Wheelie school ?

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard 1100S
Men tänk även på att de flesta olyckor i samband med bakhjulsåka är inte att man slår runt,utan att man vid landning i hög hastighet inte har framhjulet helt rakt så ett kraftfullt wobbel uppstår,ofta kraftigt nog att slänga av de flesta, har sett det för många ggr och själv vatt nära mer än en gång, men sålänge man bara leker i ettan så är det sällan några problem med det iaf.
Bara ett litet tillägg i debatten:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm har läst i en halvtimme, och faktum är att om man inte kör på något inhägnat område som Bulltoftabanan, så bryter man mot en hel del föreskrifter (big fucking surprise) om man håller på med wheelies. Kontentan är att man får hålla till någonstans där man kan se om snuten är på väg dit, och avbryta alla hemskt olagliga aktiviteter. Och min trädgård är på tok för kort och liten för vad vi vill göra :)

Och tack KSP för tipset. Har redan råkat ut för det ett par gånger, men det verkade inte så farligt. Antagligen får man då passa sig så man inte gör det för fort innan man har bra kontroll.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Lockarpsrakan är ok. Där kan man även öva 402m repor (har jag hört), förutsätter att man inte accelererar så våldsamt att man hamnar över lagstadgad maxhastighet
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Lockarpsrakan är ok. Där kan man även öva 402m repor (har jag hört), förutsätter att man inte accelererar så våldsamt att man hamnar över lagstadgad maxhastighet

Har man bra uppsikt över eventuellt inkommande störande trafik ? (ni förstår säkert vad jag tänker på ;) Vi får väl dra ut och kolla lite, och se om man kan hålla till där vid mer än ett tillfälle.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Här är lite länkar som jag tyckte var bra på tuben:
Stand-up [YOUTUBE-ID]S9731yNtyfo[/YOUTUBE-ID]
misc [YOUTUBE-ID]qncPBZ9DRRk[/YOUTUBE-ID]
MCN guide[YOUTUBE-ID]i3_Z96lxyUo[/YOUTUBE-ID]
 

Gruztager

snabbare än min egen skugga
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Blentarp city
Hoj
Yamaha R1
Revinge är bredast och revinge är folk tomt dem flesta tider.. Bättre sticka ut dit än att hålla till nära stan.. Sen finns sjöbo rakan och inre ringvägen om man vill ha mer trafik för att öka svårighetsgraden.. Abslout ifred får man nästan alltid vara utanför flyinge samt rakan som är mellan lund och gårdstånga (gamla vägen) :D
 

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Revinge är bredast och revinge är folk tomt dem flesta tider.. Bättre sticka ut dit än att hålla till nära stan.. Sen finns sjöbo rakan och inre ringvägen om man vill ha mer trafik för att öka svårighetsgraden.. Abslout ifred får man nästan alltid vara utanför flyinge samt rakan som är mellan lund och gårdstånga (gamla vägen) :D

Det roliga med Revinge rakan är att polisen har sin gård för hundträning precis brevid, så vi kan få publik med :hihi Fast jag har varit där många ggr o övat samtidigt som de har varit på gården och de har aldrig sagt ett ljud till mig :tummenupp så jag röstar på Revinge...
 

gsxrtobbe

Radical Riders
Gick med
14 Mar 2005
Ort
big city Anderslöv
Hoj
gsxrk5 såld,r1-08 såld.yamaha r1 införskaffad
Du kommer aldrig lära dig gubben du är för gammal :banana

jag vet jag är gammal gubbe:( :( men jag tänkte det är aldrig försent och lära sig wheela:yoparty .tänkte försöka skrämma min moppe så den orkar upp o wheela lite.

lockarps rakan är perfekt o där är bra sikt o aldrig polis där.
det e perfekt ställe som där har wheelats i många år.
annars är revinge bra ochså.men lockarp ligger precis bakom svågetorps tågstation:tummenupp .
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Revinge är bredast och revinge är folk tomt dem flesta tider.. Bättre sticka ut dit än att hålla till nära stan.. Sen finns sjöbo rakan och inre ringvägen om man vill ha mer trafik för att öka svårighetsgraden.. Abslout ifred får man nästan alltid vara utanför flyinge samt rakan som är mellan lund och gårdstånga (gamla vägen) :D

Kan inte du skicka länkar till google maps kartor på dessa ställen ?
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Kan inte du skicka länkar till google maps kartor på dessa ställen ?

Om du lagt lika mycket tid pa att trana som du lagger pa att planera for den perfekta wheelien (jag tanker pa kartor, instruktionsvideos, comradios, leta upp den perfekta rakstrackan o allt vad du namnt haha) sa hade du nog kunnat wheela vid det har laget :krama

Ut o kor med dig :D
 

Gruztager

snabbare än min egen skugga
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Blentarp city
Hoj
Yamaha R1
som kompromiss mellan svågertorp och revinge kan man ju prova östra odarslöv rakan.. den kan ni hitta på eniro eller hitta.se .. Den vet inte polisen om att den finns så slappna av :tummenupp vi kan se på fredag hur vädret är om det är läge för lite practise - hörs fredag efter lunch :yoparty

tack för hjälpen där K ...
 
Last edited:

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Jag har mailat bulltoftabanan ang. bokning, men de vet nog inte att de har en mailadress, men då lär det kosta också. Spillepengen kan ju vara en idé. Efter kontorstid är det väldigt lite som händer där. Borrgatan och däromkring. Det finns ganska gott om utrymme, inga trottoarkanter, få saker att köra på i fall man landar lite snett. Det är bra om man kan styra ner på gräs i fall man känner att man ändå ska ramla. Tillstånd från polisen kan man glömma antar jag, eller ?

Måste köra och kolla hur det ser ut där vid möbelkillarna och över vägen, om man kan hålla till där. I värsta fall kan man turas om och vakta om snuten kommer och meddela genom comradio.

Sjöbo, Revinge, och Ystad är säkert bra, men lite FÖR off-site. Det är bra om vi håller oss nära de två största städerna i regionen.

Och en viss dag i veckan är också en bra idé. Då blir det lite mer övning, oftare. Det skulle man kunna köra som uppföljning efter en wheelie school.


efter kontorstid händer en hel del på borrgatan. tex kör jag omkring där med en gigantisk skåpbil och ett gigantiskt släp fullt med hundar... dessutom figurerar farbror blå där en hel del, och ingen vill moppsa med någon galen, halvfull, polsk lastbilschaffis...
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Lockarpsrakan eller gårdstångarakan är mina gamla träningsplatser med bra sikt och lite trafik och bra för ändamålet med en liten ficka vid vägen där man kan titta/vila. Revinge är bra men med lite mera trafik.
Rakan bakom McD i Staffanstorp funkar ok men är sämre nu när infarten till Willys ligger där med såleda ökad trafik när de har öppet.

Vill man vara busig och kanske jagas av militärvakter kan man prova björka flygfält utanför sjöbo.

För övrigt så är det öva öva öva som gäller och man blir inte kung på en dag!
SKYNDA LÅNGSAMT! annars kan det göra ont:yoparty

En bra styrdämpare räddar OFTAST ett misslyckat nedslag med lite snett styre.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Lockarps, Revinge, Sjöbo, Torso etc...
Det är bara att välja. Att försöka hitta ett område som folk vill låna ut för att folk ska kunna träna wheelies är nog ganska döfött.

Dra ut och öva en massa istället! Learning by doing!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top