GPS-tråden.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har ingen 410, men en 3 år gammal TomTom Rider. Känner igen lite, men inte allt. Känns som att gps:er alltid gör lite som de vill, och inte alltid helt som husse vill.
.

Har en gammal TomTom och jag har, den hårda vägen, konstaterat att man bör inte helt och hållet lämna hjärnan hemma bara för att man har en GPS. Framför allt inte om man väljer "kortaste vägen".
GPSer är jätteduktiga på att om så är inställt, verkligen ta "kortaste vägen", även om den är en skogsväg med gräs mellan hjulspåren och 100 m kortare än den längre vägen" som är slät asfalt..

En gång på hemväg med ett +2ton vedsläp blev det 14 km på en trång skogsväg.
Men den var vacker och vi fick se älgar, harar, hjortar och t o m en tjäder..:D
Men den vägen VAR kortare...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jaså, hur gör man det & går det att hitta nån kilpp på youtube om det? Kan du länka mig nån videpklipp, om du hittar på youtube när du har tid & lust:).......
Jag är ingen fena på det här, men har snappat upp lite - även jag den hårda vägen via mina misstag. Jag har dels hittat filmer på YouTube. Minns inte exakt nu, men sök: tyre + tomtom eller något sådant.

Sen har jag varit petnoga med mina waypoints. Se bilden (om det går att se något... låg upplösning!)

Ta punkt 7 till exempel. Efter 7:an ville jag ta en sväng in i Polen (ett felbeslut med facit i hand - massa trafik).

Då lade jag en markering (8) längs den "naturliga vägen" på kartan. Sedan såg vägen till Trutnov bra ut på kartan. Då lade jag en markering på min valda väg fast strax norr om Trutnov för att vara säker på att Tomtom inte skulle ta mig dit på annan väg.

Sen ville jag ta en omväg innan jag skulle till Nachod, och lade en ny markering (10) för att få TomTom att lyda, istället för att gå raka spåret. Osv! Inte svårare än så, alltså, men lite pilligt.

Och som sagt, så lade jag över rutterna i TomTom hemma i förväg för att checka att det blev bra. Bättre att få en dålig nyhet hemma vid datorn än ute på vägen! ;)


Dag 1 därnere 3 maj.JPG
 
Last edited:

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Min TomTom Rider 400 gav upp efter en säsong. Efter ca.1000 mil skramlade och rasslade gps:en som då till slut dog mitt under en resa :/ Den tål inte vibrationer från en parallell twin. GPS:en blev utbytt på garanti. Har skaffat en radfyra till nästa säsong och hoppas GPS:håller lite längre denna gång.

Tyre har en funktion för expandering av rutter. Först ritar du en rutt manuellt för att sedan låta applikationen lägga till X antal punkter på rutten som du ritat upp. På så sätt ökar sannolikheten att GPS:en tolka dina koordinater på samma sätt som Tyre.

SMC har 500kr rabbat på TomTom om du handlar via Dustin.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ett råd till för ruttläggning.
Sätt inte startpunkten nära din aktuella plats du startar från.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett råd till för ruttläggning.
Sätt inte startpunkten nära din aktuella plats du startar från.
För att då händer... vad? *Tänker - men inser inte riktigt vad effekten blir.*

GPSen brukar ju ifrågasätta om den anser att jag inte är på rätt ställle, och fråga om jag istället vill starta på den platsen jag är på just nu.
Åtminstone så gör min TomTom så. Garmin? Vet ej.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Exempel min adress är nr 25 på vår gata. Knappar man in 25 på google maps så visar den på nr 34.
Sätter jag första punkten på adress 25 så vill GPS att jag ska vända.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Sen har jag varit petnoga med mina waypoints. Se bilden (om det går att se något... låg upplösning!)

Ta punkt 7 till exempel. Efter 7:an ville jag ta en sväng in i Polen (ett felbeslut med facit i hand - massa trafik).

Då lade jag en markering (8) längs den "naturliga vägen" på kartan. Sedan såg vägen till Trutnov bra ut på kartan. Då lade jag en markering på min valda väg fast strax norr om Trutnov för att vara säker på att Tomtom inte skulle ta mig dit på annan väg.

Sen ville jag ta en omväg innan jag skulle till Nachod, och lade en ny markering (10) för att få TomTom att lyda, istället för att gå raka spåret. Osv! Inte svårare än så, alltså, men lite pilligt.



View attachment 434501

Det känns som jag gör helt fel när jag skapar rutter. Eftersom min rutt ser inte alls ut som din...:3freak

waypoints=riktmäre?

Untitled.jpg
Ska det se ut så när ni öppnar era rutter med Tyre?
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Min rutt är ritad i MyRoute App. Jag har lagt ned Tyre, det är för svårjobbat och är inte toppen, tycker jag. Testade nu ikväll, men programmet j*vlades med mig. Fick det inte att funka riktigt (=oftast fel på hantverkaren...;))

Alla rutter blev som räta linjer, de följde alltså inte vägen på kartan. Om du hittar var man ändrar den inställningen så hör gärna av dig! :)

Men jag har tidigare använt Tyre, så rent tekniskt funkar det. Normalt sett.

Och jag ritade in ungefär din rutt med endast 5 waypoints, se här (med reservation för att det är något sk*t med programmet och det enbart ger räta linjer...)

Småland i Tyre.JPG

Och utritat i Google Maps blev det så här:

Småland i G Maps.JPG

Ganska likt din rutt, eller hur? Fast med 5 riktmärken, du hade säkert minst 50.

TomTom skulle nog fixa det där rätt bra. Fast jag hade nog checkat rutten i TomTom innan avresa. För som sagt, GPS:en tolkar dina riktmärken och skapar sig sin egen rutt utifrån sin egen logik.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Min rutt är ritad i MyRoute App. Jag har lagt ned Tyre, det är för svårjobbat och är inte toppen, tycker jag. Testade nu ikväll, men programmet j*vlades med mig. Fick det inte att funka riktigt (=oftast fel på hantverkaren...;))

Alla rutter blev som räta linjer, de följde alltså inte vägen på kartan. Om du hittar var man ändrar den inställningen så hör gärna av dig! :)

Absolut:)

Men jag har tidigare använt Tyre, så rent tekniskt funkar det. Normalt sett.

Och jag ritade in ungefär din rutt med endast 5 waypoints, se här (med reservation för att det är något sk*t med programmet och det enbart ger räta linjer...)

View attachment 434515

Och utritat i Google Maps blev det så här:

View attachment 434516

Ganska likt din rutt, eller hur? Fast med 5 riktmärken, du hade säkert minst 50.

Ja,det är samma rutt:tummenupp

Det lustiga är att jag la aldrig de 50 waypoints in i rutten!:3freak Däremot ritade jag den rutten i Tomtom mydrive! Det känns som programmet skapar automatisk de waypoints åt mig:va

Så ser det ut i Mydrive...

Untitled1.jpg


Förresten gick det inte förr att skapa & spara rutter direkt via Google map Classic?

Se filmsevensen nedan 1.20-2.50 och undrar varför det inte finns den fuktionen i mitt Tyre programmet? Är det nån betal version?

Den funktionen tycker skit bra:)

https://www.youtube.com/watch?v=FOBjKxrmbf8
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top