Wheelie school ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Några av de jag har snackat med hittils skulle varit intresserade av att öva wheelies under kontrollerade former - säg, ett industriområde på en helg, eller bulltoftabanan. Finns det någon här som skulle varit intresserad av att hålla i en sån wheelie school i en halv dag ?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hade varit skoj.
Är också intresserad av att lära mig wheela! :tummenupp

Så en intresselista skulle kanske vara intressant, för att se hur många deltagare man kan få ihop. Man kanske kan hyra Bulltoftabanan, det kan man för firmaevenemang, så klubbar borde kunna hyra den.

1. Javaguru
2. ZuggLupapp
3.
4.
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Hade varit skoj att lära sig det en aning bättre :tummenupp

1. Javaguru
2. ZuggLupapp
3. Onedreamer
4.
5.
6.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag kommer som åskådare, kan bli kul :)

skriv upp dig på listan ;) Jag tänkte även att man kan spela in vissa körningar, så att folk kan se själva vad de gör för fel, osv. Eller till och med att folk kan få en video på sina lyckade körningar.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
1. Javaguru
2. ZuggLupapp
3. Onedreamer
4. JTPK79 :)
5.
6.

Sjöborakan Onsdagar :p ?

Annars kan man ju bara försöka hitta en dag i veckan då man övar bakhjulsåka helt enkelt. Så får de som är pigga på att öva dyka upp!

Lägger en länk på denna tråden i malmö samåkningstråd oxå.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
1. Javaguru
2. ZuggLupapp
3. Onedreamer
4. JTPK79 :)
5.
6.

Sjöborakan Onsdagar :p ?

Annars kan man ju bara försöka hitta en dag i veckan då man övar bakhjulsåka helt enkelt. Så får de som är pigga på att öva dyka upp!

Lägger en länk på denna tråden i malmö samåkningstråd oxå.



Draka Kabel rakan i Ystad :)

dom boende är redan på krigsstigen så varför inte dra lite syre på elden :tummenupp :yoparty
 

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Draka Kabel rakan i Ystad :)

dom boende är redan på krigsstigen så varför inte dra lite syre på elden :tummenupp :yoparty

PGA att somliga tvunget skulle tjöra en KTM 690 med akra utan db-killer. :mad:
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
revingerakan? inte så värst trafikerad och inte så ofta popo är där, elle?! :D
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har mailat bulltoftabanan ang. bokning, men de vet nog inte att de har en mailadress, men då lär det kosta också. Spillepengen kan ju vara en idé. Efter kontorstid är det väldigt lite som händer där. Borrgatan och däromkring. Det finns ganska gott om utrymme, inga trottoarkanter, få saker att köra på i fall man landar lite snett. Det är bra om man kan styra ner på gräs i fall man känner att man ändå ska ramla. Tillstånd från polisen kan man glömma antar jag, eller ?

Måste köra och kolla hur det ser ut där vid möbelkillarna och över vägen, om man kan hålla till där. I värsta fall kan man turas om och vakta om snuten kommer och meddela genom comradio.

Sjöbo, Revinge, och Ystad är säkert bra, men lite FÖR off-site. Det är bra om vi håller oss nära de två största städerna i regionen.

Och en viss dag i veckan är också en bra idé. Då blir det lite mer övning, oftare. Det skulle man kunna köra som uppföljning efter en wheelie school.
 
Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
PGA att somliga tvunget skulle tjöra en KTM 690 med akra utan db-killer. :mad:




nu tycker jag du är lite bitter :tummenupp

Tillstånd från polisen kan man glömma antar jag, eller ?

Måste köra och kolla hur det ser ut där vid möbelkillarna och över vägen, om man kan hålla till där. I värsta fall kan man turas om och vakta om snuten kommer och meddela genom comradio.
.



leta annars upp en hyfsat lång raksträcka med bra sikt och inga hus ... det är ju inte förbjudet att köra på bakhjulet , det är var du gör det som är känsligt !! ... och gör du det där det är helt fritt och du inte riskerar att skada mer än dig själv och hojen kan snuten inte säga något ....
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har för mig att bakhjulsåkning bestraffas med vårdslöshet i trafiken. Undrar om det kan rubriceras som vårdslöshet om man gör det som du(och jag) föreslår .
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
förstår inte riktigt varför ni ska ha nära till storstad? så att snuten slipper köra så långt efter er elle? är ju mindre risk om ni håller er på landet att polisen jagar er och mindre riska att blanda in andra fordon/folk i något. är väl inte meningen att ni ska uppmärksammas?

ska ni träna i stan kan ni lika bra åka ut till torso där vi grillar, där har ni en lång sträcka.




