Fångstremmar och uppstick på framgaffel

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Hej.
Jag vet det inte är tillåtet med straps för att spänna ner framgaffeln för att sänka hojjen.
Men kan man ha remmar som hindrar att gaffeln långsamt fjädrar ut?
Jag har ju en cardridge gaffel på min 9a och den fjädrar ut ca 7 cm när man drar iväg. Jag har satt band i gaffeln som förhindrar att den ska fjädra ut, och det gör en jä...la skillnad på hur bakhjulsbenägen den blir. Det är ju ingen förspänning på remmarna man spänner ju inte ihop gaffeln.. utan bara förhindrar att den ska fjädra ut så jäkla mycket. Bilderna förklarar lite hur jag menar.. kan detta vara ok?
 

Bifogat

  • frontlow.jpg
    frontlow.jpg
    26.5 KB · Visningar: 99
  • fronthigh.jpg
    fronthigh.jpg
    27.6 KB · Visningar: 97
  • strap.JPG
    strap.JPG
    69.9 KB · Visningar: 165

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Du åker väl SG?

Titta runt lite så ser du att det finns fler som åker med detta redan
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det är en fråga du ska ställa till svemo, alt. någon som har funktionärslicens för besiktning av typ dragracinghojar.

Det har diskuterats att det som uttryckligen inte står ÄR tillåtet i reglerna är förbjudet. Men de ska svemo kunna svara på om denna formulering gäller.
De finns en stor risk för tro och tyckande om saken...
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Du åker väl SG?

Titta runt lite så ser du att det finns fler som åker med detta redan

Jasså de gör de... har faktikt inte sett det.... men har å andra sidan inte kollat så noga... men då är det väl frid o fröjd att ha så här då...:D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jasså de gör de... har faktikt inte sett det.... men har å andra sidan inte kollat så noga... men då är det väl frid o fröjd att ha så här då...:D

Mmm.. antingen löser man det på utsidan eller på insidan:D

Allt som inte uttryckligen är förbjudet torde vara tillåtet...
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Allt som inte uttryckligen är förbjudet torde vara tillåtet...

:D Svårt att säga emot de dära, så resonerade "Smokey Younick" som provade ALLT som uttryckligen stod va föbjudet i regelböckerna i NASCAR:s barndom
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
:D Svårt att säga emot de dära, så resonerade "Smokey Younick" som provade ALLT som uttryckligen stod va föbjudet i regelböckerna i NASCAR:s barndom

Mmm har oxå läst det, finns en del sköna episoder hoppas inte MR Blue går lika långt....
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Mmm har oxå läst det, finns en del sköna episoder hoppas inte MR Blue går lika långt....
Ha ha... du ska bara veta vad jag har i tankarna... synd bara att vi är så typiskt svenska... När jag står högst upp på prispallen så vill jag ju känna att jag tagit mig dit på ett hederligt sätt...:D :D :D :banana
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Ha ha... du ska bara veta vad jag har i tankarna... synd bara att vi är så typiskt svenska... När jag står högst upp på prispallen så vill jag ju känna att jag tagit mig dit på ett hederligt sätt...:D :D :D :banana

Finns det verkligen någon HELT genomhederlig dragracer...
 

PeterFZR1000

Åka fort...
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
TSW Eagle 45
Hej! Jag är teckniker/besiktare åt Svemo och vi tog upp ang fångremmarna och det är ej tillåtet att ha dom på hojen, även om dom inte är spända eller slappa. Dom ska bort!!

Reglementet är ju till för säkerhet och jämnspelt tävlande!
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Hej! Jag är teckniker/besiktare åt Svemo och vi tog upp ang fångremmarna och det är ej tillåtet att ha dom på hojen, även om dom inte är spända eller slappa. Dom ska bort!!

Reglementet är ju till för säkerhet och jämnspelt tävlande!
Ok, Då var ju saken biff.. De åker,,, löser det på annat sätt...
Tack
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
hmmm...har för mig jag sett nån som löst det med ett par luftcylindrar...mellan undre kronan och bromsokfästet...kommer inte ihåg...
 

PeterFZR1000

Åka fort...
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
TSW Eagle 45
hmmm...har för mig jag sett nån som löst det med ett par luftcylindrar...mellan undre kronan och bromsokfästet...kommer inte ihåg...

Du får modifiera dämparen invändigt så luftcylindrar på utsida kommer nog inte att accepteras för det blir en liknande funktion som fångremmar.

Sista mötet med Svemo så kommer vi att vara hårdare ang styrkronor och gaffelben som sticker upp.

