Vanliga frågor kring Sydskanses arrangemang

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Bra tråd! :tummenupp

Mina frågor...

Hur fungerar det egentligen? Kör gul grupp tex 20 minuter, sedan blir det röd grupps tur i 20 minuter och sist vit grupp, sedan börjar det om igen?

Om det fungerar som ovan och man märker att man valt fel grupp, det går för långsamt eller alldeles för fort, kan man då byta grupp på plats, förutsatt att gruppen man vill byta till inte är fullbokad?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bra tråd! :tummenupp

Mina frågor...

Hur fungerar det egentligen? Kör gul grupp tex 20 minuter, sedan blir det röd grupps tur i 20 minuter och sist vit grupp, sedan börjar det om igen?

Om det fungerar som ovan och man märker att man valt fel grupp, det går för långsamt eller alldeles för fort, kan man då byta grupp på plats, förutsatt att gruppen man vill byta till inte är fullbokad?
Det rullar på som du beskriver.
Om vi märker att du av misstag bokat dig i fel grupp så kommer du att bli flyttad, om vi däremot märker att du bokat dig i fel grupp "för det var den enda lediga" så förbehåller vi oss rätten att neka dig fortsatt körning om du inte lever upp till vald grupps krav.

Det bör dock inte vara så svårt att boka sig rätt då gruppindelningen finns utförligt beskriven på hemsidan:

http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det rullar på som du beskriver.
Om vi märker att du av misstag bokat dig i fel grupp så kommer du att bli flyttad, om vi däremot märker att du bokat dig i fel grupp "för det var den enda lediga" så förbehåller vi oss rätten att neka dig fortsatt körning om du inte lever upp till vald grupps krav.

Det bör dock inte vara så svårt att boka sig rätt då gruppindelningen finns utförligt beskriven på hemsidan:

http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23

Blir i så fall gul för min del då jag inte kört bana tidigare, men ändå kört hoj ganska många år. :)

Tack för svaret! :tummenupp
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Det ända som inte stämde här var då grupp ordningen ;)

Först vit sen röd följd av gul:tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
En annan fråga...

Jag misstänker det kan vara som så, att instruktörerna kör bakom en ett varv och sedan kan ge lite tips och råd, eller?

Om det är så, finns det då kanske till och med en möjlighet att de har en kamera monterad och filmar det varvet, så att man sedan för en liten peng kunde få den filmen med sig hem och studera sig själv, hur långsamt det faktiskt går och hur lite man lutar i svängarna? :)


Det ända som inte stämde här var då grupp ordningen ;)

Först vit sen röd följd av gul:tummenupp

Gul grupp sist? Fint! Då kan man se och bli inspirerad av de som kan, hur det egentligen ska gå till, innan man själv försöker. :tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
En fråga till... Får man lov att ha GPS:en monterad? Kan ju vara kul att se maxhastighet, medelhastighet och annat efter man kört.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En fråga till... Får man lov att ha GPS:en monterad? Kan ju vara kul att se maxhastighet, medelhastighet och annat efter man kört.
Japp. Se bara till att den sitter fast ordentligt! Säkra gärna med extra stripes eller silvertejp. :tummenupp
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Antar hjälmkamera och kameror på hojen är tillåtet om dom sitter fast eftersom folk får ta bilder på körande ?:)
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Antar hjälmkamera och kameror på hojen är tillåtet om dom sitter fast eftersom folk får ta bilder på körande ?:)

Klart du får:tummenupp
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2742nGgkcz0&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2742nGgkcz0&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
haha 230 knyck på rakan.. kommer upp i 170 max på låååång väg :(
Känns som man kommre bli förbikörd om och om igen av dig bland annat :)


edit:
haha mamma blev galen av oro när jag sa jag skulle köra på knutstorp i sommar haha, fast de e väl hon redan endåså
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Antar hjälmkamera och kameror på hojen är tillåtet om dom sitter fast eftersom folk får ta bilder på körande ?:)

Det finns ingen regel mot det, men för dig som är ny på banan råder jag dig att lämna den hemma tills du har koll på att hitta runt o så först. Ett tips i all välmening :)

haha 230 knyck på rakan.. kommer upp i 170 max på låååång väg :(
Känns som man kommre bli förbikörd om och om igen av dig bland annat :)


edit:
haha mamma blev galen av oro när jag sa jag skulle köra på knutstorp i sommar haha, fast de e väl hon redan endåså

Be morsan din hänga med till banan eller dyka upp under dagen och titta. Förhoppningsvis blir hon en aning lugnare av att se hur det hela går till och av hur det hela arrangeras. Det har funkat förr.

Sen blir det ditt jobb att se till att hålla dig på hjulen...
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Det finns ingen regel mot det, men för dig som är ny på banan råder jag dig att lämna den hemma tills du har koll på att hitta runt o så först. Ett tips i all välmening :)



Be morsan din hänga med till banan eller dyka upp under dagen och titta. Förhoppningsvis blir hon en aning lugnare av att se hur det hela går till och av hur det hela arrangeras. Det har funkat förr.

