Frågor man aldrig vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är det nån som testat att smaska skäggbiff under röd vecka?
Inte värre än smaken när man råkar bita sej i kinden eller akut kräkframkallande?

Frågar åt en kompis.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fick information från riksbanken angående nya och utgående sedlar och mynt. Det kommer en två-krona mynt. So far so good.

Nuvarande tvåkrona försvinner 2017. Jag upprepar:
Nuvarande tvåkrona försvinner 2017.

Är det någon som sett en sådan, någonsin?

Har inte präglats sedan 1971 så det är nog ganska ovanliga i dag. Väldigt lika enkronor också, 31 mm diameter istf 25mm och nästan identiskt utseende gör att dom få som dyker upp nog ofta gått som enkronor av misstag.

2_krona.jpg


Intressant nog är ännu så länge alla 2kronor sedan 1876 giltiga... men dom innan 1967 är till stor del gjorda i silver (40 eller 80%) och säkerligen värda betydligt mer än 2 kr bara på metallen

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Mynt/Giltiga-mynt1/2-krona/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_mynt#Modernare_mynt.2C_pr.C3.A4glade_fr.C3.A5n_1855
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är absulut ingen risk att förväxla tvåkronan med en enkrona, storleksskillnaden är tillräcklig för att man ska haja till.

Några har passerat mina händer under årens lopp faktiskt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det var ganska vanligt att tvåkronor rullade runt på 90 talet som enkronor, tusenår gamla kärringar som handlade
med madrasspengar och så - jag lade undan några iaf.

Dom va så lika enkronorna iaf dom gamla så det var liksom samma peng för dom flesta.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Beror nog mycket på kötthögen runtomkring.
Hur resten ser ut påverkar väl inte smaken?

Heter det inte hallongrotta av en anledning? :va
Jag är rätt säker på att namnet hallongrotta kommer av färgen och inte smaken.

Din kompis är han lite ramsne eller har han rökt väg skyllt:crash, hahaha :D ja bara skojar det var en rolig fråga i varje fall...
Du verkar veta, så hur smakar det då?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur resten ser ut påverkar väl inte smaken?

Jag är rätt säker på att namnet hallongrotta kommer av färgen och inte smaken.

Du verkar veta, så hur smakar det då?

Självklart ger olika individer olika smakupplevelser, du bör hitta någon som har upprepade erfarenheter för att kunna ge en rättvis bild.

Det räcker med andra ord inte med att någon konstaterar att han inte märkte någon skillnad innan ljuset så att säga föll över slagfältet..
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag har en fråga som jag inte vågar ställa. Vad gäller med hund i skåpbil, är där några särskilda restriktioner man behöver tänka på? Isolering, sikt in i skåpet etc? Tips på burar som hade passat bra för ändamålet?

Edit: Jag har läst en del på jordbruksverket men inte hittat mycket. De flesta lösningar jag har sett är "stora" hundtransporter, dvs hela skåpet är fullt med burar. Jag har bara en hund, tanken är att kunna transportera hund + 1 hoj i skåpet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en fråga som jag inte vågar ställa. Vad gäller med hund i skåpbil, är där några särskilda restriktioner man behöver tänka på? Isolering, sikt in i skåpet etc? Tips på burar som hade passat bra för ändamålet?

Edit: Jag har läst en del på jordbruksverket men inte hittat mycket. De flesta lösningar jag har sett är "stora" hundtransporter, dvs hela skåpet är fullt med burar. Jag har bara en hund, tanken är att kunna transportera hund + 1 hoj i skåpet.

Utrymmet får inte värmas av bilens avgassystem, annars tror jag inte det finns några krav alls faktiskt.

Det innebär i praktiken att alla som fraktar ett husdjur i en gammal folkabubbla bryter mot lagen, folk får man frakta, men inte husdjur.

- - - Updated - - -

Jag har en fråga som jag inte vågar ställa. Vad gäller med hund i skåpbil, är där några särskilda restriktioner man behöver tänka på? Isolering, sikt in i skåpet etc? Tips på burar som hade passat bra för ändamålet?

