Formulabil med R6 motor, team CRR

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Clear River Racing is driven as a project at the Karlstad University. The aim of this project is to let the students go through and understand all of the developement steps commonly used in the industry, in this project by building a small race car from scratch.

The team will then compete in the Formula Student competition in which a lot of different universities from around the globe take part.
In this competition one compete in a number of different events where judges grade things such as sales presenting, cost motivations, performance testing and design…


Jag har tidigare försökt hålla ett gäng personer uppdaterade kring vårat projekt där vi på egen gand bygger en formula bil med rörramkonstruktion.

I detta projektet som ska avslutas på Silverstone (för andra gången) så bygger man inte bara hur som helst utan till varje sak som tillverkas skall det finnas en god tanke och ofta en teknisk utredning.

Hjulupphängning och chassie är helt egenkonstruerat.

På motosidan där jag är engagerad har vi att bråka med en restriktor som på ett ställe skall vara 20mm i diam enligt reglementet vi har att gå efter. Så med det reslutat vi fått hittils genom flödesoptimering är jag mycket nöjd.

Har tidigare ställt frågor och uppdaterat lite kring byggnationen (dock med dum trådtitel)
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193526&page=5

Hemsida
www.clearriverracing.se

Äldre bilder i kanske lite galen ordning:

Diffhus och diff (torsen)
IMG_3459.JPG


Leder
IMG_3462.JPG


Egentillverkat pedalställ
IMG_3463.JPG


Svarvade anslutningar mellan topp/avgas
IMG_3464.JPG


Ram + tank m.m.
IMG_3465.JPG


Det egenkonstruerade insuget med trattarna vi nu själv pressat m.m.
23j0aib.jpg


Insuget utskrivet i plast
35nbqed.jpg


Insug
IMG_3219.JPG


Tratt-tillverkning
[YOUTUBE-ID]U2NXiHMUVJc[/YOUTUBE-ID]

Trattar i tre olika länger för att testa i bänk för att matcha insugspulser
IMG_0606.jpg


Cadritning som hela byggnationen byggs utifrån
bilen3_2009.jpg


Prototypram
IMG_3302.JPG






Uppdate 2009-05-03
Det har hänt massor. Så mycket att jag inte har haft tid att sitta här och uppdatera.

Problem vi stött på är att insuget vi fick till blev för mjukt så det sögs ihop. Allt såg ju så bra ut men med stängt spjäll blev undertrycket större än vi kunde tänka oss.

Vi har bromsat motorn och börjat på 81hk. Nu efter plenum byte och diverse tester med olika trattar bromsade vi ikväll 88hk (omappad mer eller mindre).

På tisdag kväll /natt ska motorn upp i bromsbänk med just broms och tunelink så vi slipper männskliga felfaktorn vid mappning tack vare Eurospeed i Karlstad som har stort kunnande på just injustering (http://www.eurospeed.nu/)

Chassiet har färdigställts, vilket innebär att alla rör och fästpunkter är spikade. Så gott som hela chassiet är helsvetsat förutom några punkter som inte kan svetsas innan andra komponenter är avmonterade.
En plugg till karossen har tillverkats helt för hand. Vi började med att skära ut ”snittskivor” i styrofoam som limmades sedan ihop, förstärktes men glasfiber och polyester. Därefter började vi slipa och spackla i nästan livsfarligt många timmar tills pluggen var klar för lackering. Nu är pluggen överlämnad till Customania som ska tillverka karossen.
Brandväggen har konstruerats och är monterat i chassiet.
En krockzon av aluminiumskum har beräknats, tillverkats och monterats


iphone2-146.png


iphone2-034.png


iphone-024.png


34.jpg


Bild032.jpg


Iphone%20023.jpg


dsc01580.png
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fan va roligt! Lycka till :D

Danke. Vi hade faktiskt deadline 1 maj på att vi skulle köra bilen men pga diverse saker sattsar vi på provkörning kring 10 maj nu. Men det återstår att se hur smidigt allt fungerar nu.

Vi har lagt ned någon stans kring 9000h på bilen hittils.

Det är bara en bråkdel av alla saker som är tillverkade och konstruerade som syns på bilderna:)

Men med hjälp av en team kompis fredrik tänkte vi att vi skulle uppdatera här vartefter lite mer om så önskas.

//Alex
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Snyggt!! En liten fundering, varför sitter stötdämparna i någon sorts länkage, varför inte bara ha dem direkt mellan hjulupphängningen och stötdämparlänkaget? Alltså så att stötdämparen går mellan hjulet och ett övre fäste, måste ju spara en del material. Eller har ni gjort som ni har gjort för att få mindre luftmotstånd eftersom att hjulen sitter utanför karossen (ser det ut som iallafall). Snygg design på karossen också :tummenupp

Ser gärna mer av bygget/projektet!!

