"Fritt fram köra fort med mc i GBG..."

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Desto större problemet blir desto mer resurser kommer läggas på att ta itu med det...
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
bara ett tips, kommentera inte ala fläjm där nu bara o släng mer bensin på folks redan pyrande eldar

det kanske är hyffs självklart, men ibland blir man ju så lockad att ge igen, för vissa inlägg är fanimig helt sanslösa, men hjälper inte precis.
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
bara ett tips, kommentera inte ala fläjm där nu bara o släng mer bensin på folks redan pyrande eldar

det kanske är hyffs självklart, men ibland blir man ju så lockad att ge igen, för vissa inlägg är fanimig helt sanslösa, men hjälper inte precis.

Tycker du detta är ett flamebait?
Inlägget hänvisar till artikel i GP så jag tycker det är adekvat.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
som vanligt kommer detta i artikeln "Mc-förarna kan inte heller bötfällas med hjälp av fartkameror, eftersom fordonen saknar främre registreringsskylt."

När ska folk lära sig att vi inte har ägaransvar i sverige och att det inte spelar någon roll ifall det sitter en skylt fram eller ej, kan de inte se ansiktet på föraren så kan de inte heller bötfälla denne.

Tycker du detta är ett flamebait?
Inlägget hänvisar till artikel i GP så jag tycker det är adekvat.
han menar nog att man inte skall kommentera svaren på artikeln som finns på webben, på GPs hemsida
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sicka stolpskott..

Jag hade faktiskt diskussionen med en vänster-tjej i helgen. En sån typisk som kör dåligt men hatar alla killar som tror de är gud för att det kör hiskeliga 85 på 70-väg.

Hon menade på allvar som spontant svar på en fråga att det var farligare och dummare att köra 110 på 70-väg på landet (tom väg, fri sikt) än att köra 55 förbi en skola pillandes på stereon, pratandes i mob och stressad över maten och de 2 griniga ungarna i baksätet..

Argumentet var att det var "mer dubbelt så mkt för fort".

De som kommer med dessa hat-argument mot fartsyndare etc har ingen som helst verklighetsförankring, och är förmodligen de som själva kommer köra över nåns 5-åring utanför dagis om ett par år!


Tyvärr...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Låter som en snabb lokal sammanfattning/repetition av "Uppdrag granskning" för någon vecka sedan. Har för mig att det var en mc-polis i Götet som drog en liknande story.

Känner personligen inte igen mig i det klientel de jagar men det är jag det
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ju fler sådan här artiklar desto närmare kommer vi någon drastisk och oftast ogenomtänkt regel från vv!

Regskylt fram kommer inte funka då vi inte har ägaransvar och ägaransvar strider mot andra lagar osv osv! Vad det nu blir så kommer det säkert bli väldigt orättvist för den stora massan!

Jag är förvånad att det är någon som åker dit i fartkameror då det enda du behöver göra är att hålla handen framför ansiktet och skriva attt det inte är du på talongen från vv(bortsett från dom som missar att det finns en kamera)!

Jag är dock helt övertygad att det som verkligen irriterar folk är att vi inte kan åka dit på fortkörningsböter inte att vi kör fort på E6!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Fritt fram...även i sthlm!

Under flera år, har jag kört med flera hundra mc-ister på olika åkevenemang i Stockholm. Jag kan inte minnas att någon, någonsin har hållt hastighetsbegränsningarna. Vi kör hur fort vi vill – vi å'. :)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
som vanligt kommer detta i artikeln "Mc-förarna kan inte heller bötfällas med hjälp av fartkameror, eftersom fordonen saknar främre registreringsskylt."

När ska folk lära sig att vi inte har ägaransvar i sverige och att det inte spelar någon roll ifall det sitter en skylt fram eller ej, kan de inte se ansiktet på föraren så kan de inte heller bötfälla denne.

men självklart så blir det ägar ansvar om hojjar får regskylt fram. du tror väll inte att de bara tvingar på oss en skylt utan ansvar? nä så puckade är dem inte.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Att media är det mest kapitalistiska vi har i samhället är inget nytt, men ibland undrar man hur det står till hos Polisen...

I gårdagens papperstidning fanns en lång artikel om en motorcyklist som körde som en dåre i ett bostadsområde (100 på 30-väg nämndes som exempel) men polisen vägrade komma trots flera påringningar. En idiot serverad på ett silverfat kan tyckas (vet såklart inte hur sanningsenliga vittnesuppgifterna var). Till slut körde killen ihjäl sig. Tragiskt. Vill man rädda liv från polisens sida eller vad är man ute efter egentligen??

Artikeln finns naturligtvis inte publicerad på gp.se. :klappar
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Tycker du detta är ett flamebait?
Inlägget hänvisar till artikel i GP så jag tycker det är adekvat.

fel utryckt av mig kanske, men jag syftade på kommentarerna man kan posta på GP - att lyfta det här och göra fler på SH uppmärksamma tycker jag var klockrent, jag ville bara lufta min åsikt vad gäller kvaliteten av våra inlägg när vi väl yttrade oss på GP.