Dubbla övre kaffelkronor är EJ tillåtna samt vi kommer att mäta gaffelbenen som sticker upp.
Märningen sker då på högsta punkt d.v.s överkant justerskruven för dämp/retur skruven till gaffelkronan d.v.s max 30 mm.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
<Dubbla övre kaffelkronor är EJ tillåtna>
Är det så? Varför i så fall? Och får man ha 1 tjock? ;-)
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Du får modifiera dämparen invändigt så luftcylindrar på utsida kommer nog inte att accepteras för det blir en liknande funktion som fångremmar.

Sista mötet med Svemo så kommer vi att vara hårdare ang styrkronor och gaffelben som sticker upp.

Dubbla övre kaffelkronor är EJ tillåtna samt vi kommer att mäta gaffelbenen som sticker upp.
Märningen sker då på högsta punkt d.v.s överkant justerskruven för dämp/retur skruven till gaffelkronan d.v.s max 30 mm.

Angående uppstick av gaffelben... Kan det vara helt genomtänkt med mätning från krona till topp av justerskruven? Jag har mina handtag monterade ovanpå kronan orginal de är 40 mm höga... ska jag behöva försänka gaffelbenen ner i hantagsfästena? Och varför skulle dubbla övre kronor vara förbljudet? Var det inte säkerhet vi talade om? De gör ju gaffeln stabilare dvs hojjen säkrare..plus att det eleminerar uppstick av gaffelbenen... Har det överhuvudtagen någon negativ inverkan på säkerheten?
Tänk om... tänk rätt..
mvh
 

Bifogat

  • krona.jpg
    krona.jpg
    75.7 KB · Visningar: 72

Bellon

Fast i accelerations träsket SGB 81
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Kungsör
Hoj
Zx-12r 00:a och en SV 1000n
Swemoförvirring????

Hej! Jag är teckniker/besiktare åt Svemo och vi tog upp ang fångremmarna och det är ej tillåtet att ha dom på hojen, även om dom inte är spända eller slappa. Dom ska bort!!

Reglementet är ju till för säkerhet och jämnspelt tävlande!

Jag vet att förbud mot fångstremmar har varit med i reglementet tidigare, men jag kan inte hitta det i SVEMOS reglemente för 2009-2010.OM DOM HAR TAGIT BORT DET från reglementet så bör det väl vara tillåtet numera.
men med svemo ........................
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag körde med det förra sommaren på en gathojskörning på kjula. Dragrace-nestorn Pwillen (Pippi) (som var där incognito) log dock när han såg remmarna och sa att "det där borde inte ha klarat besiktningen". Jag hade väl tur. :D

Det är iaf stor skillnad i starten, hojen går inte upp på bakhjulet lika lätt när den måste ta med sig framhjulets hela vikt upp i luften så fort den försöker klättra upp.

/Nybörjare
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Gaffeluppstick

Angående uppstick av gaffelben... Kan det vara helt genomtänkt med mätning från krona till topp av justerskruven? Jag har mina handtag monterade ovanpå kronan orginal de är 40 mm höga... ska jag behöva försänka gaffelbenen ner i hantagsfästena? Och varför skulle dubbla övre kronor vara förbljudet? Var det inte säkerhet vi talade om? De gör ju gaffeln stabilare dvs hojjen säkrare..plus att det eleminerar uppstick av gaffelbenen... Har det överhuvudtagen någon negativ inverkan på säkerheten?
Tänk om... tänk rätt..
mvh
Håller med verkar ju helt sanslöst dumt skapad regel att inte få ha dubbla övre styrkronor. Det borde i stället vara säkrare i så fall som du säger Mats att gaffeln blir vridstyvare.Skulle va kul att höra argumenten för denna regel:va...!!!/wachen.
 

PeterFZR1000

Åka fort...
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
TSW Eagle 45
Jag vet att förbud mot fångstremmar har varit med i reglementet tidigare, men jag kan inte hitta det i SVEMOS reglemente för 2009-2010.OM DOM HAR TAGIT BORT DET från reglementet så bör det väl vara tillåtet numera.
men med svemo ........................


Hej Björn!
Jag vet att det inte står med i nya Svemo för det var därför jag frågade ang fångremmarna. Dom sa att det ej var tillåtet och vi måste ju gå efter det, eller hur!

Sedan får styrhalvorna vara ovanför styrkronan om styrhalvorna får plats på 30 mm.
Jag har själv fått höja min hoj för att klara besiktningarna.

Detta står i Svemo idag:

4.3.5 Framgaffel
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona. Ingen
del av fordonet frånsett hjulen får vidröra marken vid fullt fjädringsutslag. Minsta
tillåtna slaglängd är 50 mm. Standard framgafflar förlängda med s.k. förlängningshylsor
tillåts inte. Gaffelbenen för fordon i Grupp A ska ha en minsta diameter av 34 mm.
Höjning av övre gaffelkronan genom att förlänga styrstolpen och höja upp styrhuvudets
övre lagerläge med en hylsa eller ett rör är inte tillåtet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top