Edit: Jag har läst en del på jordbruksverket men inte hittat mycket. De flesta lösningar jag har sett är "stora" hundtransporter, dvs hela skåpet är fullt med burar. Jag har bara en hund, tanken är att kunna transportera hund + 1 hoj i skåpet.

Utrymmet får inte värmas av bilens avgassystem, annars tror jag inte det finns några krav alls faktiskt.

Det innebär i praktiken att alla som fraktar ett husdjur i en gammal folkabubbla bryter mot lagen, folk får man frakta, men inte husdjur.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Utrymmet får inte värmas av bilens avgassystem, annars tror jag inte det finns några krav alls faktiskt.

Det innebär i praktiken att alla som fraktar ett husdjur i en gammal folkabubbla bryter mot lagen, folk får man frakta, men inte husdjur.
Det var ju bra nyheter, bara att köra på då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var ju bra nyheter, bara att köra på då.

Ta det inte som en 100% sanning, men mina erfarenheter av diverse slädhundsfolk och hunduppfödare är att lagen inte reglerar just någonting.

Slädhundar brukar ju fraktas i plywoodlådor på släpvagnar, alltså direkt bakom bilens avgasrör :zpy

Morsan och farsan hade en Leonberger som älskade att åka på flaket till deras pickup, dock bara hemma på gården, men han försökte alltid få hoppa upp där när det skulle åkas bil, så farsan frågade någon om det skulle vara lagligt och tydligen var det fullt lagligt :confused:
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ta det inte som en 100% sanning, men mina erfarenheter av diverse slädhundsfolk och hunduppfödare är att lagen inte reglerar just någonting.

Slädhundar brukar ju fraktas i plywoodlådor på släpvagnar, alltså direkt bakom bilens avgasrör :zpy

Morsan och farsan hade en Leonberger som älskade att åka på flaket till deras pickup, dock bara hemma på gården, men han försökte alltid få hoppa upp där när det skulle åkas bil, så farsan frågade någon om det skulle vara lagligt och tydligen var det fullt lagligt :confused:

Fyfan, ja riktigt så illa som de stackars slädhundarna ska mitt odjur inte behöva ha det. Humor att Leonbergern var så förtjust i att åka på flaket :rofl Inte ens säkert att jag kan få min att åka i ett skåp, men jag vill försöka iallafall. Just nu är han inte alls förtjust i att åka bil (men då är det sele i baksätet på en Peugeot 307cc, så jag förstår honom) och han blir rejält stressad så fort man lämnar honom ensam.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Min bäste vän, sedan över 20år har fått en dotter som skall döpas snart. Är inte helt bekväm med det kyrkliga, men känner att det kan vara lite dålig form att tacka nej till en inbjudan, vi har ju ändå känt varann hela livet.
Men. Vad säger man på ett dop egentligen?

"Gratulerar din hedning du har förbundit ditt barns själ till en sekt"? :va
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Min bäste vän, sedan över 20år har fått en dotter som skall döpas snart. Är inte helt bekväm med det kyrkliga, men känner att det kan vara lite dålig form att tacka nej till en inbjudan, vi har ju ändå känt varann hela livet.
Men. Vad säger man på ett dop egentligen?

"Gratulerar din hedning du har förbundit ditt barns själ till en sekt"? :va

Man lider i det tysta, ingen förväntar sig att du ska säga något :)
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Min bäste vän, sedan över 20år har fått en dotter som skall döpas snart. Är inte helt bekväm med det kyrkliga, men känner att det kan vara lite dålig form att tacka nej till en inbjudan, vi har ju ändå känt varann hela livet.
Men. Vad säger man på ett dop egentligen?

"Gratulerar din hedning du har förbundit ditt barns själ till en sekt"? :va

Man går dit, sitter av tiden i kyrkan och sen äter man smörgåstårta tills man skäms.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top