Bygga eget lustgassystem? Tips & Trix välkomna!

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Hejsan alla dragrace åkare!

Har ingen egen erfarenhet av lustgassystem, men jag har tillgång till det på jobbet och har små dykartuber över som jag kan fylla över i. Har även ett stort sortiment av pneumatik kopplingar och ventiler. Det jag undrar är om det går att bygga ett eget lustgas system till min Triumph Daytona T595 med dessa prylar?

Vilket tryck jobbar ett lustgassystem, Antar att jag behöver en regulator på flaskan?

Måste man ha extra insprutning? Tänkte inte ta ut några extrema effekter men 20 extra kusar vore kul!

Kan man köra ett munstycke direkt i luftburken eller måste man köra en i varje spjäll?

Alla tips och trix är välkomna! :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Du måste göra så att det kommer rätt mängd bränsle och rätt mängd gas till alla cylindrar. Alltså får inte all gas komma till en cylinder och bara bränsle till en annan. Eftersom att bränsle och gas har olika dentisitet ändrar det riktning olika lätt i luftburken.
Nja... verkar inte som så bra ide.
Motor tempen (Inne i motorn) Ändras dramatiskt och blandningsförhållandet blir fel. Kolven duger inte ens till askfat, och det händer på en sekund. Men har du en massa motorer att exprementera med, så är det säkert möjligt.
MEN... dom köper färdiga system, med kalibrerade munstycken och fina tabeller att läsa i, misslyckas också.

Mats
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
du måste ner på AFR värde på ca 9.5 för att lustgasen innehåller så pass mycke syre, annars smälter du hål i kolvarna. Folk jag pratat med som håller på med det säger:
1. det jävligt fränt
2. det ÄR en bomb,

som mats säger, ha många reserv motorer o läs på så fixar du det nog:tummenupp
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Jag har 12st kolvar som bevisar att lustag är svårt att få rätt.... men när man väl fått till det så är det hur kul som helst. Gör rätt och plugga ordentligt från början så slipper det bli så dyrt.

Har du insprutning kan du köra ett sk Torrt system. Men då kräver det pc3 och microbrytare på gasspjället. Det är ett enklare system som duger bra till 20-25hp. Det räcker med en nossel för gasen som placeras i framkan på luftburken sprejandes frammåt ifrån insugstrattarna. Detta för en så jämn fördelning av gasen till alla 3? insugen.
Sen sätter man en microbrytare på gasspjället som aktiveras vid 100% gaspådrag, så det är endas då du kan aktivera gasen. PC 3 programeras för extra soppa vid 100% trottel. På min hoj körde jag 15-20% extra soppa för ca 25 hp gas.
Tänk på att hojjen kommer gå betydligt sämre med en sån mapp när du inte använder gasen.

Har du inte insprutning så är det ett blött system som gäller. Då ska soppa och gas blandas via nosslar i varje insugshals. kan med fördel gängas in i insuggummina. Kräver oftast extra soppapump och 2st magnetventiler.
Men snickra inte ihop prylarna själv. kör riktiga prylar från start. det enda du skulle kunna bonnmeka är möjligtvis en lämplig flaska. Men tänk på att trycket kan ligga runt 60Bar.. så var försiktig.

Allt annat bör du köpa som är tillverat för endamålet. Annars kommer du ha kolvar till förnbannelse i garaget..


mvh
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Det här systemet hade jag på min hoj
http://www.holley.com/03008NOS.asp

Jag hade en Gsx-R 1100 där jag gömde flaskan under sadeln på hojen.
Det krävde lite ombyggnation för att få plats med flaskan men det blev jättebra då inget syntes utifrån vilket gör "fågelholksuppsynen" från frånåkta racers desto större.

I kitet ingår allt du behöver inkl extra bränslepump och det tar en stund att få allt på plats och jag rekommenderar att du följer anvisningarna väl.

Jag kopplade mitt system utan fullgasswitch med aktivering över tutknappen.

Jag valde munstycken så att jag teoretisk sköt i 70hk extra på knappen när jag slog i trean på hojen och jag kan tala om att det hände en del när jag gjorde det.

Purging gjorde jag direkt genom motorn genom små "duttar" på knappen.
Likadant gjorde jag när jag tömde sytemet efter race.

Detta är en mycket rolig värld men kan bli till stor skada om man gör fel.

Vill du veta mer PMá
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top