Varför går Filip Backlunds hoj så bra?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej J, lånar tråden.

Har du lust att förklara vad som menas med litervrid?

Det är hur många Nm man får ut i förhållande till slagvolymen. En välbyggd sugmotor brukar få ut runt 100 Nm per liter eller 1000cc. Ska man få ut så högt vrid ur en tvåventilad HD-motor med en förgasare får man jobba lite, men jag hade 120 Nm ur min förra 1200:s sportersmotor. Min nuvarande 1640 ger 178 Nm. En sporthojsradfyra brukar ge runt 100Nm /per 1000cc redan original, eftersom de bla är kortslagiga och har minst 4 ventiler per cylinder. Detta ger stor ventilarea vilket möjliggör stor fyllnadsgrad. Vridet avslöjar fyllnadsgraden. Så en väl trimmad radfyresporthojsmotor ska ha litervrid på bertydligt över 100Nm per 1000cc. Det har ju tom jag i min tvåventilade stötstångs 1640 HD-motor med ett insug till 2 cylindrar.

Att Dr Bike gissade på runt 120 Nm ur en 1000cc var just ett tecken på hur väl han trodde att fyllnadsgraden skulle vara i Tocar:s hemlighetsfulla motor

Men nu vill jag helst lämna racingforumet. Jag har inte här att göra eftersom jag inte kör bana. :gnissla
Denna gång kunde jag dock inte låta bli.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ok.

Jag tror som sagt inte att en vass motor alltid handlar så mycket om vad man köpt till den. Det handlar tex om gasflöde, gashastighet, backpulser, ventilsätesvinklar, förbränningsrummens form, avgassystemets anpassnings mot motorn, squish, balansering, kamaxelns timing och profil, tänd- och bränslemapp, moddar på kolvringar och ringland, vevhusvent och oljekontroll osv osv. Jag tycker att alla dina inlägg haltar. De är som långa brandtal om ngt hemlighetsfull som heter HRC som du köpt flera kilo av och satt på din hoj.

Nu är det här rejsforumet ocjh jag brukar inte skriva här eftersom jag inte ens känner till reglementet för tillåtna motormoddar i resp klass. Men jag är övertygad om att det är samma typ av hantverk som erfodras för att bygga en motor med bra kurva och hög effekt här. Bara det att man måste hålla sig inom givna mått osv.

Tycker jag

/J



Det är nog bättre att du redogör för vad du menar istället för att lägga ut rökridåer.
De plockar sina delar rakt från fabrik, inget hyss pyss, HRC eller Yamaha direkt, ingen skillnad. Däremot så hoppas de att det dyker nya prylar på öppna marknaden så snart som möjligt. Men det mest handlar ju om toleranser de är olika bra varifrån de kommer


Du har dock ett väldigt dåligt litervrid i förhållande till hans prognos och många andra hojar. Det är fyllnadsgrad som är effekt, fyllnadsgrad som ger vrid.
Vridet fick jag välja själv lite hur jag ville ha det, bladen har ju extremt bra vrid orginal och man kan köra den som en automatlåda, från 2000varv på 6.an så är det bara att mata på. Det var RG som sa det vid mappningen, med tanke på påolika kurvor och slut effekt "att visst du kan ha ett visst vrid vid 40% gas". Men har det någon praktisk betydelse om du får samma vrid vid 50% gas påslag. Nu har han gjort en kurva som går mot månen och ramlar tvärt ner och även vridet påverkas, får vi höjt varvtalet så kommer kurverna se helt annorlunda ut enl RG. Effekten är så påtaglig att det känns lugnare att det krävs mer vrid på rullen innan kraften kommer, det blir ändå långa svarta streck efter däcket i kurvutgångar osv..
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Blir lite fundersam. Med tanke på mycket du har sagt så har du alltså trimmat hojen en massa, bevisligen eftersom du har bra kraft i slangen, men du har inte satt dit HRC's kitbox? Jag har själv alltid antagit att det är det första man vill byta ut (orginal ECU) när man ska trimma upp en hoj så att man får alla inställnings/justering möjligheter men det är möjligt jag har fått det om bakfoten iofs.

