Ställbart tryck från pitotrör

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Hej! Håller på med ett turbobygge på en 2-taktare.
Tänkte att jag skulle använda mig av att ta ut det dynamiska trycket med ett pitotrör för trycksättning av förgasarna.
Har sett två olika modeller på pitotrör, ena modellen är ett litet rör ca 8mm inv instoppat i 90 graders vinkel i "laddluftröret" med ett 4,5mm hål borrat i mitten, riktat mot luftströmmen.
Andra modellen är att det lilla röret ligger i laddrörets mitt med öppningen mot luftströmmen.

Vilken modell funkar bäst?
Går det att ändra diametern på hålet i pitot för att reglera trycket?

Tänkte mig att jag skulle försöka få ut så mycket dynamiskt tryck/flöde som möjligt ur pitotröret och sedan använda mig av en liten nålventil kopplat på ett T-kors mellan pitot och förgasarna , för att kunna släppa ut tryck tills jag får rätt bränsleblandning.
Antingen släpper man ut trycket fritt i luften eller annars till plenum för att få exaktare reglerområde.

Kommer det att fungera?
 

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Uppdaterar igen då.
Funkar det att ha reglering av trycket från pitoröret på det sättet eller måste man flytta det för att ändra trycket.
Kanske man kan ha utbytbara munstycken med olika diametrar?
Vill kunna ändra snabbt för att korta ner tiden i bromsbänken. Blir nog två heldagar ändå.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vad är det för motor o har den inte ställbar/ställbara förgasare?
Ställbart tryck från pitotröret tycker jag låter intressant, men tänk på att många andra faktorer spelar in o avgör hur hojen går under tryck.
 

TAX

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000 RR
Trycket du pratar om när du använder pitotrör kallas totaltryck och mäts i rörets spets. Röter skall vara paralellt och hålet riktat mot luftströmmen. Det andra trycket du mäter vinkelrätt mor luftströmmen kallas statiskt tryck och det är alltid lägre än totaltrycket. Anledningen är att totaltrycket innehåller värde från båda trycken.
Ett tryck får du bara om andra änden av din slang eller rör är stängd. Är det en reglerbar volym eller membran i en inneslutning kommer du vid ändrat tryck att få en rörelse/volymändring. Hur stort ditt hål och din slang/rör är spelar roll för hur snabbt din tryckändring ger effekt på membranet/volymen.
Du kan alltså kontrollera hur snabbt ändringen sker men inte resultatet (hur mycket ett membran rör sig) genom att göra olika stora hål eller srtypa på röret. Väljer du att dumpa en del av trycket genom att släppa ut det kommer det att ge ett reglerbart läge på membran under förutsättning att ditt tryck där det mäts ar lika stort hela tiden.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Du kan även justera trycket genom att använda 90 graders varianten men gör den vridbar, ju mer du vrider bort hålet från luftströmmen ju mindre tryck. Sätter du då röret i turbo utgången så har du mest tryck att jobba med. Så har jag gjort när jag byggt med förgasare
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prandtl-rör

Det korrekta namnet är Prandtl rör, det mäter dynamiskt tryck vilket är lika med hastighet.
Den mäter totaltrycket i spetsen och drar av det statiska trycket i de små hålen på sidorna mao totaltryck - statiskt tryck = dynamiskt tryck.
Har du bara ett rör med en slang inkopplad är det ett pitotrör mao en totaltrycksmätare.
Själv jobbar jag med ventilation där är hastigheterna ganska blysamma upp till max 10m/s då räcker det oftast med att mäta det statiska trycket vilket är det klart enklaste, en slang som mäter på ett ställe med låg hastighet.

Är det inte enklare med en varmtrådsmätare? Det kör väl alla insprutningar med?
En varmtråd mäter hastighet och är inte så känslig som ett Prandtl rör, minsta skräp i röret så lägger det av.
 

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Ellfors: Det utbytbara munstycket jag pratar om är ett munstycke i ingången på pitåröret för att kunna byta vid bromsning.

Tax: Bra fakta här! Då kan jag alltså inte ha ställbart tryck genom att leda om/dumpa eftersom trycket kommer att variera beroende på laddtryck.

