Just nu hatar jag Ava Mc

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Ett hej och kan jag hjälpa dig borde du fått. Jag tror de flesta går in för att just titta, inte köpa. Därför känns det rätt meningslöst att besvära sig med att vara trevlig. Hur skulle du själv agera om 99% av de som kommer in i butiken inte är ett dugg intresserade av att få hjälp eller köpa något?

Jag har jobbat 8 år i en TV-butik och vi hade som målsättning att hälsa på alla kunder inom 10 sekunder från att de kom in i butiken. Behöver inte vara mer än ögonkontakt och ett hej. Då vet kunden att han är sedd och bollen ligger sedan hos honom att svara. Oftast hör man även direkt på svaret om kunden är intresserad av hjälp eller inte, och man har öppnat för kunden om han tycker att det är jobbigt att ta kontakt själv, vilket är vanligare än man tror. Oftast är det dessutom de som tycker att det är svårt att ta kontakt själva som sedan är de bästa kunderna när man som säljare visar lite intresse.

Jag har sålt TV-apparater i trettiotusenkronorsklassen åt kunder som egentligen bara kom kom för att titta :tummenupp
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag har jobbat 8 år i en TV-butik och vi hade som målsättning att hälsa på alla kunder inom 10 sekunder från att de kom in i butiken. Behöver inte vara mer än ögonkontakt och ett hej. Då vet kunden att han är sedd och bollen ligger sedan hos honom att svara. Oftast hör man även direkt på svaret om kunden är intresserad av hjälp eller inte, och man har öppnat för kunden om han tycker att det är jobbigt att ta kontakt själv, vilket är vanligare än man tror. Oftast är det dessutom de som tycker att det är svårt att ta kontakt själva som sedan är de bästa kunderna när man som säljare visar lite intresse.

Jag har sålt TV-apparater i trettiotusenkronorsklassen åt kunder som egentligen bara kom kom för att titta :tummenupp

Så många kloka svar. Lär Ava, det är så här det går till. Kanske borde Elgiganten erbjuda sina säljkurser till Ava. Jag vill själv inte ha påstridiga säljare men blir pissed off när säljarna ser det viktigare att sitta framför datorn än att säga hej till mig.
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
upplevt samma grej både på ava och andra butiker...
värsta är dock när säljarna inte hjälper en för att dem inte tror att man är en potentiell kund för att man är för ung (23) ser ut som 18... även om man då är påstridig så får man bara lite halvhjärtat med hjälp. vill dem inte sälja?!?!
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
köpte en Ny zx10r 2008 med div tillbehör nota ca 125,000kr fick betala 45kr extra för nyckelringen + 20kr då jag drack kaffe där samtidigt. Hehe

De är hyfsat trevliga om man ska handla iaf. Men att vända på kronorna som de gör blir man ju full i skratt o väljer annan handlare nästa gång.
 
Last edited:

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
Blejd igen...
Jag åkte förbi hos Ava idag efter jobbet. Jag gick omkring i c:a en kvart och tittade på motorcyklar - både nya och begagnade. Under hela denna kvart var jag ensam i butiken så när på de minst 5 personer som jobbade där. Jag fick inte ens ett hej...

Känner igen det där...

köpte en Ny zx10r 2008 med div tillbehör nota ca 125,000kr fick betala 45kr extra för nyckelringen + 20kr då jag drack kaffe där samtidigt. Hehe

De är hyfsat trevliga om man ska handla iaf. Men att vända på kronorna som de gör blir man ju full i skratt o väljer annan handlare nästa gång.

Bjuder dom inte på kaffe längre?
Förut hade dom en maskin ute i butiken
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag åkte förbi hos Ava idag efter jobbet. Jag gick omkring i c:a en kvart och tittade på motorcyklar - både nya och begagnade. Under hela denna kvart var jag ensam i butiken så när på de minst 5 personer som jobbade där. Jag fick inte ens ett hej...

