Mek Fika / Mek hjälp

Mr Zid

SFSMC
Gick med
7 Oct 2008
Ort
08
Hoj
Gixer Tysen K6
Var till Gallimeck idag och fixade till gas-spelet, nya bromsbelägg, trimmade växel till min nya skor. Wärsta Gallimeck är grymt.

Fick putsad ruta och speglar också.

Tack Galli.

Wille: Din hoj går bra !
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Lön imorrn! tänkte inhandla ett bakdrev med två kugg upp! ska gå att få på med orginal kedjan! kanske nått för gallimek eller bully??
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Bara att ringa så fixar vi det :)


Drev inhandlat!! och jag var så otålig så baismek fick rycka in vart stor skillnad på hojen nu känns den nästan trimmad! skulle wheeeeeila på ettan vart nästan en tikki tolva lyfter gör den på tvåan men jag behöver nog träna mer haha men mkt vill ha mer tror det blir några till kugg vid nästa drivpaketsbyte
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag har en sak jag önskar av gallimek... värmehandtag! Och det börjar bli brådis! Tänk på hur späd och frusen jag är! :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag monterade på fatbarstyre på min hoj idag men alla jävla vajrar å sladdar va för korta, det mesta gick att lösa genom att dra lite i å mata på men gasvajern är helt enkelt för kort. när jag svänger fullt till höger så drar den i gasen lite, känns ju inte jättesafe va? så jag fick tipset av bully att dra om vajern mellan styrkronan och tanken istället för runt och framför styrkronan vilket jag tänker prova imorrn. känns ju betydligt lättare än att jaga längre vajer och börja lyfta på tank å meka nu såhär inför resan om 2 dygn.

finns det nackdelar eller problem med att dra om den sådär? vill ju liksom gärna slippa problem på resan!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
jag monterade på fatbarstyre på min hoj idag men alla jävla vajrar å sladdar va för korta, det mesta gick att lösa genom att dra lite i å mata på men gasvajern är helt enkelt för kort. när jag svänger fullt till höger så drar den i gasen lite, känns ju inte jättesafe va? så jag fick tipset av bully att dra om vajern mellan styrkronan och tanken istället för runt och framför styrkronan vilket jag tänker prova imorrn. känns ju betydligt lättare än att jaga längre vajer och börja lyfta på tank å meka nu såhär inför resan om 2 dygn.

finns det nackdelar eller problem med att dra om den sådär? vill ju liksom gärna slippa problem på resan!

Är absolut inga problem, du spar några hundralappar och annan möda. Jag har min mellan tanken och styrkronan och det funkar kanon, behövde inte köpa nåt nytt. Den får en enklare väg och kommer räcka gott o väl. Att den går framför gaffelbenen som den gör idag gör att den har en för lång väg som gör den för kort. Prova, du behöver bara lyfta på tanken och pilla runt vajrarna.
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
jag monterade på fatbarstyre på min hoj idag men alla jävla vajrar å sladdar va för korta, det mesta gick att lösa genom att dra lite i å mata på men gasvajern är helt enkelt för kort. när jag svänger fullt till höger så drar den i gasen lite, känns ju inte jättesafe va? så jag fick tipset av bully att dra om vajern mellan styrkronan och tanken istället för runt och framför styrkronan vilket jag tänker prova imorrn. känns ju betydligt lättare än att jaga längre vajer och börja lyfta på tank å meka nu såhär inför resan om 2 dygn.

finns det nackdelar eller problem med att dra om den sådär? vill ju liksom gärna slippa problem på resan!