Sen blir det ditt jobb att se till att hålla dig på hjulen...

kommer nog komma mot senare säsongen så jag hinner träna lite att ligga i kruvor på landsvägar annars är de stor chans de slutat illa för både mig och andra,

full utrustning måste även inhandlas innan det kommer på tanke :)

om jag ska va ärlig är ligga i kurvor lite nytt för mig :)

tack för ditt svar

mvh
Andreas
 
Last edited:

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
kommer nog komma mot senare säsongen så jag hinner träna lite att ligga i kruvor på landsvägar annars är de stor chans de slutat illa för både mig och andra,

full utrustning måste även inhandlas innan det kommer på tanke :)

om jag ska va ärlig är ligga i kurvor lite nytt för mig :)

tack för ditt svar

mvh
Andreas

Öva att ligga i kurvorna gör du ju bäst och säkrast på en banna:tummenupp
Var annars har du 1min till läkarhjälp om olyckan är framme.
Ingen mötande trafik, och säkra avåknings zoner.

Trilla i trafik gör kan jag lova dig:gnissla
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Öva att ligga i kurvorna gör du ju bäst och säkrast på en banna:tummenupp
Var annars har du 1min till läkarhjälp om olyckan är framme.
Ingen mötande trafik, och säkra avåknings zoner.

Trilla i trafik gör kan jag lova dig:gnissla

ingen aning du, men hellre en tom landsväg där ingen 1000 kubikare smäller in i röven på mig :va
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
ingen aning du, men hellre en tom landsväg där ingen 1000 kubikare smäller in i röven på mig :va

Hur tänker du då?
Har du läst på vår hemsida om hur det är indelat i grupperna?

Filmen är från ett pass i rödgrupp dvs en av dom två snabbaste grupperna.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
ingen aning du, men hellre en tom landsväg där ingen 1000 kubikare smäller in i röven på mig :va
Tanken är god men helt fel. Alla misstag du gör på banan kostar mindre där än ute i trafiken. Öva på bana först så förstår du också vilken risk det är att köra på vägen.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
ingen aning du, men hellre en tom landsväg där ingen 1000 kubikare smäller in i röven på mig :va

Du är alldeles för kubikfixerad för ditt eget bästa. :tungan

Öva på att köra motorcykel gör man på bana, inte på väg.
Hos oss har du, som nämnts innan, läkare på plats om oturen är framme. Du har erfarna instruktörer som kan hjälpa dig att snabbt lära dig göra rätt. Istället för att du ska ut på en tom landsväg och lära dig fel, så du ändå, när du kommer till oss, måste lära om...

Full utrustning är en självklarhet när du kör hoj, framför allt om du ska öva.

Vi fick skicka hem en kille idag p.g.a. just detta.

Bra utrustning är en förutsättning, dock ingen garanti, för att klara en vurpa.

Ett annat het tips till dig som är ny är att åka ut på en körning som vi har innan du anmäler dig. Då får du lite koll på hur arrangemanget ser ut och vad vi faktiskt gör när vi är på banan. Jag tror det ger dig en betydligt bättre bild än att vi sitter här o svamlar o försöker ge dig råd. Vi har körning igen på Sturup nästa söndag. Du är välkommen att titta ut.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
okej visste inte de skulle finnas instruktörer som hjälpte :) trodde mest de var ett gäng killar som har motorcyklar som hyr en bana för dagen,

Det där med sturup låter väldigt intressant, tror jag befinner mig där om ja inte behöver jobba eller övningsköra den dagen, så hinner man introducera sig för dom flesta också,

Angående utrustning så har jag änsålänge hjälm och gortex mc jacka och halvdana handskar,
det som står på inköpslistan är skinnställ,ryggskena,handskar och stövlar,
Om ni har någon gammal utrustning som ni växt ur så får ni gärna pm:a mig om de e till salu :)
mc boots i storlek 44-45 är guldvärt om ni har :)


Tack återigen för svaren och ska försöka ta mig till ett arrangemang så fort jag har tid :)

en sista fråga bara

Räknas banan som inhägnat område? de vill säga oregistrerade fordon och om man inte har mc kort för effekten spelar ingen roll?
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
okej visste inte de skulle finnas instruktörer som hjälpte :) trodde mest de var ett gäng killar som har motorcyklar som hyr en bana för dagen,

Det där med sturup låter väldigt intressant, tror jag befinner mig där om ja inte behöver jobba eller övningsköra den dagen, så hinner man introducera sig för dom flesta också,

Angående utrustning så har jag änsålänge hjälm och gortex mc jacka och halvdana handskar,
det som står på inköpslistan är skinnställ,ryggskena,handskar och stövlar,
Om ni har någon gammal utrustning som ni växt ur så får ni gärna pm:a mig om de e till salu :)
mc boots i storlek 44-45 är guldvärt om ni har :)


Tack återigen för svaren och ska försöka ta mig till ett arrangemang så fort jag har tid :)

en sista fråga bara

Räknas banan som inhägnat område? de vill säga oregistrerade fordon och om man inte har mc kort för effekten spelar ingen roll?

Naturligtvis skall du ha full utrustning oavsett om du tränar på banan eller landsväg. Asfalten är lika hård på gatan som på banan. Plus alla otrevliga kantstenar, diken o träd som finns runt favoritvägarna. Förövrigt skall du inte köra en meter utan ryggskydd.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top