Knakande i styret? styrlager?

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Hej hej..

Det knakar/tickar/slår i styret på min r6a, eller rättare sagt det låter som om det kommer från styret/styrkronan.
Det uppstår när jag reser hojen från stället, bromsar med frambromsen och trycker hojen framåt eller juckar den fram och tillbaka, även när jag kör så kan det låta lite.
Nu det senaste upplever jag att det har blivit värre, och känner ett behov av att fixa till detta.

Vad kan detta vara för något? styrlagret? något annat?
Kan man testa att spänna styrlagret? Hur går man tillväga då?

tacksam för tips!
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kolla så att skruvarna till clipon och styrkrona är åtdragna. Det brukar kunna knaka en del.
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Alltså, smäller gör det väl kanske inte, utan det mer knakar lite. Jag känner inget som helst glapp, och ingen obalans eller vobbel i höga hastigheter.

Får väl helt enkelt ta och byta lagret och se om det är trasigt, det kan väl inte vara så svårt?

Ska ta och kolla över bultarna en dag, har inte hojen i närheten just nu.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
lyft upp den så framhjulet går fritt. vrid styret fram och tillbaka och känn om du känner "ojämnheter" eller hör knaster. Ställ dig framför hojen och ta tag i framhjulet och ryck fram och tillbaka och känn om du känner ett glapp.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Alltså, smäller gör det väl kanske inte, utan det mer knakar lite. Jag känner inget som helst glapp, och ingen obalans eller vobbel i höga hastigheter.

Får väl helt enkelt ta och byta lagret och se om det är trasigt, det kan väl inte vara så svårt?

Ska ta och kolla över bultarna en dag, har inte hojen i närheten just nu.

Kolla skruvarna innan, det är billigare och mindre krångligt än att ge sig på styrlagret direkt:tummenupp
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
lyft upp den så framhjulet går fritt. vrid styret fram och tillbaka och känn om du känner "ojämnheter" eller hör knaster. Ställ dig framför hojen och ta tag i framhjulet och ryck fram och tillbaka och känn om du känner ett glapp.

Har testat detta, känner ingenting när jag svänger och inget glapp.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Är det inte bara bromsbeläggen som klickar lite av att du rör framhjulet fram och tillbaka med bromsarna låsta då? (låter så på min hornet, och jag bad verkstan kolla upp styrlagret explicit, och dom sa att det var ok, ochatt det var bromsarna som lät)
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Är det inte bara bromsbeläggen som klickar lite av att du rör framhjulet fram och tillbaka med bromsarna låsta då? (låter så på min hornet, och jag bad verkstan kolla upp styrlagret explicit, och dom sa att det var ok, ochatt det var bromsarna som lät)

Skulle kunnat vara det, men eftersom det låter även när jag bara reser hojen från stället eller ibland när jag ställer den på stället också. (utan att jag rör bromsen).
Låter även när jag kör.. utan att bromsa.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Du kan testa att känna med fingrarna runt styrlagret när du kör, när du sen bromsar brukar man kunna känna om det blir ett glapp.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du kan testa att känna med fingrarna runt styrlagret när du kör, när du sen bromsar brukar man kunna känna om det blir ett glapp.

Samma sak, men lägg ett finger under övre kronan, och gunga lite med gaffeln med låst frambroms, det känns tydligt om det är där det knäpper/rör på sig.

För att spänna lagret en liten smula måste du lyfta av övre kronan (brukar vara rätt simpelt) - men momentnyckel är bra skit här...du vill dra bultar runt den med rätt moment.

/J
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Samma sak, men lägg ett finger under övre kronan, och gunga lite med gaffeln med låst frambroms, det känns tydligt om det är där det knäpper/rör på sig.

För att spänna lagret en liten smula måste du lyfta av övre kronan (brukar vara rätt simpelt) - men momentnyckel är bra skit här...du vill dra bultar runt den med rätt moment.

/J

Okej, hur ser det ut under övre kronan? Är det vanliga bultar man drar åt för att spänna lagret? Momentnyckel har jag.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Okej, hur ser det ut under övre kronan? Är det vanliga bultar man drar åt för att spänna lagret? Momentnyckel har jag.

När du tar bort övre kronan så är det en spärrbult sen spärrbricka sen spännbult.

Hylsa att använda är special alternativt haknyckel alternativt don o hammare.

Cirkus 25 newton brukar det dras med.

Innan du gör denna lilla operation, kan det även vara värt att kolla gafflarna, ifall glapp. (bussningarna inne i gafflarna kan ge lite fenomen ifall slitna)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Okej, hur ser det ut under övre kronan? Är det vanliga bultar man drar åt för att spänna lagret? Momentnyckel har jag.

Det är säkert en låsmutter, och själva muttern du nyper åt lagret med, det brukar vara sådana goa' hakmuttrar i nio fall av tio - det går att nypa åt dem försiktigt med hammare och en platt/trubbig dorn (det är nästan alltid aluminium i den muttern, så ta det varligt).

Att dra åt styrlager verkar vara något man får utveckla en känsla för - på Husan så drog jag åt det såpass att man anade att det började gå tyngre att vrida gaffeln, och backade av lite.

Jag hade exakt samma grej som du upplever på Millen, jag tog ett kvarts varv på muttern till styrlagret (lite på sådär lagom "känn" :hihi ) och det är borta. :)

Men börja med att momentdra bultarna runt gaffelkrona/framhjul så att allt sitter som det skall - så du inte mekar i onödan...kanske lite mer tid på att känna dig fram var knäppandet kommer ifrån med?

/J
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Suveränt Badger, nu har man lite mer kött på benen. Ska ta och kolla om jag kan spänna det lite granna någon helg!

SGM: Japp, okej, tack :) Börjar som sagt med styrkronan och ser över alla bultar först.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det är styret som knäpper lite... Kolla hur det är åtdraget skulle gissa på att det sitter aningen hårt åtdraget så kolla hur det sitter ska itne vara några problem att få bort det...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Åk till en MC-verkstad med hojen och fråga. Lite lättare om man får höra, känna och klämma!
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Tog mig tid idag och lyssnade ordentligt och eftersom jag hela tiden har tyckt att ljudet kom från höger sidan av hojen, så skruvade jag av höger sido-kåpa och lyssnade efter ljudet.

MEN, det kändes som om ljudet kom från sidan i alla fall, så jag testade att lossa på motorfästet på högersidan, och ljudet försvann!

Verkar som om "låsbulten" till motorfästet hade försvunnit sedan tidigare så bulten in i motorn hade dragits åt "som helvete" istället vilket resulterade i detta knakande ljud.
Satte dit en ny "låsbult" (eller vad det kallas) och drog inte bulten till motorn riktigt lika hårt. Ljudet borta helt. :)

Så det var inte styrlagret ändå alltså, skönt =)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Min Hayabusa gen 1 knakar nu. Kunde inte begripa vad det är nu när jag var ute idag. Står man still och trycker lite på bromsen så gaffeln trycks ihop så knakar det. Märker inget konstigt med styrlagret.

Men det knakar även till och från vid körning.
Gaffelbenen är från en Gsxr 1000 k5/k6, styrkrona k3/k4 1000.
Tycker det knakar mindre efter en stunds körning, men kan ha fel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top