ut den när jag lyfte den. Så den har nog suttit fel en stund....

Hade lite problem att klura ut det och få till det då F|T (TDC) markeringen inte var riktigt TDC och att markeringen på kamdreven inte var på rätt plats när F|T (TDC) var där den skulle vara.
Det var lite för mycket spel och i samband med detta så kunde kamdreven sitta 1 kugg fel i värsta fall.
Mätte i varje fall upp den riktiga TDC och satte allting rätt som det skall vara.
 

Levve

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 600 K7 Stunt
Hejsan

Va och köpte en V-strom dl 1000 igår.
Ägaren innan har servat allt själv sen 1200mil så ska gå igenom hojen och kolla ventilspel och dylikt sen tänkte jag serva igenom allt riktigtsjälv.
Behöver då köpa in lite prylar såsom Olja filter luftfilter Soppaslang kylarvätska bromsvätska kopplingsvätska drivpaket bromsbelägg.
Vart köper man de på bästa ställe?
Funderar på om de är värt att ta allt från Tyskland?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Va och köpte en V-strom dl 1000 igår.
Ägaren innan har servat allt själv sen 1200mil så ska gå igenom hojen och kolla ventilspel och dylikt sen tänkte jag serva igenom allt riktigtsjälv.
Behöver då köpa in lite prylar såsom Olja filter luftfilter Soppaslang kylarvätska bromsvätska kopplingsvätska drivpaket bromsbelägg.
Vart köper man de på bästa ställe?
Funderar på om de är värt att ta allt från Tyskland?

Spelar egentligen ingen roll vart du tar sakerna. Tyskland eller England är väl billigast, men svenska priser kan vara helt ok de med, ifall du har en handlare i trakterna.

Kylarvätska, broms/kopplingsvätska finns ju på Biltema. Olja med ifall du vill.

Är själv nöjd med www.Wemoto.com och har handlat därifrån många gånger. De har mycket, men kanske inte allt.
www.motorcyclespareparts.eu har väl det mesta.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhhmmm....Krashbågar kanske vore nått....
Vilken skall man välja?

Cross Pro för £150+£38 i frakt
CrashBar_1.jpg

Givi för £99+£20 i frakt
CrashBar_2.jpg

Heed för £99 inklusive frakt
CrashBar_3.jpg CrashBar_4.jpg

Med tanke på att jag var toknöjd med Heeds kvalitet på Transalpens båge så är valet enkelt. :yoparty
 

ooniell

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2015
Ort
Skövde
Hoj
2002 Suzuki DL 1000 V-strom
Jag måste bara tacka wiseguy tack snälla du för alla goa inlägg. jag köpte en V-strom föra våren i mars. och kört cirka 1200 mil så här långt. riktigt gött att få så mycket matnyttig information om cykeln. jag hittade även haynes instruktionsbok som nedladdningsbar PDF till cykeln perfekt för mig som inte är så motorvan. men vill värkligen lära mig denna cykeln nästan utan och innan.

på tal om den magra gången i låga varv så har jag nu införksaffat mig en FI tuner pro och installerat.
rätt billig box faktiskt och testade den för första gången idag. den gick oerhört mycket bättre. men den har små små bluddringar kvar vid omkring 1500 till 2000 varv. annars gick den oerhört skönt.

men jag har ingen aning om vad jag ska göra i programmet, ska man sänka TPS en eller ska man höja TPS,en om man vill ge den mer bränsle?

har massa frågor angående denna mysiga cykel. men får nog börja här någon stans.:hej
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Just optimering när det gäller insprutningen är jag helt grön på.
Detta är min första hoj med insprutning (jo, det är sant. Har bara pillat på fuggar tidigare) Så tanken är att lära sig lite på vägen.
Funderar mest på att skaffa en PowerCommander 3 eller V. Mest för att det redan finns så många bra mappar till dem därute.
Men Healtechs variant är intressant den med.

Det optimala vore väl att ha den i bänk och låta någon kunnig justera in den perfekt. Eller om man själv har möjligheten att mäta & logga Air/Fuel-ratio och justera in den på väg.
Den riktigt enkla vägen ifall man inte har det är väl att utgå från en basmapp och sen bara justera upp mängden bränsle på olika ställen till man är nöjd med gången.
Justera ned, under basmappens nivå, bör väl undvikas för att den inte skall gå snålt.
 

ooniell

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2015
Ort
Skövde
Hoj
2002 Suzuki DL 1000 V-strom
lite info först. jag köpte FI-tunern. och installerade den och sen finns både mjukvaran och en mapp för orginalfilter och orginalpipor att ladda ner från healtechs hemsida (finns även en mapp för effektfilter och effektpipor). och när jag fick reda på att TPS stod för (throttle Position Sensor) så borde det ju vara luften man stryper om man ställer ner enhetetstalet.