Och i all välmening, försök vara lite mer ödmjuk. Att hoppa in i racing forumet och kalla alla, i princip, lögnare är inte ett bra sätt att få någon att ta en på allvar. Eftersom inte flertalet har sagt hur dom mätt så kan du inte veta att folk ljuger. Papunen har ingenstans sagt att han har 200 på hjulet. Ändå kallar du han lögnare för att han uppger en effekt som trots allt är sann allt beroende på var och hur man mäter.....
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vore tacksam om vi nu kunde släppa min hoj, man kommer alltid ifrån ämnet, det spårar ur och blir tråkig stämning:krama:öl:hej
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vridet fick jag välja själv lite hur jag ville ha det, bladen har ju extremt bra vrid orginal och man kan köra den som en automatlåda, från 2000varv på 6.an så är det bara att mata på. Det var RG som sa det vid mappningen, med tanke på påolika kurvor och slut effekt "att visst du kan ha ett visst vrid vid 40% gas". Men har det någon praktisk betydelse om du får samma vrid vid 50% gas påslag. Nu har han gjort en kurva som går mot månen och ramlar tvärt ner och även vridet påverkas, får vi höjt varvtalet så kommer kurverna se helt annorlunda ut enl RG. Effekten är så påtaglig att det känns lugnare att det krävs mer vrid på rullen innan kraften kommer, det blir ändå långa svarta streck efter däcket i kurvutgångar osv..

Det hänger inte ihop på det viset. För att få hög maxeffekt måste du helt enkelt ha ett högt maxvrid.

Din bänkompis menade nog ngt annat.

Du behöver inte säga till mig att det är tillräckligt med effekt i din hoj för att duga åt de mest skickliga förare. Jag argumenterar inte alls för att man måste ha mer effekt. Men nu var det ju i dina ögon förljugna maxeffektsiffror du ondgjorde dig över i den här tråden och då vart detta samtalsämnet sas. Jag själv skulle förmodligen inte ens kunna hantera en standard 600-sporthoj på bana i närheten så väl att jag skull åka ett dugg fortare med en 1000cc. :D

Vore tacksam om vi nu kunde släppa min hoj, man kommer alltid ifrån ämnet, det spårar ur och blir tråkig stämning:krama:öl:hej

Det var ju du som tog upp den. :tungan
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vridet fick jag välja själv lite hur jag ville ha det, bladen har ju extremt bra vrid orginal och man kan köra den som en automatlåda, från 2000varv på 6.an så är det bara att mata på. Det var RG som sa det vid mappningen, med tanke på påolika kurvor och slut effekt "att visst du kan ha ett visst vrid vid 40% gas". Men har det någon praktisk betydelse om du får samma vrid vid 50% gas påslag. Nu har han gjort en kurva som går mot månen och ramlar tvärt ner och även vridet påverkas, får vi höjt varvtalet så kommer kurverna se helt annorlunda ut enl RG. Effekten är så påtaglig att det känns lugnare att det krävs mer vrid på rullen innan kraften kommer, det blir ändå långa svarta streck efter däcket i kurvutgångar osv..

Om du ritar långa svarta streck ur kurvorna hela tiden blir jag imponerad av din körning. Eller mindre imponerad av dina bakelitdäck.

Köp ett set dunlop N-tech och lev livet ;)

/ Jens
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Blir lite fundersam. Med tanke på mycket du har sagt så har du alltså trimmat hojen en massa, bevisligen eftersom du har bra kraft i slangen, men du har inte satt dit HRC's kitbox?.

denna fråga ställde jag för att du verkar inte kunna höja varvtalet och du har ingen TC vilket gör att då har du ingen kitbox...undrade bara varför med tanke på att du vill ha ut max effekt etc...

Oxå så att det är mindre samband mella HKR och att köra ifrån folk på en raksträcka än vad du verkar tro. Hur kopplingen fungerar, viktfördelning etc uppväger ofta några hästar vilket gör att jag tror defenitivt att flertalet racehojar hade dragit en trimmad gathoj jepp...
 
Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag tror som sagt inte att en vass motor alltid handlar så mycket om vad man köpt till den. Det handlar tex om gasflöde, gashastighet, backpulser, ventilsätesvinklar, förbränningsrummens form, avgassystemets anpassnings mot motorn, squish, balansering, kamaxelns timing och profil, tänd- och bränslemapp, moddar på kolvringar och ringland, vevhusvent och oljekontroll osv osv. Jag tycker att alla dina inlägg haltar. De är som långa brandtal om ngt hemlighetsfull som heter HRC som du köpt flera kilo av och satt på din hoj.

