Vanliga frågor kring Sydskanses arrangemang

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag får titt som tätt lite frågor via PM gällande Sydskanes arrangemang och då frågorna är både vettiga och berättigade så tänkte jag att vi kunde ha en tråd för FAQ. Det kan ju underlätta för alla.

Vill också understryka att de svar som ges här gäller endast nu, regler och bestämmelser kan ju ändras och det är ALLTID informationen på hemsidan som gäller först! Jag försöker därför länka svaren till aktuell plats.

  • Bokad i GRÖN grupp
Tyckte att det verkade vettigt med grön grupp med tanke på att jag bara kört bana en gång och jag inte ens haft A kortet ett helt år ännu.
Då slipper man förhoppnings ha Rossi bakom sig som tutar och skriker "flytta på dig din bromskloss" eller dyl.
Din inställning är vettig men om alla bokat sig rätt så ska inte "Rossi" finnas i grön grupp. Mer info om grupperna här:
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23

  • Boka sig i gul istället för grön?
Funderar på det här med bankörning på SRW som du med flera talar sig varma för, tänkte att jag skulle ta och testa på det inom en snar framtid! Dock så var jag inne på Sydskanes Emse och kollade i kalendern, såg då att det bara finns en omgång för grön grupp på SRW, den 24/5. Inte säker på att jag kan det datumet därför undrar jag om det är ok att boka in sig i gul grupp trots att man inte har kört bana innan, hur ser ni på det?
Svar från Instruktörsansvarig:
Du är alldeles välkommen att köra i gul-grupp. På första förarmötet kollar vi alltid ifall det finns några nya som kan tänkas behöva extra hjälp och om så finnes brukar ni få en helt egen instruktör som hjälper er tills ni blir varma i kläderna. Påtala gärna själv för din instruktör att du är ny och vad du har för bakgrund så löser sig allt.

  • Två förare per MC?
Kan man köra två på samma hoj under en dag eller krävs det två anmälningar?
Svar från styrelsen
Det går bra att dela på en hoj men bokningen är personlig så det krävs att ni har två anmälningar.
  • Kört med SMC innan
På BKK fick man inte ha backspeglar, eller rättare sagt, man fick ha backspeglarna kvar, men några av de som arrangerade gick runt och tejpade över dem. Är det lika dant på Sydskanes Emse körningar?
Tänkte att om man ändå inte ska använda backspeglarna så skulle man eventuellt se om man hittar några såna backspegelsplattor som är som fästet till backspeglarna fast helt platt. Onödigt men ser lite tufft ut.
(Inte för att jag har tuffaste hojen eller nått ändå...)
Att vika in backspeglarna eller att ta av dem är nåt som rekommenderas. Låt den bakom dig bekymra sig om hur han/hon ska ta sig om, du ska bara hålla ditt spår och bry dig om din egen körning.
Regler för körningarna finns här: http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24

  • Hur funkar det med försäkringar?
Hojen är bara halvförsäkrad ändå så det är skit samma. Men det hade varit tråkigt om man inte får ut något vid person skador. Hoppas naturligtvis man slipper råka ut för något, men kan vara bra att veta vad som gäller.
Denna eviga fråga. Vad som gäller för just dig är en överenskommelse mellan dig och ditt försäkringsbolag men Sydskanes Emse har valt att har valt att ta hänsyn till bolagens och trafikförsäkringsföreningens (TFF) synsätt. TFF har tagit fram ett dokument som ligger till grund för bolagens fortsatta agerande och för den som vill gå in djupare i detta finns denna att beskådas på: WWW.FREESPEED.NU/SMC/TSL-MTFL.PDF

I övrigt så gäller följande:
ALL KÖRNING SKER PÅ EGEN RISK

LÄS VÅRA ANSVARSBESTÄMMELSER (pdf format): http://www.sydskanesemse.nu/pdf/Ansvar2009.pdf
Inför varje körtillfälle krävs en underskrift som en bekräftelse på att du är införstådd med gällande ansvarsbestämmelser.

Vi har inget krav på trafikförsäkring från och med år 2007
Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen. Från och med år 2007 kommer även händelser på banan att betecknas som banincidenter.
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Personlig försäkring
Vi rekommenderar starkt en olycksfallsförsäkring som täcker personskador för extremsporter.