i grundmappen som healtech hade gjort för våran cykel så hade de börjat med att strypa luften till -8 till en början på de låga varven. men det känns som att den gör ett litet sugande ändå. i mellan varven. annars går den tio ggr bättre nu mot innan. det känns som att antingen så behöver den strypas ytterligare några delar, eller så är det spjällen som inte är justerade???
 

ooniell

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2015
Ort
Skövde
Hoj
2002 Suzuki DL 1000 V-strom
Untitled-1.jpg så här ser grundmappen ut för FI-TP för DL1000 v-strom med orginal grejor på från helatech.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hämtade ut ett paket från en firma med det lite smått suspekta namnet Eastern Berver.
Det är kontakter till den kommande TRE-mojängen.
Kan hända att det blir några stycken då man var tvungen att beställa 5 kontakter.
Kontakter.jpg
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har jag suttit och läst på om Healtechs FI Tuner Pro. Ser ju riktigt lovande ut.

Det enda som är direkt negativt är väl bristen på nedladdningsbara mappar till den.
Men det finns ju en genväg ifall man vill.
Man kan ju fulkopiera mappar ämnade för PC3/PCV manuellt.

Saxat från TLZone:
Downloaded the PCIII Control Center software (http://www.powercommander.com/powerc...dType=PCIIIUSB) and did find fuel map for my bike. There are many compinations (20) like different exhaust... Healtech has only 2 for TLR. Then downloaded the map and copied manually to FI Tuner program. PCIII software has less TPS positions (9) and RPM is in 250 rpm steps. But I think you can get close enough. Offcourse every bike is unique and if you want it perfect you need dyno run!!
Det blir väl inte perfekt, men ger en bra startpunkt ifall man vill pilla runt med det hela.

@ooniell vart köpte du FI Tuner Pro:n?
 

ooniell

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2015
Ort
Skövde
Hoj
2002 Suzuki DL 1000 V-strom
Jag köpte FI'n på en hemsida som heter bikersneed.se väldigt lång leveranstid. Dock. Ja jag gjorde en fulkopiering på PClll ans mapp för min. Och jag tycker den går hur bra som helst nu. Har vrid på 6,ans växel i 80 km/h, vilket jag inte hade förut. Jag kan bara känna en viss stånkning ibland. Så jag undrar om inte det har med sekundärspjällen att göra som ni prata om här. Vet inte riktigt om tps, en är rätt intsälld heller, vet inte om jag vågar ge mig på den dock. Har aldrig pillat med motorer på detta vis förut. Har dock laddat hem service manualen för cykeln nu blev en rejäl bibba utskriven. Men den säger att man behöver en vacumtestare och lite andra speciella verktyg som jag aldrig sett förut. Verkar lite bökigt. Vad tror ni? Är det något jag bör ge mig på? (givet vis med stor försiktighet) :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
TBS = Throttle Body Syncronization
Gasspjällssynkning.
Du behöver någon variant av mätapparatur som kan mäta vacuum.
Sen om det är synkklockor eller plastslang med vätska i spelar ingen större roll.
Kör du med slangar så googla runt lite hur folk synkar förgasare. Samma princip med apparaturen.
På V-stromen är det riktigt enkelt. Bara man monterar dit slangarna först :tungan
Det sitter några nipplar på gasspjällen som inte används. På dessa sitter det gumminipplar som ser till att vacuumet inte läcker ut.
Ta loss nippeln och sätt dit slangen. Gör samma sak på nästa gasspjäll sen.

Jag lät slangarna sitta kvar. Dvs. en slangbit på 15 cm per spjäll sitter kvar och är pluggad i ena ändan så att jag kan synka utan att ta loss tank och dylikt nästa gång.

Själva justeringen görs på en skruv som sitter på gasspjällsarmen. Har man väl kommit under fund med hur det görs är det enkelt.

Men första gången så måste kåpor och bensintank avlägsnas. Monterar du dit slangarna permanent så kan tanken sitta kvar sen.

TPS:en var hyffsad enkel att fixa den med.
Kolla ifall du behöver det först.
Sätt hojen i dealer mode och kolla vad mätaren säger när du gasar. Guiden finns ju lite längre upp i tråden.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Beställde en Healtech FI Tuner Pro jag med.
Dock fick Bikersneed vara utan beställning.
Jag kunde köpa att de har leveranstid på 3 veckor. Jag gillade deras pris nu när pundet/euron och dollar är hög.
Men att de skulle ha 179:- i frakt för att skicka som vanligt paket/brev var lite väl magstarkt. Så den beställdes från Holland istället. I Holland fanns den för övrigt i lager.
Återkommer med före och efter så fort jag fått den.
 

ooniell

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2015
Ort
Skövde
Hoj
2002 Suzuki DL 1000 V-strom
Vad roligt. hoppas att du får samma upplevelse som jag fick. troligen mindre efter som du redan har ställt in så mycket på den redan för att få den att gå riktigt bra. är mycket tacksam för alla svar jag får. det får nog bli lite mek i helgen tror jag. om du vill kan jag skicka PClll mappen somjag fulkopierade till min.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top