Varför går Filip Backlunds hoj så bra?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Artikel om Filip Backlunds Suzuki, de har åter lyckats med vad andra inte klarar. Genom om att byta avgassystem byta topplockspackning och lite elektronik pyssel. Med detta så hävdar man att hojen ger 200 på hjulet när de är klara. Tar man ett ungefärligt snitt på orginal hästar i 8-10 tidningar så
ligger suzuki orginal på 160-165hkr. Världens kanske bästa motorbyggare Ten Kate får klämt ut 210-215 hästar ur hondan i år, som orginal ger mer, ducati 198 Kawan 208-212.Skulle en svensk guru klämma fram 35-40 hkr på hjulet genom att byta topplockspackning. Avgassystem, powercommander och liknande typer av ECU, det åker var och varannan gatåkare med, fast med nästan 25-30hkr mindre. Jag prenumererar på 5 engelska tidningar där de intervjuar några av englands och därmed världens bästa motorbyggare, de pratar om att få ut 175-180hkr beroende på hoj. Sen körs ju några race med mer fri trimmning, då gäller c.a 210, med byte kammar/kolvar/insug osv... Jag har själv bänkkört för en förmögenhet och köpt HRC delar för 6siffriga belopp. Bla bänkat hos Rg han visade många riktiga siffror utan att tala om vems hojar det var, men det fanns inte en 1 hoj i närheten av min. Däremot så hade han en suzuki där från danska superbike mästerskapet, där de har i princip fri trimmning. Den var fullt yoshimura kittad med allt du kan tänka dig racebox/kammar/kolvar/blueprintad osv... han fick 183hkr i dynon.

200 never, never!! Sluta lura er själva och andra!
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Iofs en smula OT men jag är seriöst nyfiken på vad du har bestyckat din motor med för godis.
Berätta gärna om ditt bygge :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Länk till artikeln du talar om skadar inte.
Sedan undrar jag varför du verkar så upprörd över att journalister skarvar...det är ju knappast något nytt under solen.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Länk till artikeln du talar om skadar inte.
Sedan undrar jag varför du verkar så upprörd över att journalister skarvar...det är ju knappast något nytt under solen.
Det är knappast journalisterna som skarvar, de begriper inte bättre. Jag retar mig på att våra racekillar inte kan tala klartext. De får ju ändra så lite , i princip inte mer än vilken gathoj som helst (då pratar jag motormässigt). Om Ten Kate kan få ut 210hkr med större möjligheter, så är det ju patetiskt att prosuperbike kör med nästan lika mycket. Vad jag gjort för att försöka få någon form av hållbarhet på gata är HRC kit 1, samt utvaldadelar av kit 2.
På nätet är det bara att söka på hrc katalog och manual, så ser du/ni vad det innehåller. Går man in på highsidersida och ser de olika förarnas länkar, så skiljer det alldeles för mycket för att vara rimligt. Någon förare med R1 uppger 163, men de flesta ligger kring 175-180. De är de sista 20hkr jag anser är så löjligt att ljuga om. När du pratar med HRC så snackar de aldrig hkr utan ökning i procent beroende på vilka moddar du gör. Du kan inte plocka på hästkrafter vartefter du stoppar dit olika saker och tro att varje del gör maximalt, en och en ger de vissa hkr men tillsammans så blir inte 1+1=2 utan kanske 1,5-1,75.
Tror någon på fullt allvar att Filip skulle kunna hänga på Troy B på Monza rakan. Filip har ju mer hkr:va
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu när man valt bort Anderstorp i Stcc/Pro Superbike finns det väl igentligen ingen anledning att överhuvudtaget skryta med uppnåda hkr.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är knappast journalisterna som skarvar, de begriper inte bättre. Jag retar mig på att våra racekillar inte kan tala klartext. De får ju ändra så lite , i princip inte mer än vilken gathoj som helst (då pratar jag motormässigt). Om Ten Kate kan få ut 210hkr med större möjligheter, så är det ju patetiskt att prosuperbike kör med nästan lika mycket. Vad jag gjort för att försöka få någon form av hållbarhet på gata är HRC kit 1, samt utvaldadelar av kit 2.
På nätet är det bara att söka på hrc katalog och manual, så ser du/ni vad det innehåller. Går man in på highsidersida och ser de olika förarnas länkar, så skiljer det alldeles för mycket för att vara rimligt. Någon förare med R1 uppger 163, men de flesta ligger kring 175-180. De är de sista 20hkr jag anser är så löjligt att ljuga om. När du pratar med HRC så snackar de aldrig hkr utan ökning i procent beroende på vilka moddar du gör. Du kan inte plocka på hästkrafter vartefter du stoppar dit olika saker och tro att varje del gör maximalt, en och en ger de vissa hkr men tillsammans så blir inte 1+1=2 utan kanske 1,5-1,75.
Tror någon på fullt allvar att Filip skulle kunna hänga på Troy B på Monza rakan. Filip har ju mer hkr:va
Tycker bara det verkar jobbigt att bli så upprörd över uppenbarligen felaktiga uppgifter. Just hkr-uppgifter verkar det vara svårt att få rätt öht så...
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Har för mig att jag hört att Petjo har 190hk på hjulet på sin Ducati 1098R i år... Och jag blir inte förvånad om det stämmer...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag vet inte vad dom har och inte har, men jag vet att väldigt många timmar har lagts ner med mätningar på rullande väg, alltså med lambda och grejer på banan för att få bra mappningar.

