Kolvnyp RS/RGV motor

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Hej!

Det handlar alltså om en Aprilia RS 250 motor som nöp i den övre cylindern. Lite bakgrundsfakta:

Farsan köpte motorn under säsongen 08 och den hade då gått 10 timmar efter renovering, under sista SP racet på upptäckte han att den sörplat i sig vatten.
Till denna säsongen byttes fot och toppackingarna (antagligen var de förra ej efterdragna, därav vattenbrist?)

Under en träning i måndags gick hojjen uselt och han åkte in i depån, stoppa maskin, startade igen, det tjöt till och så blev det tyst.. Väl hemma plockade han isär grejjerna.
Vevhuset är "fullt" med växellådsolja, hittade ett stort metallspån i magneten på oljepluggen, samt att kolv/cylle/topp ser ut att fått sig en liten resa..motorn skall delas och kollas över men vad tror ni 2t gudar om vad som hänt? verkar ju iaf som det blivit ganska varmt..?

tack på förhand // Jones

Ps. säsongen är dock inte över för farsgubben, har en nyrepad vev liggande som ska i en annan motor :yoparty ds.
 

Bifogat

  • DSC00122.jpg
    DSC00122.jpg
    232.9 KB · Visningar: 237
  • DSC00133.jpg
    DSC00133.jpg
    237 KB · Visningar: 189
  • DSC00131.jpg
    DSC00131.jpg
    224 KB · Visningar: 232
  • DSC00129.jpg
    DSC00129.jpg
    231.8 KB · Visningar: 205
  • DSC00128.jpg
    DSC00128.jpg
    245.7 KB · Visningar: 189
  • DSC00126.jpg
    DSC00126.jpg
    232.4 KB · Visningar: 206
  • DSC00125.jpg
    DSC00125.jpg
    233.2 KB · Visningar: 223
  • DSC00123.jpg
    DSC00123.jpg
    248 KB · Visningar: 218

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
vev- eller ramlager som gett upp.

Tack för svaret! Min far hade också de tankarna, skönt att få de bekräftat.

Det såg inte vacker ut när staklagret skar i den förra motorn (stake/kolv vart i förintade) men vad är det egentligen som händer när ram/vevlager ger upp? större spel mellan rullar och lagerbanor så kolven slår i toppen?

// Jones
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tack för svaret! Min far hade också de tankarna, skönt att få de bekräftat.

Det såg inte vacker ut när staklagret skar i den förra motorn (stake/kolv vart i förintade) men vad är det egentligen som händer när ram/vevlager ger upp? större spel mellan rullar och lagerbanor så kolven slår i toppen?

// Jones


Kan vara lite olika grejor som händer. I den del fall så är det kul- eller rullhållaren som ger upp av antingen slitage eller ålderdom. Rullarna kan då vrida sig i en riktning de inte ska vrida sig och det blir snedbelastning, ökad temp och ras.

Det kan vara en microskopisk skada på antingen en rulle eller rullbana, efter ett tag blir det en större skada och belastning och temp ökar snabbt och ras.

Felaktig smörjning (för lite olja) eller överdriven motorbromsning ger överhettning och ras.



Kolven kan slå i toppen under ett haveri men vanligare är att alla skrotdelar går upp och lägger sig mellan kolv/topp och ger lite tråkiga märken.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
DSC_0057.jpg

Edit: Fortsatte på tråden. Detta är ett nytt haveri. Vev samt kolvar har gått 12 mil.

Ja, så här ser den undre cylinderns kolv ut. Några ideer om varför? Tittar man i cylindern ser det även ut som nicacilen har släppt. Bedömt har även vatten tagit sig in. Ser ut som efter våtslipning, grått och allmänt geggigt.

// Jones
 
Last edited:

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Och du sa att den var renoverad för 10h sen innan ni köpte den? Låt mig tvivla! Det är därför man måste mäta allting sljälv innan man kör. Lycka till med renoveringen!
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Och du sa att den var renoverad för 10h sen innan ni köpte den? Låt mig tvivla! Det är därför man måste mäta allting sljälv innan man kör. Lycka till med renoveringen!

Var otydlig i texten. Har ändrat. Min bedömning är att den renovering det pratades om inte innefattade veven som var boven i första haveriet.