  • Måste man ha rejs ställ vid era körningar eller är all mc beklädnad ok?
Du kan köra i valfri MC beklädnand, vi kräver följande utrustning, som skall vara i gott skick: hjälm, skinnställ el. gore-tex, mc-stövlar, CE-godkänt ryggskydd och mc-handskar.
Står bland våra regler: http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24

Tänk även på följande:
Glöm inte att se över din motorcykel!
Däck, kedjespänning och bromsklossar får ofta påpekade vid vår besiktning. Kolla efter läckage och se till att allting sitter fast.
Och du! Se till att klara bullermätningen på 100db stillastående, chansa inte.
Det är dina pengar att förlora…

  • Funktionär
Om man skulle anmäla sig som funktionär till något event. De poäng man samlar på sig. Hur länge gäller de?
Tänker om man skulle vara funktionär efter ovannämnda Knutstorp körning och sen ha nästa körning nästa år, kan man då använda funktionärspoäng som man samlat in detta år?

Bortsett från att samla poäng så skulle det kunna vara kul att både se hur arrangemangen fungerar från andra sidan, samt att det även skulle vara kul att se Sturup Raceway någon gång.
Svar från Ordföranden:
Poäng:
De poäng du får som funktionär är inte tidsbegränsade, dvs. det går utmärkt att använda dem året där på!

  • Buller
Bullermäts alla hojar innan körning nuförtiden? Åker man dit, får man chans att åtgärda problemet på plats och prova igen?

Anledningen att jag frågar är att jag inte har den blekaste aning om hur mycket min hoj låter.
Svar från bullermessersmith:
På Knutstorp mäter vi alla hojar samtidigt som vi besiktigar dom.
På Sturup kommer vi inte mäta innan körning men under körningen mäter vi förbipasserande.

Skulle du ligga för högt så får du försöka fixa till det så mäter vi igen.
Som vanligt rekommenderar vi originalsystemet för då brukar det inte vara några problem.
Låt säga att man vill kolla sin hoj en dag då vi har körning på SRW och man inte ska köra själv. Skulle vi kunna ställa upp och mäta om man dyker upp i god tid innan körningen börjar, som en ren medlemsservice?
Fråga:
En söndag på sturup, om man hänger på låset, skulle man kunna få en ljudmätning då så att man hinner fixa till det innan första passet? Är ju surt att bli svartflaggad direkt i första passet å missa det..
Svar från bullermessersmith:
Det ska vi nog kunna lösa om tid finns.

Ska dock tillägga att det blir i mån av tid och är inget man kan räkna med varje gång. Men som miljöansvarig i SSEMSE ska jag göra vad kan, för det ligger i allas intresse att vi håller bullret nere om vi vill fortsätta gazza på banan.

Övrigt:
Tänk på att ni representerar SSEMSE när ni åker till och från banan.
Banägarna är hårt pressade från kommunerna om att sänka bullernivåerna.

Sydskanes Emses syn är att vi ska ligga i framkant och visa banägarna att vi gör vad vi kan. En god relation med banägaren är vital för att vi skall kunna förhandla oss till ännu bättre bantider.

Vi ser därför helst att du ligger med god marginal UNDER gällande gränser.
• Bullergränser: 95 dBa förbipasserande.

Mer om buller finns på hemsidan:
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24

  • Anmälning och betalning på plats
Om det inte är fullt bokade i grupperna, o bokningen är stängd.
Varför kan man inte göra en efteranmälan o pröjsa på plats?
Som jag har förstått det så har kanske många (även jag) svårt o ta ledigt från jobb... O när man väl får klartecken så är bokningen stängd.
Det kan även vara att man väntar på reservdelar till bajken som man inte hinner få i tid... Som sagt, det finns många faktorer till att man inte bokar sig.
Men när så dagen kommer för bankörningen så kan man inte köra pga det mindre bra sättet att boka/efteranmäla sig är stoppat.
Svar från styrelsen (klippt och klistrat från olika inlägg):
Vi i styrelsen skulle också vilja att det var möjligt med betalning på plats, men det är det i nuläget inte -vi har ändrat så det är möjligt att boka upp till 48 timar innan körningen, det är det kompromiss ni får leva med -det är lösningen för tillfället! Problemen är följande:

1. Pengahantering på plats
2. Hur skall det fungera rent praktiskt
3. Möjligheten har funnits tidigare år (början av SSEMSE:s historia) och har slutat med handgemäng mellan de som "väntat" på att få en plats genom att komma ner till banan istället för att boka sig som alla andra.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fråga!

Bullermäts alla hojar innan körning nuförtiden? Åker man dit, får man chans att åtgärda problemet på plats och prova igen?

Anledningen att jag frågar är att jag inte har den blekaste aning om hur mycket min hoj låter.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Fråga!

Bullermäts alla hojar innan körning nuförtiden? Åker man dit, får man chans att åtgärda problemet på plats och prova igen?

Anledningen att jag frågar är att jag inte har den blekaste aning om hur mycket min hoj låter.

På Knutstorp mäter vi alla hojar samtidigt som vi besiktigar dom.
På Sturup kommer vi inte mäta innan körning men under körningen mäter vi förbipasserande.

