Knakande i styret? styrlager?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag hade ett mystiskt glapp klickande ljud.. det visade sig vara glidbussningarna i framgaffeln som var slitna o då rörde sig innerbena gentimot ytter bena med ett klickande ljud.

Detta gick inte att känna förens p-boxarna var urtagna ur ytterbena. När p-boxarna var väck kändes det dryga 1mm glappet mycket tydligt.

Bytet av alla slitdelar i gaffeln gav hojen en stor förbättring av beteendet i kurvor dessutom.. har en känsla av att det gick trögt när gaffeln fjädrade innan den blev renoverad.
Tack för infon!
Jag hade typ både ett klickande ljud vid inbromsning och ett knakande ljud om man pumpade på gaffeln vid stillastående.
Men som jag skrev ovanstående så var det plötsligt borta när hojen inte körts på ett tag, konstigt nog eftersom jag första gången lade märke till det efter samma sak.

Så var inne på nu om det INTE är styrlagret kanske kan vara fukt eller korrosion inuti gaffeln? Bromsoken har jag kollat som sagt....
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Bara för att ha något att göra funderade jag på att ta isär gaffelbenen (1000 K5/K6) och ev kolla/byta oljan och kolla skicket internt. De har varit isär någon gång men inte av mig.

De är täta å fina så undrar om det är risk att de börjar läcka om man tar isär dem på rätt sätt utan att byta tätningar?

Finns många skolor i hur man tar isär dem men jag tillverkade mig ett antal specialverktyg till Hayabusa gen
1-gaffeln för flera år sedan som bara legat på hyllan. De gör jobbet till en dröm för 1 person bla.

Delar du på ytter- och innerben kommer tätningarna att paja, garanterat. Nu behöver man ju inte dela på benen för att byta oljan, men du kommer inte att kunna se hur glidlagringarna ser ut.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Delar du på ytter- och innerben kommer tätningarna att paja, garanterat. Nu behöver man ju inte dela på benen för att byta oljan, men du kommer inte att kunna se hur glidlagringarna ser ut.

Ok! då får det vara tills man köpt tätningar då. Imponerad av att de hållt 100% tätt sedan 2016. Originalgaffeln hade jag prpblem med varje år, vare sig man körde eller inte..
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag säger igen, byt ut HELA styrlagren. Jag är helt övertygad om att knäppet kommer från lagren. Du har säkert lager av olika fabrikat i styrhuvudet nu, och ingenting säger att delarna passar ihop. Jag tvingades byta ut lagren för att komma bort från knäppandet på min hoj. Sedan är det ju en mindre kostnad att byta lager, tillika mindre kladd än att öppna gafflarna. Att sedan glidbussningarna skulle glappa 1mm som någon skrivit har jag lite svårt att tro på. Glidbussningarna är ju dessutom lika fjädrande som en kolvring. När jag öppnade mina gafflar i höstas var passningen mellan inner och ytterrör nästan obefintlig.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Olika fabrikat är det nog inte. Var med 99% originalmonterat oem på båda, men slitaget på dem är väl olika vare sig de fungerar eller inte fungerar.

Ditt första inlägg ligger i bakhuvudet och har inte glömt det, så man byter väl samtliga komponenter framöver...
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top