Hur få bort mossan?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Farsans gräsmatta innehåller mera mossa än gräs. Gubben tycker att det inte spelar någon roll medan jag tycker det ser förjäkligt ut. Nu ska gubben på semester så då tänker jag ta och göra något åt den.

Vad rekommenderar ni för metod? Jag är öppen för det mesta som inte lämnar ett allt för stort hål i plånboken och gör ett bra jobb på ett ganska smidigt sätt.

Mossrivare? Har testat en sån på en annan gräsmatta och tyckte väl att resultatet blev "sisådär". Gjorde nästan lika mycket skada som nytta.

Gödning? Gräsmattan brukar gödslas med någon billig NPK-gödning någon gång per år, men det är inte tillräckligt för att göra någon större skillnad i dagsläget.

Andra kemikalier, som järnsulfat, Mossa F, Mossa GTI eller liknande?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En riktig mossrivare/gräsmatteluftare som skär vertikalt ner i gräsmattan (inte en sån där löjlig mossrivarfjäder som bara krafsar på ytan) och blåkorn eller Mossa F / Mossa GTI.

Kör först hela gräsmattan en dag, kratta ihop bergen av mossa och kärra bort, låt vila en dag, strolla sedan ut medlet och hoppas på regn (eller vattna ned skiten).

Det borde lämna en luftig och fin gräsmatta, välgödd och som släpper igenom vattnet ner till "fukt-depå djup" istället för att lämmna ytan mossvänligt fuktig.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Och gödsla sedan regelbundet. Typ var 3:e vecka med blåkorn. Gräsmattan skall behöva klippas 2-3 ggr/vecka, då är det lagom giva för att gräset ska må bra. Alla dessa antimoss produkter funkar kortsiktigt, men innehåller oftast Ammoniumsulfat som sänker pH och gynnar mossa. Regelbunden luftning/mossrivning och gödsling samt släppa in massor med sol är skiten..gört. :)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Snacka om kaminmannen :) Se nedan angående mossrivare:

» Mossa - Hur blir jag av med mossan?
Mossa uppstår till ca 80 % av näringsbrist. Mossan tar man bort med Weibulls Stoppa Mossa, Weibulls Gräsgödsel Mossa, Stroller Plus Mossa eller Tergents Grönare Gräs. Det går även bra med vattenlöslig Järnsulfat FerroGent (1-2 dl. i 10 liter vatten på 50 kvm). Använd alltid en spridarramp till vattenkannan. Bör göras i mars-april. OBS undvik stenplattor eftersom de kan bli missfärgade av järnsulfatet. Mossa på bl.a. stenplattor tar Du bort med Tergents Tercol. För att i fortsättningen slippa mossa i mattan, så måste man gödsla regelbundet hela växtsäsongen, 2-3 gånger med Weibulls Super Gramino eller 4-5 gånger med ett fullgödselmedel.
Ett gott råd är att aldrig använda mossrivare eftersom Du då riskerar mer mossa påföljande år.


Den här gubben verkar ha järnkoll!

http://www.olleberg.nu/06/
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Risken med att använda mossrivare är att man finfördelar mossan över hela gräsmattan. Men ser du till att skapa rätt växtförhållanden för gräs, och inte mossa, då är det bara att fräsa på. Men Olle och jag har erfarenhet av att villaägare kör mossrivare EN gång och förväntar sig underverk.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Precis som nån skrev så kommer mossan när gräset blir för svagt av antingen näringsbrist eller sol brist som under stora träd.
Gödsla ordentligt så gräset får fart min rek som bonde är att du ska ha på mycke kväve(N) antingen genom en ren N gödning eller en full gödning NPK (kväve,fosfor,kalium) men även NK funkar.
Kvävet gör att gräset sätter en jävla fart så du får klippa satan men klipp inte för kort då får mossan fritt fram igen och så behövs det mycke vatten annars bränner du ner gräset.
En lämplig giva.....100-120 kilo N/ha(ha är 10 000 kvadrat m tex om du har N27 då har du 27% N i gödningen.NPK kan heta 18-4-14 och det är procent av var sort.
Vad en privat kan köpa för sorter vet jag inte men fråga i nån butik eller sök upp nån bonde
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snacka om kaminmannen :) Se nedan angående mossrivare:

» Mossa - Hur blir jag av med mossan?
Ett gott råd är att aldrig använda mossrivare eftersom Du då riskerar mer mossa påföljande år.

Med tanke på att sidan är sponsrad av 27 tillverkare av anti-moss produkter, men inte en enda tillverkare av mossrivare tar jag väldigt lätt på det rådet.

Tro det eller ej, mossa är jävligt skört, kör du cross över ett par mossbeväxta klippor tar det flera år innan mossan återbildas där du har kört, därför ogillas stakt motorfordonskörning exvis i fjällen.
 

MC Doktorn

Guest
gödsla mattan med roundupp och ingen mossa kommer att överleva :död
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tro det eller ej, mossa är jävligt skört, kör du cross över ett par mossbeväxta klippor tar det flera år innan mossan återbildas där du har kört, därför ogillas stakt motorfordonskörning exvis i fjällen.

Där har vi receptet; burna med crossen kors och tvärs över farsans gräsmatta tills mossan är väck! :yoparty
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
När man läste topic..

Jag som hade hoppats på en tråd om en flickvän som inte släpper till.. Sjukt besviken just nu :mad:
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Haha Du får starta den tråden själv henke:arsele
Alla andra har brewdar som släpper till:tuttar Ingen som delar ditt problem:D

Se där då, lill-ghey har gått & blivit stöddig. Hur många öl har du druckit samt hur många förlåt-sms kommer jag ha fått innan lunch imorgon? :lol
homoswitch.gif
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hahaha Ja det blev några. Men jag tror man måste va homo för att hitta alla muppiga smileys:arsele:D

Imorn kommer telen va avstängd hela dagen, för då ska vi som kör hoj dra till åsen o gasa satan. Medans vissa andra får ligga i soffan o toffla med sambon som man inte får komma till på:såjaponken
Se där då, lill-ghey har gått & blivit stöddig. Hur många öl har du druckit samt hur många förlåt-sms kommer jag ha fått innan lunch imorgon? :lol
homoswitch.gif
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
gödsla mattan med roundupp och ingen mossa kommer att överleva :död

Roundup bprde förbjudas.
Medlet påverkar växten precis så som cancer påverkar oss. Okontrollerad celldelning.
Vill man göda cancer så ska man använda detta bekämpningsmedel.
En jäkligt god anledning till att aldrig äta amerikanska grönsaker, bönor eller något från detta land. Lika med indien mfl. Inget som Monsanto kan varit nära av.
Mossa bekämpas med gräs. Gräs är dominant och tar över så fort förutsättningarna ger gräset förmån.
Riv upp mossan. Plantera gräs. Göd gräsmattan 2ggr per år och du har en perfekt gräsmatta. Klipp ofta utan gräsuppsamlare och inte för kort.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top