Jag åker på Papunens "gamla" hoj (2007) och en original ZX10R 2008-2009 med kithärva men original avgas hänger inte med över huvud taget rakt fram, den går något överjävligt. Så långt från sanningen tror jag faktiskt inte att det är, stor skillnad från original.

/ Jens
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Är det bara jag som kommer ihåg TV-intervjun med Backis där han sa att hans 600 gjorde 300km/h på rakorna?


Sen undrar jag om någon i Sverige kör bänk med trycksatt luftburk?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hade varit intressant att se om toppförarna i Pro Superbike skulle våga lämna ifrån sig sina hojar en dag efter säsongen och låta tex tidningen Bike köra dem i bänk för att se vad de verkligen ger på hjulet.

Men med tanke på hur mycket det tisslas och tasslas om vad folk gjort med sina motorer är de kanske inte så villiga att lämna ifrån sig hojarna?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag har själv bänkkört för en förmögenhet och köpt HRC delar för 6siffriga belopp. Bla bänkat hos Rg han visade många riktiga siffror utan att tala om vems hojar det var, men det fanns inte en 1 hoj i närheten av min.

Ok, Vad fick du på slangen då?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Är det bara jag som kommer ihåg TV-intervjun med Backis där han sa att hans 600 gjorde 300km/h på rakorna?


Sen undrar jag om någon i Sverige kör bänk med trycksatt luftburk?

toppfart är ju meningslöst att jämnföra. I HRC-katalogen finns det drevning till 374km/tim till Bladen, men man måste ha hästar att driva det också:tummenupp

Jag vet inte vad dom har och inte har, men jag vet att väldigt många timmar har lagts ner med mätningar på rullande väg, alltså med lambda och grejer på banan för att få bra mappningar.

Jag åker på Papunens "gamla" hoj (2007) och en original ZX10R 2008-2009 med kithärva men original avgas hänger inte med över huvud taget rakt fram, den går något överjävligt. Så långt från sanningen tror jag faktiskt inte att det är, stor skillnad från original.

/ Jens

Ja c:a 20+ från orginal är mycket!

Har för mig att jag hört att Petjo har 190hk på hjulet på sin Ducati 1098R i år... Och jag blir inte förvånad om det stämmer...
Performance Bike bromsade 1198s till 155 och 1098r har väl 10-16 till på slangen. Han har en bra bit till 190. Lyckas de få 198 i WSBK där de också byter motor efter varje race så... var en blir klok på sin tro:tummenupp
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
toppfart är ju meningslöst att jämnföra. I HRC-katalogen finns det drevning till 374km/tim till Bladen, men man måste ha hästar att driva det också:tummenupp



Ja c:a 20+ från orginal är mycket!