Jag har mailat bulltoftabanan ang. bokning, men de vet nog inte att de har en mailadress, men då lär det kosta också. Spillepengen kan ju vara en idé. Efter kontorstid är det väldigt lite som händer där. Borrgatan och däromkring. Det finns ganska gott om utrymme, inga trottoarkanter, få saker att köra på i fall man landar lite snett. Det är bra om man kan styra ner på gräs i fall man känner att man ändå ska ramla. Tillstånd från polisen kan man glömma antar jag, eller ?

Måste köra och kolla hur det ser ut där vid möbelkillarna och över vägen, om man kan hålla till där. I värsta fall kan man turas om och vakta om snuten kommer och meddela genom comradio.

Sjöbo, Revinge, och Ystad är säkert bra, men lite FÖR off-site. Det är bra om vi håller oss nära de två största städerna i regionen.

Och en viss dag i veckan är också en bra idé. Då blir det lite mer övning, oftare. Det skulle man kunna köra som uppföljning efter en wheelie school.
 

gsxrtobbe

Radical Riders
Gick med
14 Mar 2005
Ort
big city Anderslöv
Hoj
gsxrk5 såld,r1-08 såld.yamaha r1 införskaffad
jag vill ochså lära mig wheela.lockarps rakan bakom svågetorp e bra lång o bra sikt o inga hus o lite trafik.annars som money säger är revinge rakan bra bred och lång
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
jag har för mig att bakhjulsåkning bestraffas med vårdslöshet i trafiken. Undrar om det kan rubriceras som vårdslöshet om man gör det som du(och jag) föreslår .



frågan fanns i en Bike tidning till Polisen , det finns inte skrivit hur många hjul du ska ha i marken , är du helt ensam på flygrakan och wheelar så kan du i princip inte åka dit för det , är det däremot fullsmockat med folk och du wheelar är risken stor att du åker för vårdslöshet ...
 

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
frågan fanns i en Bike tidning till Polisen , det finns inte skrivit hur många hjul du ska ha i marken , är du helt ensam på flygrakan och wheelar så kan du i princip inte åka dit för det , är det däremot fullsmockat med folk och du wheelar är risken stor att du åker för vårdslöshet ...

Jag tog faktiskt och frågade ett par poliser efter jag hade läst den artikeln i Bike. Lagen säger inte att du måste ha båda hjulen i marken, men ser snuten dig vare sig om det är fullt av folk eller tomt så kan han ta dig för vårdslöshet i trafiken, även om du håller hastigheten och är proffs på det :hihi
Sen är det upp till dig att överbevisa domaren i rättegången om att du inte var någon fara för någon, men med våran genomsnitts ålder på 60+ i domstolarna så lär det bli svårt :va
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
frågan fanns i en Bike tidning till Polisen , det finns inte skrivit hur många hjul du ska ha i marken , är du helt ensam på flygrakan och wheelar så kan du i princip inte åka dit för det , är det däremot fullsmockat med folk och du wheelar är risken stor att du åker för vårdslöshet ...

Jag har för mig att man kan bli anklagad för vårdslöshet i trafik när man gör något otillåtet på allmän väg. En industriparkering räknas nog inte som allmän väg, med betoning på "nog". Det var också därför jag tänkte först på industriområden.

Vi kan väl köra till Lockarp och kolla på den rakan, eventuellt till Revinge också ?
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
allmän väg räknas väl allt som inte ägs av dig eller någon annan privat person? ska det räknas som säkert ska det vara inhägnat runt om, el nåt sånt.


Jag har för mig att man kan bli anklagad för vårdslöshet i trafik när man gör något otillåtet på allmän väg. En industriparkering räknas nog inte som allmän väg, med betoning på "nog". Det var också därför jag tänkte först på industriområden. Till exempel hade jag en egen krypkörningsbana på Fosie industriområde, på Sydsvenskans parkering, så att jag kunde hävda att jag inte hade framfört fordonet på allmän väg om jag blev tagen där på parkeringen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top