Mekartråden Tips & Trick

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Hej!
Var ute och åkte idag och försökte komma på vad som är fel.

Har kommit fram till att den går hyfsat jämnt då den är hyfsat kall. När man har kört en stund så blir den bara värre.
Känns som att effekten blir förvriden några sekunder när man gasar och den går ojämnt i lågfart. Bluddrar på tomgång. Men mest när motorn har fått jobba en stund.

Va vid hojbutiken idag och fråga vad de ville ha för en ventilkoll, då så många säger att gamla kawwor kan ha dåliga ventiler.
Mellan 2500-3000 skall det gå på...

Har även kollat upp och ska nog köpa mer dämpar ull och linda in lite extra i burken. Kanske gör susen vad vet jag...

Börjar bli lite smått irriterad på att inget man gör hjälper.

Är det någon här som kanske vill testköra den lite så kan ni se eller känna vad som är fel?
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Hej!
Var ute och åkte idag och försökte komma på vad som är fel.

Har kommit fram till att den går hyfsat jämnt då den är hyfsat kall. När man har kört en stund så blir den bara värre.
Känns som att effekten blir förvriden några sekunder när man gasar och den går ojämnt i lågfart. Bluddrar på tomgång. Men mest när motorn har fått jobba en stund.

Va vid hojbutiken idag och fråga vad de ville ha för en ventilkoll, då så många säger att gamla kawwor kan ha dåliga ventiler.
Mellan 2500-3000 skall det gå på...

Har även kollat upp och ska nog köpa mer dämpar ull och linda in lite extra i burken. Kanske gör susen vad vet jag...

Börjar bli lite smått irriterad på att inget man gör hjälper.

Är det någon här som kanske vill testköra den lite så kan ni se eller känna vad som är fel?[/QUOTE


Tror det finns en tråd med Kawazaki gpz/gpx..... i modellforumet... Kolla med dom.... Någon av dom kanske kan veta något....
 

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Hej!
Var ute och åkte idag och försökte komma på vad som är fel.

Har kommit fram till att den går hyfsat jämnt då den är hyfsat kall. När man har kört en stund så blir den bara värre.
Känns som att effekten blir förvriden några sekunder när man gasar och den går ojämnt i lågfart. Bluddrar på tomgång. Men mest när motorn har fått jobba en stund.

Va vid hojbutiken idag och fråga vad de ville ha för en ventilkoll, då så många säger att gamla kawwor kan ha dåliga ventiler.
Mellan 2500-3000 skall det gå på...

Har även kollat upp och ska nog köpa mer dämpar ull och linda in lite extra i burken. Kanske gör susen vad vet jag...

Börjar bli lite smått irriterad på att inget man gör hjälper.

Är det någon här som kanske vill testköra den lite så kan ni se eller känna vad som är fel?[/QUOTE


Tror det finns en tråd med Kawazaki gpz/gpx..... i modellforumet... Kolla med dom.... Någon av dom kanske kan veta något....

Tipsar om ventiler där också. :huvet
 

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Då får du prova att montera en liten strypning eller DB-killer som det heter.
Tror fortfarande på avgaset.

Detta sitter i mitt avgasrör, måste ha med motståndet att göra eller hur?

Kan notera att det är fullt med små 5mm hål runtom i den.
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    18.4 KB · Visningar: 172
Last edited:

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Va inne i avgasröret och gröpa ur massor gammal dämparull som satt sig på väggarn, och linda in ny istället. Blev ingen större skillnad dock så blev den lite tystare.

Läste om att auktoriserade verkstäder kan mäta motståndet i avgasröret och ställa in det på förgasarna. Kan hojbutiken eller wegern fixa det? Eller måste man iväg någon annanstans?
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Va inne i avgasröret och gröpa ur massor gammal dämparull som satt sig på väggarn, och linda in ny istället. Blev ingen större skillnad dock så blev den lite tystare.

Läste om att auktoriserade verkstäder kan mäta motståndet i avgasröret och ställa in det på förgasarna. Kan hojbutiken eller wegern fixa det? Eller måste man iväg någon annanstans?

Har jag aldrig hört talas om men jag vet långt ifrån allt, däremot en bänkning kan nog fixa det men med förgasare brukar det vara dyyyyrt eftersom det är betydligt mer arbete än med insprutning att få till bränsle/luftblandningen. Vart har du läst att man kan mäta motståndet i avgasröret?

En liten fråga, sitter orginal luftfilter i eller är det ett kn-filter eller liknande??
 

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Det är ett nytt luftfilter från Max MC. Så vet inte riktigt om det är original.
Bytte ut det förra hösten.
 

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Kan äntligen ha kommit på problemet. Skruvade idag på denna skruv.
"Idle mixture screw"

De var skruvade mycket olika. En va helt inskruvad, en annan knappt skruvad på alls och de andra två normalt inskruvade.
Skruvade in dom tills jag fick lite motstånd och sedan skruvade ut dom och räknade antal varv.

Med detta fick jag en helt annan gång, vrid och hojjen känns rappare.
Dock så bluddrar den fortfarande lite så förmodligen så skulle jag behöva finjustera.

Någon som har några tips om hur man lättast gör det?
 

Bifogat

  • Keihin 32CVK Service 010.jpg
    Keihin 32CVK Service 010.jpg
    106.6 KB · Visningar: 554

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Tjabba!