Performance Bike bromsade 1198s till 155 och 1098r har väl 10-16 till på slangen. Han har en bra bit till 190. Lyckas de få 198 i WSBK där de också byter motor efter varje race så... var en blir klok på sin tro:tummenupp

Kom och åk rakt fram mot min gamla harv och se. Enkelt sätt att jämföra. Du kanske har rätt, du kanske har fel...

/ Jens
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Performance Bike bromsade 1198s till 155 och 1098r har väl 10-16 till på slangen. Han har en bra bit till 190. Lyckas de få 198 i WSBK där de också byter motor efter varje race så... var en blir klok på sin tro:tummenupp

At Petjo har ca 190 på hjulet er jeg ganske overbevist om at er korrekt. Ettersom det er ca samme effekt som er hentet ut av begge Plassen-gutta sine og også Dag Johnsen sin. De tre siste er målt i samme benk, og om jeg ikke tar feil viser testene at differeansen er ca 2-3 hk. (ca 190 på den med lavest effekt og ca 193 på den med mest):tummenupp Så Ducatis reklameprat om at 1098r er lett-trimma og så nær en fullblods Superbike man kan komme rett fra kassa ser ut til å stemme:) Men tor-Erik kan sikkert gi mer info om dette!
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
At Petjo har ca 190 på hjulet er jeg ganske overbevist om at er korrekt. Ettersom det er ca samme effekt som er hentet ut av begge Plassen-gutta sine og også Dag Johnsen sin. De tre siste er målt i samme benk, og om jeg ikke tar feil viser testene at differeansen er ca 2-3 hk. (ca 190 på den med lavest effekt og ca 193 på den med mest):tummenupp Så Ducatis reklameprat om at 1098r er lett-trimma og så nær en fullblods Superbike man kan komme rett fra kassa ser ut til å stemme:) Men tor-Erik kan sikkert gi mer info om dette!

I WSBK byter man motor efter 30mil på ducatin och 125 mil på suzukin (enl team cresent). Byter vi lika ofta i Sverige?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om inte jag minns fel så uppgav Ducati nästan 200 Hk redan för 999:an. De borde plocka ut betydligt mer nu med 1198:an och bytena av motorer borde ha blivit färre.

En 1000 cc radfyra i WSBK lämnar säkert bortåt 230-240 Hk i år, eller?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Kom och åk rakt fram mot min gamla harv och se. Enkelt sätt att jämföra. Du kanske har rätt, du kanske har fel...

/ Jens

Lite dumt svar ,när var hur och framför allt varför. I min motor sitter fabriks kit från världens mest kända trimfirma, det är innanmätet i motorn som är ombyggd samt hela luftkanal, ända ner i motor, större förändring än som får göras i prosuperbike. Nu ska vi inte mäta snorrar, men tänk efter hur i h-vete du skulle kunna hänga på. Varanda kille med lite hästar skulle ju vilja se om han kunde hänga på, nä det har vi vuxit ifrån. Om den nu är så snabb så lycka till på banan!!

Om inte jag minns fel så uppgav Ducati nästan 200 Hk redan för 999:an. De borde plocka ut betydligt mer nu med 1198:an och bytena av motorer borde ha blivit färre.

En 1000 cc radfyra i WSBK lämnar säkert bortåt 230-240 Hk i år, eller?

I senaste intervjun med Ten KAte så sa de att de lyckas med att höja från 210 till 215 i år. Deras stora problem med hojarna är att de inte får ner kraften i backen. Troys ducce han blev champ med uppger ducati 198 på.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I senaste intervjun med Ten KAte så sa de att de lyckas med att höja från 210 till 215 i år. Deras stora problem med hojarna är att de inte får ner kraften i backen. Troys ducce han blev champ med uppger ducati 198 på.
Okej, jag trodde de kommit ännu längre men det är väl som du skriver, det får problem att få ner effekten i backen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top