Kan jag ha flera pitårör monterade i laddröret samtidigt för att kunna skifta vid inställningen i bromsbänken?
Alltså använda ett åt gången och ha dom andra pluggade.
Tex ett monterat direkt efter turbon som tar ut det statiska trycket som jojje beskriver,
andra röret placerat efter intercoolern och tredje placerat före ingången till plenum som tar ut totaltrycket.
Eller kommer placeringen av det första röret att skapa turbulens för dom andra?

Vill man få max tryck/volym ur pitot ska man alltså ta ut totaltrycket direkt efter turbon?
Vill man istället ta ut minsta trycket får man ta ut det statiskt för plenum?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ellfors: Det utbytbara munstycket jag pratar om är ett munstycke i ingången på pitåröret för att kunna byta vid bromsning.
?

Det var solklart, men det verkade som du ville kunna ställa hela bränslekurvan via piteåröret..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ellfors: Det utbytbara munstycket jag pratar om är ett munstycke i ingången på pitåröret för att kunna byta vid bromsning.

Tax: Bra fakta här! Då kan jag alltså inte ha ställbart tryck genom att leda om/dumpa eftersom trycket kommer att variera beroende på laddtryck.

Kan jag ha flera pitårör monterade i laddröret samtidigt för att kunna skifta vid inställningen i bromsbänken?
Alltså använda ett åt gången och ha dom andra pluggade.
Tex ett monterat direkt efter turbon som tar ut det statiska trycket som jojje beskriver,
andra röret placerat efter intercoolern och tredje placerat före ingången till plenum som tar ut totaltrycket.
Eller kommer placeringen av det första röret att skapa turbulens för dom andra?

Vill man få max tryck/volym ur pitot ska man alltså ta ut totaltrycket direkt efter turbon?
Vill man istället ta ut minsta trycket får man ta ut det statiskt för plenum?

Du kan defffenintivt ställa bestyckningen på detta sätt..Jag har provat.

Jag satt röret på flera olika ställen. (8mm rör med borrat 4mm hål) och fick olika blandning på detta sättet.

Men före pleninum skiljer lite ber på vart sätter,,Något bättre tryck direkt i turbosnäckan. Efeter plenium tappar man dock ordentligt tryck,,,jag satt den direkt i förgasare men det gick på tok för snålt då..Kunde köra utan munstycken då..He he:D

Det slutade med att direkt i turbo snäckan vart bäst.

Därimot som Joje sa var ju styensmart!! Se till att kunna vrida röret så 4,5mm hålet kan vridas bort från flödesrikningen.

Men jag tror det slutar med fullt tryck och hederlig bestyckning,,,Jag är lite rädd för vandrande bestyckning om man försöker ha lägre tryck..Min hoj blev helt tokig att bestycka med lägre tryck..Hopplöst!!

Så mitt råd sätt direkt så nära turbo det går och ej ställbart....
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Kan jag ha flera pitårör monterade i laddröret samtidigt för att kunna skifta vid inställningen i bromsbänken?
Alltså använda ett åt gången och ha dom andra pluggade.
Tex ett monterat direkt efter turbon som tar ut det statiska trycket som jojje beskriver,

Du missar lite vitsen med Pitårör, anledningen till att du mäter är ju att du vill ha reda på flödet eller hur?

Pitåröret används för att mäta hastighet, hastighet x area ger flöde, MEN det spelar en d-a roll var man mäter det kan skilja flera hundra % på hastigheten beroende på var man stoppar röret.
En jämförelse med ventilation (igen) när man mäter i en kanal skall man ha minst 5 diametrars raksträcka, 3 före och 2 efter mätpunkten, dessutom skall man ha (på mindre storlekar) 5 mätpunkter som man räknar ut medeltalet på.
Ventilation är en väldigt grov vetenskap jämfört vad du håller på med...

Skall du hålla dig till tryck rekommenderar jag dig att enbart mäta det statiska trycket, det skall göras hellst i "lä" dvs lägsta möjliga hastighet.
Sedan kan du prova dig fram vad som passar din hoj.

