Sanslösa varvtider

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Såg att Papunen kört 1,51 på Valencia o SBK dagarna innan på 1,34.
Jag trodde inte skillnaden var såå stor. "De våra" flyger ju fram i mina ögon,
Vad ska man då säga om SBK?
Det skiljer väl en del på hojarna som tractionctrl o dylikt, hur stor blir skillnaden tror ni med samma mtrl?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har för mig att Papunen kört 1.39-tider på Valencia på nått annat test för nått år sen. 1.41 körde han när han körde i STK1000 cupen som går ihop med WSBK.

Mårtensson körde 1.38:149 och Alexander Lundh 1.38:165 i höstas på Valencia i Spanska CEV-FX. Där körde den snabbaste föraren 1:35.562 då.
 
Last edited:

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Det ända som är standard på en wsbk-hoj är huvudramen och motorblocket och vevaxeln som ska vara homologiserad. Allt annat får bytas eller modifieras som kolvar, stakar, sving, styrkrona, gafflar you name it!

Pappunens hoj är mer standard. Där är frågan vad du FÅR byta och inte tvärtom. Där får man byta cartridge, fälgar, bakdämpare, elsystem, och lite mer. Men i allmänhet en mer standardhoj.

Att jämföra PROsbk med Worldsbk är som att jämföra Stcc med F1, det går bara inte!

My two words.....
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Du menar inte Catalunya va?

Så här står det här, om det är denna länk du kikat på.
http://www.highsider.se/page21.html#090420_grevensbandagar

"Efter tre dagar på Valencia förflyttade man sig till GP-banan Circuit de Catalunya i Barcelona för ytterligare tre dagars körning."

"Redan i det första passet körde Freddy 1.51-tider runt Circuit de Catalunya."
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Runt Valencias Ricardo Tormo (där man tävlar i Superbike VM) har Freddy Papunen kört på 1.37.8 som snabbast, några sekunder efter toppen i Superbike VM med andra ord.

På Catalunya banan (i Barcelona) körde han på 1.51-tider redan under det första passet på den första dagen.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Ok my mistake, jag läste tiden för fel bana.
Då är det bara 3 sek efter, det förklarar saken.
Antar att det är tractionctrl som gör den största skillnaden i mtrl?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ok my mistake, jag läste tiden för fel bana.
Då är det bara 3 sek efter, det förklarar saken.
Antar att det är tractionctrl som gör den största skillnaden i mtrl?

Backlund hade varit ruskigt nära varvrekordet på någon bana nu (tror det var Most) En källa sa att det var det jäfligaste han sett :tummenupp
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det ända som är standard på en wsbk-hoj är huvudramen och motorblocket och vevaxeln som ska vara homologiserad. Allt annat får bytas eller modifieras som kolvar, stakar, sving, styrkrona, gafflar you name it!

Pappunens hoj är mer standard. Där är frågan vad du FÅR byta och inte tvärtom. Där får man byta cartridge, fälgar, bakdämpare, elsystem, och lite mer. Men i allmänhet en mer standardhoj.

Att jämföra PROsbk med Worldsbk är som att jämföra Stcc med F1, det går bara inte!

My two words.....

Nu tog du väl i, en täckt gatbil iof ombyggd, jmfr med en formelbil med miljarder i utvecklingskostnader.:) Tidsmässigt så skiljer det säkert 20+sek??
Även om jmfr haltar ngt, mtrl-däck-väder etc. så är det kul att jämföra (när det blir rätt) och Papunens tid var inte så långt ifrån vilket naturligtvis gör det intressantare-roligare.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ok my mistake, jag läste tiden för fel bana.
Då är det bara 3 sek efter, det förklarar saken.
Antar att det är tractionctrl som gör den största skillnaden i mtrl?
Nja, det är nog inte bara TC som gör skillnaden.

Förarna är bättre, de har säkert 30-50 Hk mer, bättre däck, bättre fjädring osv osv.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det är fler som läser fort men fel...
Skillnad i mtrl skrev jag, och den största skillnaden var jag ute efter.
Är det däcken eller tractionctrl månne?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är fler som läser fort men fel...
Skillnad i mtrl skrev jag, och den största skillnaden var jag ute efter.
Är det däcken eller tractionctrl månne?
Jag läser alltid rätt :D

Det är hela paketet som skiljer, lite som att jämföra en chippad C30 med den C30 som körs i STCC. På en WSBK-hoj får de ju byta nästan allt och har ekonomin att sätta på det bästa tex Öhlins har att erbjuda. En framgaffel för 100-150.000:- är inga problem osv osv.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jo jag förstår det mkt väl, men frågan var ju som sagt VILKEN ENSKILD del gör MEST skillnad. TC eller däck? Håll dig till saken:fatta! Ha ha

En del i pkt som också gör skillnad är data från hojen o banorna för att kunna ställa in "rätt".
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Föraren utan tvekan, baylis körde endast 2 sec långsammare med gatcykel jämfört med sina racetider.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Backlund hade varit ruskigt nära varvrekordet på någon bana nu (tror det var Most) En källa sa att det var det jäfligaste han sett :tummenupp

Skulle vara kul å veta hur bra det rekordet är och vem som har det. Problemet är bara att jag är ovanligt talanglös på att googla...
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det är fler som läser fort men fel...
Skillnad i mtrl skrev jag, och den största skillnaden var jag ute efter.
Är det däcken eller tractionctrl månne?

TC gör ingen skillnad alls vad gäller snabbast möjliga varv. TC förbättrar däckslivslängden, minskar vurprisken vid misstag och gör att tiden över ett helt race blir bättre. Så nej, TC har inget med varvrekord att göra.

Skillnaden mellan Papunens tid och WSBK beror på bättre förare i SBK, betydligt mer effekt och antagligen aningen lite bättre inställda hojar samt chassikomponenter.
 

Manne^^

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Skärhamn
Hoj
Rääser
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top