Nu är det här rejsforumet ocjh jag brukar inte skriva här eftersom jag inte ens känner till reglementet för tillåtna motormoddar i resp klass. Men jag är övertygad om att det är samma typ av hantverk som erfodras för att bygga en motor med bra kurva och hög effekt här. Bara det att man måste hålla sig inom givna mått osv.
http://www.stcc.se/fileadmin/user_u...09/Pro_Superbike_Tekniskt_reglemente_2009.pdf

3.9.18 till 3.9.26 behandlar det mesta av motorn rent hårdvarumässigt och det är inte speciellt mycket man får göra. :)

Tycker jag absolut inte att du ska göra eftersom du skriver vettiga inlägg baserade på kunskap.
Håller med!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
http://www.stcc.se/fileadmin/user_u...09/Pro_Superbike_Tekniskt_reglemente_2009.pdf

3.9.18 till 3.9.26 behandlar det mesta av motorn rent hårdvarumässigt och det är inte speciellt mycket man får göra. :)

Tack
Ja det verkar sannerligen ganska tilltäppt, men det kanske är bra, för att hålla klassen "billig".

Pkt 3.9.25 är ju intressant, omöjligt att renovera? Bara att skaffa en ny cylinderrad med originalborr den dagen det är slitet?

Avgassystem, topplockspackning, ecu (tänd&bränslemap), luftbox känns som det första man skulle ge sig på om man vill ha mer effekt

Tycker jag absolut inte att du ska göra eftersom du skriver vettiga inlägg baserade på kunskap.

Tack. Men jag kan för lite om sporten och klasserna dock.
Jag är ett garagejon :D
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
denna fråga ställde jag för att du verkar inte kunna höja varvtalet och du har ingen TC vilket gör att då har du ingen kitbox...undrade bara varför med tanke på att du vill ha ut max effekt etc...

Oxå så att det är mindre samband mella HKR och att köra ifrån folk på en raksträcka än vad du verkar tro. Hur kopplingen fungerar, viktfördelning etc uppväger ofta några hästar vilket gör att jag tror defenitivt att flertalet racehojar hade dragit en trimmad gathoj jepp...
Tror det var i senaste performance Bike där man testa köra bana med orginalfälgar kontra kolfiber, skillnaden var nästan 2sekunder per varv till kolfiberns fördel.

denna fråga ställde jag för att du verkar inte kunna höja varvtalet och du har ingen TC vilket gör att då har du ingen kitbox...undrade bara varför med tanke på att du vill ha ut max effekt etc...

Oxå så att det är mindre samband mella HKR och att köra ifrån folk på en raksträcka än vad du verkar tro. Hur kopplingen fungerar, viktfördelning etc uppväger ofta några hästar vilket gör att jag tror defenitivt att flertalet racehojar hade dragit en trimmad gathoj jepp...
Fick klartecken från Honda europa och powercommander att genom en kod (som jag har), så skall jag kunna höja varvstoppet. Men får jobba på det.
Honda boxen krävde racehärva och jag kör gata därför blev det inget alternativ.

Om du ritar långa svarta streck ur kurvorna hela tiden blir jag imponerad av din körning. Eller mindre imponerad av dina bakelitdäck.

Köp ett set dunlop N-tech och lev livet ;)

/ Jens

Pga Kylan kör jag med ett däck som får upp värmen lättare Metzler Sportec M3. Men det är ingen fegrand kvar på det, den lilla elefanten slits som sitter på däckkanten. Om någon vecka sätter jag på kolfiberfälgarna och då blir det lite mer race däck, har inte bestämt fabrikat.
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Fick klartecken från Honda europa och powercommander att genom en kod (som jag har), så skall jag kunna höja varvstoppet. Men får jobba på det.
Honda boxen krävde racehärva och jag kör gata därför blev det inget alternativ.

Aha ok. Till kawan finns det en tillbehörs kabel som löser den problematiken så att man kan köra kitbox på standard härvan. Visste inte hur det var på andra märken. Kawas lösning är riktigt bra då man kan kombinera en "bättre" box men samtidigt behålla funktioner som gör att den ännu är gatlegal.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Tack
Jag är ett garagejon :D

:D
Det har du nog bevisat genom ditt medlemskap här, du är rätt vasst jon...


Mycket snack i en liten verkstad....

Har du några varvtider att presentera med din hoj, LR?