Min går också mellan tank o styrkrona men det är fortfarande lite tight. O så sliter styrkronan på plasthöjlet på vajjern, har blivit hål på min.
Jag kommer att byta till längre vajer i vinter o dra om så den inte ligger o skaver.
Det är nog jäkligt olika på olika hojjar vad som funkar o vad som inte funkar så bra, men se till att det inte bli för tighta böjar på vajjrarna.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Är absolut inga problem, du spar några hundralappar och annan möda. Jag har min mellan tanken och styrkronan och det funkar kanon, behövde inte köpa nåt nytt. Den får en enklare väg och kommer räcka gott o väl. Att den går framför gaffelbenen som den gör idag gör att den har en för lång väg som gör den för kort. Prova, du behöver bara lyfta på tanken och pilla runt vajrarna.

lyfta på tanken? alltså menar du att vajern går liksom under tanken mellan styrkrona och ram/tank? trodde du menade liksom över ram och framför tanken brevid styrkronsmuttern! :va

Min går också mellan tank o styrkrona men det är fortfarande lite tight. O så sliter styrkronan på plasthöjlet på vajjern, har blivit hål på min.
Jag kommer att byta till längre vajer i vinter o dra om så den inte ligger o skaver.
Det är nog jäkligt olika på olika hojjar vad som funkar o vad som inte funkar så bra, men se till att det inte bli för tighta böjar på vajjrarna.

hmm ok, ja alltså så länge det håller den här kommande månaden då vi är ute och reser, vore ju pissförbannat trist om den gick av någonstans på vägen! längre vajer vore väl bäst men jag känner att jag inte riktigt har tid och lust att börja jaga rätt längre vajer och meka med det nu. vajern börjar nämligen bakom ram och under tank, alltså inte sådär jättelättåtkomlig jämfört med gamla horneten.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
lyfta på tanken? alltså menar du att vajern går liksom under tanken mellan styrkrona och ram/tank? trodde du menade liksom över ram och framför tanken brevid styrkronsmuttern! :va



hmm ok, ja alltså så länge det håller den här kommande månaden då vi är ute och reser, vore ju pissförbannat trist om den gick av någonstans på vägen! längre vajer vore väl bäst men jag känner att jag inte riktigt har tid och lust att börja jaga rätt längre vajer och meka med det nu. vajern börjar nämligen bakom ram och under tank, alltså inte sådär jättelättåtkomlig jämfört med gamla horneten.

Nej du behöver inte dra den under tanken, men var bara ett förslag så du exakt ser vad du gör, ex så måste man få loss vajer-skallarna på inspruts rullen för att kunna dra den mellan kronan och tanken. Pat det är inte alls svårt, och medans tanken är uppe så kan du passa på och kolla hur tankmätarkabeln mår :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nej du behöver inte dra den under tanken, men var bara ett förslag så du exakt ser vad du gör, ex så måste man få loss vajer-skallarna på inspruts rullen för att kunna dra den mellan kronan och tanken. Pat det är inte alls svårt, och medans tanken är uppe så kan du passa på och kolla hur tankmätarkabeln mår :)

alltså tyvärr är inte jag någon mek-guru så jag känner mig jävligt opepp på att börja rota själv faktiskt. därför jag hade hoppats på lite hjälp kanske. insprutsrullen du nämner sitter så jävla olägligt till också, har ju så jävla fet ram på min som är i vägen för allt sånt. tittade på hojen nu och det ser verkligen inte lätt ut att dra om den, ramen e så jävla keff och vajern är så jävla kort, minimal verkligen. ringde dessutom mc-varuhuset och ava nu och ingen av dem har längre vajrar att byta till. så jävla typiskt att något skulle krångla till sig såhär inför resan i övermorrn. den som har tid och lust och tror sig kunna hjälpa mig får gärna hojta till! 0702 560910. jag drar ner å börjar kolla OM det går att dra om den på något vis ändå, vill ju verkligen ha det här styret för handledens skull på resan. suck...
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
update: lyckades flytta på gasvajern lite genom att skruva bort en såndär ledande ögla under hastighetsmätaren. så jag fick vajern lite längre ner och under styrlåset som tryckte ut den lite. så nu gasar det iaf inte när jag svänger fullt till höger. phhewww... :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top