Åkte omkring lite idag och helt plötsligt så börjar den gå lika illa som den gjorde innan jag skruvade på tomgångsskruvarna...

Kan dessa skruvar röra på sig av sig själva?
Typ om o-ringarna är kassa och ställer om sig automatiskt när allt skakar.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Dom brukar va fjäderbelastade för att inte röra sig av vibrationer.
Finns väl rekommendationer i instruktionsboken ang hur fuggarna ska vare ställda??
Fast det stämmer nog inte nu när du har slipon...
 

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Dom brukar va fjäderbelastade för att inte röra sig av vibrationer.
Finns väl rekommendationer i instruktionsboken ang hur fuggarna ska vare ställda??
Fast det stämmer nog inte nu när du har slipon...


Instruktionsboken säger "Factory Setting 1.5 turns"
Jag skruvade 2 varv. Funkade riktigt bra ett tag men sedan gick det tillbaka till samma problem.
Ska pröva känna på dom imorgon igen och se om det verkligen är det som är problemet.

Stolpskottet som satte på sliponet borde skjutas! :huvet
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Instruktionsboken säger "Factory Setting 1.5 turns"
Jag skruvade 2 varv. Funkade riktigt bra ett tag men sedan gick det tillbaka till samma problem.
Ska pröva känna på dom imorgon igen och se om det verkligen är det som är problemet.

Stolpskottet som satte på sliponet borde skjutas! :huvet

Bludder och avgassmällar kan ibland bero på ett otätt avgassystem. Hade en gixxer som small satan pga ett otätt avgassytem.
Har haft en Husaberg 500 som också hade ett otätt avgassystem + en sliten förgasare och den gick som en påse nötter, svårstartad som fasen, verkade ändra inställning på förgasaren samt att den eldade upp dämparullen. Jag har för mig att det också hade med tändläget att göra en del.
mina 5 cents
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Instruktionsboken säger "Factory Setting 1.5 turns"
Jag skruvade 2 varv. Funkade riktigt bra ett tag men sedan gick det tillbaka till samma problem.
Ska pröva känna på dom imorgon igen och se om det verkligen är det som är problemet.

Stolpskottet som satte på sliponet borde skjutas! :huvet

Hur ser tändstiften ut? Vilken färg har de? Plocka bort alla och se om de har samma färg allihopa, hål reda på i vilken ordning stiften ska sitta,, brun/mörkbrun, beroende på hur hårt du kör. Färgen på Tändstiften skvallrar om bränsleblandningen.

Lägg upp foto på de.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Eftersom jag ser EN förgasare på bild och inte en förgasarbrygga med FYRA sammanhängande förgasare finns det bara en sak att börja med, annars kommer hojen aldrig gå rent. Förgasarsynkronisering, vilket innebär att man ser till att alla fyra förgasarna har exakt samma spjällöppning. Vänd dig till någon som har utrustning för detta och vet hur man gör så blir det enkelt och bra.

Efter du gjort detta, dela inte på förgasarbryggan mera.

Edit: Läste sen att du lämnat in på synkning, efter detta är det ajabaja att dela förgasarbryggan. De som gjorde förgasarjobbet åt dig måste vara klåp och mek AB eftersom man bara kan drömma om att få till en fin gång utan att ställa lågfartsskruvarna lika INNAN man börja pilla på spjällen för att synka.

Att du har ett slipon på spelar ingen större roll, gör som du beskrivit i texten, vrid ut lågfarten ett kvarts till ett halvt varv extra. Något annat behöver du inte göra. Den ska gå bra då om inget annat är fel.
 
Last edited:

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Eftersom jag ser EN förgasare på bild och inte en förgasarbrygga med FYRA sammanhängande förgasare finns det bara en sak att börja med, annars kommer hojen aldrig gå rent. Förgasarsynkronisering, vilket innebär att man ser till att alla fyra förgasarna har exakt samma spjällöppning. Vänd dig till någon som har utrustning för detta och vet hur man gör så blir det enkelt och bra.

Efter du gjort detta, dela inte på förgasarbryggan mera.

Edit: Läste sen att du lämnat in på synkning, efter detta är det ajabaja att dela förgasarbryggan. De som gjorde förgasarjobbet åt dig måste vara klåp och mek AB eftersom man bara kan drömma om att få till en fin gång utan att ställa lågfartsskruvarna lika INNAN man börja pilla på spjällen för att synka.

Att du har ett slipon på spelar ingen större roll, gör som du beskrivit i texten, vrid ut lågfarten ett kvarts till ett halvt varv extra. Något annat behöver du inte göra. Den ska gå bra då om inget annat är fel.

Har själv inte varit inne i förgasarna sedan den va inne hos Hojbutiken. Det mekanikern gjorde där va att rengöra förgasarna samt synka dom.
Frågan kommer ju då, varför stod dessa skruvar så pass olika om han synkat dom? Ganska skumt tycker jag...
Den gick ju bättre ett tag när jag själv skruvade ut dom någorlunda lika.

Men nu har jag mött min ände, tror knappast jag klarar av att kolla ventiler och eventuellt byta dom. Verkar som ett ganska svårt arbete. Förgasarna vill jag inte in i heller då jag inte vill stå utan transport medel ett bra tag.

Är det någon här som har några positiva erfarenheter från någon MC firma som man kanske kan lämna in till för felsökning?

Mvh
Matte
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top