Grymt skönt! Mer sånt! Det är det jag gillar med MC-Varuhuset också, så skönt att få komma in i lugnet och få botanisera runt ifred. Bättre att butiken skickar styrkorna på fågelholkarna
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"Just nu hatar jag Ava Mc "

Kan ju inte vara så svårt...
Har varit där EN gång.
Det kom fram en säljare och jag förklarade mycket tydligt vad jag sökte, och inte - och han visade nåt helt fjärran från det ...
Begåvat.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ett hej och kan jag hjälpa dig borde du fått. Jag tror de flesta går in för att just titta, inte köpa. Därför känns det rätt meningslöst att besvära sig med att vara trevlig. Hur skulle du själv agera om 99% av de som kommer in i butiken inte är ett dugg intresserade av att få hjälp eller köpa något?

Vad är det för jävla trams?

Det är ett privilegium att ha en kund som köper av dig, det är inte ett privilegium att få handla av en säljare.

Ett ganska passande exempel är ett som en av BMW:s dåvarande jurister berättade för mig. Långt uppe i norr ligger/låg två bilhandlare; Volvo på ena sidan, SAAB på andra. En dag kom en liten man in till Volvohandlaren och tittade på bilar. Handlaren granskade mannen som inte såg mycket ut för världen och sade att han nog skulle kika hos SAAB istället. Mannen går över till SAAB. En vecka senare står en blomsterbukett hos Volvohandlaren med ett tackbrev från SAAB-handlaren. Den lille mannen var representant för en norsk fiskeby som gått ihop för att köpa bilar. De beställde 43 bilar på ett bräde och betalade kontant.

Som säljare har du ingen aning om personen som står framför dig ska handla, funderar på att handla eller bara tittar. Därför ska man behandla samtliga kunder lika väl. Så jävla svårt är det inte.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad är det för jävla trams?

Det är ett privilegium att ha en kund som köper av dig, det är inte ett privilegium att få handla av en säljare.

Ett ganska passande exempel är ett som en av BMW:s dåvarande jurister berättade för mig. Långt uppe i norr ligger/låg två bilhandlare; Volvo på ena sidan, SAAB på andra. En dag kom en liten man in till Volvohandlaren och tittade på bilar. Handlaren granskade mannen som inte såg mycket ut för världen och sade att han nog skulle kika hos SAAB istället. Mannen går över till SAAB. En vecka senare står en blomsterbukett hos Volvohandlaren med ett tackbrev från SAAB-handlaren. Den lille mannen var representant för en norsk fiskeby som gått ihop för att köpa bilar. De beställde 43 bilar på ett bräde och betalade kontant.

Som säljare har du ingen aning om personen som står framför dig ska handla, funderar på att handla eller bara tittar. Därför ska man behandla samtliga kunder lika väl. Så jävla svårt är det inte.

Har min farsa oxå gjort, fast han köpte bara en bil, alfa istället för bmw.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Har min farsa oxå gjort, fast han köpte bara en bil, alfa istället för bmw.

Det är väl knappast unikt för AVA. Tittar man på bilhandlare är det än vanligare att man blir "synad" vid dörren om man ens är värd att lägga tid på. Det är iaf min erfarenhet. Att förhandla priser via offert/internet var tydligen inte heller populärt. Vi gick ihop 3 familjer och köpte bil på det viset för ett par år sedan, dvs 3 bilar! Vissa tyckte inte att det var seriöst, att vi skulle prata om det i butiken, etc.... :va:3freak

Blev iaf lättsålt för en av handlarna....
 

Tiias

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
nära Mantorp Park
Hoj
Hade en CBR1000RR -08
Ja jag säger bara det...............köp tillbehör/reservdelar via nätet (det finns så mycket mer och dessutom så får man sina saker från t.ex. England eller Tyskland snabbare än vad man får från en butik i Sverige, och framförallt RÄTT grejer som ofta är billigare), låt en kompis/bekant som ni vet kan och gör ett bra jobb meka/serva hojen och dessutom förmodligen är bra mycket billigare än mc-verkstäderna och köp din hoj i andra hand istället för ny hos mc-handlarna!
Jag har hittills inte stött på en mc-verkstad/butik/handlare som jag har blivit nöjd med.
Kan dom INTE vara seriösa, kundvänliga, tillmötesgående och kunniga så kan dom lika slå igen skiten. Jag tänker iallafall inte sponsra dom i fortsättningen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top