REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
    BRAAAAAAAAAAAP Billys avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06

Knakande i styret? styrlager?

Hej hej..

Det knakar/tickar/slår i styret på min r6a, eller rättare sagt det låter som om det kommer från styret/styrkronan.
    Det uppstår när jag reser hojen från stället, bromsar med frambromsen och trycker hojen framåt eller juckar den fram och tillbaka, även när jag kör så kan det låta lite.
    Nu det senaste upplever jag att det har blivit värre, och känner ett behov av att fixa till detta.

Vad kan detta vara för något? styrlagret? något annat?
    Kan man testa att spänna styrlagret? Hur går man tillväga då?

tacksam för tips!
    Senast redigerat av Billy den 2009-05-17 klockan 08:25.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Om det knakar och smäller så låter det som att något i lagret har gått sönder, då hjälper det inte att spänna lagret, det måste bytas, nyss.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

new ride pws avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Hoj
    1.3 0.75 0.45
    Kolla så att skruvarna till clipon och styrkrona är åtdragna. Det brukar kunna knaka en del.
    GIMME SUNSHINE, BLUE SKIES AND GREEN
    GIMME UNLEADED GASOLINE
    GIMME FRIENDS WHO NEVER DECIEVE
    JUST GIVE IT TO ME

Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06
    Alltså, smäller gör det väl kanske inte, utan det mer knakar lite. Jag känner inget som helst glapp, och ingen obalans eller vobbel i höga hastigheter.

Får väl helt enkelt ta och byta lagret och se om det är trasigt, det kan väl inte vara så svårt?

Ska ta och kolla över bultarna en dag, har inte hojen i närheten just nu.

Östgötaskräcken aelms avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
    lyft upp den så framhjulet går fritt. vrid styret fram och tillbaka och känn om du känner "ojämnheter" eller hör knaster. Ställ dig framför hojen och ta tag i framhjulet och ryck fram och tillbaka och känn om du känner ett glapp.

new ride pws avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Hoj
    1.3 0.75 0.45
    Citat Ursprungligen postat av yllib Visa inlägg
    Alltså, smäller gör det väl kanske inte, utan det mer knakar lite. Jag känner inget som helst glapp, och ingen obalans eller vobbel i höga hastigheter.

Får väl helt enkelt ta och byta lagret och se om det är trasigt, det kan väl inte vara så svårt?

Ska ta och kolla över bultarna en dag, har inte hojen i närheten just nu.
    Kolla skruvarna innan, det är billigare och mindre krångligt än att ge sig på styrlagret direkt
    GIMME SUNSHINE, BLUE SKIES AND GREEN
    GIMME UNLEADED GASOLINE
    GIMME FRIENDS WHO NEVER DECIEVE
    JUST GIVE IT TO ME

Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06
    Citat Ursprungligen postat av Almgren. Visa inlägg
    lyft upp den så framhjulet går fritt. vrid styret fram och tillbaka och känn om du känner "ojämnheter" eller hör knaster. Ställ dig framför hojen och ta tag i framhjulet och ryck fram och tillbaka och känn om du känner ett glapp.
    Har testat detta, känner ingenting när jag svänger och inget glapp.

same same but same ulfljs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
    Är det inte bara bromsbeläggen som klickar lite av att du rör framhjulet fram och tillbaka med bromsarna låsta då? (låter så på min hornet, och jag bad verkstan kolla upp styrlagret explicit, och dom sa att det var ok, ochatt det var bromsarna som lät)

Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06
    Citat Ursprungligen postat av ulflj Visa inlägg
    Är det inte bara bromsbeläggen som klickar lite av att du rör framhjulet fram och tillbaka med bromsarna låsta då? (låter så på min hornet, och jag bad verkstan kolla upp styrlagret explicit, och dom sa att det var ok, ochatt det var bromsarna som lät)
    Skulle kunnat vara det, men eftersom det låter även när jag bara reser hojen från stället eller ibland när jag ställer den på stället också. (utan att jag rör bromsen).
    Låter även när jag kör.. utan att bromsa.

10. 2009-05-11, 16:14
    Anledning
    långsam

Today it´s win or hospital ! Lodets avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Hoj
    ST3R
    Blogginlägg
    6
    Du kan testa att känna med fingrarna runt styrlagret när du kör, när du sen bromsar brukar man kunna känna om det blir ett glapp.

Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06
    Citat Ursprungligen postat av Lodet Visa inlägg
    Du kan testa att känna med fingrarna runt styrlagret när du kör, när du sen bromsar brukar man kunna känna om det blir ett glapp.
    Japp, har gjort detta med, inget kännbart alls. =/

BTG 8:20 SGMs avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Hoj
    ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
    Citat Ursprungligen postat av Lodet Visa inlägg
    Samma sak, men lägg ett finger under övre kronan, och gunga lite med gaffeln med låst frambroms, det känns tydligt om det är där det knäpper/rör på sig.