:krama
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
fel utryckt av mig kanske, men jag syftade på kommentarerna man kan posta på GP - att lyfta det här och göra fler på SH uppmärksamma tycker jag var klockrent, jag ville bara lufta min åsikt vad gäller kvaliteten av våra inlägg när vi väl yttrade oss på GP.

:krama

:tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Smidigt... Fast jag är bra nyfiken på hur det gick till... Om polisen ligger bakom varför kör man då chickenrace? Eller körde polisen om honom först och blockera?

- Häromdagen var det en kille på motorcykel som kände sig jagad av en polispatrull, han vände och körde mot trafiken i hög hastighet i Tingstadstunneln. Det är klart att vi inte åkte efter honom. En sån kille är så stressad att han utgör en fara både för sig själv och andra, säger Mats Berndtzon.



Desto större problemet blir desto mer resurser kommer läggas på att ta itu med det...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
De som hetsar mest bland kommentarerna till artikeln är säkert samma som fäller ner solskyddet när de passerar en plåtpolis. Eftersom de aldrig tänker längre än vad som hände i senaste "desperate housewives", fattar de inte att regskylt fram + ägaransvar kommer leda till att de själva bötfälls i framtiden medan buskörarna klarar sig genom att montera bort skyltarna.

Sen tycker jag nog att tystnad är kraftigt överreklamerat i det här landet. Tystnad ska alltid härska, i alla bostadsområden. Fester och annat som indikerar på att människor lever måste obönhörligen tystas. Att visa hänsyn är alltid tystnad, aldrig att unna någon annan något roligt på ens egen bekostnad.
 

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Härnösand
Hoj
R1 moppe
Jävligt luddig artikel! En mc förare orsakar flest singelolyckor, med dagens bilar, evo´sar,skyliner´s, bmw,mercer varenda bilsatan går ju att köra över 250km/h och dessa orsakar större olyckor när det väl smäller. Sen kan väl inte antalet motorcyklar (som går fortare än 200 och på bakslangen) procentuellt inte överstiga 5% om man gämför mot sveriges bilar. Vist kan jag vara vild i trafiken när man sitter på 170hk sporthoj,köra fort osv, men skulle jag sitta i en bil på 300hk skulle jag nog vara likadan, jag skulle snarare säga att jag tänker mig mer för när jag e ute mod hojen då jag vet att risken att jag skadar mig vid en krash är jävligt mycket större än då jag sitter i en bil med airbags å bälte.
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Det verkar som en majoritet ser motorcyklister som idioter, vilka alltid kör fort och bryter mot regler.

Jag skulle snarare påstå att motorcyklister är mer vaksamma i trafiken än övriga trafikanter, då de sitter på ett mindre fordon, dock är det inga motorcyklister som motsätter sig faktumet att det finns dom som kör för fort, problemet är bara att icke-motorcyklister älskar att dra alla över en kam.
Personligen så kör jag själv försiktigare med bil efter jag börjat köra mc.

Jag försöker inte säga att vi har rätt, och dom har fel. Jag tycker bara hela frågeställningen och debatten har blivit felvriden, där journalister som skriver för en stor tidning sitter i innerstaden och kritiserar folk så fort de kör mc.

Ofta när motorcyklar nämns i offentliga sammanhang så känns det som att alla på mc svartmålas. Det märks ju när folk som uttalar sig i frågan kör mc själva eller inte.
Jag har t.ex. en god vän som saknar hojkort och aldrig kört hoj som ALDRIG skulle våga ens sätta sig på en hoj, eller överväga saken, för det är automatiskt livsfarligCkt!!!

Men så är det i sosse-Sverige, det är värre att köra för fort och fildela än att råna och misshandla någon påverkad av narkotika.
Jag försöker inte försvara vårat beteende, tycker bara denna frågan har fått mycket mer uppmärksamhet än vad den förtjänar.

Kör med större respekt, hetsa inte upp dig så fort någon gör minsta lilla fel, inse att vi är syndare hela högen, tänk dig in i andras situation, se till att inte äventyra andras säkerhet för mkt när du fläskar på och ha en väldigt trevlig sommar :banana!

...Sen tycker jag nog att tystnad är kraftigt överreklamerat i det här landet. Tystnad ska alltid härska, i alla bostadsområden. Fester och annat som indikerar på att människor lever måste obönhörligen tystas. Att visa hänsyn är alltid tystnad, aldrig att unna någon annan något roligt på ens egen bekostnad.
WORD!
 
Last edited:

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda ST 1300
Hoppsan, min kommentar blev först inte publicerad p.g.a. stasi-GP's diktatur i utvalet av tyckare. Sen så hamnade den helt plötsligt i "axplocket" av vad folket tycker...

Skratta eller gråta?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=501463

Min kommentar blev inte heller publicerad; det var tydligen inte populärt att ta upp att bilförare inte behövde köra i 200 km/h för att utgöra fara för andra - det räcker med att snika tvåhjulingar, inte hålla avstånd eller vingla i körfältet eftersom man är upptagen med att prata i mobiltelefon. Till saken hör att jag var tydlig med att tala om att jag inte på något vis var för någon buskörning i trafiken.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top