GPS-tråden.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Har tänkt att köpa en gps till bilen men det är en ren djungel att försöka hitta rätt för en oinsatt. Så det vore fint om man kunde få lite tips på vad man ska köpa?

Det får gärna vara nån där man kan uppdatera karterna utan alltför hög kostnad. Sen är det bra om man kunde välja mellan snabbast och kortaste väg, fast det kanske man kan göra på de flesta gpser..

Så kom med lite tips! :tummenupp
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag panikköpte en Garmin Nüvo 255 wt i förrgår och den funkar bra.
TMC och fartkameravrning i den.
Har testat en Navigon av dom dyrare modellerna, bra funktioner och snyggt gränssnitt, men, pekskärmen är kass, antingen får man dutta med nageln eller en penna.
Trycker man bara med fingertoppen händer inget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan vi inte slå ihop ALLA GPS-trådar till en, "The ultimate guide to GPS" eller något.

Förslagsvis läggs den i en forumdel som sökmotorn hittar!
 

sportbike

Guest
Om jag ändrar rubriken till "GPS-tråden" och vi försöker lägga alla tips här,funkar det?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag ändrar rubriken till "GPS-tråden" och vi försöker lägga alla tips här,funkar det?

EN bra början, men man hittar ändå inte GPS-tråden med sökmotorn om den ligger i överflödiga diskutioner.

Lägg den i underforumet resor och berättelser, där söker väl sökmotorn, och där letar väl folk som är intresserade?

I mc-relaterat dominerar ju frågorna "Vilken hjälm ska jag välja", "Vilket skinnställ ska jag välja", "Vilken hoj ska jag välja" samt "Vilket slipon ska jag välja" alla med den oskrivna undertiteln "för att inte bli utskrattad av dom andra posörprylbögarna vid donken"
 

sportbike

Guest
EN bra början, men man hittar ändå inte GPS-tråden med sökmotorn om den ligger i överflödiga diskutioner.

Lägg den i underforumet resor och berättelser, där söker väl sökmotorn, och där letar väl folk som är intresserade?

I mc-relaterat dominerar ju frågorna "Vilken hjälm ska jag välja", "Vilket skinnställ ska jag välja", "Vilken hoj ska jag välja" samt "Vilket slipon ska jag välja" alla med den oskrivna undertiteln "för att inte bli utskrattad av dom andra posörprylbögarna vid donken"

Done,hoppas den passar bättre här.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Tack för tipsen! Blev lite sugen på en navigon 2110, nån som har testat en sån som kan ge lite info?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur funkar navigeringsprogrammen i mobiltelefoner på en MC?

Jag kan få en sprillans ny Nokia med tillhörande GPS-puck för en billig peng, och på den telefonen ska man kunna lägga in något navigeringsprogram.

Jag har ingen aning om det är bra dock
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hur funkar navigeringsprogrammen i mobiltelefoner på en MC?

Jag kan få en sprillans ny Nokia med tillhörande GPS-puck för en billig peng, och på den telefonen ska man kunna lägga in något navigeringsprogram.

Jag har ingen aning om det är bra dock

Misstänker att det är Garmin Mobile XT, som du tänker på, skall vara i princip samma funktioner som i nuvi-gpserna, dvs funktionellt och lättanvänt. Inte provat GMXT själv dock.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns det en stor GPS-tråd jag precis missat?
Får väl bumpa denna tills någon rättar mig.

Sitter och klurar på GPS till hojen.
Alla GPS:er för Mc är så förbenat dyra.
Borde det inte gå att införskaffa dessa istället:

Garmin Nuvi 1490LMT med livstids kartuppdateringar
1590:- på NetonNet
GPS_1.jpg

Samt vattensäker (säker&säker iofs, men skyddar lite)
för dryga 250:-
GPS_2.jpg

12v kontakt har jag redan framtill så den delen är löst.
Totalt 1840:-
Jämfört med 4000+ för Garmin Zumo 660 eller 550.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Funkar säkert bra, men kanske inte supersmidigt.

Har länge funderar på en 660, men det var så mycket problem med den i början. Nu verkar den fungera, men börjat kännas gammal. Känns surt att köpa något "gammalt" för 4500.-

Väntade länge på efterföljaren (300-nånting) som släpptes nyligen, men den verkar på flera punkter vara SÄMRE än 660n. Vilken besvikelse. Varför kan inte TomTom eller nån ta upp striden med Garmin och tillverka en BRA GPS för sub 2500.-
Hur svårt kan det vara nu när det sitter ett litet chip i varenda mobiltelefon....

Nuvin ovan verkar ju ok. Tror du inte man kan "vattensäkra" den med lite silikon och shit? Den har ju pekskärm, så det borde vara hyfsat enkelt att få den åtminstone "halvtät" :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag köpte en GPS på netonet för 900 pistoler
Funkar i kartfodralet när man letar boende adresser.
Fö så kör jag efter karta och noter
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Tjena Grabbar!

Jag undrar om ni har några erfarenheter av Tomtom 410 gps?

https://www.tomtom.com/sv_se/drive/motorcycle/products/rider-410-premium-pack/

Enl. alla bra omdöme och bra tester runt om världen, köpte jag den nu i våras. Sedan dess har kört en hel del med den!