För att spänna lagret en liten smula måste du lyfta av övre kronan (brukar vara rätt simpelt) - men momentnyckel är bra skit här...du vill dra bultar runt den med rätt moment.

/J
    Nürburgring - Die Grüne Hölle - Paradiset ...vad väntar du på?

Panga?

Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06
    Citat Ursprungligen postat av SGM Visa inlägg
    Samma sak, men lägg ett finger under övre kronan, och gunga lite med gaffeln med låst frambroms, det känns tydligt om det är där det knäpper/rör på sig.

För att spänna lagret en liten smula måste du lyfta av övre kronan (brukar vara rätt simpelt) - men momentnyckel är bra skit här...du vill dra bultar runt den med rätt moment.

/J
    Okej, hur ser det ut under övre kronan? Är det vanliga bultar man drar åt för att spänna lagret? Momentnyckel har jag.
    Senast redigerat av Billy den 2009-05-11 klockan 16:21.

Nemo saltat sobrius Badgers avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    Black editions
    Okej, hur ser det ut under övre kronan? Är det vanliga bultar man drar åt för att spänna lagret? Momentnyckel har jag.
    När du tar bort övre kronan så är det en spärrbult sen spärrbricka sen spännbult.

Hylsa att använda är special alternativt haknyckel alternativt don o hammare.

Cirkus 25 newton brukar det dras med.

Innan du gör denna lilla operation, kan det även vara värt att kolla gafflarna, ifall glapp. (bussningarna inne i gafflarna kan ge lite fenomen ifall slitna)
    "I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work." -Thomas Edison

Xjell

BTG 8:20 SGMs avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Hoj
    ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
    Det är säkert en låsmutter, och själva muttern du nyper åt lagret med, det brukar vara sådana goa' hakmuttrar i nio fall av tio - det går att nypa åt dem försiktigt med hammare och en platt/trubbig dorn (det är nästan alltid aluminium i den muttern, så ta det varligt).

Att dra åt styrlager verkar vara något man får utveckla en känsla för - på Husan så drog jag åt det såpass att man anade att det började gå tyngre att vrida gaffeln, och backade av lite.

Jag hade exakt samma grej som du upplever på Millen, jag tog ett kvarts varv på muttern till styrlagret (lite på sådär lagom "känn" ) och det är borta.

Men börja med att momentdra bultarna runt gaffelkrona/framhjul så att allt sitter som det skall - så du inte mekar i onödan...kanske lite mer tid på att känna dig fram var knäppandet kommer ifrån med?

/J
    Nürburgring - Die Grüne Hölle - Paradiset ...vad väntar du på?

Panga?

Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06
    Suveränt Badger, nu har man lite mer kött på benen. Ska ta och kolla om jag kan spänna det lite granna någon helg!

SGM: Japp, okej, tack Börjar som sagt med styrkronan och ser över alla bultar först.

A dirty little young girls dream Mad_Skillzs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    ett par trestycken...
    Det är styret som knäpper lite... Kolla hur det är åtdraget skulle gissa på att det sitter aningen hårt åtdraget så kolla hur det sitter ska itne vara några problem att få bort det...

Medlem Pyschs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    -
    Åk till en MC-verkstad med hojen och fråga. Lite lättare om man får höra, känna och klämma!

Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    R6 -06
    Tog mig tid idag och lyssnade ordentligt och eftersom jag hela tiden har tyckt att ljudet kom från höger sidan av hojen, så skruvade jag av höger sido-kåpa och lyssnade efter ljudet.

MEN, det kändes som om ljudet kom från sidan i alla fall, så jag testade att lossa på motorfästet på högersidan, och ljudet försvann!

Verkar som om "låsbulten" till motorfästet hade försvunnit sedan tidigare så bulten in i motorn hade dragits åt "som helvete" istället vilket resulterade i detta knakande ljud.
    Satte dit en ny "låsbult" (eller vad det kallas) och drog inte bulten till motorn riktigt lika hårt. Ljudet borta helt.

Så det var inte styrlagret ändå alltså, skönt =)

Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Min Hayabusa gen 1 knakar nu. Kunde inte begripa vad det är nu när jag var ute idag. Står man still och trycker lite på bromsen så gaffeln trycks ihop så knakar det. Märker inget konstigt med styrlagret.

Men det knakar även till och från vid körning.
    Gaffelbenen är från en Gsxr 1000 k5/k6, styrkrona k3/k4 1000.
    Tycker det knakar mindre efter en stunds körning, men kan ha fel.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ta ett banklån och köp den om du tror det, för i såna fall är det ju en bra investering för dig

Kramer
Vill du annonsera ovan? Klicka här