Mao krångla inte till det du får ändå inte till en exakt flödesmätning, kör så enkelt som möjligt.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jo men.. han är inte ute efter att mäta flödet i egentlig mening, han är ute efter att ta ut ett tryck som ligger just över trycket han får i förgasaren när han överladdar, detta tryck ska in i flottörhuset och styr hur mycket soppa som trycks upp genom munstycket.

Du missar lite vitsen med Pitårör, anledningen till att du mäter är ju att du vill ha reda på flödet eller hur?

Pitåröret används för att mäta hastighet, hastighet x area ger flöde, MEN det spelar en d-a roll var man mäter det kan skilja flera hundra % på hastigheten beroende på var man stoppar röret.
En jämförelse med ventilation (igen) när man mäter i en kanal skall man ha minst 5 diametrars raksträcka, 3 före och 2 efter mätpunkten, dessutom skall man ha (på mindre storlekar) 5 mätpunkter som man räknar ut medeltalet på.
Ventilation är en väldigt grov vetenskap jämfört vad du håller på med...

Skall du hålla dig till tryck rekommenderar jag dig att enbart mäta det statiska trycket, det skall göras hellst i "lä" dvs lägsta möjliga hastighet.
Sedan kan du prova dig fram vad som passar din hoj.

Mao krångla inte till det du får ändå inte till en exakt flödesmätning, kör så enkelt som möjligt.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jo men.. han är inte ute efter att mäta flödet i egentlig mening, han är ute efter att ta ut ett tryck som ligger just över trycket han får i förgasaren när han överladdar, detta tryck ska in i flottörhuset och styr hur mycket soppa som trycks upp genom munstycket.

Det är ett krångligt sätt för att endast det statiska trycket.
Det räcker att ansluta en slang på något "hål" i insuget.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Vi pratar nog inte om samma sak, en slang från insuget eller plenumet till flottörhuset funkar definitivt inte, du måste ha högre tryck än du får där. Och det är nog inte krångligare än det måste vara, mig veterligen så är alla förgasar turbobygge som fungerar är byggda så, med ett pitotrör i tryckröret (antingen ett "riktigt" eller ett rör på tvären med ett 4mm hål i luftströmmen)
Det är ett krångligt sätt för att endast det statiska trycket.
Det räcker att ansluta en slang på något "hål" i insuget.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Vi pratar nog inte om samma sak, en slang från insuget eller plenumet till flottörhuset funkar definitivt inte, du måste ha högre tryck än du får där. Och det är nog inte krångligare än det måste vara, mig veterligen så är alla förgasar turbobygge som fungerar är byggda så, med ett pitotrör i tryckröret (antingen ett "riktigt" eller ett rör på tvären med ett 4mm hål i luftströmmen)

Jag kan ingenting om trimmning (mer än vanligt motorintresse), men jag har bra koll på tryck och tryckmätning.
Vad jag säger är att: trycket är lika stort var du än mäter det (tex i ett rör mellan förgasare och turbo)
Har du någon genomskärningsbild (med placering) på ett sådant rör du pratar om? Jag blir nyfiken på att få se hur det ser ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kan ingenting om trimmning (mer än vanligt motorintresse), men jag har bra koll på tryck och tryckmätning.
Vad jag säger är att: trycket är lika stort var du än mäter det (tex i ett rör mellan förgasare och turbo)
Har du någon genomskärningsbild (med placering) på ett sådant rör du pratar om? Jag blir nyfiken på att få se hur det ser ut.

Det statiska trycket är omvänt proportionellt mot hastigheten, dvs i en förträngning där hastigheten härav går upp, är trycket lägre. Detta utnyttjas bla i en förgasare.

Det dynamiska trycket ökar däremot med hastigheten. Det maximala dynamiska trycket vid en given gashastighet kallas för stagnationstrycket. Det är det dynamiska trycket man vill åt för att lura förgasare vid turbokonvertering. Med ett pitot-rör med endast 1 hål (riktat mot luftströmmen) erhållar man summan av det statiska och det dynamiska trycket. Med ett Prandtl-rör kan man mäta båda två.
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Det statiska trycket är omvänt proportionellt mot hastigheten, dvs i en förträngning där hastigheten härav går upp, är trycket lägre. Detta utnyttjas bla i en förgasare.
Ja men efter förträngningen är trycket lika stort var du än mäter.
Fram till nästa förändring av tryck eller flöde.