Är det civil eller högskole ingenjör ni läser och vilket år kan man hoppas på att få göra något liknande :D (sökt civ ingenjör till hösten förvisso inom design och produktutv. men jag hoppas på att få göra lite tekniska grejer också).
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
81 HK ? inte 81 Kw ?

har för mig att R6:an har 120 pållar..

Om du läser i texten så enligt vårat reglemente ska vi suga in luften till motorn genom ett hål som är lika stort som det var på din zundap 50cc som du körde vid 15års ålder:) (20mm)

I samma bromsbänk helt original lämnade motorn 103hk med original avgassystem.



Snyggt!! En liten fundering, varför sitter stötdämparna i någon sorts länkage, varför inte bara ha dem direkt mellan hjulupphängningen och stötdämparlänkaget? Alltså så att stötdämparen går mellan hjulet och ett övre fäste, måste ju spara en del material. Eller har ni gjort som ni har gjort för att få mindre luftmotstånd eftersom att hjulen sitter utanför karossen (ser det ut som iallafall). Snygg design på karossen också :tummenupp

Ser gärna mer av bygget/projektet!!

Genom att göra på det viset får man mindre ofjädrad vikt vilket är viktigt. Stötdämparen skulle behöva ta hela slaget på fjädringsvägen om man skulle fästa den på spideln medans nu kan vi köra en utväxling alltså kan vi använda en mycket mindre dämpare = lägre vikt.

Bilen totala vikt får max bli 250kg har vi satt som mål vilket jag tror vi utan några som helst problem klarar:)

Vi är blandat med överlag är vi studenter ifrån årskurs 2 på maskin-högskoleingenjörslinjen som bygger bilen men vi har civ-ing, ekonomer, data ing m.m. involverade i projektet. Man ska ha läst klart årskurs 1 innan man får vara med för att ha någon grund att stå på. Sen läser man detta parallelt med sin andra kurser i 2an och 3an om man vill det.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Om du läser i texten så enligt vårat reglemente ska vi suga in luften till motorn genom ett hål som är lika stort som det var på din zundap 50cc som du körde vid 15års ålder:) (20mm)

I samma bromsbänk helt original lämnade motorn 103hk med original avgassystem.


asssssåååå... det missade jag :näsblod
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Genom att göra på det viset får man mindre ofjädrad vikt vilket är viktigt. Stötdämparen skulle behöva ta hela slaget på fjädringsvägen om man skulle fästa den på spideln medans nu kan vi köra en utväxling alltså kan vi använda en mycket mindre dämpare = lägre vikt.

Bilen totala vikt får max bli 250kg har vi satt som mål vilket jag tror vi utan några som helst problem klarar:)

Vi är blandat med överlag är vi studenter ifrån årskurs 2 på maskin-högskoleingenjörslinjen som bygger bilen men vi har civ-ing, ekonomer, data ing m.m. involverade i projektet. Man ska ha läst klart årskurs 1 innan man får vara med för att ha någon grund att stå på. Sen läser man detta parallelt med sin andra kurser i 2an och 3an om man vill det.

Aha, det har jag aldrig tänkt på men det låter ju vettigt :tummenupp

Kul! Hoppas att jag kan få göra något liknande på min skola sen,
har jag riktig tur kanske jag får bygga en hoj :yoparty

Lycka till!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
asssssåååå... det missade jag :näsblod


Lätt att göra. För att nå dessa 88hk har vi plockat bort 4,5 och 6an växel för att minska rörande massa. Fått hjälp av Topplocksverkstan (Erland Cox) med flödesoptimering av topplock med bla plastning i insug för att göra insugskanalen mindre och öka gashastigheten. Ett egentillverkat grenrör med tillhörande fullflödesdämpare också.

Placerat dom långa trattarna i mitten och mellanlånga på sidorna.

Restriktorn får jag dock erkänna att den är inte optimal ännu men vi har en mycket svår form att gjuta på den som gör den mycket svår tillverkningmässigt.

Dom team som har som mest har uppget 100hk och det vet jag inte om det är i motor eller på bakhjulen. Men dom teamen har en budget på 1milj Euro istället för våran 1milj SEK inga pengar som trillar in sådär utan här får man jaga sponsorer. Dom teamen har företag som audi eller F1 team bakom sig:)

Förra årets bil på Gelleråsen. Dessa två går dock inte att jämföra då förra årets var en första byggnation av en sånhär formula studentbil. Motorn blev aldrig riktigt bra på den bilen med turbo.