Lite nyfiken, kört nån RR i och med postningen i detta forum?


/Badger.....Som följt RR en del ända tills Miinin slutade, skäms...


Edit: testa på detta i helgen för skoj skull http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204036
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Har du några varvtider att presentera med din hoj, LR?

Lite nyfiken, kört nån RR i och med postningen i detta forum?

Nej men i teorin kör han jätte jätte jätte fort ju!!! För det står i en tidning att man kan det ju!!
Han har ju inte ens "fegranden" på däcken!

Kollar man Blogg fotot så är fegranden påtaglig både fram och bak men det är säkert jätte jätte jätte gamla foton som han la in nyss.....fast kan väl gå ut och ta nya kort och skicka in i bloggen.

TC:
Allvarligt, sluta jämföra med tidningar hela tiden. Spelar väl ingen roll att någon kan köra 2 sec snabbare med kolfiber fälgar, det innebär ju inte att du kan det! Med rätt förare går din hoj säkert skitfort på banan men är du rätt förare...rakt fram kan alla köra. Om du gör det 1/10sec fortare ja hurra för dig.

Lessen men det blir för mycket hela tiden i varje post. Att slänga sig med kontakter, kit och kostnader det kan 99% på detta forumet men gör det inte, det hör hemma i andra forum. Detta är vår hobby, det kostar och det lever vi med. Finns en länk Mina Garage. Där är perfekt att nämna allt man kan och gjort. Posta en bild på dina däck, inte bara rondell sidan :)

Men det är ingen fegrand kvar på det, den lilla elefanten slits som sitter på däckkanten.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
och jag kör gata därför blev det inget alternativ.

Om du kör gata kan man ju undra varför du lägger ned så mycket tid på
att trimma? Du får ju max köra i 120km/h i sverige..

Och kolfiber fälgar lär du framförallt inte känna nån skillnad på när du kör på gata.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
"jag har sagt att jag har 200 hästar till media ja.. i motorn"

välkommen att boka bromsbänk i sthlm

jag kommer... dock med aspen alkylat (-3hk)
då har vi nått att lägga ut här sen..

over and out.
freddy

Tack Freddy du kommer bli min stora idol!! EN enda mening "jag har sagt att jag har 200 hästar till media ja.. i motorn" .
Precis vad jag argumenterat för hela tiden, hela andemeningen med inlägget, som så gärna missförstås av personer som bara vill in och säga emot utan att tillföra något. Så istället för att föra en saklig diskussion, så har man gjort vad man kan för att förnedra mig, men det är samma med min bil, det är alltid folk som ger gliringar och undrar om man tycker man är nåt för man köpt något dyrt. Tack en en gång Freddy för att du härmed fått tyst på en massa besserwissrar, som tog mitt prat om mina hkr som skryt och inte logik i sättet att jämnföra trimmning. Freddy:Bugar:Bugar:Bugar:klappar:klappar:klappar
Nu kan ni flesta sitta där med era sarkarsmer/ni sket i det blå skåpet
Nu hoppas jag vi kan stänga denna tråd och man får passa sig innan man startar en ny:tummenner
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Tack Freddy du kommer bli min stora idol!! EN enda mening "jag har sagt att jag har 200 hästar till media ja.. i motorn" .
Precis vad jag argumenterat för hela tiden, hela andemeningen med inlägget, som så gärna missförstås av personer som bara vill in och säga emot utan att tillföra något.

Men du startade en ny tråd. Trots att jag bland andra sa i en annan tråd att dom inte sa BAKHJULSHÄSTAR utan bara 200 hästar. Du gjorde en ny tråd och kallade folk igen lögnare men nu när Freddy säger samma sak vi försökt säga i dagar då fattar du?

Nej en bättre ton och en tråd som handlade om din hoj istället för en -Alla ljuger, min hoj är bäst i världen tråd! Det hade förmodligen de flesta här läst med intresse.
Det är ju ändå så att 185 bak hästar är bra! Polaren med fullt HRC kit, ECU, Kammar, portade, elhärva etc etc får inte ut det på sin. Så på pappret är din hoj intressant men man kanske skulle framföra detta på ett bättre sätt än vad man får uppfattningen i dina trådar.

Nähä nu ska jag till Falken och jobba med SM/SO RR som det ska upplevas =)

Heja PER! (R1000)

Benny
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top