Skulle du ligga för högt så får du försöka fixa till det så mäter vi igen.
Som vanligt rekommenderar vi originalsystemet för då brukar det inte vara några problem.

//Daniel
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
På Knutstorp mäter vi alla hojar samtidigt som vi besiktigar dom.
På Sturup kommer vi inte mäta innan körning men under körningen mäter vi förbipasserande.

Skulle du ligga för högt så får du försöka fixa till det så mäter vi igen.
Som vanligt rekommenderar vi originalsystemet för då brukar det inte vara några problem.

//Daniel
Låt säga att man vill kolla sin hoj en dag då vi har körning på SRW och man inte ska köra själv. Skulle vi kunna ställa upp och mäta om man dyker upp i god tid innan körningen börjar, som en ren medlemsservice? Vi måste ju motera dB-mätaren fast innan körningen så efter det är det kört.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Låt säga att man vill kolla sin hoj en dag då vi har körning på SRW och man inte ska köra själv. Skulle vi kunna ställa upp och mäta om man dyker upp i god tid innan körningen börjar, som en ren medlemsservice? Vi måste ju motera dB-mätaren fast innan körningen så efter det är det kört.

Det ska vi nog kunna lösa om tid finns. Jag kommer vara på plats på SRW nu på onsdag så då är det bara att haffa mig innan så kan vi försöka fixa det.

Ska dock tillägga att det blir i mån av tid och är inget man kan räkna med varje gång. Men som miljöansvarig i SSEMSE ska jag göra vad kan, för det ligger i allas intresse att vi håller bullret nere om vi vill fortsätta gazza på bana :banana

//Daniel
 

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Funktionär
Citat:
Om man skulle anmäla sig som funktionär till något event. De poäng man samlar på sig. Hur länge gäller de?
Tänker om man skulle vara funktionär efter ovannämnda Knutstorp körning och sen ha nästa körning nästa år, kan man då använda funktionärspoäng som man samlat in detta år?

Bortsett från att samla poäng så skulle det kunna vara kul att både se hur arrangemangen fungerar från andra sidan, samt att det även skulle vara kul att se Sturup Raceway någon gång.

Poäng:
De poäng du får som funktionär är inte tidsbegränsade, dvs. det går utmärkt att använda dem året där på!

Citat:
Att få nytta av medlemskapsrabatt känns dock rätt kört när det är över 200 personer före i kön. Men jag skrev upp mig ändå.

Vi håller på att titta på en annan lösning då vi alltid försöker att bli bättre. Vi har några förslag men de måste utvärderas ordentligt innan vi inför någon förändring. Just nu gäller kölistan som tidigare.

Kan dock meddela att det var 250 st i kölistan som blev tillfrågade om medlemskap i år och det resulterade i drygt 80 nya medlemmar...
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Jag tycker att grupperna ska vara Vit, Röd, Röd, Gul/Grön. Iallafall på Knutstorp. Det är likadant varenda gång Vit och Röd går som smör i solsken. Sist är det grön grupp som fylls på och sällan blir den helt full. Då kommer man även få bukt med för snabba förare i den långsamma gruppen.

\Masonit
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag tycker att grupperna ska vara Vit, Röd, Röd, Gul/Grön. Iallafall på Knutstorp. Det är likadant varenda gång Vit och Röd går som smör i solsken. Sist är det grön grupp som fylls på och sällan blir den helt full. Då kommer man även få bukt med för snabba förare i den långsamma gruppen.

\Masonit

Körningarna 2009-07-23, 2009-08-20 och 2009-09-25 på Knudan kommer vara så. En vit, två röda och en gul grupp just eftersom vi ofta har svårt att fylla grön. Så din önskan är uppfylld :7peta :tummenupp

//Daniel
 

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Jag tycker att grupperna ska vara Vit, Röd, Röd, Gul/Grön. Iallafall på Knutstorp. Det är likadant varenda gång Vit och Röd går som smör i solsken. Sist är det grön grupp som fylls på och sällan blir den helt full. Då kommer man även få bukt med för snabba förare i den långsamma gruppen.

\Masonit

Vi har uppmärksammat detta!!
Därför är grön grupp ersatt av en extra röd grupp på de sista 3 körningarna på Knutstorp. Ungefär som du skriver!