[YOUTUBE-ID]KqYSl5bgfo0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Ser bara fint ut men kommer ni inte att få fruktansvärd bump-steer med tanke på placering av styrningen?, 80 hk är ganska ok vad gäller effekten i den här tävlingsklassen, att satsa på att ha en lättkörd bil med fint register är nog vikigare än toppeffekt eftersom förarna sällan är så vana. Hoppas det går bra för er nu så ni hinner testa den en hel del innan silverstone så ni slipper tokmeka där för det finns mycket att se på tävlingen!

Ps, tänk på att ha en tillräcklig radie på noskonen och på den där förarvinkeln som är döpt efter någon person som jag inte kommer på vad han hette.

Såg nog fel ang styrningen och får ändra mig på den punkten.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser bara fint ut men kommer ni inte att få fruktansvärd bump-steer med tanke på placering av styrningen?, 80 hk är ganska ok vad gäller effekten i den här tävlingsklassen, att satsa på att ha en lättkörd bil med fint register är nog vikigare än toppeffekt eftersom förarna sällan är så vana. Hoppas det går bra för er nu så ni hinner testa den en hel del innan silverstone så ni slipper tokmeka där för det finns mycket att se på tävlingen!

Ps, tänk på att ha en tillräcklig radie på noskonen och på den där förarvinkeln som är döpt efter någon person som jag inte kommer på vad han hette.

Såg nog fel ang styrningen och får ändra mig på den punkten.


Hej. Jo vi ska nu försöka justera in den så den skall bli lite snällare i registret men förutom en dipp vid 9000 som närmast ser ut som turbo lagg så är regitret fint. 80hk är absolut ganska ok men vi hoppas på ca 10-15hk mer på bakhjulen. Karossen den får nog bli som den blir nu, hoppas vi fått med den detaljen bara.

Om inte saker börjar gå av nu kommer vi vara klara i god tid som det ser ut nu.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
jag har säker fel nu. men jag ser att unibalsen till länkarmarna sitter med hålen pekandes vertikalt istället för lodrätt. får i inte mycket sämre fjädringsväg då. jag kan iofs ha sett fel , men så som det är monterat så ser det ut som att den enda rörelseväg som ni har i bärarma är det lilla som uniballen rör sig internt. finns det någon tanke bakom detta ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
jag har säker fel nu. men jag ser att unibalsen till länkarmarna sitter med hålen pekandes vertikalt istället för lodrätt. får i inte mycket sämre fjädringsväg då. jag kan iofs ha sett fel , men så som det är monterat så ser det ut som att den enda rörelseväg som ni har i bärarma är det lilla som uniballen rör sig internt. finns det någon tanke bakom detta ?


Vi får hoppas de tar med sig din åsikt, när de bygger en BUGGY:hihi

Nämnenvahettere tror du inte att deras fjädringsväg är typ MAX 100 mm? Med vilje?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skitfräckt, stort lycka till! Det här ska följas!!:yoparty
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Vi får hoppas de tar med sig din åsikt, när de bygger en BUGGY:hihi

Nämnenvahettere tror du inte att deras fjädringsväg är typ MAX 100 mm? Med vilje?

tog du personligt vid dig av min fråga till dom , det är inte en åsikt jag har skrivit , läs vad jag skriver , jag skrev nämligen att jag inte visste och därför undrade . jag undrade eftersom jag ville veta om det funkar att ha uniballarna sådär . eftersom jag snart skall pilla med någe liknande själv..

så sluta nu gissa och låt mr helmut som är insatt i det hela och har varit med och funderat ge svar på min fråga istället.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jag har säker fel nu. men jag ser att unibalsen till länkarmarna sitter med hålen pekandes vertikalt istället för lodrätt. får i inte mycket sämre fjädringsväg då. jag kan iofs ha sett fel , men så som det är monterat så ser det ut som att den enda rörelseväg som ni har i bärarma är det lilla som uniballen rör sig internt. finns det någon tanke bakom detta ?


Det är så kort slag på fjädringen att dom inte kommer ta i sin fästöron innan dämparna säger ifrån. Tror dom är monterade så för att fästöronen blir stadigare så men de är nästan så jag får låta det vara osagt för jag är dåligt insatt i de om de ligger mer tanke bakom det.

Ska försöka få någon ifrån Hjulupphängning & manöver gruppen att hjälpa mig svara om de är något mer ni undrar.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top