Det dynamiska trycket ökar däremot med hastigheten.
Ja om du håller dig inom samma rörstump tex, men det finns fläktar som ger lågt flöde men högt tryck och vice versa

Det maximala dynamiska trycket vid en given gashastighet kallas för stagnationstrycket. Det är det dynamiska trycket man vill åt för att lura förgasare vid turbokonvertering. Med ett pitot-rör med endast 1 hål (riktat mot luftströmmen) erhållar man summan av det statiska och det dynamiska trycket. Med ett Prandtl-rör kan man mäta båda två.

Åter igen: dynamiskt tryck = hastighet, du skapar inget "nytt tryck" med ditt pitot-rör.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja men efter förträngningen är trycket lika stort var du än mäter.
Fram till nästa förändring av tryck eller flöde.

Ja det är korrekt, det statiska trycket är omvänt proportinellt mot hastigheten. Hög hastighet ger lågt tryck.

J a om du håller dig inom samma rörstump tex, men det finns fläktar som ger lågt flöde men högt tryck och vice versa

Ja det är korrekt, det trycket är som sagt omvänt proportionellt mot hastigheten.

Åter igen: dynamiskt tryck = hastighet, du skapar inget "nytt tryck" med ditt pitot-rör.

Jag är ju ingenjör och har läst en hel del strömningslära, så jag kan tyvärr inte sätta likhetstecken mellan hastighet och dynamiskt tryck, men jag förstår vad du menar. Det dynamiska trycket, stagnationstrycket, är resultatet av partiklarnas rörelseenergi. Det dynamiska trycket uppstår när luftpartiklarna bromsas upp. Stagnation betyder just uppbromsning.

Gällande pitotrör så mäter detta, som sagt, summan av det statiska och dynamiska trycket, det sk totaltrycket. Förutsatt att ingen snedanblåsning föreligger.

Om detta är "nytt" eller inte kan jag inte ta ställning till. Det beror nog på hur mycket strömningslära man kan
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Man skapar förmodligen inget tryck, men faktum är att trycket är högre i röret nära turbon än i tex plenumet, och gör man bara ett hål i röret så blir det väl injectorverkan. Sen jobbar vi ju inte med ett konstant tryck eller flöde i heller, varje gång ventilen öppnar så sjunker trycker tills det byggs upp igen.
Vilket som så är det det ända sättet som jag fått att fungera, har dock inte forskat i varför det fungerar. Här kan du läsa om det, och se bilder, dock har han större hål än jag brukar köra med http://unclebobsturbos.com/newbie.html
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man skapar förmodligen inget tryck, men faktum är att trycket är högre i röret nära turbon än i tex plenumet, och gör man bara ett hål i röret så blir det väl injectorverkan. Sen jobbar vi ju inte med ett konstant tryck eller flöde i heller, varje gång ventilen öppnar så sjunker trycker tills det byggs upp igen.
Vilket som så är det det ända sättet som jag fått att fungera, har dock inte forskat i varför det fungerar. Här kan du läsa om det, och se bilder, dock har han större hål än jag brukar köra med http://unclebobsturbos.com/newbie.html

Pitotröret ska ge högre tryck i röret från turbon eftersom hastigheten där är högre. Dvs det dynamiska trycket är högt här. I plenumet är det statiska trycket högre men hastigheten lägre tack vare den större tvärsnitsarean. Här erhåller man med ett pitotrör ett lägre tryck. Det är helt logiskt.
Ingen konflikt mellan teori och praktik här mao.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Kan tillägga att mitt ställbara rör gjordes genom att gänga utsidan på pitotröret och svetsa en mutter i tryckröret, blir som ett ställbart munstycke. Anledningen till att jag testade detta var att jag egentligen vägrar att bygga på förgasar motorer, men kände mej tvungen att i alla fall bygga 1, men jag pallade inte att hålla på med munstycke och skit. Det ställbara pitotröret gjorde att jag inte behövde röra förgasarna och slapp förgasarbaciller
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top