Nu måste jag erkänna att den är värdelös, vad det gäller anvädning vid hojkörning!

Eftersom gpsen följer inte den önskade rutten som det ska, framför allt när jag lägger in och kör med mina egna rutter som jag har skapat via Tyre lr tomtom mydrive:huvet

Sedan spelar det ingen roll heller vilket kör alternativ än jag väljer i gpsen för den vill ändå svänga till helt felväg mitt i körningen!:3freak Dessutom går inte att undvika grusvägar trots att väljer bort "undvik köra grusvägar i gpsen".

Jag är 100% säker på att jag inte väljer några grusvägar när jag ruttplanerar (genom att kontrollera vägen med google map) trots det vill skiten köra in på grusvägar:näsblod

Många timmar framför dator för att planera rutter sen funkar inte skiten och blir så besviken & arg:huvet

Så undrar jag om ni har också samma bekymmer, ni som har tomtom 410?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....Eftersom gpsen följer inte den önskade rutten som det ska, framför allt när jag lägger in och kör med mina egna rutter som jag har skapat via Tyre lr tomtom mydrive:huvet

Sedan spelar det ingen roll heller vilket kör alternativ än jag väljer i gpsen för den vill ändå svänga till helt felväg mitt i körningen!:3freak Dessutom går inte att undvika grusvägar trots att väljer bort "undvik köra grusvägar i gpsen".

Jag är 100% säker på att jag inte väljer några grusvägar när jag ruttplanerar (genom att kontrollera vägen med google map) trots det vill skiten köra in på grusvägar:näsblod
Har ingen 410, men en 3 år gammal TomTom Rider. Känner igen lite, men inte allt. Känns som att gps:er alltid gör lite som de vill, och inte alltid helt som husse vill.

följer inte den önskade rutten: Skulle tro att den, liksom min äldre modell, väljer sin egen väg baserad på de waypoints du lagt in. Den tar dina punkter och gör sin egen tolkning. Du får m a o lägga dina waypoints så smart att du "lurar" den att välja precis den rutt du vill. Lägga punkterna så att det enbart finns ett (1) alternativ till väg mellan två punkter. Det går, med lite övning.

inte väljer några grusvägar: Ibland är kartorna fel. Grusvägar är inte alltid märkta på rätt sätt (verkar det som). Har också varit med om att gps:en velat ha in mig på grusväg p g a att jag bett den om "kortaste vägen". Då tar den ibland märkliga genvägar via en pytteliten (grus-)väg. Kanske någon bugg där inställningen "kortaste vägen" vinner över "ej grusväg"?

Har också upplevt hur gps:en vägrar att gå med på att köra tvärs över ett fjäll i Norge. Den vill inte låtsas om att vägen finnas där, fastän jag vet att den finns. Den typen av tokerier beror kanske på att just den vägen är vinterstängd delar av året? Eller så är den felaktigt klassad som grusväg? Vem vet...

Har du testat att skriva på TomToms supportforum?

Jag använder numera MyRoute App för mina turer. Och gör ibland testöverföringar av rutten från programmet till gps:en i förväg - för att kolla att den gör som jag vill. Gjorde en detaljerad rutt (260 mil) förra året från Kiel-Tjeckien-Slovakien-Polen-Kiel och kombon MyRoute App/TomTom gjorde i vart fall 95 % rätt. Resterande 5 % kunde jag fixa genom att flytta vissa waypoints en liten, liten bit så att TomTom valde just den väg som jag ville.

Men visst, det kräver lite jobb! Å andra sidan kan det bli j*kligt bra när man får rutten precis som man vill.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
följer inte den önskade rutten: Skulle tro att den, liksom min äldre modell, väljer sin egen väg baserad på de waypoints du lagt in. Den tar dina punkter och gör sin egen tolkning. Du får m a o lägga dina waypoints så smart att du "lurar" den att välja precis den rutt du vill. Lägga punkterna så att det enbart finns ett (1) alternativ till väg mellan två punkter. Det går, med lite övning.

Jaså, hur gör man det & går det att hitta nån kilpp på youtube om det? Kan du länka mig nån videpklipp, om du hittar på youtube när du har tid & lust:)

Det vare väldigt sjyst:)

Har du testat att skriva på TomToms supportforum?

Nej, det har inte. Jag borde nog göra det:tummenupp

Jag använder numera MyRoute App för mina turer. Och gör ibland testöverföringar av rutten från programmet till gps:en i förväg - för att kolla att den gör som jag vill. Gjorde en detaljerad rutt (260 mil) förra året från Kiel-Tjeckien-Slovakien-Polen-Kiel och kombon MyRoute App/TomTom gjorde i vart fall 95 % rätt. Resterande 5 % kunde jag fixa genom att flytta vissa waypoints en liten, liten bit så att TomTom valde just den väg som jag ville.

Jaså, det låter intressant och jag ska testa med den appen:tummenupp
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har en TomTom Rider numera och den funkar om man gör rätt!
Aldrig lägga waypoints i korsningar. Är det tätt med vägar så måste
dina punkter ligga tätt. Zooma alltid in dina punkter när rutter läggs.
Ofta finns det någon liten skitväg som inte syns i utzoomat läge.
Väljer man kortaste väg på en planerad rutt så kan GPS få spatt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top