Körningarna 2009-07-23, 2009-08-20 och 2009-09-25 på Knudan kommer vara så. En vit, två röda och en gul grupp just eftersom vi ofta har svårt att fylla grön. Så din önskan är uppfylld :7peta :tummenupp

//Daniel

F-n, du var snabbare :mad:
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi har uppmärksammat detta!!
Därför är grön grupp ersatt av en extra röd grupp på de sista 3 körningarna på Knutstorp. Ungefär som du skriver!
Då kanske vi ska fundera på att skapa en "rosa" grupp på SRW också?
Snabba i röd går upp i vit och bildar en ljusröd eller rosa grupp :trixie
Det ser ut som om vit knappt får ihop 1/3-del av deltagarna medan röd och gul är knökfulla till den 17:e, 24:e och 31:e.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Då kanske vi ska fundera på att skapa en "rosa" grupp på SRW också?
Snabba i röd går upp i vit och bildar en ljusröd eller rosa grupp :trixie
Det ser ut som om vit knappt får ihop 1/3-del av deltagarna medan röd och gul är knökfulla till den 17:e, 24:e och 31:e.

Tänkte samma. Det är ju skumt att gul ska dela med grön när vit ofta knappt är full medan gul brukar bli nästan lika snabbt fullbokad som röd... (och blanda grön och vit skulle bli lite väl spännande :tungan )

Nä, hur man än gör så kommer det väl vara grupper som blir bokade lite långsammare...:gnissla
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fråga igen då..

Vad anses det om motard i röd grupp på knutstorp? Blir man för stor stoppkloss på rakorna, eller det är lätt att köra om där?

Edit:

Tänker alltså på "rakan" mittemot startrakan där det inte svänger så mycket.
 
Last edited:

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Fråga igen då..

Vad anses det om motard i röd grupp på knutstorp? Blir man för stor stoppkloss på rakorna, eller det är lätt att köra om där?

Edit:

Tänker alltså på "rakan" mittemot startrakan där det inte svänger så mycket.

Sist vi körde på Knutstorp vill jag minnas att det var 2 st. motarder i röd grupp och de fungerade utmärkt tycket jag. De var inte på något sätt långsammare än de övriga hojarna mer är på rakan.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Sist vi körde på Knutstorp vill jag minnas att det var 2 st. motarder i röd grupp och de fungerade utmärkt tycket jag. De var inte på något sätt långsammare än de övriga hojarna mer är på rakan.
Kanon! :)

Bra med en sånhär tråd där man får svar av folk som faktiskt har koll på sakerna :tummenupp
 

Gadde

Medlem i lowbudgetracing
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Fireblade-08(Gata), Fireblade-08(Racehoj) R6-00 (Racehoj till salu)
Maverick ville att jag tog frågan här istället...
Även om jag fick ett "svar", så är det ännu inte löst, men om det tas upp här så kanske det inte glöms bort.

Om det inte är fullt bokade i grupperna, o bokningen är stängd.
Varför kan man inte göra en efteranmälan o pröjsa på plats?
Som jag har förstått det så har kanske många (även jag) svårt o ta ledigt från jobb... O när man väl får klartecken så är bokningen stängd.
Det kan även vara att man väntar på reservdelar till bajken som man inte hinner få i tid...
Som sagt, det finns många faktorer till att man inte bokar sig.
Men när så dagen kommer för bankörningen så kan man inte köra pga det mindre bra sättet att boka/efteranmäla sig är stoppat. :3freak

En sak till :rolleyes:
Är 30 min pass skrinnlagt på heldagar?
Känns lite stressat med 20 min pass, eller det e bara jag som tycker så :confused:

Annars är jag nöjd o tycker semse gör ett bra jobb :tummenupp

Mvh // Gadde
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Om det inte är fullt bokade i grupperna, o bokningen är stängd.
Varför kan man inte göra en efteranmälan o pröjsa på plats?
Som jag har förstått det så har kanske många (även jag) svårt o ta ledigt från jobb... O när man väl får klartecken så är bokningen stängd.
Det kan även vara att man väntar på reservdelar till bajken som man inte hinner få i tid...
Som sagt, det finns många faktorer till att man inte bokar sig.
Men när så dagen kommer för bankörningen så kan man inte köra pga det mindre bra sättet att boka/efteranmäla sig är stoppat. :3freak

Mvh // Gadde

jag vet inte vad den nya styrelsen / dc-gruppen / instruktörsgruppen har för åsikt om detta (och det kan vara ganska intressant att se vad DE kommit fram till) men med min vetskap så är det praktiskt inget roligt / enkelt att ta hand om på plats:

1. pengahantering på pats
2. Hur skall det fingera rent praktiskt
3. Det har funnits tidigare åre (början av SSEMSE:s historia) och har slutat med handgemäng mellan de som "väntat" på att få en plats genom att komma ner till banan istället för att boka sig som alla andra.

Det är säkert möjligt att lösa dessa punkter men frågan är hur.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Nu vet jag inte årets läge med bokningar...men sålänge största delen av platserna är bokade i förtid så är det kanske inget stort problem. Men om de INTE är det så borde betalning på plats mm vara nåt man lägger stor kraft i att lösa istället för att tvingas ställa in körningar.

Mina 50 öre.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top