// Jones
 

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Focusera inte på en i övrigt oskadd kolv med avslagen skört utan att ange kolvspel (före ras) och kondition på kolvbultens nållager nu.... Mer intressant är om det nu finns tecken på kylvätska i tex vevhuset som kan ha påverkat nållagrets smörjning, och därigenom orsakat att skörten slagits av - kylvätskeläckage. Kolla tecken på kylvätskeläckage på den andra cylindern. Kyltemp innan ras? Hur ser de båda förbränningsrummen ut (onormalt rena)? En orenoverad vev kan mycket väl vara i gott skick. Att byta trasiga delar är en sak men att hitta fel och orsaker kan ta sin tid.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Focusera inte på en i övrigt oskadd kolv med avslagen skört utan att ange kolvspel (före ras) och kondition på kolvbultens nållager nu.... Mer intressant är om det nu finns tecken på kylvätska i tex vevhuset som kan ha påverkat nållagrets smörjning, och därigenom orsakat att skörten slagits av - kylvätskeläckage. Kolla tecken på kylvätskeläckage på den andra cylindern. Kyltemp innan ras? Hur ser de båda förbränningsrummen ut (onormalt rena)? En orenoverad vev kan mycket väl vara i gott skick. Att byta trasiga delar är en sak men att hitta fel och orsaker kan ta sin tid.

Som du skriver tar det ju tid (och pengar) att innan man hittar orsaken till haveri. Kolvbulten går ej att peta ur för kolven har deformerats så hålet blivit lite ovalt samt att övre ringen är fastpressad i sitt spår. bitar har även gått ur kolven i ytterkant ovanfrån sett runt hela kolven. Tyder detta på att vatten har funnits i förbränningsutrymmet? Vad jag vet så går ju inte vatten att komprimera och därför tagit för mycket plats.

// Jones

!! Hoppas jag inte är otydlig med att detta är motor nr 2 som har havererat. !!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Som du skriver tar det ju tid (och pengar) att innan man hittar orsaken till haveri. Kolvbulten går ej att peta ur för kolven har deformerats så hålet blivit lite ovalt samt att övre ringen är fastpressad i sitt spår. bitar har även gått ur kolven i ytterkant ovanfrån sett runt hela kolven. Tyder detta på att vatten har funnits i förbränningsutrymmet? Vad jag vet så går ju inte vatten att komprimera och därför tagit för mycket plats.

// Jones

!! Hoppas jag inte är otydlig med att detta är motor nr 2 som har havererat. !!

En gång hade jag ett superras där det verkade omöjligt att få ur kolvbulten, men det löste sig med en tvåkloig avdragare och lite metallskrot så jag kunde pressa ur kolvbulten utan att riskera att kröka staken.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
En gång hade jag ett superras där det verkade omöjligt att få ur kolvbulten, men det löste sig med en tvåkloig avdragare och lite metallskrot så jag kunde pressa ur kolvbulten utan att riskera att kröka staken.

Det där är ju en lysande ide, tack för den!

// Jones
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Kän på veven om det glappar,ser ut som du tappat körteln liksom.
Om en nål har trillat ut någonstans så borde det finnas repor i cylindern.
Titta på min strul mek kolv när jag glömde styrbrickan i kolven!!
Den halkade av liksom:(
 

Bifogat

  • SNC11732.JPG
    SNC11732.JPG
    207.4 KB · Visningar: 84
Last edited:

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Hej:)

Kän på veven om det glappar,ser ut som du tappat körteln liksom.
Om en nål har trillat ut någonstans så borde det finnas repor i cylindern.
Titta på min strul mek kolv när jag glömde styrbrickan i kolven!!
Den halkade av liksom:(

Skulle vara riktigt illa om veven glappar, har ju knappt gått något sedan renovering! Menar du på radiellt glapp i storändan? Hur gör det då att man tappar körteln, vibrationer? Kan släppt nicacil orsaka detta? Har tyvärr ingen bild på cylinderloppet men det ser ut som det fattas "beläggning" som ska vara där.

Det där raset hoppas jag inte du behöver vara med om igen!

// Jones

Edit: Båda clipsen satt kvar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top